Vzdělávací politika v EU Vzdělávání a školství v EU vykazuje určité společné rysy, nicméně něco jako „evropská vzdělávací politika“, jak často slyšíme, de facto v plném slova smyslu (přinejmenším prozatím) neexistuje. Existuje pouze vzdělávací politika jednotlivých zemí sdružených v EU. Každý stát EU má svou vlastní vzdělávací politiku. Některé státy jako např. Německo či Rakousko mají mnoho pravomocí delegovaných především na jednotlivé regiony, resp. Spolkové země. Obdobný trend byl delegováním mnoha pravomocí v oblasti školství a státní správy a samosprávy na kraje nastoupen také v České republice (CR). Společná pro státy EU jsou pouze určitá doporučení, deklarace a společné úpravy (např. vzájemné uznávání kvalifikací). Do budoucna pravděpodobně také jednotná vzdělávací politika ještě dlouho, pokud vůbec kdy, existovat nebude. Dochází však podobně jako v několika dalších oblastech evropské politiky ke sjednocování základních mantinelů – prosazují se sdílené priority a principy ve vzdělávání jako např. princip akontability, rovnosti šancí, multikulturality, evropské dimenze, demokratičnosti, subsidiarity, zaměstnatelnosti, evropského plurilingvismu; informační a komunikační technologie (ICT), enviromentální výchova, výchova k aktivnímu evropskému občanství, podpora sociální koheze atd. Zintenzivňuje se snaha o vetší transevrovskou prostupnost jednotlivých druhů a stupňů škol. Trend vzájemného uznávání kvalifikací již probíhá relativně dlouho. Intenzivní je a stále intenzivnější pravděpodobně bude i snaha o vzájemné poznávání a inspirování se v podobě podpory mobility. Společná je např. ale i soudobá snaha stavět vzdělávací politiku na výsledcích velkých mezinárodních komparačních studiích. Východiska srovnávání školských systému zemí EU Pokud máme mluvit o charakteristikách školských systému v současné EU, je třeba říci, že tyto systémy jsou velmi různorodé. Společné jsou jim však i přesto obecné trendy a také již výše zmíněné společné principy, které se uplatňují ve všem zemích, ovšem podoba a míra jejich uplatňování a realizace je různá. Popis je založen na statistických datech Organizace pro ekonomický rozvoj a spolupráci (OECD) a EU. Vzhledem k odlišnosti vzdělávacích systému bude pro jejich základní srovnání použita standardní mezinárodní klasifikace stupňů vzdělávání ISCED – International Standard Classificationof Education (Mezinárodní norma pro klasifikaci vzdělávání), která se běžně používá k deskripci a srovnávání vzdělávacích systémů ve světe. Umožňuje správné porozumění tomu, zda je určitý typ školy ekvivalentní zdánlivě podobnému typu školy v jiném státe. Tato mezinárodní klasifikační norma byla vytvářena již v 70. letech v rámci UNESCO, od svého vzniku se postupně zdokonalovala. Sjednocovala se základní terminologie pro popis, byly vytvořeny také systémy indikátorů komplexně popisující vzdělávací systémy a jejich parametry za účelem evaluace těchto systémů, z nichž nejznámější jsou pravděpodobně indikátory OECD (viz Education at a Glance, OECD). Aktuální verze klasifikace ISCED 1997 rozlišuje 7 úrovní podle úrovně (stupně) vzdělávání a oboru (zaměření) vzdělávání. Česko klasifikaci ISCED také přijalo, byla vytvořena převodní tabulka (ISCED 1999) zařazující jednotlivé druhy škol u nás podle úrovní této mezinárodní normy. ISCED 0 zahrnuje preprimární (předškolní) vzdělávání, ISCED 1 primární vzdělávání (první stupeň základního, povinného vzdělávání), ISCED 2 nižší sekundární vzdělávání (druhý stupeň základního, povinného vzdělávání), ISCED 3 zahrnuje vzdělávání (u nás střední školství), ISCED 4 postsekundární vzdělávání, ISCED 5 první stupeň terciálního vzdělávání (u nás označované tradičně jako vysokoškolské vzdělávání) a ISCED 6 zahrnuje druhý stupeň terciálního vzdělávání (vědecké doktorské studium). Školství v zemích EU bude dále popisováno podle této klasifikace. Pokusíme se o co nejzobecněnější srovnání školských systému a jejich součástí. Dojde tak k určitému zkreslení, nicméně detailní srovnání struktury jednotlivých školských systému a jejich dalších charakteristik by vyvolalo dojem velké roztříštěnosti. Co se týče detailních charakteristik systému odkazujeme čtenáře na jiné publikace, především na databázi školských systému zemí EU Eurybase v rámci Eurydice (www.eurydice.org), projektu EU Sokrates, založeného v roce 1980. Eurydice pravidelně vydává publikaci Key Data on Education in Europe (německy psané verze v seznamu literatury: Schlüsselzahlen zum Bildungswesen in Europa), v češtině vychází výběr z těchto publikací. V současnosti Eurydice zahrnuje členské země EU, 3 země EFTA/EHP a přidružené státy. Výsledky zemí OECD jsou prezentovány v publikacích s názvem Education at a Glance (česká verze Stručný pohled na školství) a Education Policy Analysis (česká verze Analýza vzdělávací politiky). Tyto publikace vychází v rámci projektu INES (Indicators of Education Systems), který byl založen v roce 1988 a je projektem zemí OECD, který má přispět ke kvalitě a aktuálnosti údajů z oblasti vzdělávání. Cílem INES je překonat nedostatky ve srovnatelnosti a spolehlivosti mezinárodních údajů o školství, jeho prostřednictvím mají být postupně také sjednoceny údaje o vzdělávacích systémech zjišťované v rámci OECD, UNESCO a EU, tak aby měly co nejlepší výpovědní hodnotu a bylo je stále důsledněji možno využívat v oblasti vzdělávací politiky. Pre-primární vzdělávání (ISCED 0) v zemích EU Preprimární vzdělávání nebo-li předškolní výchova1/vzdělávání zahrnuje v zemích EU různé typy vzdělávacích programů pro děti předškolního věku, často v jedné zemi působí souběžně, typicky jsou realizované v mateřských školkách. V českém systému do této úrovně patří mateřská škola, speciální mateřská škola, přípravné ročníky a přípravné třídy. Při zjišťování dosažené úrovně vzdělání obyvatel jsou na tuto úroveň řazeny také osoby bez vzdělání.Tradice předškolního vzdělávání je v zemích EU různá. Veřejné poskytování předškolní výchovy bylo ve většině zemí EU zaváděno výrazně později než u nás, kde má tradici od 19. století a kde naopak soukromé zajišťované hlídání předškolních dětí je výjimkou. Předškolní výchova se v zemích EU rozšiřovala v různých dobách a odlišným tempem a vzdělávací obsah se do ní prosazoval až později. Současné odlišnosti mezi jednotlivými zeměmi EU se týkají především vztahu preprimárního vzdělávání k primárnímu, rozdílného pojetí a délky tohoto vzdělávání, míry účasti dětí na různých preprimárních programech, kvalifikace učitelek (pečovatelek/u) a očekávání rodičů týkajících se úlohy preprimárního vzdělávání. Mateřské školy v zemích EU jsou většinou samostatnými institucemi, jen výjimečně jsou připojeny ke školám (např. Dánsko) či přímo obsahově integrovány do primárního vzdělávání (např. Nizozemí, Irsko). Součástí formálního školského systému jsou např. v Česku (jesle nikoli, jsou zdravotnickým zařízením), ve Finsku, Francii, Německu aj. Rozlišit lze tři základní typy institucí: a) Instituce poskytující převážně péči, které převládají pro děti ve věku do tří let, v některých zemích však až do školního veku. b) Instituce neškolského typu jako centra denní péče, herní skupiny apod. V některých zemích existuje pouze tento typ pro celý předškolní vek. c) Školy (podobně jako u nás). V původní patnáctce EU jsou méně časté než v nově přistoupivších (postkomunistických) zemích. Často jsou určeny pouze pro poslední předškolní rok a někdy bývají přímo ke školám přiřazeny. Zařízení školského typu spadají zpravidla pod ministerstvo školství a učitelé zpravidla musí mít pedagogickou kvalifikaci. Neškolská zařízení jsou v kompetenci spíše jiných ministerstev (např. sociálních věcí, zdravotnictví) a v některých zemích není po jejich pracovnících pedagogická kvalifikace požadována. Preprimární instituce jsou většinou určeny dětem od 3 - 6/7 let, tj. do doby zahájení povinné školní docházky, výjimečně i mladším (např. Belgie, Francie od 2 let) či starším dětem (např. Finsko, Polsko do 7 let). Obecně se prosazuje trend snížit věk začátku povinné docházky (obvykle na 5 let) a zavádět nulté ročníky před primární školou. Účast na preprimárním vzdělávání je nepovinná s výjimkou Lucemburska (od 4 let), v Severním Irsku je zavedena povinná školní docházka do primární školy již od 4 let, ve Francii v sociálně problémových oblastech je prosazována účast dětí v preprimárních zařízeních již od 2 let. Účast v preprimárních zařízeních však nemá vždy a ve všech zemích podobu na jakou jsme zvyklí u nás. Rada institucí funguje jen několik hodin denně (obvykle max. 5) a zbývající čas se o dítě stará rodina nebo jiné zařízení fungující jako opatrovna a dozor. V délce preprimárního vzdělávání jsou velké rozdíly. Nejkratší preprimární vzdělávání je např. v Řecku, Finsku, Portugalsku. Nejdelší (dvojnásobné oproti předchozím zemím) např. ve Francii, Belgii či Maďarsku. Míra účasti na preprimárním vzdělávání je v EU podobně jako v dalších vyspělých státech poměrně vysoká. Týká se převážné většiny dětí, např. 87% čtyřletých dětí (rok 2001/02). Předškolní zařízení navštěvuje stále vyšší počet dětí. Extrémně vysoká účast (v podstatě všechny děti) je např. v Belgii a Francii. V obou zemích je již u dvouletých dětí nejvyšší. Vysoká je i v severní Itálii (90% dětí ve veku 3 - 6 let). Naopak extrémně nízká ve Finsku (kolem 30% od 3 - 5 let, necelých 60% v 6 letech) či Švýcarsku (u dětí od 3 - 4 let). Z nových členských zemí má nízkou účast v preprimárním vzdělávání především Kypr (58%učtyřletých dětí) či Polsko (33% u čtyřletých dětí). V ČR u čtyřletých dětí činí 88% (2001/02), přičemž průměrná délka docházky do materské školy je 2,9 roku. Základním trendem na úrovni ISCED 0 je snaha co nejvíce rozšířit preprimární vzdělávání jednak ve smyslu práva rodičů na místo pro své dítě v předškolním zařízení a jednak z důvodu kompenzační funkce tohoto stupně vzdělávání např. pro sociálně znevýhodněné vrstvy. Oba posledně jmenované trendy se projevují i v ČR. Nový školský zákon (561/2004 Sb.) stanovuje právo rodičů na místo v zařízení a bezplatný poslední ročník mateřské školy. Uvažovalo se i o zavedení povinného posledního ročníku mateřské školy. V některých zemích je stanoveno právo na místo (např. Finsko, Německo – v západním Německu není míst dostatek, zohledňují se sociální kritéria). Obecné cíle preprimárního vzdělávání jsou v zemích EU v podstatě shodné. Cílem je vybavit dítě dovednostmi a poznatky a připravit ho pro život ve společnosti. Jednotlivé země definují cíle různě konkrétně, některé mají zavedeny i určité formy hodnocení (Spojené království – hodnotí se výsledky detí pri vstupu do školy/povinné školní docházky). Rozdílné jsou způsoby realizace těchto cílů, přičemž identifikovat lze tři základní obecné modely preprimárního vzdělávání (Key Data on Education in the EU, 1997) podle toho, jak se tvoří edukační skupiny dětí: · Školský model – skupinky dětí podle věku, třídy. Např. Francie, Španělsko, Řecko, ČR, SR, Velká Británie, Maďarsko, Polsko. Převažuje v zemích EU v předškolním roce. · Rodinný model – skupinky dětí věkově smíšené jako v rodině. Např. Finsko, Švédsko, Dánsko, Německo. · Obě možnosti – podle volby rodičů či zřizovatelů. Např. Belgie, Itálie, Portugalsko, Nizozemí. Výzkumně prozatím nejsou klady či zápory školského nebo rodinného modelu dostatečně prokázány a dlouhotrvající odborné diskuse na toto téma patří mezi společné problémy preprimárního vzdělávání v EU (srov. Pre-school Education in the European Union 1995). Preference jednoho či druhého typu je dána spíše tradicí dané země a subjektivní, politickou volbou. Diskuse o tom, zda preprimární edukace ovlivňuje rozvoj dětí, se již nevedou, to je výzkumně doloženo a politicky akceptováno. Diskutuje se vedou spíše o tom, jakou podobu by tato fáze edukace mela mít, aby vedla k pozitivnímu rozvoji. Problém je v tom, že vysoká kvalita preprimárního vzdělávání je dosahována v zemích velmi odlišných (např. Itálie a Norsko) a že se na kvalitě a efektivitě preprimárního vzdělávání podílí mnoho faktorů. Poznatky a zdařené realizace z jedné země tak nelze jednoduše a bezprostředně přenášet do jiné země. Jako základní faktory efektivity preprimárního vzdělávání bývají uváděny délka (čím déle, tím lépe) a zároveň kvalita vzdělávacího programu v kombinaci s podporou tohoto vzdělávání ze strany rodičů (Evropský výzkum předškolního vzdělávání, In EJPE 11, c. 2, 1996) a také celková vzdělávací kultura dané země. Jako klíčová se ukazuje rodinná výchova. Nejprve vliv matky, potom především vliv sociokulturního prostředí rodiny. Preprimární institucializované vzdělávání pomáhá nejvíce rozvoji dětí ze socioekonomicky a sociokulturně znevýhodněného prostředí. V současnosti jsou rodinná výchova a preprimární institucionální výchova pojímány jako vzájemně se doplňující formy. V některých zemích je předškolní výchova chápána jako rozšíření školní přípravy (Francie, frankofonní část Belgie), učitelé jsou připravováni stejně pro preprimární a primární stupeň a působí na obou stupních. V těchto zemích převažuje školní model seskupování dětí. Jinde je u mladších dětí preferována spíše hra, orientace na rodinu a metody odlišné od školních. Rostoucí uvědomování si významu preprimárního vzdělávání a v mnoha státech zároveň nemožnost vystavět nákladnou síť preprimárních zařízení dostatečně rychle a tendence neponechávat preprimární vzdělávání jen na soukromých subjektech (nejvíce preprimární vzdělávání napomáhá dětem ze sociálně slabších rodin a ukazuje se jako významný faktor umožňující rodině tzv. sociální vzestup díky zaměstnání - obvykle - matky) vede v současnosti ke stále živé diskusi ohledně rozdělení nákladů na preprimární vzdělávání mezi stát, regiony, obce, zaměstnavatele a rodiče. Variabilita způsobu financování je značná, a to i přesto, že údaje o poplatcích nejsou dostupné za všechny země, především ne za ty, kde převažuje soukromé poskytování preprimárního vzdělávání. Ve většině zemí se