ETOPEDIE Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky ETOPEDIE JAKO VĚDNÍ OBOR  vědní disciplína speciální pedagogiky, která se zabývá edukací jedinců s poruchami v chování a s rizikem vývoje této poruchy Společné rysy  Naplnění potenciality dítěte  Optimalizace životních perspektiv  Maximální možný rozvoj každého jedince Odlišnosti od ostatních speciálně-pedagogických disciplín  Terminologie  Charakter postižení jedince  Segregační tendence 2. Bio – psycho – sociální model funkčnosti  potíže chápe jako výsledek vzájemných vztahů mezi zdravotním stavem, osobnostními faktory a faktory, ve kterých jedinec žije  v nedostatku vzdělání je viděna bariéra dobré kvality života a začlenění do společnosti CÍLOVÁ SKUPINA 1. děti bez výraznějších problémů 2. děti v riziku 3. děti s problémy v chování 4. děti s poruchami emocí a chování 1) Děti bez výraznějších problémů v chování • preventivní aktivity • preventivní programy sociálně patologických jevů (peer programy…), eliminace ohrožujících podmínek ve školním prostředí atd. Specifická x nespecifická prevence 2) Děti v riziku („At-risk Youth“) • ve svém vývoji čelí mnoha rizikům z roviny osobnostní i sociální • významná je odolnost dítěte vůči rizikovým faktorům • praxe spočívá v: • prevence, • diagnostika a poradenství Rizika spojená s osobností dítěte Rizika spojená s rodinou dítěte Školní rizika Rizika spojená se společností 3) Děti s problémy v chování a poruchami chování • Vývojová tendence poruchy chování Působení rizikových faktorů → problémové chování → porucha chování • Včasná intervence! • Praxe : ETOPEDIE Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky • diagnostika • poradenství • reedukace Rozdíl mezi poruchou a problémy v chování V dimenzích – Záměr – Časové hledisko – Náprava Záměr: Problém v chování Porucha chování O svých problémech ví, vadí mu, chtěl by je změnit Není s danými normami v konfliktu Normy nenarušuje úmyslně Normy nepřijímá, ignoruje je Porušování norem je výsledek konfliktu mezi vnějšími požadavky a vnitřními potřebami Zpravidla nepociťuje vinu ve vztahu k důsledkům vlastního jednání Nálepkou problémového žáka trpí a vyvolává v něm negativní pocity Časová dimenze Problém v chování Porucha chování Problémy bývají krátkodobé Porušuje normy dlouhodobě Popřípadě se objevují v určitých periodách Vývojová specifika morálního vývoje způsoby nežádoucího chování prohlubují Mívají vývojové souvislosti Bývají důsledkem nezvládnutých konfliktů se sociálním okolím Náprava Problém v chování Porucha chování K nápravě vedou cílená pedagogická opatření Náprava vyžaduje speciální péči Speciálně pedagogické metody kompenzují nežádoucí chování žáka, navozují nové modely chování, které žákovi umožňují přiměřené naplňování potřeb Směřuje k převádění způsobů a cílů nežádoucího chování k chování, které je přijatelné Definice poruchy chování (Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání, USA, 1992) Pojem porucha emocí nebo chování (PE, PCH) je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem  Mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností Současně je toto postižení  Něco víc než přechodná, předvídatelná reakce na stresující události z jeho prostředí  Vyskytuje se současně nejméně ve dvou různých prostředích, z nichž alespoň jedno souvisí se školou  Přetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu  Může koexistovat i s jiným postižením ETOPEDIE Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky Charakteristiky poruch chování (Bower in Vojtová, 2008)  neschopnost učit se  neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy s vrstevníky a s učiteli  nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách  celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese  tendence vyvolávat somatické symptomy jako je bolest, strach a to ve spojení se školními problémy INSTITUCIONÁLNÍ CESTA PODPORY SYSTÉM POSKYTOVÁNÍ PORADENSKÝCH SLUŽEB Poradenské služby ve školách • Výchovný poradce • Školní metodik prevence • Školní psycholog • Školní speciální pedagog • (Třídní učitel) Školská poradenská zařízení 1. Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) 2. Speciálně pedagogické centrum (SPC) 3. Střediska výchovné péče (SVP) Středisko výchovné péče (SVP) • Upravuje zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. • Preventivně-výchovná péče • Jednou z forem sociálně výchovné pomoci dětem, mladistvým, rodinám Klienti 1. dítě – děti a mládež s rizikem či s projevy PCH a negativními jevy v sociálním vývoji – jedinci propuštění z ÚV, OV při jejich integraci – rodiče, pedagogičtí pracovníci 2. děti u nichž rozhodl o zařazení soud výchovná skupina = max. 8 klientů, skupina je koedukovaná cíle a úkoly  prevence  Intervence: odstranění či zmírnění již vzniklých PCH; eliminace prohlubování negativního dopadu PCH na sociální vztahy  spolupráce s rodinou, se školou a s ostatními institucemi Formy činnosti • diagnostické • poradenské • intervence; psychoterapeutické služby; výchovně-konzultační pomoc • výchovná a vzdělávací • metodické vedení školských zařízení, ostatních poradenských pracovišť • podpora a metodické vedení integrovaných žáků s PCH Režimy 1. Ambulantní 2. Celodenní ETOPEDIE Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky 3. Internátní 4. Terénní A) Ambulantní část • úkoly – prevence – intervence a poradenství – přímá práce s klientem, rodiči – diagnostika – zpracování individuálního programu pomoci – práce s rodinou – metodická pomoc školám – realizace probačních programů – veřejně prospěšné práce • dochází tam klienti, kteří opustili internátní nebo stacionární část, 6 měsíců; klienti pro propuštění z ÚV B) Stacionární (celodenní) • smlouva s OZV • Jako C) C) Internátní • smlouva OZV • pobyt v délce 8 týdnů, • po ukončení navazuje ambulantní péče úkoly – intervence a terapie – výuka – spec.ped. a ped.-psych. podpora (rozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, poradenství při volbě vzdělávací cesty – spolupráce s kmenovou školou – spolupráce s rodinou, či OZV (os. zodpovědná za výchovu) D) Terénní -rodinné a školní prostředí Ústavní a ochranná výchova • Zákon o sociálně právní ochraně dětí č.359/1999Sb. • Zákon o rodině č. 94/1963 Sb. • Zákon č.109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchova a ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních • Vyhl. 438 / 2006 Sb., o podrobnostech výkonu ÚV a OV • Zákon č.218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže Ústavní výchova • Nařizuje ji soud podle občanského zákoníku (dřív zákon o rodině) nebo podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže • Důvody: výchovné, sociální Ochranná výchova • Nařizuje se podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže dětem 12- 18 let • Důvody • 12-15 let – čin, za který lze podle trestního zákona uložit výjimečný trest • 15-18 let – trestný čin, pokud je pravděpodobné, že bude mít větší efekt než trest odnětí svobody ETOPEDIE Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky Ústavní výchova x • nařízena soudem • určena pro nezletilé do 18 let (19; 26 let) • sociální důvody • zdravotnická a školská zařízení • dětské domovy • dětské domovy se školou pro děti po 3. roce života, • diagnostické ústavy a • výchovné ústavy) • základním předpokladem nařízení ÚV je vážné ohrožení nebo narušení výchovy dítěte Ochranná výchova • uložena soudem, • 12. – 15. let: za čin, za který uložit výjimečný trest • 15. – 18. let jestliže splní svůj účel lépe než uložení trestu odnětí svobody • uskutečňuje