Seminář ze sociální psychologie podzim 2014 Mgr. Zuzana Kročáková podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 1. DOCHÁZKA *100% docházka *v případě absence se nemusíte se omlouvat, ale hodina musí být nahrazena *toto nahrazení je možné 2x za semestr *náhrada je možná navštívením jiné hodiny semináře (a není nutné to předem nahlašovat) *a to v pondělí 9.20, 10.15 (v A3P) a 12.05 (v uč.42) nebo v úterý od 9.20 (v uč. 33) nebo 12.05 (v uč. 42) *má smysl nahrazovat pouze v hodinách s tématem, které vám uniklo, začali jsme v sudém týdnu a v lichém se bude většina témat opakovat *…či písemně náhradní prací, o níž si požádáte e-mailem (7477@mail.muni.cz) do dvou týdnů od nahrazované absence. Vaše vypracování náhradního úkolu musí být časově i tematicky adekvátní hodině semináře. podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 2. DOMÁCÍ PŘÍPRAVA *Pokud se chceme v semináři věnovat praktickým a sebezkušenostním stránkám témat, je potřeba, abyste se té teoretické věnovali „doma“. *Před některými semináři bude zadáno samostudium z učebnice Sociální psychologie (od J. Řezáče). *V semináři pak budeme z nastudovanými poznatky dále pracovat. *Přípravu na zadané téma považuji za podmínku účasti na semináři. podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 3. SEMINÁRNÍ PRÁCE *výše uvedená bude mít formu eseje zpracovávajícího zadané téma *přesné podmínky odevzdání této práce budou zveřejněny spolu s jejím zadáním * PROSBA A DOBRÁ RADA NA ZÁVĚR *Než mi napíšete e-mail s otázkou, přečtěte si (znovu) tyto podmínky, nenajdete-li v nich odpověď. * *Pokud budete mít nějaký problém, řešte ho, nenechávejte „vyhnít“. Jsem ochotná se s vámi na lecčems domluvit, pokud budete svou situaci řešit včas. Ale jsem velmi nevstřícná k prohlášením typu: „Já jsem nevěděl/a a já jsem myslel/a, že…“ na konci semestru. * *Učím skoro 300 studentů jen v seminářích soc. psy., proto chci, aby vše běželo k oboustranné spokojenosti. Nechci věnovat svůj čas lidem, kteří neudělají svůj díl práce. * Zadání Zadání z úvodní hodiny jako příprava na druhou * *udělejte si jasno v tom, co jsou zátěžové situace *seznamte se s reakcemi na frustraci a udělejte si o tom stručné výpisky, které vám pomohou se orientovat *tyto výpisky budou vstupenkou do semináře * * * Zadání z druhé hodiny jako příprava na třetí * *udělejte si jasno v tom, co je to sociální skupina, jak se liší velká od malé, jaké jsou podstatné znaky soc. skup. *udělejte si o tom stručné výpisky, které vám pomohou se orientovat *tyto výpisky (rukou psané) budou vstupenkou do semináře, tj. kdo je nebude mít, nemůže se semináře zúčastnit. * * * Zadání z třetí hodiny jako příprava na čtvrtou * *udělejte si jasno v tom, co je komunikace, jak probíhá, jak se dělí, jak funguje atp. *udělejte si o tom stručné výpisky, které vám pomohou se orientovat *tyto výpisky (rukou psané) budou vstupenkou do semináře, tj. kdo je nebude mít, nemůže se semináře zúčastnit. * * * Zadání ze čtvrté hodiny jako příprava na pátou * *seznamte se s pojmy percepce, sebepercepce a nastudujte si některé chyby v posuzování druhých *udělejte si o tom stručné výpisky, které vám pomohou se orientovat *tyto výpisky (rukou psané) budou vstupenkou do semináře, tj. kdo je nebude mít, nemůže se semináře zúčastnit. * * * Zadání náhradní práce za absenci v první hodině semináře * *o písemnou náhradu musíte mít řádně a včas zažádáno * (vizte výše) *náhradu přineste do své nejbližší hodiny semináře v papírové podobě *vytvořte „mapu“ sociální psychologie, která bude zachycovat nejméně 15 podstatných pojmů SP ve vzájemných vztazích *připojte odlišnosti mezi SP a sociologií * Zadání náhradní práce za absenci v první hodině semináře * *o písemnou náhradu musíte mít řádně a včas zažádáno * (vizte výše) *náhradu přineste do své nejbližší hodiny semináře v papírové podobě *vytvořte „mapu“ sociální psychologie, která bude zachycovat nejméně 15 podstatných pojmů SP ve vzájemných vztazích *připojte odlišnosti mezi SP a sociologií * Zadání náhradní práce za absenci v druhé hodině semináře *Pokud jste chyběli 29., 30. 