poplatky ve veřejném preprimárním školství neplatí, v preprimárním vzdělávání však často působí soukromé instituce a veřejný sektor není dostatečně rozšířen. Veškeré preprimární vzdělávání je bezplatné např. v Belgii, Lucembursku, Nizozemsku. Naopak za všechny typy preprimárního vzdělávání se platí např. ve Slovinsku, na Kypru či na Islandu.V některých zemích se platí jen za neškolská zařízení, kterých je však většina; v některých zemích se vydávají značné prostředky na preprimární vzdělávání, v jiných se platí poplatky podle příjmu rodiny; někde stát přispívá dotacemi i zaměstnavatelům zajištujícím preprimární výchovu (př. Finsko). Profesní příprava pečovatelek/učitelek probíhá většinou na vysokoškolské úrovni, např. ve Finsku (část ovšem realizují matky), Francii, stále více i v ČR. Na středních školách probíhá naopak např. v Německu. Prosazuje se trend zvyšovat vzdělání učitelek. I dnes však jsou vyspělé země, kde učitelky preprimárního stupně nemusí mít odpovídající vzdělání (př. Itálie, Švýcarsko), resp. to není povinné předepsané. V Česku se vzdělávání učitelek mateřských škol začíná přesouvat z vyšší sekundární sféry do terciální sféry, především univerzitního typu. Co se týče trendu preprimárního vzdělávání obecně, preprimární vzdělávání se zdokonaluje, nabývá na významnosti a je více podporované. Dříve bylo spíše podceňované, a to jak v oblasti úrovně vzdělání učitelek/pečovatelek, tak kurikula, vědy či politiky. Dnes je chápáno jako součást a hlavně základ celoživotního učení, jako příprava na školní vzdělávání a plní socializační funkci a významnou kompenzační funkci v případě znevýhodněných a sociálně slabých rodin (jazyk, vzdělání atd.), má pozitivní efekty pro další rozvoj. Prosazuje se trend směrem k posílení vzdělávací složky preprimárního vzdělávání (u nás běžné), resp. trend k vyvážení dvou aspektu: vzdělávání (rozvoj elementární gramotnosti) a socializace. Podmínky v prerimární edukaci jako máme v ČR (hřiště, herny, ložnice, jídelny, učebny, doba péče atd.) jsou v zemích EU spíše výjimečné. 1 Výchova je širší pojem, zahrnuje 1) výchovu v užším slova smyslu zamerenou predevším na rozvoj postoju, hodnot, návyku, chování a 2) vzdelávání smerující primárne k rozvoji predstav, dovedností, návyku, schopností, znalostí atd. Výchova v širším slova smyslu bývá nekdy oznacována terminologicky o neco jednoznacnejším pojmem edukace (napr. Prucha 1997). Primární vzdelávání (ISCED 1) v zemích EU Primární vzdelávání nebo-li první stupen základního vzdelávání oznacuje úroven ISCED 1, na níž dochází k zahájení základního vzdelávání a pocátku systematického vzdelávání, resp. povinné školní docházky (PŠD). Obsahove je tento stupen zameren predevším na vytvárení základní gramotnosti; na rozvoj ctení, psaní, pocítání a základních postoju a vedomostí o svete atd. Typický vek pro zahájení primárního vzdelávání bývá 5 – 7 let. Vetšina zemí EU zahajuje primární vzdelávání ve veku 6 let (napr. CR, Slovensko aj., v 6 – 7 letech v Estonsku). Casné zahajování primárního vzdelávání je bežné napr. v Nizozemsku. V anglosaském prostredí (Anglie, Wales, Skotsko) je zahajováno v peti letech, v Irsku ve ctyrech. Naopak v pozdejším veku (v 7 letech) je zahajováno ve skandinávských zemích jako je Dánsko, Finsko, Švédsko a v polovine nových clenských zemích (napr. v Polsku). Jako duvod pro pozdej6 ší zahajování bývají uvádeny geografické podmínky. Nicméne na Islandu ci v Norsku se zacátek školní docházky presunul na 6 let, což odpovídá v soucasnosti prevažujícímu trendu v zahajování školní docházky. Kritériem pro vstup do povinné školní docházky je vždy vek, nekdy i školní zralost a v nekterých zemích i názor rodicu, kterí mohou žádat jak o odklad, tak o casnejší vstup do školy. V nekterých zemích je predškolní výchova chápána jako rozšírení školní prípravy (Francie, frankofonní cást Belgie) a ucitelé jsou pripravováni stejne pro preprimární (ISCED 0) a primární stupen a pusobí na obou stupních. V techto zemích prevažuje školní model seskupování detí. Materské školy v zemích EU jsou ale vetšinou samostatnými institucemi, jen výjimecne jsou pripojeny ke školám (napr. Dánsko) ci prímo obsahove integrovány do primárního vzdelávání (napr. Nizozemí, Irsko). Nekteré zeme mají uzavrené primární vzdelávání (napr. Nizozemsko, Nemecko), casto s názvem elementární škola. V jiných zemích, podobne jako v CR, tento stupen tvorí pouze nekolik pocátecních rocníku základních škol (napr. Švédsko, Finsko, Dánsko, bývalé socialistické zeme). V CR je na úroven ISCED 1 razen první stupen základní školy (ZŠ), popr. speciální školy (tj. 1 – 5. rocník). Dríve také zvláštní školy (stupen 1 a 2) a pomocné školy, které nový školský zákon (561/2004 Sb.) zahrnuje mezi speciální školy. V ceské tradici je striktnejší oddelování primárního stupne méne bežné, preferován bývá pojem základní vzdelávání jako souhrn primárního a nižšího sekundárního vzdelávání (1. a 2. stupne ZŠ), což odpovídá jak povinné školní docházce, tak jednotné instituci 9leté základní školy. Struktura ceské základní školy (5 + 4 roky) není ve svete zcela obvyklá. Instituce základní škola existuje jen málokde – v peti skandinávských zemích, Portugalsku, v postkomunistických zemích. V nových clenských postkomunistických zemích však po revoluci zacaly pro cást populace fungovat selektivní výberové školy. Jednotná škola bývá vetšinou neclenená, ale rada zemí ji organizuje ve dvou až ctyrletých cyklech. Na dva stupne ji clení vetšina nových zemí EU, na tri stupne je clenená v Portugalsku ci Slovinsku. Hodnocení rozhodující pro další postup se provádí na konci cyklu, tj. nikoli na konci rocníku. Absolvování primární školy je certifikováno v Recku, na Kypru a v Polsku na základe prubežných školních výsledku, v Itálii na základe zkoušek organizovaných školou, v Belgii se prihlíží k výsledkum za poslední 2 roky, v Nizozemsku zahrnuje hodnocení školy vetšinou i výsledky centrálních testu. Znacná variabilita se ukazuje v délce primárního vzdelávání. Pohybuje se v rozmezí od 4 – 7 let. V puvodní patnáctce EU cinila nejcasteji 6 let. Nejnižší (3 - 4 rocníky) je v Polsku, v Nemecku, Rakousku, na Slovensku; nejdelší ve Finsku, Švédsku, Dánsku ci Estonsku. Otázkou zustává, jaká délka a clenení základního vzdelávání je optimální. Nicméne podstatnejší roli než délka a clenení, zdá se, hraje vzdelávací obsah a hodinové dotace, prípadne i další faktory jako napr. pocet ucitelu na žáka, velikost škol a tríd, diferenciace ve výuce apod. Obsah primárního vzdelávání vyjádrený škálou vyucovacích predmetu se významným zpusobem mezi zememi neliší. Do primárního vzdelávání jsou obvykle zarazeny predmety jako materský jazyk, matematika, cizí jazyk (nebo druhý jazyk zeme), spolecenskovední a prírodovedný základ, umelecko-výchovné predmety, praktická výchova, telesná výchova a náboženství. Odlišnosti se vyskytují napr. u cizího jazyka, který do primárního vzdelávání nezarazují jako povinný všechny zeme (napr. Francie, Recko). Naopak