se ve školských zařízeních • dětské domovy se školou • výchovné ústavy • základním předpokladem uložení OV je protispolečenský čin - naplňuje skutkovou podstatu trestného činu Diagnostický ústav (DÚ) • DÚD = pro děti od 3 do 15 let • DÚM = pro mladistvé od 15 do 18 let K pobytu se děti a mladiství dostávají cestou: • obligatorní (na základě rozhodnutí soudu, návrh podávají rodiče, zejména ve spolupráci s pracovníky místně příslušného odboru sociálně právní ochrany dětí), • smlouvy se zákonnými zástupci (rodiče požádají přímo diagnostický ústav a sepíší smlouvu), • vlastní žádosti dítěte, nezletilého (po dohodě zpravidla přejde do jedné z předcházejících forem). • délka pobytu zpravidla 8 týdnů - diagnostická a zdravotní šetření, probíhá vzdělávání, terapeutická činnost, výchovná sociální a organizační zajištění vedou k umístění dítěte do zařízení pro výkon ÚV a OV v územním obvodu diagnostického ústavu úkoly  diagnostické  vzdělávací  terapeutické  výchovné a sociální  organizační  Koordinační  zajistit co nejkomplexnější poznání individuální problematiky a dynamiky obtíží dítěte Individuální program rozvoje dítěte • základní organizační jednotka - výchovná skupina – člení se podle pohlaví nebo věku a jsou zřizovány max. 3 při počtu nejméně 4 a nejvíce 6 dětí • děti školou povinné chodí do tříd, kde jsou vzdělávány podle vzděl.programů ZŠ, ZŠ praktické • pro mládež s ukončenou povinnou školní docházkou, diagnostické třídy pro přípravu na budoucí povolání • ve třídě max. 8 žáků ETOPEDIE Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky • po diagnostickém pobytu je dítě umístěno s předáním veškeré dokumentace a doporučením 1) zpět do rodiny 2) dětského domova - nemá závažné poruchy chování 3) dětského domova se školou výchovného ústavu Dětský domov (DD) • zajišťuje péči dětem s nařízenou ústavní výchovou, které nemají závažné poruchy chování ve věku • od 3 do 18 let ( do 26 let) • děti, o něž nemá, kdo pečovat nebo jimž nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči • základní organizační jednotka - rodinná skupina – 6-8 dětí, 2-6 skupin • děti navštěvují školy mimo DD podle věku Dětský domov se školou (DDŠ) • děti/mladiství s nařízenou ústavní výchovou, výjimečně s uloženou ochrannou výchovou • umísťovány děti od 6 let do ukončení povinné školní docházky • nemůže-li se po ukončení povinné školní docházky pro svoje závažné poruchy chování dítě vzdělávat ve SŠ mimo zařízení nebo nepracuje, je přeřazeno do VÚ • základní organizační jednotka - rodinná skupina – 5-8 dětí, 2 -6 skupin • ve škole třídy s max. počtem 8 dětí • vzdělávání podle programu základní školy, základní školy praktické, základní školy speciální • žáci jsou zařazováni do tříd podle ročníků • podle podmínek (počet dětí v jednotlivých třídách) je možné, aby bylo v jedné třídě zařazeno více ročníků Výchovný ústav (VÚ) • mladiství starší 15 let se závažnými poruchami chování, u kt. byla nařízena ÚV a uložena OV • dítě starší 12 let, má-li uloženou OV a jeho chování se projevují tak závažné poruchy, že nemůže být umístěno DDŠ • plní úkoly výchovné, vzdělávací a sociální • základní organizační jednotka - výchovná skupina – 5-8dětí; 2-6 skupin • ve škole při zařízení třídy s max. počtem 8 dětí • je zde možno dokončit si povinnou školní docházku a střední vzdělání - nejčastěji se zřizuje  Praktická škola  Odborné učiliště  SOU • pro ty, co se nepřipravují na budoucí povolání, může být zřízena pracovně- výchovná skupina POUŽITÉ ZDROJE ETOPEDIE Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky 1. VOJTOVÁ, V. Přístupy k poruchám chování a emocí v současnosti. 2.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573-6. 2. VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 330 s. ISBN 978-80-210-5159-1.