MANUÁL k vyplňování třídní knihy Manuál k vyplňování třídní knihy Kolektiv autorů: Simona Šedá, Katarína Nemčíková, Jitka Jarníková, Jan Tupý Grafický návrh: Darina Brücknerová Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2008 1 ÚVOD Máte před sebou manuál k nově vzniklé třídní knize, který přináší návod k vyplňování jednotlivých rubrik třídní knihy. Škola má povinnost vést třídní knihu, ale současně má možnost zvolit si z nabídky tu, která jí nejvíce vyhovuje, případně si vytvořit vlastní třídní knihu. Proto i tato nová třídní kniha je pouze jednou z doporučených. Volba je plně v kompetenci školy. Předkládaná třídní kniha vznikla z iniciativy a zkušeností škol, které začaly vyučovat v souladu s novými kurikulárními dokumenty. Jejich záměrem bylo některé zápisy zjednodušit, pro jiné vytvořit v třídní knize větší prostor, případně některé více propojit se školními vzdělávacími programy. Změna, kterou třídní kniha nabízí (především v zápisech z výuky) je příležitostí odchýlit se, v souladu s ŠVP, od tradičních zápisů postavených jen na záznamu učiva. Všechny příklady záznamů jsou doporučené a je na škole, zda se jimi bude inspirovat. Třídní kniha by se tak mohla stát dokumentem, který bude plnit nejen funkci dokumentační a kontrolní, ale mohl by mít význam také pro sebehodnocení učitelů – reflexi jejich pedagogické činnosti. Pokud si zvolíte tuto třídní knihu, věříme, že Vám bude dobře sloužit. Vaše zkušenosti a náměty lze zasílat na Metodický portál www.rvp.cz. Autoři 2 Odlišnosti jednotlivých variant třídních knih Jednotlivé varianty zohledňují specifika různých typů základních škol a poskytují ředitelům škol (po dohodě s pedagogickým sborem) možnost volby takové varianty třídní knihy, která škole bude nejlépe vyhovovat. Třídní kniha pro 1. stupeň (varianta A, varianta B) Obě varianty jsou s týdenním zápisem průběhu výuky. V „Seznamu žáků a žákyň“ jsou zařazeny kolonky pro zápis důležitých poznámek (např. zdravotní stav, individuální vzdělávací plán, dlouhodobý individuální pobyt mimo školu), pro zápis skupiny, kterou daný žák či žákyně navštěvují (např. při výuce jazyků), a zápis docházky do školní družiny. V obou variantách jsou zařazeny stránky pro zápis akcí, kurzů a projektů, pro zápis poučení žáků a žákyň o bezpečnosti a ochraně zdraví v průběhu školního roku a pro volbu způsobu zápisu volitelných předmětů. Srovnání Varianty A a Varianty B: varianta A varianta B Grafická podoba třídní knihy na výšku na šířku Typ zápisu průběhu výuky týdenní týdenní Zápis povinných a volitelných předmětů 17 – 34 řádků 15 řádků Zápis nepovinných předmětů 5 – 10 řádků 5 – 10 řádků Zápis zájmových útvarů 9 – 18 řádků 6 – 12 řádků Zápis seznamu žáků a žákyň 40 řádků 38 řádků Zápis hospitační činnosti 14 řádků 10 řádků Zápis projektů 16 – 32 řádků 15 – 30 řádků Zápis akcí a kurzů 17 – 34 řádků 30 – 60 řádků Zápis tématu a činnosti ve výuce v jednom týdnu 1 strana 2 strany Pozn.: Pokud je v tabulce uvedeno rozmezí řádků, znamená to, že pro zápis uvedené položky je v třídní knize vyčleněn počet řádků vyjádřený prvním číslem. Tyto řádky však lze ještě podélně dělit a dosáhnout tak maximálního počtu řádků vyjádřeného druhým číslem. Třídní kniha pro 2. stupeň (varianta C, varianta D) Varianta C je určena pro týdenní zápis průběhu výuky, varianta D pro denní zápis. „Seznam žáků a žákyň“ je rozšířen o kolonky pro zápis důležitých poznámek (např. zdravotní stav, individuální vzdělávací plán, dlouhodobý individuální pobyt mimo školu) a pro zápis skupiny, kterou daný žák či žákyně navštěvují (např. při výuce jazyků, volitelných předmětů). V obou variantách třídních knih jsou zařazeny stránky pro zápis akcí, kurzů a projektů, pro zápis poučení žáků a žákyň o bezpečnosti a ochraně zdraví v průběhu školního roku a pro volbu způsobu zápisu volitelných předmětů. Srovnání Varianty C a Varianty D: varianta C varianta D Grafická podoba třídní knihy na výšku na výšku Typ zápisu průběhu výuky týdenní denní Zápis povinných a volitelných předmětů 30 – 60 řádků 30 – 60 řádků Zápis nepovinných předmětů 5 – 10 řádků 5 – 10 řádků Zápis zájmových útvarů 9 – 18 řádků 9 – 18 řádků Zápis seznamu žáků a žákyň 40 řádků 40 řádků Zápis hospitační činnosti 13 řádků 13 řádků Zápis projektů 14 – 28 řádků 14 – 28 řádků Zápis akcí a kurzů 36 – 72 řádků 36 – 72 řádků Zápis tématu a činnosti ve výuce v jednom týdnu 2 strany 2 strany Pozn.: Pokud je v tabulce uvedeno rozmezí řádků, znamená to, že pro zápis uvedené položky je v třídní knize vyčleněn počet řádků vyjádřený prvním číslem. Tyto řádky však lze ještě podélně dělit a dosáhnout tak maximálního počtu řádků vyjádřeného druhým číslem. 3 Manuál k vyplňování třídní knihy Tento Manuál k vyplňování třídní knihy by měl být pro pedagogy návodem, jak při vyplňování jednotlivých položek postupovat. Ke každé položce třídní knihy je uvedeno krátké objasnění a příklady zápisů, které jsou vždy podbarveny šedě a zvýrazněny značkou . Řazení jednotlivých částí třídní knihy uvedených v komentáři nemusí odpovídat řazení v jednotlivých variantách A, B, C, D. TITULNÍ LIST Třída – uvede se zápis třídy římskou číslicí s tečkou a příslušným velkým písmenem. II. A IV. C VII. B Ročník – uvede se slovně příslušný ročník. druhý čtvrtý sedmý U málotřídních škol se uvedou slovně všechny ročníky dané třídy ve vzestupném pořadí. Jednotlivé ročníky se mezi sebou oddělí čárkou: první, druhý první, čtvrtý, pátý Školní rok – uvede se příslušný školní rok s lomítkem mezi jednotlivými kalendářními roky. 2008/2009 2009/2010 ÚVODNÍ STRÁNKA S IDENTIFIKAČNÍMI ÚDAJI Název školy – použije se podlouhlé razítko školy nebo se uvede název školy tiskacím písmem. Název školy je možné doplnit logem školy. Základní škola, Praha 4, Školní 19 Základní škola Prachatice, Ke Škole 872 Základní škola a Mateřská škola Pardubice, Tvořivá ul. 2345 Třída – uvede se zápis třídy římskou číslicí s tečkou a příslušným velkým písmenem. II. A IV. C VII. B Školní rok – uvede se příslušný školní rok s lomítkem mezi jednotlivými kalendářními roky. 2008/2009 2009/2010 4 Školní vzdělávací program – uvede se název školního vzdělávacího programu a datum, od kdy je školní vzdělávací program platný. Pokud má školní vzdělávací program číslo jednací, je nutné ho uvést. Název školního vzdělávacího programu musí být v souladu s názvem uváděným v ostatní pedagogické dokumentaci a s názvem uváděným na vysvědčení. Pokud škola vyučuje podle vzdělávacího programu vydaného podle předchozích právních předpisů, uvede se název vzdělávacího programu schváleného MŠMT a číslo jednací. Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání – "NAŠE ŠKOLA", platnost od 1. 9. 2007 Školní vzdělávací program NAŠE ŠKOLA zpracovaný podle RVP ZV, platnost od 1. 9. 2007 Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání – "NAŠE ŠKOLA", č. j. 123/200 OBECNÁ ŠKOLA, čj. 12035/97 20 POVINNÉ A VOLITELNÉ PŘEDMĚTY VYUČUJÍCÍ Zápis povinných a volitelných předmětů se provede do předtištěných kolonek (viz Tabulka 1). V případě, že počet kolonek pro zápis povinných a volitelných předmětů není dostačující, je možné provést podélné dělení jednotlivých kolonek a využít nově vzniklou kolonku pro zápis samostatného předmětu (viz Tabulka 2). U třídních knih pro 2. stupeň základní školy se provede rozlišení povinného a volitelného předmětu uvedením zkratky VP (velkými tiskacími písmeny) před název volitelného předmětu (viz Tabulka 3). Tabulka 1 (ukázka 2. stupeň) Zkratka předmětu Název předmětu Jméno a příjmení vyučujícího, podpis; datum, od kdy předmětu vyučuje v dané třídě a školním roce Český jazyk Čj a literatura Tabulka 1 (ukázka 1. stupeň) Zkratka předmětu Název předmětu Jméno a příjmení vyučujícího, podpis; datum, od kdy předmětu vyučuje v dané třídě a školním roce Matematika M Tabulka 2 (ukázka 2. stupeň) Zkratka předmětu Název předmětu Jméno a příjmení vyučujícího, podpis; datum, od kdy předmětu vyučuje v dané třídě a školním roce Aj Anglický jazyk Nj Německý jazyk Tabulka 3 (ukázka 2. stupeň) Zkratka předmětu Název předmětu Jméno a příjmení vyučujícího, podpis; datum, od kdy předmětu vyučuje v dané třídě a školním roce ZA VP Základy administrativy Zkratka předmětu – uvede se zkratka vyučovacího předmětu, používaná u příslušného vyučovacího předmětu v třídní knize i v další školské dokumentaci. Čj KNj HvS PTV 5 Název předmětu – uvede se nezkrácený název vyučovacího předmětu. Český jazyk Konverzace v německém jazyce Hra v souboru Pohybová a taneční výchova Jméno a příjmení vyučujícího, podpis; datum, od kdy předmětu vyučuje v dané třídě a školním roce – uvedou se požadované údaje (viz Tabulka 4). Pokud výuku jednoho předmětu v dané třídě zajišťuje více učitelů, provedou zápis k danému předmětu do příslušných kolonek všichni (viz Tabulka 4). Pokud dojde ke změně vyučujícího v průběhu školního roku, provede nový vyučující zápis k danému předmětu do následující volné kolonky (viz Tabulka 5). Tabulka 4 (ukázka 2. stupeň) Zkratka předmětu Název předmětu Jméno a příjmení vyučujícího, podpis; datum, od kdy předmětu vyučuje v dané třídě a školním roce Kateřina Malá, Malá; od 1. září 2008 Anglický jazyk Josef Vaněček, J. Vaněček; od 1. září 2008 Jessica Grey, Jessica Grey, od 1. září 2008 Aj D: Alice Procházková, A.Procházková; od 1. září 2008 Tělesná výchova CH: Emil Zdatný, Zdatný ; od 1. září 2008 Tv Tabulka 5 (ukázka 1. stupeň) Zkratka předmětu Název předmětu Jméno a příjmení vyučujícího, podpis; datum, od kdy předmětu vyučuje v dané třídě a školním roce Anglický jazyk Kateřina Malá, Malá; od 1. září 2008 Aj Leoš Novák, Novák; od 14. února 2009 NEPOVINNÉ PŘEDMĚTY VYUČUJÍCÍ Zápis nepovinných předmětů se provede do předtištěných kolonek. V případě, že počet kolonek pro zápis nepovinných předmětů není dostačující, je možné provést podélné dělení jednotlivých kolonek a využít nově vzniklou kolonku pro zápis samostatného předmětu (viz zápis povinných a volitelných předmětů). ZÁJMOVÉ ÚTVARY VYUČUJÍCÍ Do volných rubrik se zapíší jen zájmové útvary organizované školou, do nichž jsou v příslušném školním roce žáci dané třídy zařazeni. Zápis zájmových útvarů se provede do předtištěných kolonek. V případě, že počet kolonek pro zápis zájmových útvarů není dostačující, je možné provést podélné dělení jednotlivých kolonek a využít nově vzniklou kolonku pro zápis samostatného předmětu (viz zápis povinných a volitelných předmětů). Zkratka zájmového útvaru – uvede se zkratka zájmového útvaru, používaná u příslušného zájmového útvaru v třídní knize i v ostatní školské dokumentaci. KMF MoK Mlok 6 Název zájmového útvaru – uvede se nezkrácený název zájmového útvaru. Kroužek mladého fotografa Modelářský kroužek Mladý ochránce krajiny PŘEHLED O ZPŮSOBU ZÁPISU VOLITELNÝCH PŘEDMĚTŮ A EVIDENCE ABSENCE ŽÁKŮ VE VOLITELNÝCH PŘEDMĚTECH Doplní se název dokumentu, v němž je veden zápis volitelných předmětů a zápis absence žáků ve volitelných předmětech. v třídní knize v Záznamu o práci ve volitelném předmětu apod. ZÁZNAM PRO PŘÍPAD, ŽE HODNOCENÍ ŽÁKŮ ZA DANÉ POLOLETÍ V DANÉM PŘEDMĚTU PROVÁDÍ JINÝ VYUČUJÍCÍ NEŽ TEN, KTERÝ PŘEDMĚTU PRAVIDELNĚ VYUČUJE Záznam se provede pouze v případě, kdy hodnocení žáků v daném předmětu provádí jiný vyučující než ten, který předmětu pravidelně vyučuje (dlouhodobá nemoc vyučujícího, zahraniční stáž apod.). Zkratka předmětu – uvede se zkratka vyučovacího předmětu, používaná u příslušného vyučovacího předmětu v třídní knize i v další školské dokumentaci. Čj KNj HvS Název předmětu – uvede se nezkrácený název vyučovacího předmětu. Český jazyk Konverzace v německém jazyce Hra v souboru Školní rok, pololetí – uvede se příslušný školní rok s lomítkem mezi jednotlivými kalendářními roky a pololetí školního roku. 2008/2009, 1. pololetí 2009/2010, 2. pol. Vyučující – zapíše se jméno a příjmení vyučujícího, který předmětu v dané třídě pravidelně vyučuje a jehož jméno je u daného předmětu uvedeno v třídní knize v přehledu povinných, volitelných a nepovinných předmětů. Karla Škodná K. Škodná Hodnocení provedl (jméno, příjmení a podpis) – uvede se jméno, příjmení a podpis osoby, která provedla hodnocení žáků v daném předmětu místo vyučujícího, který předmětu v dané třídě pravidelně vyučuje a jehož jméno je u daného předmětu uvedeno v třídní knize v přehledu povinných, volitelných a nepovinných předmětů. Ivana Hodná, I.Hodná Antonín Drsný, Drsný 7 ASISTENT PEDAGOGA Zapíše se jméno a příjmení, podpis asistenta pedagoga a datum, od kdy v dané třídě a školním roce působí. Jméno a příjmení, podpis; datum, od kdy v dané třídě a školním roce působí Šárka Pomocná, Š. Pomocná, od 1. 9. 2010 Rudolf Starostlivý, Starostlivý, od 2. 2. 2011 SEZNAM ŽÁKŮ A ŽÁKYŇ Uvede se abecední seznam žáků a žákyň dané třídy. Pokud v průběhu školního roku přibude do třídy nový žák, zapíše se na konec stávajícího seznamu. Příjmení a jméno – zapíše se příjmení a jméno žáka či žákyně MALÝ TOMÁŠ MALÝ Tomáš Malý Tomáš Kontakty – po dohodě s rodiči či zákonnými zástupci se uvedou nejaktuálnější údaje (telefonní čísla, e-mailové adresy). Pro snadnější aktualizaci uvedených údajů je možné provádět zápis tužkou. Je třeba dbát na citlivost uváděných osobních údajů. e-mail matky: malae@grup.cz mobil: 776 591 843 (otec) tel. matky (zaměstnání): 482 593 684 Poznámky – zapíší se údaje, mající rozhodující vliv na vzdělávání žáka/žákyně, např. dlouhodobé pobyty mimo školu, individuální vzdělávání, výuka podle individuálního vzdělávacího plánu, datum dodatečného zařazení/odchodu žáka/žákyně do/z dané třídy v průběhu školního roku a se souhlasem rodičů závažné zdravotní problémy žáka či žákyně. alergie na bodnutí hmyzem výuka matematiky podle individuálního vzdělávacího plánu pobyt v rehabilitačním ústavu (12. 11. 2008 – 10. 2. 2009) nástup dne 1. 11. 2010 Skupiny – pokud se třída na výuku některého předmětu dělí do skupin, zapíše se zkratka skupiny, kterou žák či žákyně navštěvuje. Čj 1 VT (ch) M II. ŠD (Školní družina) – označí se svislou čarou, že žák/žákyně navštěvuje školní družinu. Celkový počet – zapíše se celkový počet žáků a žákyň, z toho chlapců a dívek. Pro snadnější aktualizaci uvedených údajů je vhodné provádět zápis tužkou. ŠD / Celkový počet: 34 chlapců: 14 dívek: 20 8 HOSPITAČNÍ ČINNOST Zapisuje se hospitační činnost prováděná pověřenými pracovníky školy, kontrolními či nadřízenými orgány. Dle rozhodnutí ředitele školy je možné zapisovat také vzájemné hospitace učitelů. Datum – zapíše se datum hospitace. 