napr. Finsko zarazuje do primárního vzdelávání druhý jazyk zeme (švédštinu); žáci mohou (povinne) volit mezi anglictinou nebo švédštinou jako prvním cizím jazykem. Podle zdroju Eurydice (Schlüsselzahlen zum Bildungswesen in Europa, 2003) se 50 % žáku v primárním vzdelávání ve státech EU a pridružených zemích ucí nejméne jeden cizí jazyk. Výuka cizích jazyku je povinná od primár7 ního vzdelávání prakticky ve všech zemích. Z jazyku je v primárním vzdelávání nejvíce zastoupena anglictina, po ní nemcina. Lze také konstatovat, že cizí jazyky v kurikulu povinného vzdelávání a jejich casové zarazování práve do primárního vzdelávání, které je v jednotlivých zemích dosti odlišné, patrí mezi nejdiskutovanejší témata soucasného základního vzdelávání. Odlišnosti mezi zememi nalezneme také v zarazování predmetu náboženství. Nevyskytuje se v zemích bývalého socialistického bloku, naopak ve vetšine západoevropských zemích je do obsahu základního vzdelávání zahrnuto, i když má podobu spíše morální výchovy a obecných zásad krestanství. V nedávné dobe bylo napr. v Itálii zmeneno povinné náboženství na volitelné, v dusledku cehož došlo ke snížení poctu detí, které zde náboženství absolvují. Odlišnosti v obsahu vzdelávání mezi jednotlivými zememi EU se týkají také prvouky a navazující vlastivedy a prírodovedy, které mají ruznou podobu integrovaného predmetu mezipredmetového charakteru. Zeme se odlišují také koncepcí informacních a komunikacních technologií (ICT). Jako o základním obsahu vzdelávání se v EU uvažuje také o integrovaných tématech pro tzv. evropské kurikulum (xenofobie, drogy aj.), nicméne v kurikulech zemí EU není stále zacleneno. Významné rozdíly mezi zememi jsou v casových dotacích jednotlivým vzdelávacím oblastem a celkovém casovém rozmezí vzdelávání. Celkový prumerný casový rozsah se muže až dvojnásobne lišit. Nevyšší casovou dotaci má Skotsko, nejnižší naopak Polsko (u 7letých 451 vyucovacích hodin rocne, u 10letých 312 hodin). Skotské ci lucemburské deti absolvují témer dvojnásobne casove rozsáhlejší vzdelávání než polské deti. Ceský systém je pod prumerem zemí EU (Key Data on Education in the EU, 1997), celkový rocní cas u 7 a 10letých je kratší než ve vetšine ostatních zemích. Postupne je však hodinová dotace navyšována, naposledy napr. pro školní rok 2004/05 a 2005/06. V nekterých státech je doba vyucování variabilní i uvnitr techto státu (napr. nemecké spolkové zeme). Státy se liší jak v minimální dobe vyucování (nekterá kurikula stanovují minimální a maximální dobu), tak v délce vyucovacích hodin (od 35 minut po 60), tak v poctem vyucovacích dnu za týden (vetšinou 5, nekde 6), tak celkovou rocní dobou vyucování. Podle výzkumu IEA se však prímá úmera mezi casovými proporcemi vyclenenými pro vyucování urcitých predmetu a znalostmi v techto predmetech neukazuje. Dotace jednotlivým predmetum se obtížne srovnávají, protože v rade zemí je uplatnováno autonomní rozhodování škol v této oblasti, a to i u základních predmetu jako jsou materský jazyk a matematika. Jedná se napr. o Nizozemsko, cást Velké Británie, vlámskou cást Belgie nebo Itálii a Portugalsko napr. v oblasti náboženské výchovy a cizích jazyku. Nižší sekundární vzdelávání (ISCED 2) v zemích EU Nižší sekundární vzdelávání nebo-li druhý stupen základního vzdelávání oznacuje úroven ISCED 2 sloužící obvykle k dokoncení základního vzdelávání (vytvárení základních dovedností a základu pro celoživotní ucení). Typický vek vstupu bývá 10 – 12 let, typická délka 2 – 4 roky. Obvykle se jedná o zacátek predmetove usporádaného vzdelávání s více specializovanými uciteli (oproti ISCED 1). V CR je na úroven ISCED 2A razen 2. stupen základní školy (6. – 9. rocník), 2. stupen speciální školy, nižší rocníky víceletých gymnázií, kurzy pro doplnení základního vzdelání apod. Na úroven ISCED 2C ucební obory na ucilištích a odborných ucilištích, v praktické škole, dríve také zvláštní škola (3. stupen) a vzdelání poskytované zvláštní školou apod. CR prošla v oblasti nižšího sekundárního vzdelávání v 90. letech zmenami. Byla znovu zavedena víceletá gymnázia, prodloužena PŠD, zmenilo se kurikulum, bylo v podstate zrušeno nástavbové studium atd. 8 Nižší sekundární stupen vzdelávání je v EU clenitejší než predchozí stupen primárního vzdelávání a variabilita škol je velká. Délka nižšího sekundárního stupne je také velmi ruzná, pohybuje se od 2 (napr. Belgie) do 6 let (napr. Nemecko). Ukoncení ISCED 2 ovšem nemusí být zároven ukoncením povinného vzdelávání. Na úrovni ISCED 2 prevažuje všeobecné vzdelávání. Odborné vzdelávání na tomto stupni vzdelávání mívá spíše podobu prípravy a absolvuje ho malý pocet žáku. Napr. od 12 let v Lucembursku, Portugalsku; od 13 let v Belgii, od 14 let v Litve a cástecne v Nizozemí. Dochází ke znacnému rozšírení znalostí, dovedností apod., které jsou považovány za základní a které jsou postupne stanovovány jako povinné (napr. nové komunikacní technologie, pocítacová gramotnost, cizí jazyky, výchova k obcanství, ke zdraví, k volbe povolání, k rodicovství, enviromentální výchova, multikulturní výchova atd.). Tyto požadavky prekracují možnosti primárního stupne vzdelávání, což je jeden z hlavních duvodu, proc zesílila snaha rozširovat spolecné všeobecné vzdelání pro všechny nejen na úroven nižšího sekundárního vzdelávání, ale i vyššího sekundárního vzdelávání a zrizovat jednotné vnitrne diferencované školy atd. V kurikulu je kladen duraz zejména na rozvoj klícových kompetencí, ICT, zkvalitnení výuky cizích jazyku, atraktivitu ucení, podporu aktivního obcanství apod. Významnou oblastí je napr. výuka cizích jazyku. Více než 90 % žáku ve všeobecném sekundárním vzdelávání ucí anglictinu, která je povinná ve 13 zemích. Po anglictine je ve všeobecném sekundárním vzdelávání nejvíce vyucována francouzština. Prumerný pocet cizích jazyku, které se žáci ve všeobecném sekundárním vzdelávání ucí, je 1,4. Vzhledem k velké variabilite institucí poskytujících tento stupen vzdelání a predevším vzhledem k jeho rozlicné délce, se ruzní i pocet hodin, které žáci absolvují. Rocní pocet hodin se v puvodní patnáctce EU pohybuje od 700 (Finsko) po 983 (Nizozemsko), v nových clenských zemích od 619 (Lotyšsko) po 855 (ceské gymnázium, ovšem ZŠ má o 100 hodin méne). Variabilita ucebních plánu je velká. Pevný ucební plán je zcela výjimecný, a to i pro povinné predmety. Z hlediska ucebních plánu lze proto jen težko nižší sekundární vzdelávání v EU prehledne klasifikovat a srovnávat. V zemích, kde se nižší sekundární vzdelávání clení na nekolik smeru (nemusí se jednat vždy o zvláštní instituci), rozhoduje o prijetí žáku prijímací zkouška (nebo probíhá širší posouzení výsledku) a prání žáka a rodicu v kontextu poradenského procesu. Konecné rozhodnutí dává prijímající instituce organizující zkoušky (nekdy pouze pro sporné prípady) nebo školská správa. Ve vetšine zemí EU je certifikováno budto ukoncení povinné školní docházky, nebo ukoncení nižšího sekundárního vzdelávání. Napr. v Nizozemí vydávají záverecné vysvedcení jen instituce, jejichž absolvování se shoduje se splnením povinné školní docházky. Co se týce zpusobu ukoncování povinné školní docházky, prípadne nižšího sekundárního vzdelávání, lze rozlišit 3 základní typy: a) Záverecná zkouška (nekteré spolkové zeme v Nemecku, Irsko), b) známky a celorocní práce (v Dánku volitelná zkouška, Finsko, Švédsko, vetšina nemeckých spolkových zemí, Rakousko, Lucembursko, Madarsko, Polsko, Slovinsko, Španelsko), c) záverecná zkouška s prihlédnutím k celorocní práci (Francie, Belgie, Itálie, nekteré instituce v Nizozemsku, Recko, Malta, Kypr, Spojené království, Norsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko). Z hlediska certifikace nižšího sekundárního vzdelávání na základní škole, predstavovala Ceská republika ci Slovensko urcitou výjimku. Ceská republika však od školního roku 2005/06 zavedla výstupní hodnocení žáku na konci povinného vzdelávání, resp. na konci základní školy (viz školský zákon 561/2004 Sb.). 