9, nebo 6., 7. 10. a máte o NP zažádáno, tady je: *Odpovězte na následující otázky zvlášť o frustraci a o stresu: *Jaká je to situace, v jakém případě nastává? *Co ji způsobuje, jaké jsou příčiny? *Jak tento stav prožíváme fyzicky a psychicky? *Jak naše osobnost ovlivňuje prožívání tohoto stavu? *Jaké jsou evoluční důvody tohoto stavu, proč je máme, co zajištují? *Jak souvisí frustrační tolerance s životním úspěchem? *Proč má opakovaný či dlouhodobý stres patologické následky? *Náhradu přineste do své nejbližší hodiny semináře v papírové podobě. * Zadání náhradní práce za absenci ve třetí hodině semináře *Pokud jste chyběli 13., 14. 10. , případně 3., 4. 11. a máte o NP zažádáno, tady je: *Odpovězte na následující otázky: *Proč je právě soc. skupina místem, kde si člověk naplňuje své nejen sociální potřeby? Které její aspekty to umožňují? *Proč se s nástupem puberty mění referenční soc. skupina z rodiny na vrstevnickou skupinu? Které cíle puberty to pomáhá naplňovat? *Jaké jsou vlastnosti skupiny, která se nachází ve vývojové fázi performing, tj. jak vypadá taková „dokonalá“ soc. skupina? *Co je to skupinová dynamika, jaké má fáze a jak se v nich skupina proměňuje? *Náhradu přineste do své nejbližší hodiny semináře v papírové podobě. * Zadání náhradní práce za absenci ve čtvrté hodině semináře *Pokud jste chyběli 11., 12. 11. 18.11. nebo 1. 12. a máte o NP zažádáno, tady je: *Odpovězte na následující otázky: *Jaký je vztah mezi komunikací a interakcí, odpověď rozveďte. *Proč nelze nekomunikovat? *Jakými prostředky komunikujeme? Pokuste se o co možná nejobsáhlejší výčet. *Co vše sdělujeme při své promluvě? O čem všem vysíláme nějakou informaci, když např. při setkání s kamarádem řekneme: „Máš pěknou tašku.“ Jaké mohou být naše motivy k takové promluvě, jaké jsou vrstvy našeho sdělení? *Jak se může stát, že je verbální a neverbální složka komunikace v nesouladu? Která má v takovém případě „pravdu“? Proč? *Náhradu přineste do své nejbližší hodiny semináře v papírové podobě. * Zadání náhradní práce za absenci v páté hodině semináře *Pokud jste chyběli 24. 11. , 25. 11., 2. 12. a máte o NP zažádáno, tady je: *Odpovězte na následující otázky: *Co je sociální percepce a co zahrnuje? *Proč si potřebujeme utvářet první dojem a posuzovat lidi rychle, bez dostatku relevantních informací? *Proč lidi, které neznáme dobře, škatulkujeme na základě výrazných znaků či okolností? *Dejte vlastní příklad haló-efektu a subjektivní logiky. *Vysvětlete labeling a jeho vliv na učitele (nálepkujícího) a žáka (nálepkovaného). *Vysvětlete pojem sebenaplňující předpověď a dejte ho do souvislosti se soc. percepcí. *Náhradu přineste na zkoušku, příp. nechte na vrátnici Poříčí 31 na mé jméno a katedru psychologie v papírové podobě. * Stručné obsahy seminářů aneb, co bych měl asi tak vědět *SP v kontextu psychologie a sociologie *předmět zkoumání SP *základní pojmy SP a jejich souvislost: *socializace – produkty, etapy, činitelé, soc. role; soc. učení *sociální skupina – znaky, dynamika, struktura… *interakce, percepce, komunikace *zátěžové situace *témata pro semináře: chyby v soc. percepci, reakce na frustraci, komunikace v konfliktu, soc. role a osobnost * 1. seminář *V každém ze seminářů jsme stihli trochu něco jiného. Tady je vše (snad), ať víte, co si případně dohledat: *společné znaky zátěžových situací *náročné životní situace *o frustraci a o stresu: *Jaká je to situace, v jakém případě nastává? *Co ji způsobuje, jaké jsou příčiny? *Jak tento stav prožíváme fyzicky a psychicky? *Jak naše osobnost ovlivňuje prožívání tohoto stavu? *Jaké jsou evoluční důvody tohoto stavu, proč je máme, co zajištují? *Jak souvisí frustrační tolerance s životním úspěchem? (vizte např. Marshmallow test na You Tube nebo