11. 4. 2008 11. 04. 2008 11/04/2008 Jméno a příjmení hospitujícího, funkce, podpis – uvedou se požadované údaje. Richard Bystrý, inspektor ČŠI, R. Bystrý Alexandra Šťastná, ředitelka, Šťastná Jan Konečný, zástupce ředitele školy, J. Konečný Otakar Dusík, učitel chemie, Dusík Zkratka předmětu – uvede se zkratka vyučovacího předmětu, používaná u příslušného vyučovacího předmětu v třídní knize i v další školské dokumentaci. Čj KNj HvS Vyučující – zapíše se jméno a příjmení vyučujícího, na jehož hodině byl hospitující přítomen. Karla Úspěšná J. Klacoun PROJEKTY Zapisují se učební celky, založené na experimentování a objevování, které mají reálný výstup a vyznačují se otevřeností procesu učení. Název projektu – uvede se název projektu. „O krok blíž sobě i ostatním“ Pověsti aneb Jak to bylo doopravdy Toulky pravěkem Stručná anotace projektu – uvede se stručná charakteristika, cíl či zaměření projektu, případně zkratky vyučovacích předmětů, kterých se projekt týká. Rozvoj sebepoznání a mezilidských vztahů v rámci třídního kolektivu (VO, OSV, VV, HV, TV). Posilování pozitivního klimatu ve škole (spolupráce různých ročníků), rozvíjení schopnosti porozumět čtenému textu a mluvenému projevu. Čj, Př, Vv, Pč. Rozvíjet komunikační a kooperativní dovednosti. Seznámit se s životem našich předků se zaměřením na dané historické období. Termín – u jednodenních projektů se zapíše datum realizace, u ostatních projektů datum zahájení a datum ukončení s pomlčkou mezi jednotlivými daty. 28. 3. 2008 1. 9. – 30. 9. 2008 01. 09. 2008 – 30. 06. 2009 9 Garant – uvede se jméno osoby zodpovědné za realizaci projektu. Petra Tvořivá L. Pestrý Podpis – podepíše se garant projektu. Petra Tvořivá L. Pestrý AKCE, KURZY Do rubriky Akce školy se zapíší akce, organizované školou v rámci vyučování i mimo něj, kterých se účastní žáci dané třídy (např. divadelní, hudební či filmové představení, přednáška, beseda, exkurze, výchovně vzdělávací program, testování, školní výlet, akce PPP, soutěž, návštěva knihovny, výstava, Den dětí, Zahradní slavnost, umělecké vystoupení žáků, …). Do rubriky Kurz se zapíší soubory učebních lekcí v rozsahu několika hodin či dnů s určitým zaměřením (např. sportovní, lyžařský, plavecký, výtvarný, adaptační), které jsou realizovány pedagogickými či odbornými pracovníky v rámci výuky a jejichž organizátorem je škola. Název – vyplní se název akce či kurzu. K. Čapek: R.U.R. Zahradní slavnost Já a my Zaměření – uvede se zaměření akce či kurzu, případně místo konání. divadelní představení klasického českého dramatu komponovaný program (prezentace výsledků činnosti zájmových útvarů organizovaných školou) adaptační kurz 6. ročníku, zaměřený na sebepoznání, komunikaci a týmovou spolupráci; Týn nad Vltavou Termín – u jednodenních akcí a kurzů se zapíše datum, u akcí a kurzů, trvajících více dnů, se uvede datum zahájení a datum ukončení s pomlčkou mezi jednotlivými daty. 12. 11. 2008 01. 06. 2008 1. 9. – 5. 9. 2008 Zodpovídá – u akcí školy se uvede jméno osoby zodpovědné za celou akci či za dohled nad žáky během akce. U kurzů se doplní jméno osoby zodpovědné za realizaci kurzu. Markéta Běhalová V. Šikovný Podpis – podepíše se zodpovědná osoba. Běhalová Markéta Vilém Šikovný 10 PŘEHLED O VÝUCE A O ABSENCI ŽÁKŮ …… týden od …… do …… – doplní se pořadové číslo týdne řadovou číslovkou a pondělní a páteční datum řadovou číslovkou s názvem příslušného měsíce. 