9 Charakteristiky a trendy v povinném vzdelávání a povinné školní docházce Ceská základní škola odpovídá co do délky povinné školní docházce. Jak již bylo naznaceno, v nekterých jiných zemích bývá však PŠD realizována na více stupních škol a mezi státy jsou relativne znacné rozdíly nejen v tom, co považují za nezbytný obsah povinného vzdelávání, ale i v tom, jak dlouho má podle jednotlivých státu povinné vzdelávání trvat. Délka PŠD je oficiálne stanovena bud v letech školní docházky, nebo vekem jejího pocátku a ukoncení. Mezi základní trendy základního školství patrí prodlužování PŠD. V posledních letech ji prodloužily napr. Itálie, Slovensko, Madarsko, Polsko. V EU prevažuje docházka devítiletá trvající obvykle do veku 15 – 16 let. Nekteré zeme jako Francie, Španelsko, Island, Norsko, Litva, Polsko, Slovensko mají PŠD desetiletou. Jedenáctiletá PŠD je v Anglii a Skotsku2, Lucembursku a na Malte. V nekterých školských systémech je PŠD delší proto, že zasahuje i do prerimárního vzdelávání (napr. v Lucembursku), v jiných - pokud žák nepokracuje ve studiu - ji realizuje cástecnou formou - kombinovaným studiem pri zamestnání nebo ucnovské príprave. Jedná se o povinné vzdelávání do 18 let (systém 9 + 3 let v Nemecku, Belgii) nebo do 17 let (systém 11 + 1 v Nizozemsku). Plnou trináctiletou PŠD zavedlo ješte pred vstupem do EU Madarsko (príprava na povolání je organizována ve školách, nikoli v podnicích). V prubehu povinného vzdelávání stráví žáci v Evrope (Eurydice 2003) v prumeru 7 000 hodin ve školních lavicích, ovšem v nekterých zemích muže být tento pocet až dvojnásobný. Nejvyšší casovou dotaci má v povinném vzdelávání materský jazyk (16 %) a matematika (12 %). Ve vetšine zemí je PŠD rozdelena do dvou institucí. První poskytuje primární vzdelávání a druhá nižší sekundární vzdelávání a prípadne i cást vyššího sekundárního vzdelávání nebo celé vyšší sekundární vzdelávání. Nicméne výuka muže být spolecná pro príslušnou vekovou skupinu po celou dobu PŠD nebo po jeho vetší cást. Duvod existence samostatné primární školy je obvykle historicky daný. Jednalo se o snahu zajistit docházku do nižších rocníku v míste bydlište podobne jako v prípade soucasných ceských malotrídek. Co se týce strukturování PŠD lze identifikovat tri základní typy struktury (Rabušicová 2002): a) Dvoucyklová struktura s prvním cyklem 4 – 6 letým a druhým 6 – 9 letým (varianty: 6 + 6, 5 + 7, 4 + 9 let). Uplatnuje se v Nemecku, Rakousku (4+4+4/5), Nizozemsku (3+2/3 nebo 4+4), Belgii (2+2a2 nebo 2+4/5/6/7) ci Irsku (3+2/3). b) První dlouhý cyklus a druhý krátký (varianty: 8 + 4, 9 + 3, 10 + 2). Uplatnuje se napr. ve skandinávských zemích, vetšine zemí strední a východní Evropy, Portugalsku. c) Tri cykly ruzných variant (napr. 5 + 4 + 3, 6 + 3 + 3). Realizovány v Anglii, Walesu, Severním Irsku (3+2+2), Francii (6+4 +3). Vyšší sekundární vzdelávání (ISCED 3) v zemích EU Vyšší sekundární vzdelávání zacíná obvykle po ukoncení povinné školní docházky. V souvislosti s trendem prodlužování školní docházky, však rada zemí stanovuje konec povinného vzdelávání až na pocátek vyššího sekundárního vzdelávání (viz predchozí kapitola). Belgie a Madarsko stanovily celé vyšší sekundární vzdelávání za povinné. Typickým vekem vstupu je 14 - 16 let, typická délka je 2 (napr. Španelsko) až 5 (napr. Itálie) let nebo prípadne i kratší. Obvyklým minimálním požadavkem pro vstup je dokoncení úrovne ISCED 2. 2 Školský systém Velké Británie je odlišný dle jednotlivých clenských zemí. 10 Vyšší sekundární vzdelávání mívá dve základní podoby, jednak se muže jednat o „konecnou fázi“ (souvislého školního) vzdelávání a absolventi postupují do pracovního procesu nebo o „transitní fázi“, ve které se studenti pripravují na postsekundární nebo terciální vzdelávání. Ve vyšším sekundárním vzdelávání lze dále rozlišit dva základní typy: a) všeobecné a b) odborné ci profesní vzdelávání. V CR jsou na úroven ISCED 3A razena: ctyrletá (petiletá) gymnázia, vyšší rocníky víceletých gymnázií, obory stredních odborných ucilišt nebo stredních speciálních škol ukoncených maturitou (ISCED 3A) nebo záverecnou zkouškou (ISCED 3C). Do ISCED 3C je dále razeno studium jednotlivých predmetu na strední škole a rekvalifikacní kurzy ukoncované záverecnou zkouškou. Strukturní clenení úrovne ISCED 3 v CR není ve svete, ani v zemích EU, jak se dále dozvíme, nijak bežné. Co se týce zemí EU, ale i dalších zemí sveta, vykazuje práve tento stupen vzdelávání co do své strukturální podoby nejvetší diverzitu. Variabilita všeobecného vzdelávání není tak velká jako u vzdelávání odborného. Celková struktura ISCED 3 je ruzná stát od státu - variabilita školských institucí je velká a zároven zde kontinuálne probíhají neustálé zmeny. Pricemž se ukazuje, že se tato heterogennost nesnižuje a zdá se, že bude i do blízké a strednedobé budoucnosti pretrvávat. Terminologicky narážíme také na nekolik zásadních problému. V ceštine zažitý termín strední škola nemívá v zahranicí svuj ekvivalent, a pokud ano (Itálie – scuola media, Anglie – middle school) jedná se obvykle o typ školy na úrovni nižšího sekundárního vzdelávání; z tohoto duvodu je vhodné doporucit oznacovat ceské školy na úrovni ISCED 3 jako vyšší sekundární školy – jednak všeobecne vzdelávající (gymnázia), jednak odborného vzdelávání (strední odborné školy aj.) a profesního vzdelávání (ucnovské školy aj.). Tohoto clenení je dobré se z mezinárodního hlediska držet také proto, že další z termínu zažitých v ceštine odborné školství také nemá svuj jednoznacný ekvivalent a muže pri jeho používání dojít k nedorozumením. I pres diverzitu institucí vyššího sekundárního vzdelávání v jednotlivých zemích EU, i pres rozdílné ekonomické a kulturní pomery ci pocet obyvatel zeme, lze identifikovat urcité obecné trendy na této úrovni vzdelávání. Patrí mezi ne demokratizace vzdelávání i na tomto stupni vzdelávání - širší zprístupnení vyššího sekundárního vzdelávání ci napr. postupné propojování všeobecného a odborného sekundárního vzdelávání. V druhé polovine 20. století zacalo postupne docházet k silné demokratizaci vyššího sekundárního vzdelávání, které prestalo mít elitní charakter a zasahovalo stále širší vrstvy. Tento trend probíhal ve všech vyspelých státech a behem 20 let se pocet studentu zvýšil zhruba o 70%, vzrostl také pocet institucí nabízejících tento stupen vzdelání. Trend byl vyvolán ekonomickými potrebami industriálních státu, rozvojem techniky, poptávkou na trhu práce. Svou roli sehrály také politické preference - trend rovnosti vzdelávacích príležitostí se šíril jak v tehdejších kapitalistických, tak socialistických státech, byt vždy z jiného filozofického východiska. Vzdelanostní úroven obyvatelstva se zvyšovala. Cesko tradicne (významnejší srovnání probehlo napr. ve 30 letech) patrí v tomto ohledu mezi zeme s nejvyšším podílem osob s vyšším sekundárním vzdeláním. Napr. ve vetšine zemích OECD3 presahoval v roce 2001 podíl obyvatel s alespon s vyšším sekundárním vzdeláním ve veku 25 – 34 let 70%, ze zemí EU je dokonce vyšší než 90% v Cesku (92%), na Slovensku (94%) ci ve Švédsku (91%). Ve vekové skupine 45 – 54 let se v zemích OECD jednalo prumerne o 60% obyvatelstva zeme, v CR o 84%. Podobne jako CR je na tom v Evrope napr. Nemecko, Švýcarsko ci Norsko, naopak nejnižší podíly jsou v Itálii, Španelsku, Portugalsku. Prognózy vývoje ukazují, že podíl osob s vyšším sekundárním vzdeláním se bude zvyšovat ve všech zemích. Rozdíly ve vzdela- 3 Education at a Glance 2003 11 nostní úrovni mezi jednotlivými zememi postupne slábnou. Nejvetší rozdíly mezi mladší a starší generací jsou v zemích s relativne nižší vzdelanostní úrovní (napr. Portugalsko, Španelsko), znacné rozdíly jsou napr. i v Belgii, Francii, Recku, Irsku, což ukazuje na trend rychlého zvyšování vzdelanostní úrovne. V Cesku jsou generacní rozdíly jedny z nejnižších. Patrný je teritoriální rozdíl stredoevropských a skandinávských zemí (výrazne vyšší podíl - o cca. 40% vyšší) oproti jihoevropskými zemím. I pres výrazné zvyšování vzdelanostní úrovne v zemích s nižším podílem a pres rychlejší tempo rustu vzdelanostní úrovne, prognózy nepredpokládají, že by tyto státy skandinávské a stredoevropské zeme dohnaly. Do roku 2015 se ocekává4 nárust na cca. 40% v Portugalsku (z 20% v roce 1995), 50% ve Španelsku (z 28% v roce 1995), 60% v Itálii (ze 35% v roce 1995). Z techto parametru vzdelanostní struktury obyvatelstva však nelze delat závery príliš široké. Duležitý je také podíl osob s vysokoškolským (terciálním) vzdeláním a tento ukazatel je v jihoevropských zemích již zhruba stejný jako napr. v Cesku. Duležitá je také proporce vyucených a maturantu. Cesko patrí mezi zeme s nejvyšším podílem osob s vyucením (podobne jako Nemecko (77%), Rakousko (77%), Madarsko (73%), Slovensko (67%) ci Nizozemsko (67%) a naopak patrí zároven mezi zeme s nejnižším podílem osob se stredním všeobecným vzdeláním s maturitou (1995: v CR 16%, Švédsko 44%, Francie 47%). Duvodem je tradice a osvedcení se stredního odborného vzdelávání, v prípade Ceska se jedná o koreny z Rakouska-Uherska. Bežná proporce mezi všeobecnou a odbornou/profesní prípravou bývá 1 : 1. Napr. v zemích OECD (1995) prumerne pripadalo 47% na všeobecnou prípravu a 53% na odbornou a profesní. Prumer za puvodní patnáctku EU (zdroj EU a vzdelávání, 2003) je 54,4% ve prospech odborného vzdelávání. Oba zdroje mají podobné výsledky. Relativne rovnomerné proporce jsou v Dánsku, Finsku, Švédsku (také v Norsku) ci Francii. Vysokou proporci odborného vzdelávání vykazuje Cesko, Rakousko, Nemecko, Nizozemsko, Madarsko, Slovensko nebo také Švýcarsko. Naopak vysokou proporci všeobecné prípravy má Portugalsko, Irsko (z neclenských zemí EU je to typické pro Japonsko), prevaha všeobecného vzdelání je také v Recku a Španelsku (nad 60%). Vetšina zemí (zdroj OECD) tedy vykazuje prevahu budto odborného nebo všeobecného vzdelávání. Všeobecne vzdelávací smery ve všech zemích vykazují vyšší pocty dívek než chlapcu, výraznejší prevahu mají v nove pristoupivších postkomunistických zemích. Prumer puvodní patnáctky EU cinil 131 dívek na 100 chlapcu, v CR se jedná o 138 dívek5. Otázkou je nakolik, ci zda vubec, je vyvážená proporce odborného a všeobecného vzdelávání duležitá. Obecne bývá doporucováno, což doporucení expertu hodnotících CR potvrzují, aby tento pomer byl vyvážený. V Cesku by to znamenalo zdvojnásobit podíl žáku ve všeobecne vzdelávacím proudu. Argumentuje se tím, že vzdelanost populace a konkurenceschopnost na trhu práce je závislá zejména na dosažené úrovni všeobecného vzdelání. Nicméne jsou i podložené názory opacné, argumentující napr. tím, že v zemích s vysokou proporcí profesní prípravy ucnu (Nemecko, Rakousko, Švýcarsko) je dosahováno vyšší úrovne zamestnanosti mládeže než v zemích s vysokou proporcí všeobecného vzdelávání (Španelsko). Další argumentace však zduraznují spíše to, zda behem studia meli studenti dostatecné množství praxe. V zemích, kde praxe ci brigády mají nebo jsou pripravováni ve spolupráci s firmami (napr. Nemecko, Spojené království, Dánsko, Nizozemsko), je nezamestnanost nižší než v zemích, kde je praxe minimum (Itálie, Recko, Španelsko). CR v tomto ohledu patrí mezi zeme, kde kontakt s trhem práce cást absolventu získává ješte pred ukoncením pocátecního vzdelávání. Nicméne vyšší nezamestnanost mezi mladými lidmi než celková nezamestnanost je prirozeným jevem (v zemích EU zhruba dvakrát vyšší), absolventum chybí totiž pracovní zkušenosti. 4 Education at a Glance: OECD Indicators 1997 5 Zdroj: EU a vzdelávání, 2003. 12 Ze strany EU byl také v rámci programu Leonardo podporován experiment tzv. integrované nebo-li dvojí kvalifikace – akademické a profesní prípravy, jehož efektivnost však napr. v Anglii, Francii a Nizozemsku byla kritizována jako nízká (Manning 1998). Absolventi vykazovali vysokou míru nedokoncování terciálního studia. Tzv. studijní úmrtnost (nedokoncování studia) je ve vyšším sekundárním vzdelávání stále nezanedbatelná. V nove pristoupivších zemích však je o 4 procentní body nižší než byla v puvodní patnáctce. Vyšší sekundární vzdelávání nyní dokoncí v EU asi 79% studentu. V CR je tato hodnota výrazne lepší (cca. 98%). Chlapci opouští školský systém v prumeru dríve než dívky (zjištováno ve veku 22 let). Co se týce kurikula ukazují se velké rozdíly mezi jednotlivými zememi. Repertoár predmetu ci jejich integrovaných bloku je sice podobný, ale státy vnímají ruzne duležitost jednotlivých predmetu, což se projevuje v hodinových dotacích, pricemž množství casu venované výuce je doloženo jako duležitá determinanta osvojování uciva. Mladí Evropané mají tudíž zrejme velmi odlišný vzdelanostní profil vytvorený na základe rozdílných vzdelávacích obsahu. Efekty techto rozdílu však nejsou dosud výzkumne doloženy a vysvetleny. Na prímé dopady techto rozdílu je obtížné usuzovat, protože je také velký rozdíl mezi plánovaným, realizovaným a osvojeným obsahem (kurikulem). U vetšiny