1 Mgr. Lenka Drusová, podzim 2014 Toto je pouze osnova, ne kompletní studijní materiál! Osnova – legislativa, poradenské služby Základní přehled legislativy z oblasti speciální pedagogiky: Zákon č. 561/2004 Sb., ve znění zákona č. 472/2011 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Vyhláška č. 73/2005 Sb., ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných novela obou vyhlášek – Vyhláška č. 103/2014 Sb. Vyhláška č. 48/2005 Sb., ve znění vyhlášky č. 256/2012 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky Zákon č. 109/2002 Sb., ve znění zákona č. 333/2012 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních Zákon č. 108/2006 Sb., ve znění zákona č. 313/2013 Sb., o sociálních službách Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a právních prostředcích ochrany před diskriminací (antidiskriminační zákon) Rámcové vzdělávací programy - pro předškolní vzdělávání - pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením - pro obor vzdělání základní škola speciální Zákon č. 561/2004 Sb. (novela Zákon č. 472/2011 Sb.) • §2 Zásady a cíle vzdělávání • §3 Vzdělávací programy • §4 Rámcové vzdělávací programy • §5 Školní vzdělávací programy • §14 Vzdělávání příslušníků národnostních menšin • §16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami • §17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů • §18 Individuální vzdělávací plán (IVP) • §36, §37 Plnění a odklad povinné školní docházky • §42 Vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením • §47 Přípravné třídy základní školy §48 Vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami a s autismem • § 51 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků • § 116 Školská poradenská zařízení 2 Mgr. Lenka Drusová, podzim 2014 Toto je pouze osnova, ne kompletní studijní materiál! Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (§16) - viz Zákon č. 561/2004 Sb.! • žáci se zdravotním postižením • žáci se zdravotním znevýhodněním • žáci se sociálním znevýhodněním Vyhláška č. 72/2005 Sb. • poradenské služby jsou poskytovány dětem, žákům a studentům, zákonným zástupcům, školám a školským zařízením • služby jsou poskytovány bezplatně • definuje poradenská zařízení a obsah poradenských služeb • školská poradenská zařízení: • pedagogicko-psychologická poradna (příloha č. 1) • speciálně pedagogické centrum (příloha č. 2) • školní poradenská pracoviště (příloha č. 3) • výchovný poradce • školní metodik prevence • školní psycholog • školní speciální pedagog Vyhláška č. 116/2011 Sb. • podmínkou poskytnutí poradenské služby je informovaný písemný souhlas zákonného zástupce • poskytnutí poradenské služby nejpozději do 3 měsíců, krizová intervence bezodkladně Školská poradenská zařízení Pedagogicko-psychologická poradna (PPP)  poradenští pracovníci – speciální pedagog, psycholog, sociální pracovník  služby ambulantní či návštěvy ve školách  poskytuje komplexní speciálně pedagogickou, psychologickou a sociální diagnostiku  provádí diagnostiku školní zralosti, navrhuje odklad školní docházky  poskytuje kariérové poradenství  zajišťuje diagnostiku a intervenci u žáků s poruchami učení a chování  vydává doporučení pro integraci  prevence školní neúspěšnosti a negativních jevů v sociálním vývoji žáka  řešení výchovných a vzdělávacích problémů žáků Speciálně pedagogické centrum (SPC)  zaměřené na žáky s jedním typem zdravotního postižení (např. SPC poskytující služby žákům s mentálním postižením)  poradenští pracovníci – speciální pedagog, psycholog, sociální pracovník  služby ambulantní či návštěvy ve školách  vydává doporučení pro zařazení žáka  péče o integrované žáky, podílí se na vypracování IVP  poskytuje komplexní diagnostiku a speciálně pedagogickou péči  standardní činnosti společné (pro všechna SPC) – viz příloha č. 2 vyhlášky č. 73/2005 Sb.!  standardní činnosti speciální (dle typu SPC) – viz příloha č. 2 vyhlášky č. 73/2005 Sb.! 3 Mgr. Lenka Drusová, podzim 2014 Toto je pouze osnova, ne kompletní studijní materiál! Středisko výchovné péče (SVP)  legislativně vymezeno v zákoně č. 109/2002 Sb.  ambulantní či pobytová služba (max. 2 měsíce)  prevence sociálně patologických jevů  péče o žáky s poruchami chování  krizová intervence  poradenství pedagogickým pracovníkům Školní poradenská pracoviště Výchovný poradce  působí na každé základní a střední škole  nutné kvalifikační studium výchovného poradenství  standardní činnosti – viz příloha č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.!  