Seminář ke speciální pedagogice Pokyny k předmětu Vyučující: Mgr. et Mgr. Pavlína Grác Livňanská Kontakt: [1]220033@mail.muni.cz Konzultační hodiny: st 12:45-13:45 (po předchozí domluvě) Požadavky k ukončení předmětu: 1) docházka – povoleny jsou 2 absence 2) aktivní účast v hodině 3) výroba a prezentace pomuůcky Požadavky k pomůcce: - předvedení pomůcky, říct na co je + ukázka jejího použití v praxi - účel využití, možnosti praktického použití – jak se používá, jaké jsou další varianty použití, co rozvíjí, u jaké skupiny dětí a proč - uvést teoretický základ, včetně citací - do IS odevzdat výše uvedené v textové podobě (kdo neodprezentuje a neodevzdá v čas, nebude připuštěn k závěrečnému testu) - rozsah – 1. strana – název semináře, „pomůcka“ + oblast/typ postižení, jméno a příjmení studenta; učo; jméno cvičícího; délka text max 2 A4 + fotky, 1,5 řádkování; písmo Times New Romann; vel. 12.; okraje 2,5; termín odevzdání textové podoby do 5.12. do odevzdávárny semináře, nesmí chybět zdroj použité literatury Témata seminářů (pokud odpadnou semináře v době praxí, bude upraveno) 1. Speciální pedagogika organizační záležitosti; praktické ukázky k speciální pedagogice 2. Integrace, inkluze legislativní opatření; vyhláška 72/2005; 73/2005 + jejich novely - 116/2011; 147/2011; a jejich novela - 103/2014 Sb. platná od 01.09.2014 (novelizuje obě) 3. Pedagogicko-psychologické poradenské služby v České republice Školská poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP) 4. Speciálně pedagogická diagnostika Poradenské služby poskytované ve škole (výchovný poradce; školní metodik prevence; školní psycholog; školní speciální pedagog 5. Logopedie možnosti vzdělávání. Alternativní a augmentativní komunikace (jen pokud vyjde čas), charakteristika, jednotlivé systémy – ukázky. 6. Surdopedie Možnosti vzdělávání žáků se sluchovým postižením 7. Psychopedie Edukace jedinců s mentálním postižením, autismus, downův syndrom 8. Somatopedie Edukace jedinců s tělesným postižením, profesní příprava 9. Oftalmopedie Edukace jedinců se zrakovým postižením, projevy při vyučování 10. Etopedie Legislativa, edukace, preventivní principy v edukaci, školská zařízení pro ústavní a ochrannou výchovu; systém školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy + úkoly, Středisko výchovné péče 11. Specifické poruchy učení Systém vzdělávání žáků s SPU, zásady přístupů, reedukace, podpůrná opatření 12. Terapie ve speciálně pedagogické péči dokončení z přednášky, praktické ukázky terapií 13. Předtermíny testů Povinná literatura * PIPEKOVÁ, J. et al.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010, 3. přepracované a rozšířené vyd. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. Doporučená literatura: MŰLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepr. a rozšíř. vyd. Brno : Paido Brno, 2010. od s. 201-211, 11 s. Neuveden. ISBN 978-80-7315-198-0. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 978-80-7315-142-3. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2002a., s. 444. 3. vyd. ISBN 80-7178-678-0. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006, s. 302. 2., rozšířené a přepracované vydání. ISBN 80-7315-134-0.