Teorie a metodika výchovy
KAPITOLA 6. Problémy v chování žáků
![]() ![]() |
![]() |
Kontrolní list:
1. Rozumím rozdílu mezi problémovým chováním a poruchami chování.
2. Znám nejčastější sociálně patologické symptomy v projevech žáků a poruchy chování.
3. Dokáži vysvětlit specifika problémů jako je lhaní, záškoláctví, útěky z domova, sebepoškozování a sebevražednost.
4. Umím rozdělit poruchy chování alespoň podle dvou kritérií.
5. Znám jednotlivé poruchy učení.
6. Vysvětlím pojmy LMD, ADHD, ADD.
7. Znám specifika problémů jako je drogová závislost, krádeže a trestná činnost.
8. Znám možné vnější příčiny problémového chování a sociálně patologických jevů.
|
![]() |
![]() Použitá a doporučení literatura: MATOUŠEK, O. - KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-125-8.
PROCHÁZKOVÁ, M. Úvod do etopedie. In PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
SEFRON, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-315-3.
ŠAFROVÁ, A. Specifické poruchy učení a chování In PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 98-129
ŠAFROVÁ, A. Žáci se specifickými vývojovými poruchami učení a chování. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 68 - 89
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2.
VOJTOVÁ, V. Chování žáků jako edukační problém. In Střelec, S. Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3687-7.
Nikdo mne nemá rád (Les Quatre cents coups, 1959, François Truffaut) |