OFTALMOPEDIE-OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky. OFTALMOPEDIE  též tyflopedie, pedagogika zrakově postižených  cílem optimální rozvoj osobnosti jedince s ZP, příprava na povolání, pracovní zařazení a společenské uplatnění  zabývá se výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením  osoby nevidomé, slabozraké – různé snížení úrovně zrakové percepce Zrakové postižení  omezení příjmu vizuálních informací  ztížení příjmu vizuálních informací  vliv na celou osobnost, psychický vývoj i fyzický vývoj  senzorická deprivace! Dělení zrakových vad a) dle doby vzniku  vrozené (kongenitální)  získané b) dle oblastí poruch zrakového vnímání (zrakových funkcí)  poruchy zrakové ostrosti  okulomotorické poruchy, porucha prostorového vidění, dvojité vidění  postižení zorného pole  obtíže se zpracováním zrakových vjemů  poruchy barvocitu  porucha adaptace na tmu a oslnění  porucha citlivosti na kontrast c) dle stupně  slabozrakost o lehká o středně těžká o těžká  těžce slabý zrak (zbytky zraku)  nevidomost o praktická o totální OFTALMOPEDIE-OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky. Refrakční vady  krátkozrakost – obraz se tvoří před sítnicí, náprava rozptylnými čočkami  dalekozrakost – obraz se tvoří za sítnicí, náprava spojnými čočkami  astigmatismus – nepravidelné zakřivení rohovky způsobuje zobrazování bodu na sítnici jako čárky, náprava cylindrickými skly Další zrakové vady  Postižení zrakového nervu  Vrozený glaukom  Vrozený šedý zákal  Albinismus  Strabismus/ šilhavost  Amblyopie/tupozrakost  Retinopatie nedonošených (ROP) Předškolní vzdělávání  MŠ pro ZP  třídy pro ZP při běžné MŠ  běžná MŠ Specifika vzdělávacích cílů  rozvoj zrakových funkcí  rozvoj sluchového vnímání  rozvoj hmatového vnímání  rozvoj čichu a chuti  rozvoj řeči  rozvoj estetického vnímání  rozvoj orientace a samostatného pohybu  nácvik sebeobsluhy Základní vzdělávání žáků se ZP  ZŠ pro ZP  třídy pro ZP při běžné ZŠ  běžná ZŠ  během 1.ročníku psaní a čtení Braillova písma (psaní na Pichtově stroji)  využití RVP – průřezových témat, klíčových kompetencí, propojení informací,  využití efektivních technik výuky (kooperativní učení, projektová výuka)  týmová práce, spolupráce s rodiči  propojení vzdělávání s realitou, otevřenost škol  aktivní využívání kompenzačních pomůcek  posilování akceptace postižení, sebevědomí, sebeurčení a kompetencí OFTALMOPEDIE-OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky.  průběžné, formativní hodnocení kompetencí Předměty speciální podpory ZP  předměty speciální péče - POSPZP ( prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených), zraková stimulace, speciální příprava psaní a čtení bodového písma, tyflopedická péče (práce s kompenzačními pomůckami)  předměty psaní na počítači a práce na počítači  volitelné předměty o hudební nástroje, sbor, literárně-dramatická výchova, cizí jazyky, aj. Základní školy pro ZP  Základní škola pro zrakově postižené prof. V. Vejdovského, Litovel  Základní škola pro zrakově postižené Jaroslava Ježka (MŠ, ZŠ, ZŠ praktická, Praktická škola 2-letá)  Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno  Základní škola pro zrakově postižené, Plzeň  Základní škola pro zrakově postižené, Praha 2  Základní škola pro zrakově postižené, Opava Střední školy pro ZP  Běžné SŠ-integrace  Konzervatoř a ladičská škola Jana Deyla, Praha  Gymnázium pro zrakově postižené, Praha  Obchodní akademie a obchodní škola pro zrakově postižené, Praha  Specializované třídy při obchodní akademii v Opavě  Střední škola Aloise Klára  Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno Specifika kompenzace zraku dle závažnosti ZP Úplná ztráta zraku  tabulky na psaní Braillova písma (různých velikostí, forem, typů)  speciální učebnice v Braillovu písmu  slepecký psací stroj (např. Pichtův), nahrávky zvuku  Písmo a obrázky o Reliéfní podoba – Braillovo písmo, reliéfní obrázky vyrobené pastami + fuser  Pomůcky o Počítač se speciální výbavou – software, hardware, hlasový výstup + (Braillský řádek) o Pichtův psací stroj, el. záznamník OFTALMOPEDIE-OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky. Částečná ztráta zraku  zvětšené písmo voleno podle potřeb žáka  ilustrace s jednoduchou černou konturou  užití sytých kontrastních barev  psací pomůcky se silnou stopou, speciální optika  zdvižná pracovní deska stolu  Písmo o Zvětšené o Kontrastní o Bezpatkové  Pomůcky o Lupy a monokuláry o Elektronická zvětšovací zařízení o Počítač se speciální výbavou Kompenzační pomůcky 1. pomůcky usnadňující nebo umožňující orientaci a pohyb nevidomého (bílá hůl, akustické hlásiče, ...) 2. pomůcky pro každodenní použití a do domácnosti (hodinky, měřící přístroje, šablona na bankovky, ...) 3. pomůcky na zpřístupnění a zpracování informací (speciální i klasické psací stroje, kamerové lupy, speciálně upravené PC, ...) 1. optické pomůcky– optické systémy – lupy, dalekohledové systémy, kamerové zvětšovací televizní lupy 2. neoptické pomůcky – sebeobsluha, studium, zaměstnání Zásady pro výuku  tematické propojení  názornost  nevyčleňovat žáka z dění  skupinové práce  jasný a strukturovaný popis a výklad  vyšší časová dotace  verbalizace  respektování potřeb žáka  evaluace a zpětná vazba  využívání situačních her  užívání speciálních pomůcek  dodržování zrakové hygieny OFTALMOPEDIE-OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky. POUŽITÉ ZDROJE  PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010, 3., přepracované a rozšířené vyd. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0.  Vyhláška č. 72/2005 Sb. O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. MŠMT, 9. 2. 2005.  Vyhláška č. 73/2005 SB. O vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. MŠMT, 9. 2. 2005.  ZÁKON č. 561/2004 Sb. Ze dne 24. Září o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění.