SOMATOPEDIE-OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky SOMATOPEDIE  Pedagogika ◦ Tělesně postižených ◦ Nemocných a zdravotně oslabených  Okruh osob ◦ Heterogenní skupina (společným znakem je omezení/ narušení/ postižení hybnosti) ◦ omezení pohybu – vliv na celou osobnosti ◦ tělesně postižený  člověk omezen v pohybových schopnostech v důsledku poškození podpůrného nebo pohybového aparátu nebo jiného organického poškození ◦ vliv na seberealizaci v sociální interakci Dělení pohybových vad Pohybové vady 1. Dle doby vzniku postižení a. Vrozené a dědičné b. získané 2. dle místa postižení a. obrny b. deformace c. amputace d. malformace Dělení obrn Obrny 1. Dle doby vzniku 2. Dle stupně a. Parézy b. Plegie i. Centrální (dle tonusu: hypertonie, hypotonie, střídavý svalový tonus) (dle místa: monoparéza, di, tri, kvadru, hemi) ii. Periferní 3. Dle místa vzniku MOZKOVÁ OBRNA  Dříve DMO: Dětská mozková obrna  Znaky: ◦ hybné postižení, tělesná neobratnost (jemná motorika), nerovnoměrný vývoj ◦ nesoustředěnost, těkavost, ◦ nedokonalost vnímání a nedostatečná představivost, ◦ emoční labilita, výkyvy duševní výkonnosti, ◦ opožděný vývoj a vady řeči Formy MO  Diparetická (zejména dolní končetiny)  Hemiparetická  Kvadruparetická  Přidružují se: SOMATOPEDIE-OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky ◦ Snížení intelektu ◦ Poruchy řeči ◦ Poruchy chování ◦ Epileptické záchvaty ◦ Smyslové vady (sluchu a zraku) Edukace jedinců s tělesným postižením Včasná intervence  = raná podpora, raná péče – systém služeb a programů poskytovaných dětem o ohroženým v sociálním, biologickém a psychickém vývoji, o se zdravotním postižením a jejich rodinám o vzájemné propojení poradenství pro rodiče a podpory pro dítě  pro děti do 7 let a jejich rodiče  činnosti služeb – viz kapitoly ze speciální pedagogiky od Pipekové Raná podpora v ČR  Raná péče: sociální služba, terénní, ambulantní ◦ Poskytované činnosti:  Výchovné, vzdělávací a aktivizační  Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím  Sociálně-terapeutické činnosti  Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů  Zajišťují SPC pro TP (edukace, reedukace, kompenzace) Systém vzdělávání  Závisí na mentálních funkcích  SPC pro TP  Předškolní vzdělávání ◦ mateřská škola, speciální třída v MŠ ◦ MŠ pro TP ◦ Dětský rehabilitační stacionář ◦ MŠ při zdravotnickém zařízení  Základní vzdělávání ◦ Základní škola, třídy pro žáky s TP při ZŠ ◦ ZŠ pro TP ◦ Základní škola speciální (při MP) ◦ Základní škola při zdravotnickém zařízení Požadavky na edukaci  Bezbariérové prostředí  Vhodné kompenzační pomůcky  Asistent pedagoga  Vhodná struktura hodiny (koncentrace pozornosti, unavitelnost, pracovní tempo)  Využití počítačových technologií  Vliv specifických poruch učení (SPU)  Speciálně-pedagogické předměty ◦ dorozumívací dovednosti ◦ nácvik psaní  psaní s protézou, ústy, nohou, jiné druhy psaní, L rukou SOMATOPEDIE-OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky ◦ náhradní tělovýchovné aktivity  vyučovány dle příslušného vzdělávacího programu pro daný stupeň mentální retardace Školy při zdravotnických zařízeních  MŠ, ZŠ, ZŠ Sp při zdravotnických zařízeních ◦ vyhláška č. 73/2005 Sb. ve znění vyhl. 147/2011, ◦ školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění zákona č. 472/2011 Sb. ◦ pro žáky se zdravotním oslabením nebo dlouhodobě nemocné  pokud to umožňuje jejich zdravotní stav  na základě doporučení lékaře a souhlasu zákonného zástupce  Edukace probíhá ◦ v hernách nebo ◦ na pokojích: ve skupině, u lůžka (klidový režim) ◦ Rozvrh: ◦ jeden z hlavních předmětů (čj, m, cizí jazyk) ◦ jeden z vedlejších předmětů Herní specialista  samostatný odborný pracovník  provádí specifickou činnost zaměřenou na děti a rodiče  služby v ambulanci a běžném lůžkovém odd.  úkolem ◦ navázání kontaktu, získat a posilovat důvěru a jeho ochotu spolupráce s lékaři  několik fází ◦ před přijetím – příprava dítěte a rodiče na hospitalizaci ◦ příprav při příchodu dítěte přijímaného do nemocnice ◦ příprava před zákroky a vyšetřením – nejdůležitější  hlavní zásady – podávat pravdivé informace  nutná znalost diagnóz, spolupráce se zdravotníky Použité zdroje  PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010, 3., přepracované a rozšířené vyd. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0.  Vyhláška č. 73/2005 SB. O vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. MŠMT, 9. 2. 2005.