Seminář ze sociální psychologie podzim 2014 Mgr. Zuzana Kročáková podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 1. DOCHÁZKA *100% docházka *v případě absence se nemusíte se omlouvat, ale hodina musí být nahrazena *toto nahrazení je možné 2x za semestr *náhrada je možná navštívením jiné hodiny semináře (a není nutné to předem nahlašovat) *a to v pondělí 9.20, 10.15 (v A3P) a 12.05 (v uč.42) nebo v úterý od 9.20 (v uč. 33) nebo 12.05 (v uč. 42) *má smysl nahrazovat pouze v hodinách s tématem, které vám uniklo, začali jsme v sudém týdnu a v lichém se bude většina témat opakovat *…či písemně náhradní prací, o níž si požádáte e-mailem (7477@mail.muni.cz) do dvou týdnů od nahrazované absence. Vaše vypracování náhradního úkolu musí být časově i tematicky adekvátní hodině semináře. podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 2. DOMÁCÍ PŘÍPRAVA *Pokud se chceme v semináři věnovat praktickým a sebezkušenostním stránkám témat, je potřeba, abyste se té teoretické věnovali „doma“. *Před některými semináři bude zadáno samostudium z učebnice Sociální psychologie (od J. Řezáče). *V semináři pak budeme z nastudovanými poznatky dále pracovat. *Přípravu na zadané téma považuji za podmínku účasti na semináři. podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 3. SEMINÁRNÍ PRÁCE *výše uvedená bude mít formu eseje zpracovávajícího zadané téma *přesné podmínky odevzdání této práce budou zveřejněny spolu s jejím zadáním * PROSBA A DOBRÁ RADA NA ZÁVĚR *Než mi napíšete e-mail s otázkou, přečtěte si (znovu) tyto podmínky, nenajdete-li v nich odpověď. * *Pokud budete mít nějaký problém, řešte ho, nenechávejte „vyhnít“. Jsem ochotná se s vámi na lecčems domluvit, pokud budete svou situaci řešit včas. Ale jsem velmi nevstřícná k prohlášením typu: „Já jsem nevěděl/a a já jsem myslel/a, že…“ na konci semestru. * *Učím skoro 300 studentů jen v seminářích soc. psy., proto chci, aby vše běželo k oboustranné spokojenosti. Nechci věnovat svůj čas lidem, kteří neudělají svůj díl práce. * Zadání Zadání z úvodní hodiny jako příprava na druhou * *udělejte si jasno v tom, co jsou zátěžové situace *seznamte se s reakcemi na frustraci a udělejte si o tom stručné výpisky, které vám pomohou se orientovat *tyto výpisky budou vstupenkou do semináře * * * Zadání z druhé hodiny jako příprava na třetí * *udělejte si jasno v tom, co je to sociální skupina, jak se liší velká od malé, jaké jsou podstatné znaky soc. skup. *udělejte si o tom stručné výpisky, které vám pomohou se orientovat *tyto výpisky (rukou psané) budou vstupenkou do semináře, tj. kdo je nebude mít, nemůže se semináře zúčastnit. * * * Zadání náhradní práce za absenci v první hodině semináře * *o písemnou náhradu musíte mít řádně a včas zažádáno * (vizte výše) *náhradu přineste do své nejbližší hodiny semináře v papírové podobě *vytvořte „mapu“ sociální psychologie, která bude zachycovat nejméně 15 podstatných pojmů SP ve vzájemných vztazích *připojte odlišnosti mezi SP a sociologií * Zadání náhradní práce za absenci v první hodině semináře * *o písemnou náhradu musíte mít řádně a včas zažádáno * (vizte výše) *náhradu přineste do své nejbližší hodiny semináře v papírové podobě *vytvořte „mapu“ sociální psychologie, která bude zachycovat nejméně 15 podstatných pojmů SP ve vzájemných vztazích *připojte odlišnosti mezi SP a sociologií * Zadání náhradní práce za absenci v druhé hodině semináře *Pokud jste chyběli 29., 30. 9, nebo 6., 7. 10. a máte o NP zažádáno, tady je: *Odpovězte na následující otázky zvlášť o frustraci a o stresu: *Jaká je to situace, v jakém případě nastává? *Co ji způsobuje, jaké jsou příčiny? *Jak tento stav prožíváme fyzicky a psychicky? *Jak naše osobnost ovlivňuje prožívání tohoto stavu? *Jaké jsou evoluční důvody tohoto stavu, proč je máme, co zajištují? *Jak souvisí frustrační tolerance s životním úspěchem? *Proč má opakovaný či dlouhodobý stres patologické následky? *Náhradu přineste do své nejbližší hodiny semináře v papírové podobě. * Stručné obsahy seminářů aneb, co bych měl asi tak vědět *SP v kontextu psychologie a sociologie *předmět zkoumání SP *základní pojmy SP a jejich souvislost: *socializace – produkty, etapy, činitelé, soc. role; soc. učení *sociální skupina – znaky, dynamika, struktura… *interakce, percepce, komunikace *zátěžové situace *témata pro semináře: chyby v soc. percepci, reakce na frustraci, komunikace v konfliktu, soc. role a osobnost * 1. seminář *V každém ze seminářů jsme stihli trochu něco jiného. Tady je vše (snad), ať víte, co si případně dohledat: *společné znaky zátěžových situací *náročné životní situace *o frustraci a o stresu: *Jaká je to situace, v jakém případě nastává? *Co ji způsobuje, jaké jsou příčiny? *Jak tento stav prožíváme fyzicky a psychicky? *Jak naše osobnost ovlivňuje prožívání tohoto stavu? *Jaké jsou evoluční důvody tohoto stavu, proč je máme, co zajištují? *Jak souvisí frustrační tolerance s životním úspěchem? (vizte např. Marshmallow test na You Tube nebo popis Stanford marshmallow experiment, pro fanoušky TEDTalks, nebo pro ty, co nevědí, co to je: http://www.ted.com/talks/joachim_de_posada_says_don_t_eat_the_marshmallow_yet#t-8337) *Proč má opakovaný či dlouhodobý stres patologické následky? *Jak souvisí motivace k činnosti s její náročností a se stresem? (vizte grafy k heslu flow channel) * 2. seminář Zátěžové situace *Reakce na frustraci a otázky z nich vyplývající: oProč nemotivovat žáky strachem z trestu? oCo to říká o prožívání školního neúspěchu (situačního) a školní neúspěšnosti (dlouhodobějšího stavu)? oJak by to mělo ovlivnit učitele při zvažování trestu chování, které je zjevně důsledkem reakce na frustraci? oJak to mají s reakcí na frustraci učitelé? Jak své reakce udělat „výchovnými“? * 2. seminář Zátěžové situace