Teorie a metodika výchovy

KAPITOLA 6. Problémy v chování žáků

 

 Cíle: Na konci studia této kapitoly dokážete vysvětlit rozdíl mezi problémovým chováním a poruchami chování. Budete se orientovat v možných vnějších příčinách problémového chování a sociálně patologických jevů. Budete znát specifika problémů jako je drogová závislost, krádeže a trestná činnost. Dokážete vysvětlit specifika problémů jako je lhaní, záškoláctví, útěky z domova, sebepoškozování a sebevražednost a znát pojmy LMD, ADHD, ADD a jednotlivé poruchy učení.

 

Klíčová slova: problémy v chování, poruchy chování, sociálně patologické jevy, příčiny, inkluzivní vzdělávání
 
 
Časový rozsah: 1 hodina (45 min.)
 
 

Kontrolní list:

 

1. Rozumím rozdílu mezi problémovým chováním a poruchami chování.
2. Znám nejčastější sociálně patologické symptomy v projevech žáků a poruchy chování.
3. Dokáži vysvětlit specifika problémů jako je lhaní, záškoláctví, útěky z domova, sebepoškozování a sebevražednost.
4. Umím rozdělit poruchy chování alespoň podle dvou kritérií.
5. Znám jednotlivé poruchy učení.
6. Vysvětlím pojmy LMD, ADHD, ADD.
7. Znám specifika problémů jako je drogová závislost, krádeže a trestná činnost.
8. Znám možné vnější příčiny problémového chování a sociálně patologických jevů.

 

 
Shrnutí: Předmětem kapitoly bylo vysvětlení termínů problémové chování a poruchy chování. Poruchy chování byly následně rozděleny podle stupně společenské závažnosti (disociální, asociální, antisociální) a podle věku jedince. Představili jsme nejčastější možné příčiny problémového chování, jako jsou rozvod, nemoc, úmrtí, citové týrání, tělesné nebo sexuální zneužívání, šikana, domácí násilí, výchovné styly, potíže ve škole atd. Dále byly stručně nastíněny nejčastější sociálně patologické jevy a problémy: lhaní, záškoláctví, útěky z domova, sebepoškozování a sebevražednost, drogová závislost, krádeže a trestná činnost, LMD, ADHD, ADD, poruchy učení. V závěru byly zmíněny pojmy perspektivní orientace a inkluzivní vzdělávání.
 

Použitá a doporučení literatura:

MATOUŠEK, O. - KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-125-8.
PROCHÁZKOVÁ, M. Úvod do etopedie. In PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
SEFRON, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-315-3.
ŠAFROVÁ, A. Specifické poruchy učení a chování In PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 98-129
ŠAFROVÁ, A. Žáci se specifickými vývojovými poruchami učení a chování. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 68 - 89
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2.
VOJTOVÁ, V. Chování žáků jako edukační problém. In Střelec, S. Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3687-7.
Nikdo mne nemá rád (Les Quatre cents coups, 1959, François Truffaut)