Dobrý den, tento list přináší sedm témat a obsahové i formální požadavky na seminární práce ze sociální psychologie. Vyberte si jeden z tematických okruhů a k němu jedno konkrétní zadání formulované jako otázku, tj. máte jedno téma, které má číslo. Tematický okruh: KONFORMITA Na základě odborných podkladů k tématu odpovězte na jednu z následujících otázek: 1) Jak souvisí konformita a šikana? 2) Co může jedinci či společnosti přinést nekonformní chování? 3) Jak spolu souvisí konformita a chování vyjádřené příslovím „Poturčenec horší Turka“? Doporučené zdroje: Fontana, David: Psychologie ve školní praxi (2010), str. 284-288, kpt. Sociální konformita Výrost, J., Slaměník, I.: Sociální psychologie (2009), str. 326-335, kpt. 18. 4. Vývojové procesy ve skupinách Tematický okruh: ŠKOLA JAKO SOCIALIZAČNÍ ČINITEL Na základě odborných podkladů k tématu odpovězte na jednu z následujících otázek: 4) Jaké jsou cíle základní školy při procesu socializace a jak je naplňuje? Podívejte se, jak jsou v RVP formulovány parametry konkrétních produktů socializace, vyberte si některé a okomentujte, jak se podle vás daří školám naplňovat je. 5) K čemu bych chtěl vést své žáky a jak? Vyberte si minimálně tři produkty socializace, které spoluvytváří škola, a uveďte, jaké by měly podle vás mít parametry, když žák opouští ZŠ. Jak k tomu vy jako učitel/ka můžete přispět, jak to můžete ovlivnit? (Buďte hodně konkrétní, ne tedy „přístup učitele“, ale co konkrétně z přístupu učitele může mít vliv.) Doporučené zdroje: Řezáč, J.: Sociální psychologie (1998), str. 52-71 Tematický okruh: PROSOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ Na základě odborných podkladů k tématu odpovězte na jednu z následujících otázek: 6) V jakých situací se ve škole může objevit „efekt přihlížejícího“, jak mu lze zabránit nebo ho zmírnit? 7) Lze vyvolení si učitelské či jiné pomáhající profese pokládat z hlediska motivů za prosociální chování? Svou odpověď zdůvodněte a „podepřete“ odbornými argumenty. Doporučené zdroje: Výrost, J., Slaměník, I.: Sociální psychologie (2009), str. 285-297, kpt. 16 Prosociální chování http://psychologie.cz/proc-jsme-dobri/ Dawkins R.: Sobecký gen (2003) a další texty, které najdete např., pod heslem altruismus Seminární práci zpracujete ve dvojici, aby nad tématem mohla být vedena diskuse. Smyslem tohoto zadání není „úleva“ pro jednoho z dvojice, ale setkání pohledů, názorů, zdrojů apod. Za výsledek jste oba odpovědní stejným dílem a budu velmi ráda, když se v práci autorství dvou myslí nějak odrazí. 1. Jednu práci vypracovanou dvojicí autorů odevzdejte v papírové podobě (tištěnou či čitelně psanou rukou) nejpozději na semináři 24., resp. 25. listopadu (platí pro sudé skupiny), a 1., resp. 2. prosince (platí pro liché skupiny). Dřívější odevzdání velmi uvítám. 2. Zpracování tématu by mělo mít esejistický charakter, tj. úvaha vycházející mj. z odborného textu (z vědeckých poznatků). Použití odborného textu a uvedení jeho zdroje (dle (jakékoli) citační normy!) je podmínkou přijetí práce. Doporučené zdroje jsou doporučené, můžete tedy čerpat i z jiných. 3. Rozsah práce nesmí přesahovat 2 normostrany A4 a nejméně dvě třetiny textu musejí být tvořeny autorským textem. Autorská práce nesmí spočívat pouze v kompilaci cizích textů. Vzhledem k malému rozsahu textu vynechte „obecné“ úvody, definujete jen pojmy, bez jejichž přesné definice se vytratí smysl textu apod. 4. V závěru textu musí být jasně formulovaná odpověď na otázku ze zadání. Pouze práce, které budou splňovat výše uvedené formální zadání, mohou být akceptovány. Pokud práce nedodrží základní parametry zadání (formulované v bodě 1 – 4), nebude přijata bez možnosti opravy. Práce, které splní základní požadavky, ale nenaplní dílčí očekávání, budou vráceny k pře/dopracování. Odevzdání této práce je podmínkou získání zápočtu. Práce nemusí (a dokonce bych za to byla ráda) mít titulní stranu a jiné formální „prázdné“ stránky, ideálně, když se vám vše vejde na 2 stránky. Co musí mít, jsou jména obou autorů + UČO + číslo seminární skupiny (příp. její týden, den a čas). Případné dotazy vám ráda zodpovím v nejbližším semináři. Než je ale položíte, podívejte se ještě jednou, nenajdete-li odpověď v předchozím textu. Těším se na Vaše texty a myšlenky v nich! Zuzana Kročáková