poradenské činnosti  metodické a informační činnosti  činnosti např.:  kariérové poradenství  péče o žáky s výchovnými a výukovými problémy  zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb  příprava podmínek pro integraci  metodická pomoc pedagogickým pracovníkům Školní metodik prevence  působí na každé základní a střední škole  standardní činnosti – viz příloha č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.!  metodické a koordinační činnosti  informační činnosti  poradenské činnosti  činnosti např.:  koordinace aktivit v oblasti prevence sociálně patologických jevů  metodické vedení pedagogických pracovníků v oblasti prevence  vytváří a kontroluje realizaci minimálního preventivního programu školy  realizace aktivit v oblasti multikulturní výchovy a prevence rasismu  vyhledávání žáků s projevy sociálně patologických jevů Školní psycholog  standardní činnosti – viz příloha č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.!  diagnostika, depistáž  konzultační, poradenské a intervenční práce  metodická práce a vzdělávací činnost  činnosti např.:  prevence školního neúspěchu žáků  depistáž žáků se specifickými poruchami učení a žáků mimořádně nadaných  diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků  péče o integrované žáky 4 Mgr. Lenka Drusová, podzim 2014 Toto je pouze osnova, ne kompletní studijní materiál! Školní speciální pedagog  standardní činnosti – viz příloha č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.!  depistážní činnost  diagnostické a intervenční činnosti  metodické a koordinační činnosti  činnosti např.:  diagnostika a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami  podílí se na vypracování IVP, příprava podmínek pro integraci žáka  metodické vedení asistentů pedagoga  konzultace pro pedagogické pracovníky IPPP ⇒ NÚV  dříve se Institut pedagogicko-psychologického poradenství zabýval koordinací poradenských služeb  od 1.7.2011 byl spolu s Národním ústavem odborného vzdělávání (NÚOV) a Výzkumným ústavem pedagogickým (VÚP) sloučen pod Národní ústav pro vzdělávání (NÚV)  NÚV se věnuje všeobecnému, odbornému, jazykovému a uměleckému vzdělávání, pedagogicko-psychologickým, výchovným a kariérovým poradenstvím, dalšímu vzděláváním pedagogických pracovníků Vyhláška č. 73/2005 Sb. • upravuje vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami • § 3 Formy speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením • individuální integrace • skupinová integrace • škola samostatně zřízená pro žáky se zdravotním postižením • kombinace forem • § 5 Typy speciálních škol • např. ZŠ praktická, ZŠ speciální, ZŠ logopedická, ZŠ pro zrakově postižené, ZŠ pro sluchově postižené apod. – viz vyhláška č. 73/2005 Sb.! • § 6 Individuální vzdělávací plán – obsah IVP viz vyhláška č. 73/2005 Sb.! • § 7 Asistent pedagoga – činnosti viz vyhláška č. 73/2005 Sb.! • § 10 Počty žáků Vyhláška č. 147/2011 Sb. • podmínky vzdělávání žáků se zdravotním a sociálním znevýhodněním – vyrovnávací opatření – viz vyhláška č. 147/2011 Sb.! • definuje podpůrná opatření pro žáky se zdravotním postižením – viz vyhláška č. 147/2011 Sb.! • definuje žáka se sociálním znevýhodněním • zpřesňuje se možnost výjimečného přijetí žáka bez zdravotního postižení do speciální školy • vzdělávání podle vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením pouze s informovaným souhlasem zákonného zástupce