zemí lze rozlišit jádro predmetu (core curriculum) a predmety specifické pro danou zemi. Rozlišována bývá také povinná cást kurikula a volitelná ci nepovinná pro všechny. Repertoár predmetu se pohybuje mezi 45 – 60 predmety. Jednotlivé zeme se však výrazne odlišují také podobou uciva v jednotlivých predmetech ci blocích, velké rozdíly jsou napr. v obcanské výchove, dejepisu, zemepisu. Velmi známým výzkumem srovnávajícím výsledky žáku v ruzných zemích na úrovni vyššího sekundárního vzdelávání je napr. TIMSS – Tretí mezinárodní výzkum matematického a prírodovedného vzdelávání z roku 1995, který probíhal v posledních rocnících vyšších sekundárních škol. Výsledky ceských stredoškoláku se statisticky významne neodlišovaly od mezinárodního prumeru, nicméne nebyly tak dobré jako u žáku základní školy. Výsledky ceských gymnazistu byly v mezinárodním srovnání jedny z nejlepších (proporcionálne 14% ze všech ceských respondentu), naopak výsledky ceských ucnu jedny z nejhorších (57% z ceských respondentu). Nikde nebyl shledán tak vysoký rozdíl mezi výsledky žáku stredních odborných škol, ucilišt a gymnázií jako v Cesku. Potvrdilo se tak, že ceský vzdelávací systém vykazuje vysokou heterogenitu výsledku vzdelávání podle typu školy a také podle toho (zde konkrétne v prípade základního vzdelávání), zda jde o školu velkomestskou ci vesnickou. Naopak vysokou homogenitu systému vykazuje Finsko ci Švédsko. Horší výsledky ceských stredoškoláku mohou být dány proporcemi respondentu, v Cesku je velký podíl ucnovských a technickým programu oproti gymnaziálním, naopak nekteré zeme s vysokou proporcí žáku ve všeobecne vzdelávacích programech (Švédsko 66%) vubec vzdelání typu stredního odborného jako v Cesku nerealizují, což mimo jiné má pak také vliv na výsledky v TIMSS. Ceský školský systém se ukazuje jako vysoce selektivní v rozdelování žáku do trí proudu škol (gymnázia, odborné školy, ucilište). Pritom platí, že cím vetší je výberovost podle typu školy, tím vetší jsou i nerovnosti vzdelávacích výsledku podle vzdelání rodicu. Cím prísneji se žáci pri vstupu na strední školu oddelují, tím menší je prumerná pridaná hodnota vzdelání zprostredkovaná školou za dobu studia (menší prírustek vedomostí, dovedností atd.). Odborné vzdelávání Na strední odborné školství byl kladen duraz mnoha ekonomickými institucemi na pocátcích rozvoje jejich zájmu o oblast školství. Také puvodní zájem EU o oblast školství se silne soustredoval práve na strední odborné školství. 13 Charakter odborného vzdelávání v jednotlivých zemích EU je dán zejména tím, zda hlavní roli pri rízení má stát (Francie, Itálie, Švédsko) nebo tržní mechanismy (Irsko, Spojené království - stát má definovat kvalifikace, pravidla hodnocení a uznávání kvalifikací, kontrovat kvalitu a využívání financních prostredku). Nove pristoupivší postkomunistické zeme patrí do skupiny se silným vlivem státu, a to zejména vlivem rozpadu, privatizaci a restrukturalizaci podnikového sektoru po revoluci. Kompromisní rešení zavedlo napr. Nemecko ci Rakousko; je založeno na dohodách mezi státem a zástupci zamestnavatelu a zamestnancu coby sociálních partneru. Odborné vzdelávání je tak rízeno trhem, ale podle stanovených pravidel. V odborném vzdelávání lze identifikovat tri základní modely vzdelávání podle toho, zda je orientováno více na potreby zamestnavatelu nebo vzdelávání a podle toho, kde se prevážne uskutecnuje: 1) Školský model – celodenní výuka, strukturováno do rocníku, ukonceno certifikátem, cíle a obsah centrálne stanoveny, zahrnuje menší období praxe, typické pro Francii, Itálii, Nizozemsko, Španelsko, Švédsko aj. Odborné vzdelávání v postkomunistických zemí se v dusledky rozpadu puvodních systému priblížilo školskému modelu. 2) Ucnovský model – ucení v podniku je kombinováno s ucením v odborné škole, silnou tradici má v Nemecku a Rakousku, kurikula jsou stanovena tripartitními komisemi (zamestnavatelé, odbory, ministerstvo školství), odpovednost za plnení je na podniku, studenti podepisují ucnovskou smlouvu v podniku. Ucnovská príprava v ostatních zemích EU je však soustredena spíše jen na remeslnická povolání a její podíl je malý. 3) Model odborné prípravy mimo školu – odborná príprava v zamestnání, krátká období výuky na škole, certifikát, snazší prechod ze školy do zamestnání. V zemích EU se tento model dosti uplatnuje (Belgie, Francie, Nizozemsko, Itálie, Irsko), rozširuje se i ve Spojeném království. Vetšina zemí má jeden model dominantní, ale zrídka jediný. Napr. Nemecko má vedle ucnovského modelu i celodenní odborné školy; Francie, Itálie nebo Nizozemsko má naopak i ucnovské školy atd. Postsekundární vzdelávání (ISCED 4) v zemích EU Postsekundární vzdelávání (nezahrnuté do terciálního, nikoli terciální) zahrnuje programy, které jsou na hranici mezi vyšším sekundárním a terciálním vzdeláváním. Tato úroven je v ISCED vyclenena predevším pro úcely presnejšího odlišení sekundárního a terciálního vzdelávání. Typickým vekem vstupu je vek vyšší než pri vstupu na ISCED 3. Typická délka nekolik mesícu až maximálne 2 roky. Minimálním požadavkem vstupu je ukoncení úrovne ISCED 3, obsah programu pak bývá specializovanejší, odbornejší, jeho realizace složitejší než u programu ISCED 3. Typickými programy jsou krátké programy odborné prípravy, preduniverzitní prípravné kurzy, studium po strední škole k dosažení kvalifikace pro studium vyšší úrovne, aj. Na tento stupen vzdelávání jsou razeny školy oznacované jako Kollegs v Rakousku, instituce dalšího vzdelávání (Spojené království), postsekundární školy ve Švédsku jako napr. lidové vysoké školy (Folkhögskola), postsekundární vyšší technické školy (Itálie, Portugalsko), post-licejní školy v Polsku ci strední odborné školy na Slovensku. Instituce postsekundárního vzdelávání nenalezneme v kategorizaci Eurydice (2002) pouze na Kypru, ve Slovinsku, Finsku, Dánsku, Irsku, Nemecku, Francii a francouzské a nemecké cásti Belgie. Zde jsou instituce v odpovídající dobe (typickému veku) pro postsekundární vzdelávání razeny budto do vyššího sekundárního nebo do nižšího terciálního stupne, obvykle jich je také více typu a jejich struktura muže být pak i clenitejší, což již závisí na tradicích v dané zemi. 14 V CR je do ISCED 4A razeno nástavbové studium, do ISCED 4C ucební obory po absolvování strední školy, rekvalifikacní kurzy vyžadující stredoškolské vzdelání, dvoumesícní až šestileté kurzy, pomaturitní studium na jazykových školách akreditované MŠMT. Tato úroven bývá prozatím výzkumne méne sledována než klícové hlavní oblasti školství jako jsou napr. primární a sekundární vzdelávání. Také v klasifikaci ISCED byla vyclenena až pozdeji. První stupen terciálního vzdelávání (ISCED 5) v zemích EU První stupen terciálního vzdelávání zahrnuje programy, které nesmerují (prímo) k vedecké kvalifikaci a trvají minimálne 2 roky. Obvyklým minimálním požadavkem pro vstup je ukoncení ISCED 3A nebo 3B nebo 4A. V CR se pod ISCED 5A radí bakalárské studium coby predstupen