popis Stanford marshmallow experiment, pro fanoušky TEDTalks, nebo pro ty, co nevědí, co to je: http://www.ted.com/talks/joachim_de_posada_says_don_t_eat_the_marshmallow_yet#t-8337) *Proč má opakovaný či dlouhodobý stres patologické následky? *Jak souvisí motivace k činnosti s její náročností a se stresem? (vizte grafy k heslu flow channel) * 2. seminář Zátěžové situace *Reakce na frustraci a otázky z nich vyplývající: oProč nemotivovat žáky strachem z trestu? oCo to říká o prožívání školního neúspěchu (situačního) a školní neúspěšnosti (dlouhodobějšího stavu)? oJak by to mělo ovlivnit učitele při zvažování trestu chování, které je zjevně důsledkem reakce na frustraci? oJak to mají s reakcí na frustraci učitelé? Jak své reakce udělat „výchovnými“? * 2. seminář Zátěžové situace * základní vlastnosti sociální skupiny * rozdíl mezi velkou a malou soc. skupinou * soc. skupina jako prostředí pro uspokojování individuálních potřeb * význam soc. skupin v jednotlivých obdobích života * zákonitosti vývoje soc. skupiny * fáze skup. dynamiky * vlastnosti skupiny ve fázi performing – dokonalá skupina * časové aspekty dynamiky soc. skup. * vliv společných činností a dosahování cílů na vývoj skupiny * role vnější autority v jednotlivých fázích * * 3. seminář Dynamika sociální skupiny *určující znaky malé sociální skupiny *http://orchis.brontosaurus.cz/akce/ohb0506/dynamika_socialni_skupiny_tisk.pdf *http://cs.wikipedia.org/wiki/Fáze_vývoje_skupiny * Dynamika sociální skupiny Možné role ve třídě oCo je komunikace? V jakém vztahu je k interakci? oJaké prostředky používáme při nezprostředkované komunikaci? Jaký je podíl verbální a neverbální komunikace při přijímání sdělení? oJaké jsou osobní motivy komunikovat, proč komunikujeme? oCo vše je při promluvě zároveň (často nevědomě) sdělováno? oJaký je rozdíl ve vnímání komunikace mezi dítětem a dospělým? oCo je to transakční analýza a jaké komunikační pozice popisuje? 4. seminář Komunikace oCo je sociální percepce? Co vnímáme, co z toho usuzujeme? oCo je první dojem? Jak dlouho vzniká? Proč si ho vytváříme? oJak to, že se percepčním stereotypům a chybám nedokážeme vyhnout? A proč bychom se o to měli vědomě snažit? oJak zmírnit dopad perc. stereotypů? oJaké jsou typy perc. ster., vysvětlit jejich fungování. oLabeling a jeho dopady na žáka i učitele. oSebenaplňující předpověď (Pygmalion efekt), jeho projevy a fungování. 5. seminář Percepční stereotypy *Opakování proběhlo formou „televizní“ soutěže, v níž zazněly tyto otázky, které dávám k dispozici pro Vaše domácí opakování a ověřování znalostí. *SOCIALIZACE 1.Jmenujte 3 produkty socializace. 2.Jaká je základní podmínka socializace? 3.Jaký je vztah mezi socializací a soc. učením? 4.Co je adaptace a co je adjustace? *KOMUNIKACE 1.Definujte komunikaci. 2.Co může vyjádřit celkový vzhled, oblečení? 3.Vyjmenujte všechny prostředky neverbální komunikace. 4.V čem spočívá strategie win-win. Na co se zaměřit, aby bylo možné tohoto výsledku dosáhnout? 6. seminář Opakování *SOC. SKUPINA 1.Jaký je rozdíl mezi soc. skupinou a sociálním agregátem? 2.Vyjmenujte ve správném pořadí fáze vývoje skupiny. 3.K čemu jedinec potřebuje soc. skupinu. Co má navíc oproti dvoustranným vztahům? 4.Čím, jakým typem úkolu posílit skupinu ve fázi norming? *ZÁTĚŽOVÉ SITUACE 1.Co je společné zátěžovým situacím? 2.Co je a čím se vyznačuje náročná životní situace? 3.Jakou roli má adrenalin v zátěžové situaci a ve které? 4.Co jsou to copingové strategie? Dejte příklady. 6. seminář Opakování *SOCIÁLNÍ PERCEPCE 1.Vysvětlete haló-efekt. 2.Jmenujte alespoň 5 sociálních vjemů. Co na druhém vnímám? 3.Jak škodí labeling učiteli (používá-li ho)? 4.Proč neumíme nesoudit a proč bychom se o to měli snažit? *SMĚS 1.Jaký je rozdíl mezi soc. psy. a sociologií? 2.Jaké jsou 3 složky postoje? 3.Jaký vliv má individualita na prožívání stresu? 4.Vysvětlete pojem transakční analýza a připojte pojmy. 6. seminář Opakování