1. 1. září 5. září týden od do Zkratka předmětu – uvede se zkratka vyučovacího předmětu, používaná u příslušného vyučovacího předmětu v třídní knize i v další školské dokumentaci. Čj KNj HvS Ročník (varianta B) – ve třídě s více ročníky se uvede do kolonky před řádek se zápisem zaměření či cíle výuky příslušný ročník řadovou číslovkou. Ve třídě s jedním ročníkem se kolonka proškrtne nebo se zapíše příslušný ročník řadovou číslovkou. 1. 3. Zaměření výuky – uvede se zápis charakterizující výuku konkrétního předmětu v daném týdnu (varianta A, B, C) či dnu (varianta D). Zápisy v třídní knize by mohly pedagogům sloužit nejenom k zaznamenávání základních informací o poskytovaném vzdělávání a organizaci výuky, ale i k reflexi a hodnocení své pedagogické činnosti a to zejména bezprostředně po ukončení vyučovací hodiny nebo po ukončení výuky v daném týdnu. Též mohou sloužit ke sledování logické postupnosti a návaznosti realizovaného vzdělávacího obsahu ve vztahu k postupnému osvojování znalostí a rozvíjení určitých dovedností u svých žáků. Pozn.: Příklady zápisů průběhu výuky byly převzaty a následně upraveny z třídních knih získaných v rámci pilotního ověřování nové školské dokumentace nebo byly modelově vytvořeny pro potřeby tohoto manuálu. Grafické ztvárnění příkladů, formulace a rozsah zápisů jsou pouze doporučené. 3. ročník, Prvouka – týdenní zápis: Zaměření výuky 1. týden Stavba rostlinného těla, třídění nejznámějších bylin 2. týden Druhy obratlovců a jejich zástupci, poznávání a třídění 3. týden Druhy bezobratlých a jejich zástupci, poznávání a třídění 4. týden Obratlovci a bezobratlí – shrnutí, opakování 3. ročník, Prvouka – týdenní zápis: Zaměření výuky 1. týden Byliny - žáci pozorují stavbu rostlinného těla - žáci rozlišují a třídí nejznámější byliny 2. týden Obratlovci - žáci se seznamují s druhy obratlovců - žáci třídí zástupce obratlovců 3. týden Bezobratlí - žáci se seznamují s druhy bezobratlých - žáci třídí zástupce bezobratlých 4. týden Obratlovci a bezobratlí - žáci rozlišují zástupce obratlovců a bezobratlých - žáci porovnávají obratlovce a bezobratlé 11 2. ročník, Matematika – týdenní zápis Zaměření výuky 1. týden Příprava k násobení do 100 – sčítání několika stejných sčítanců na základě manipulace s předměty 2. týden Příprava k násobení do 100 – grafické znázorňování sčítání několika stejných sčítanců 3. týden Násobilka dvěma – porozumění komunikativnosti násobení otáčením čtvercové sítě a rozlišováním řad a sloupců 4. týden Násobilka dvěma – vytváření slovních úloh na sčítání stejných sčítanců a provádění kontroly správnosti výpočtu násobením 4. a 5. ročník, Informatika – týdenní zápis (málotřídní škola) Ročník Zaměření výuky 1. týden 4. – 5. Výuková myšlenková mapa (v angl. jazyce) – používá textové pole, vyhledá, zkopíruje a použije obrázky z internetového vyhledávače 4. Práce s výukovým programem Microsoft Office – seznámí se s novými funkcemi programu, nové postupy si vyzkouší 2. týden 5. Výukový plakát (římské číslice) – používá tabulku k vytvoření přehledu, seznámí se se zvětšováním a zmenšováním předlohy na kopírovacím stroji 4. Plakát na akci školy – vytvoří pod vedením staršího spolužáka plakát na základě osvojených dovedností práce s programem Office 3. týden 5. Plakát na akci školy – vede mladšího spolužáka při tvorbě plakátu, vysvětlí pracovní postup, který slovně popíše 4. týden 4. – 5. Myšlenková mapa k plánované prezentaci – shodne se se spolužákem na způsobu prezentace, vhodně argumentuje a respektuje názor spolužáka 