magisterského, následné magisterské studium a magisterské studium (4 – 6 let). Pod ISCED 5B je razeno další vzdelávání po absolvování vysoké školy nesmerující k titulu, vyšší odborné školy (VOŠ), bakalárské studium koncipované jako konecné, poslední dva rocníky konzervatore a speciální konzervatore. Typický vek vstupu je 17 – 20 let. Typický vek vstupu do terciálního vzdelávání je v CR 19 let, v OECD 18 – 19 let, v Recku 17,5, Polsku 19 - 20 let. Typický výstupní vek absolventu terciálního vzdelávání je u nás 21 let pro neuniverzitní sektor (zeme OECD 19 - 29 let), pro bakalárské studium a odpovídající studium 1. stupne v CR 21 – 22 let (OECD 20 – 23 let), pro univerzitní magisterské a odpovídající studium v CR 23 – 25 let (OECD 22 – 27 let). Ceské terciální vzdelávání v tomto ohledu nijak nevycnívá a lze je oznacit jako standardní. První stupen terciálního vzdelávání tedy nepredstavuje jen nižší stupne vysokoškolského vzdelávání, jak se verejnost nezrídka mylne domnívá, nýbrž zahrnuje jak VOŠ, tak celé vysokoškolské studium (magisterské apod.). V Cesku zažitý výraz vysokoškolské vzdelávání tudíž dostatecne neodpovídá zahranicním školským systémum a v mezinárodní terminologii je vhodnejší používat termín terciální vzdelávání. K této úrovni vzdelávání existuje široké spektrum informacních zdroju (nekteré viz seznam literatury). Mezinárodní komparativní výzkumy se však zacínají provádet až v posledních letech. Prícinou zájmu jsou ekonomické duvody. Nicméne i tak je studií z této úrovne vzdelávání stále ješte málo. Nižší terciální vzdelávání zahrnuje jednak neuniverzitní a jednak univerzitní terciální vzdelávání. Instituce nabízející neuniverzitní terciální vzdelávání nejsou soucástí vysokých škol, studium nevede k udelení certifikátu/diplomu dokládajících vysokoškolskou kvalifikaci. Jedná se obvykle o 2 – 3leté programy zamerené vetšinou na prípravu k urcitým povoláním nebo na vysokou školu, tj. je oproti univerzitnímu kratší a více prakticky orientované. V nekterých zemích se uplatnují speciální požadavky na prijetí do tohoto studia jako napr. pracovní zkušenosti nebo dosažení urcitého veku. V predrevolucním ceskoslovenském školském systému neuniverzitní stupen neexistoval, vytváren byl až v 90. letech a predstavují ho nyní vyšší odborné školy. Nicméne jistou tradici v této oblasti má CR také. Ve 20. – 30. letech 20. století u nás odpovídající vzdelávací instituce existovaly (napr. Svobodná škola politických nauk v Praze). V zahranicí podobné školy existují v cetnejším zastoupení, napr. v Nizozemsku existují ctyrleté Hoger Beroepsonderwijs (HBO) v nekolika oborech vcetne ucitelství a jejich pomer vuci univerzitnímu sektoru je zcela opacný než byl doposud u nás. Studuje na nich mnohem více studentu než v univerzitním sektoru. Variabilita programu i institucí nabízejících první stupen terciálního vzdelání je mezi zememi znacná. Srovnání je proto obtížné, navíc jsou tyto instituce v nekterých zemích neustálené (u nás i jinde) a jejich zarazování je nestálé, je proto treba postupovat pri komparacích a 15 jejich záverech velmi opatrne. Napr. se u nás uvádí, že máme oproti západním zemím velmi nízké procento vysokoškoláku. Takto prezentovaný záver je však nepresný. CR má srovnatelný pocet osob s terciálním (magisterským) vzdeláním, nicméne výrazne nižší pocet osob s nižšími úrovnemi nižšího terciálního vzdelání, predevším v bakalárských programech, které se teprve v posledních letech masove rozširují. Terciální neuniverzitní vzdelání je ovšem obecne oznacováno ze tu cást vzdelávacích systému zemí EU, která se bude v príštích letech rozvíjet nejintenzivneji. Neuniverzitní terciální vzdelávání lze vymezovat také podle získávané kvalifikace v rámci terciálního vzdelávání. Tato škála je pak používána ve srovnáních v rámci OECD (indikátory OECD, 1997) a obsahuje 5 stupnu: a) Neuniverzitní terciální kvalifikace (v CR absolutorium na VOŠ), b) první univerzitní kvalifikace z programu typicky trvajícího 4 a méne let (v CR bakalár), c) první univerzitní kvalifikace získaná na základe programu typicky trvajícího déle než 4 roky (v CR magistr, inženýr), d) druhá univerzitní kvalifikace (v CR napr. doktor – MUDr.), e) nejvyšší stupen kvalifikace na základe doktorského studia (v CR PhD., dríve CSc.). Hranice mezi temito formami nejsou v nekterých zemích dostatecne jasné. Indikátory pak ukazují, že rada zemí realizuje (i když odlišnými zpusoby) studium vedoucí ke kvalifikaci stupne A – neuniverzitnímu terciálnímu vzdelání. Variabilita neuniverzitních institucí v zemích, které toto vzdelání realizují, je znacná. Univerzitní terciální vzdelávání je poskytováno univerzitami a dalšími typy vysokých škol. V prípade ceské terminologie bychom tedy opet meli být obezretní vuci prípadným nedorozumením. V mezinárodním kontextu se termín university vztahuje na jakoukoli vysokou školu s bakalárskými a magisterské programy. Školské systémy v zemích EU si jsou v univerzitním terciálním vzdelávání v základních trendech podobné, nicméne i zde se vyskytují znacné specificnosti jednotlivých systému. V soucasnosti se projevuje zejména trend rozclenovat tento stupen vzdelávání na nekolik relativne samostatných certifikovaných cyklu. Tento trend se v drívejším systému CSSR neuplatnoval, silne se zacal projevovat až v 90. letech práve v kontextu vlivu EU. Souvislosti tohoto „rozclenování“ uvedeme dále. Co se týce terciálního vzdelávání jako celku, jedním ze základních trendu je prudký kvantitativní nárust tohoto stupne vzdelávání - a to jak prvního, tak druhého stupne - v dusledku zvyšující se poptávky po kvalifikované pracovní síle v kontextu demokratizace prístupu ke vzdelávání. Nejvetší nárust probehl ve vetšine zemí v 60. letech, vzrostl také pocet studentek. V nekterých zemích došlo k rozvoji pozdeji, a to až v 80. letech (Rakousko, Irsko, Španelsko, Portugalsko). V Irsku, Španelsku ci Portugalsku tomuto trendu napomohl také vstup zeme do EU a podpora z evropských fondu. V rade zemí EU rychlý nárust poctu studentu stále pokracuje a napr. ve Švédsku a Finsku již presahuje polovinu príslušné vekové kohorty. Ceská republika je z tohoto hlediska stále pozadu, i když nárust poctu studentu od devadesátých let je velký. Vysoké školství je relativne dost diverzifikované. Výraznejší proces diverzifikace zacínal na prelomu 60. a 70. let, zejména pak v 80. letech, a to v dusledku diferenciace potreb trhu, hospodárství i vzdelávacích potreb samotných studentu. Diverzifikace probíhala dvema základními zpusoby. Ruzné typy postsekundárních institucí se menily na instituce terciální, prodlužovala se délka jejich studia a zvyšovala se jejich nárocnost. Na druhou stranu probíhala také restrukturalizace samotných vysokých škol, které zacaly nabízet kratší studia a kurzy. Vytváreny byly alternativní neuniverzitní formy (Spojené království – Polytechnics, Nemecko – Fachhochschulen, Francie – Universitaires de Technologie, Nizozemí – Hoger Beroepsonderwijs aj.). Vedle