Tento text slouží pouze jako osnova, nikoliv jako dostačující materiál ke zkoušce. PS Seminář ke sepciální pedagogice Somatopedie- osnova Mgr. Petra Segeťová SOMATOPEDIE Pohybové vady – dle místa vzniku: - obrny, malformace, amputace, deformace - dle doby vzniku: - získáné a vrozené Mozková obrna - rané poškození mozku vzniklé před porodem, za porodu nebo krátce po něm, projevující se převážně v poruchách hybnosti etiologie prenatální faktory – anoxie, infekce v časném těhotenství, nezralost plodu perinatální příčiny – protrahovaný porod, užití množství analgetik, anestetik postnatální příčiny – úrazy hlavy, infekce CNS, bronchopneumonie, enteritidy, dyspeptické stavy novorozenecká žloutenky při RH inkompatibilitě Formy DMO - Lesný 1989 • spastické • nespastické • lehké mozkové dysfunkce Klasické dělení MO: • hypertonická forma • hypotonická forma • mozečková forma • atetoidní forma Tento text slouží pouze jako osnova, nikoliv jako dostačující materiál ke zkoušce. PS Dělení spastických forem Hemiparetická  spastická obrna horní i dolní končetiny jedné poloviny těla s převážným postižením horní končetiny (ohnuta v lokti) dolní napjatá, zkroucená, (našlapuje na špičky) kognitivní kapacita lehce subnormální  levá polovina - nižší IQ; pravá polovina - normální IQ Diparetická  postiženy jsou zejména abduktory stehen nohy ve vnitřní rotaci, nůžkovitá chůze (kolena o sebe třou) a po špičkách  dobrá prognóza kognitivního vývoje Kvadruparetická  obrna všech čtyř končetin s převážným postižením dolních končetin (pokud vznikla zdvojením formy diparetické, nebo horních končetin (pokud vznikla jako zdvojená forma hemiparetická nejméně příznivá prognóza kognitivního vývoje Tento text slouží pouze jako osnova, nikoliv jako dostačující materiál ke zkoušce. PS Dělení nespastických forem: hypotonická – snížené svalové napětí (vyskytuje se v koj. věku později se mění na spastickou nebo dyskinetickou (kolem 3. roku) dyskinetická – nepotlačitelné mimovolní pohyby při pokusu o volní pohyb mozečková – snížení svalového napětí a poruchy pohybové koordinace. Relativně vzácná forma, vedoucí k velmi těžkému pohyb. postižení, prakticky vždy přítomno velmi těžké postižení intelektu. MO jako kombinované postižení mozková obrna bývá provázena i dalšími poruchami a vadami poruchy hybnosti poruchy motoriky pohybové i mluvní - spasticita – trvalé napětí svalstva centrálního původu - hypotonie – snížený svalový tonus - dyskineze – nepotlačitelné mimovolní pohyby - syndrom hypokinetický nedostatek mimiky, mimické svaly jsou bez pohybu - syndrom atetotický – vlnité hadovité až červovité pohyby, které vznikají při každém malém podnětu - syndrom choreatický – prudké, trhavé neuspořádané pohyby malého rozsahu ale značné intenzity - syndrom balistický – rychlé pohyby často celých končetin - syndrom myoklonický – drobné trhavé záškuby svalstva RANÁ PÉČE A VZDĚLÁVÁNÍ Raná péče – velký význam terénní práce, podpora rodiny a vývoje SPC !!! - rozvoj jemné motoriky, vnímání, rozumových schopností, koncentrace pozornosti , dorozumívací schopnosti ,… MŠ - velký význam pro rozvoj poznávacích procesů a socializace - mohou navštěvovat běžnou MŠ (učitelky - nutná znalost problematiky v oboru) spec. třídu v MŠ (spec. pedagog) spec. MŠ Tento text slouží pouze jako osnova, nikoliv jako dostačující materiál ke zkoušce. PS dětský rehab. Stacionář Význam, úkoly a organizace školy při zdravotnických zařízeních Speciální mateřská škola - při nemocnici (podobně v dětské léčebně, ozdravovně) - zajišťuje výchovu dětí zpravidla OD 2- 3 let DO 6 – 7 let cíl: překonat kritickou dobu, kterou dítě prožívá během hospitalizace - zlepšit jeho psychický stav, který úzce souvisí s jeho uzdravením - udržet jeho vývojovou úroveň - vrátit ho rodičům spokojené a plné pohody Základní škola Ve speciální ZŠ při nemocnici (podobně v dětské léčebně, ozdravovně) se vyučuje podle učebních plánů a osnov ZŠ, redukovaných a upravených na základě zdravotního stavu žáků, dále podle časového rozsahu povoleného jednotlivým žákům lékařem a podle časové náročnosti léčebného režimu. V případě potřeby se vyučuje podle učebního plánu a osnov ZŠ praktické a ZŠ speciální. Rozvrh a učební plán: - vyučuje se podle rozvrhu každý den jeden z hlavních předmětů: o český jazyk, matematika, cizí jazyk - a k němu se přiřazuje jeden z vedlejších předmětů: o na 1. stupni – prvouka, přírodověda, vlastivěda o na 2. stupni – přírodopis, fyzika, chemie, zeměpis, dějepis - délku vyučování (= počet vyučovacích hodin u jednotlivých žáků) stanoví ošetřující lékař - děje se tak s ohledem na zdravotní stav a povahu nemoci žáka viz například ZŠ a MŠ při nemocnici Chrudim [online][cit 2013-11-30] Dostupné na: http://www.nemcr.cz/zs-a-ms-pri-nemocnici.htm Škola při nemocnici [online ] Dostupné na: http://www.ahojskola.cz/ Předprofesní a profesní příprava Situace se posledních letech pozitivně mění, stále však není dostačující. Národní plán vyrovnání příležitostí pro občany se ZP: Tento text slouží pouze jako osnova, nikoliv jako dostačující materiál ke zkoušce. PS  legislativně zakotvit povinnost přizpůsobit formu přijímacích a závěrečných zkoušek podle druhu zdravotního postižení uchazeče  podporovat středoškolské programy zahrnující co nejvíce poznatků bezprostředně využitelných v praktickém životě a ve volném trhu práce  rozšířit počet možností pro celoživotní vzdělávání ZP  převést procento zaměstnávaných občanů se ZPS přímo do novely zákon o zaměstnání  pokračovat v kompenzacích platby soc. pojištění a další podpoře zaměstnavatelů zaměstnávajících převážně ZP působících v běžném konkurenčním prostředí  legislativně upravit Institut podporovaného zaměstnávání  zvýšit dotace na provoz chráněných dílen