6. ročník, Hudební výchova – týdenní zápis Zaměření výuky 1. týden Rozvíjení reprodukčních a receptivních činností – seznamovaní se s různými druhy lidových písní v Čechách a na Moravě, zpěv známých lidových písní (jednohlas, dvojhlas, prodleva), instrumentální a pohybový doprovod 2. týden Rozvíjení reprodukčních a produkčních činností – nácvik tercsextového dvojhlasu a dvojhlasý zpěv, tvorba (stylizace) jednoduchých instrumentálních doprovodů 3. týden Rozvíjení reprodukčních a produkčních činností – poslech, zpěv s využitím lidového dvojhlasu (upevnění) a doprovod vybraných písní evropských a neevropských národů, poznávání charakteristických znaků těchto písní) 4. týden Rozvíjení receptivních činností – poslech děl inspirovaných lidovou písní, hudební hry (identifikace nápěvů, melodií i citací použitých lidových písní) 6. ročník, Občanská výchova – denní zápis Zaměření výuky pátek Volba povolání: žák formuluje své představy o budoucím povolání žák vyhledává informace o svém budoucím povolání žák srovnává své představy s reálnými možnostmi pátek Nezaměstnanost: žák vymezí (odhaduje) důvody a dopady nezaměstnanost žák vyhledá a porovná nezaměstnanost v ČR v průběhu 10-ti let 7. ročník, Matematika – týdenní zápis Zaměření výuky 1. týden Zlomky – rozvíjení schopnosti řešení jednoduchých problémů s využitím početních operací se zlomky 12 7. ročník, Matematika – denní zápis (činnosti z předcházející tabulky) Zaměření výuky pondělí Zlomky – aktivizace dosavadních znalostí úterý Sčítání zlomků – procvičování sčítání zlomků se stejným jmenovatelem, tvoření jednoduchých slovních úloh středa Sčítání a odčítání zlomků – rozvíjení schopnosti aplikace algoritmu sčítání zlomků na odčítání čtvrtek Sčítání a odčítání zlomků – procvičování sčítání a odčítání zlomků se stejným i různým jmenovatelem, řešení slovních úloh 7. ročník, Člověk a společnost (integrovaný blok) – denní zápis Zaměření výuky pondělí 4. hodina: Propojit informace z různých map v atlase, komunikovat v rámci skupiny 5. hodina: Seznámit se s vnitřními problémy křesťanské církve – velké schizma 6. hodina: Seznámit se s vnitřními problémy katolické církve – papežské schizma úterý 1. hodina: Pochopit důsledky schizmat pomocí aktualizace, práce s textem, s informačními technologiemi 2. hodina: Pochopit multikulturní koncepci společnosti 3. hodina: Seznámit se s vnitřními problémy křesťanské církve středa 2. hodina: Seznámit se se základními vizemi multikulturní společnosti, komunikovat se spolužáky čtvrtek 3.,4.,5. hodina: Vyvodit možnosti pozitivních změn sebe sama, vést řízenou diskusi pátek 2. a 4. hodina: Vytvořit si představu o době Karla IV., o multikulturním prostředí tehdejší Prahy Na závěr uvádíme ukázku různě podrobného rozpracování zápisu jednoho vyučovacího předmětu od nejjednodušší formy po nejkomplexnější: 7. ročník, Tělesná výchova (D) – týdenní zápis Zaměření výuky 1. týden Volejbal – přihrávky vrchem (nácvik) 2. týden Volejbal – utkání, aplikace přihrávek ve hře 3. týden Volejbal – zdokonalování přihrávek 4. týden Volejbal – aplikace přihrávek ve hře; utkání – turnaj družstev 4:4 Zaměření výuky 1. týden Volejbal – přihrávky vrchem (nácvik, technika) – reciproční styl 2. týden Volejbal – utkání, aplikace přihrávek ve hře na zmenšeném hřišti 3:3, spolupráce 3. týden Volejbal – zdokonalování přihrávek, přihrávky na delší vzdálenost, aplikace ve hře 4:4 4. týden Volejbal – aplikace přihrávek ve hře; utkání – turnaj družstev 4:4, reflexe → nácvik Zaměření výuky 1. týden Volejbal – přihrávky vrchem na krátkou vzdálenost (technika) – reciproční styl; průpr. cvičení bez sítě; test – počet odbití ve dvojici a o stěnu; „provádí ve standardních podmínkách technicky správné odbití, pozná a vysvětlí chybné provedení“ 2. týden Volejbal – utkání, aplikace přihrávek vrchem ve hře na zmenšeném hřišti 3:3, postavení při příjmu přihrávky, nahrávka, odbití pře síť (spolupráce); průpravná cvičení; „uplatní odbití obouruč vrchem ve hře na zmenšeném hřišti a podle zjednodušených pravidel“ 3. týden Volejbal – přihrávky obouruč vrchem na delší vzdálenost, do různých směrů; průpravná cvičení; aplikace ve hře 4:4; „uplatní odbití obouruč vrchem ve hře s větším počtem hráčů“ 4. týden Volejbal – aplikace přihrávek ve hře – turnaj družstev 4:4 na zmenšeném hřišti; organizace turnaje; test – počet odbití ve dvojici a o stěnu; zhodnocení výkonů, nastavení osobních cílů pro zlepšení dovednosti; „uplatňuje přihrávky vrchem ve hře; ví, v čem se zlepšovat“ 13 Den – k jednotlivým dnům lze doplnit příslušné datum. Nepřítomní – doplní se příjmení nepřítomných žáků a žákyň. Navštěvují-li třídu žáci či žákyně se shodným příjmením, zapíše se za příjmení i počáteční písmeno jména žáka či žákyně. Mrázková Nedochvilný L. Hodina – nepřítomnost daného žáka se zaznamená v políčku příslušné hodiny svislou šikmou čarou. Omluvená absence se označí škrtnutím šikmé čáry v políčku příslušné hodiny. Hodina 1 2 3 4 5 6 7 0 / / / / / / X X X X X X ΣΣΣΣ / Celkem – vyplní se součet všech hodin absence žáka či žákyně v daném dni. Zápis se provede číslovkou základní. Parafa učitele (varianta C, D) – uvedením parafy (zkratky podpisu) učitel či učitelka potvrdí zápis absence žáků v daný den a v danou vyučovací hodinu. Poznámky – zapíší se organizační a jiné záležitosti, týkající se žáků dané třídy (např. místo výuky, pokud výuka neprobíhá ve škole, datum uzavření evidence docházky za dané pololetí, dodatečné poučení žáka, suplovaná hodina, pozdní příchod žáka/žákyně na vyučování, kontrola třídní knihy). Evidence docházky za 1. pololetí školního roku 2010/2011 byla uzavřena k 18. lednu 2011. J. Nešika dodatečně poučen o bezpečnosti a ochraně zdraví v hodinách tělesné výchovy. 15. 10. 2010, Př, supl. V. Žába 12. 12. 2011, Z. Ospalá, příchod 8,25 9. 2. 2012, kontrola TK, P. Vrchník, zást. řed. Zápis vyučovacích hodin, které z organizačních či jiných důvodů neproběhly, se provede do příslušné kolonky v daném dni (varianta D) nebo do Poznámek či do kolonky Průběh výuky příslušného předmětu v daném týdnu (varianty A, B, C). Evidence a způsob zaznamenávání suplovaných vyučovacích hodin je na rozhodnutí ředitele/ředitelky školy. Pozdní příchod žáka/žákyně do školy či dřívější odchod z vyučování se zaznamená dle zvyklostí školy (ke jménu žáka/žákyně u přehledu absence, do Poznámek v příslušném týdnu apod.) Den 1/9 Pondělí POUČENÍ ŽÁKŮ A ŽÁKYŇ O BEZPEČNOSTI A OCHRANĚ ZDRAVÍ V PRŮBĚHU ŠKOLNÍHO ROKU K příslušnému poučení se doplní datum, kdy bylo poučení žáků a žákyň provedeno, a podpis osoby, která ho provedla. Do volných políček se uvede název příslušného poučení. Poučení v úvodní hodině tělesné výchovy Poučení o zacházení se zábavní pyrotechnikou Poučení o bezpečném chování cestou do školy a ze školy Poučení o výskytu vši dětské 14 Po ukončení všech zápisů do třídní knihy na konci školního roku se všechny nevyplněné kolonky proškrtnou šikmou čarou z levého dolního rohu do pravého horního rohu. V případě několika nevyplněných kolonek pod sebou lze škrtnout výše uvedeným způsobem všechny prázdné kolonky současně. 15 Výzkumný ústav pedagogický v Praze 2008