SURDOPEDIE-OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky LOGOPEDIE-SAMOSTUDIUM  PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010, 401 s. ISBN 978-807-3151-980.  Logopedie, s. 117-129  Systém poskytování logopedické intervence v ČR, s. 131-140  AAK o http://www.alternativnikomunikace.cz/stranka-co-je-aak-9 o http://www.alternativnikomunikace.cz/stranka-metody-a-postupy-aak-7 SURDOPEDIE Speciálně-pedagogická disciplína, která se zabývá výchovou, vzděláváním a rozvojem jedinců se sluchovým postižením. Význam sluchu ◦ komunikace ◦ zdroj informací ◦ vytvoření vnitřní řeči ◦ abstraktní myšlení ◦ orientace v prostoru Klasifikace sluchových vad I. dle místa vzniku a) Periferní vady a. převodní (conductiva) b. percepční (perceptiva) c. smíšená (mixta) b) Centrální vady II. Dle období vzniku postižení a) Vrozené (hereditální) ◦ geneticky podmíněné ◦ kongenitálně získané b) Získané (postnatální) ◦ před fixací řeči (prelingválně – do 6 let) ◦ po fixaci řečí (postlingválně) SURDOPEDIE-OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky III. dle využitelnosti zbytku sluchu Nedoslýchavost ◦ Lehká 20 dB - 40 dB ◦ Středně těžká 40 dB - 60 dB ◦ Těžká 60 dB - 80 dB ◦ Velmi těžká 80 dB - 90 dB Hluchota ◦ komunikační (praktická) 90 dB a více ◦ úplná (totální) bez odpovědi Dopad sluchového postižení na osobnost ◦ Oblast poznávání, orientace v prostoru ◦ Oblast sociální ◦ Rozvoji řeči, myšlení ◦ Sebepojetí ◦ Výkonnost ◦ Samostatnost KOMUNIKACE OSOB SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM Dělení komunikačních forem I. Manuálně kódovaný mluvený jazyk slovní podstaty ◦ Daktylní abeceda, daktylotika ◦ Daktylografie ◦ Pomocné artikulační znaky ◦ Hand Mund systém ◦ Mluvená hlásková řeč ◦ Psaná forma řeči II. Manuálně kódovaný mluvený jazyk neslovní podstaty ◦ Znakový jazyk ◦ Znakovaný jazyk ◦ Gestuno ◦ Mimika ◦ Gestikulace ◦ Dramatizace ◦ Pantomima SURDOPEDIE-OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky Znakovou řečí se pro účely zákona č. 155/1998 Sb. o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob, novela zákon č. 384/2008 Sb. rozumí: 1) Znakovaná čeština ◦ umělý jazykový systém 2) Český znakový jazyk ◦ přirozený a plnohodnotný komunikační systém SLUCHOVÁ PROTETIKA Sluchadla dělení dle Lejsky (2003): 1. dle tvaru 2. dle přenosu akustického signálu 3. dle způsobu zpracování zvukového signálu Kochleární implantát Kmenový implantát Další pomůcky KOMPLEXNÍ PÉČE O SLUCHOVĚ POSTIŽENÉ resorty: ◦ školský ◦ zdravotnický ◦ sociální STŘEDISKO RANNÉ PÉČE PRO SLUCHOVĚ POSTIŽENÉ (Tamtam Praha, Olomouc) SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ CENTRA PRO SLUCHOVĚ POSTIŽENÉ MATEŘSKÉ ŠKOLY PRO SLUCHOVĚ POSTIŽENÉ ZÁKLADNÍ ŠKOLY PRO SLUCHOVĚ POSTIŽENÉ (orální metoda, bilingvální metoda, zásady totální komunikace) STŘEDNÍ ŠKOLY PRO SLUCHOVĚ POSTIŽENÉ VYSOKÉ ŠKOLY (Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky (středisko Teiresiás) MU Brno) SURDOPEDIE-OSNOVA Mgr. Kateřina Štrausová Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke zkoušce ze speciální pedagogiky ZAJÍMAVÉ ODKAZY Projekt Zvládneme to sami http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096066178-televizni-klub-neslysicich Historie školství neslyšících http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096066178-televizni-klub-neslysicich/212562221800021 Návrat k přirozené výchově http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096066178-televizni-klub-neslysicich/214562221800009 Kochleární implantát http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10265744641-zpravicky/211452801430025/ Globální čtení-příprava materiálů http://www.globalni-cteni.cz/clanek/procvicovani/ POUŽITÉ ZDROJE Vyhláška č. 72/2005 Sb. O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. MŠMT, 9. 2. 2005. PIPEKOVÁ, J. et al.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010, 3., přepracované a rozšířené vyd. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. ZÁKON č. 561/2004 Sb. Ze dne 24. Září o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění ZÁKON č. 155/1998 Sb. o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob v platném znění.