Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Č.j.: 12 050/03-22 V Praze dne 4. března 2003 Pokyn MŠMT k začlenění tematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do vzdělávacích programů Čl. 1 Tento pokyn se vydává k zařazení problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do obsahu vzdělávání ve školách. Čl. 2 Platné učební dokumenty se doplňují dodatkem k učebním dokumentům "Ochrana člověka za mimořádných událostí," č. j. 13 586/03-22, ze dne 4. března 2003. Čl. 3 Podrobnější informace a doporučení uvádí metodická příručka Ochrana člověka za mimořádných událostí, kterou v březnu 2003 vydává MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky. Čl. 4 Ke dni 28. února 2003 zrušuji Pokyn MŠMT k začlenění tematiky ochrany člověka za mimořádných situací do vzdělávacích programů ,č. j. 34 776/98-22, ze dne 4. května 1999. Čl. 5 Podle tohoto pokynu se postupuje s účinností od 15. března 2003. PaedDr. Jaroslav Müllner náměstek ministryně v.r. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Č.j.: 13 586/03-22 V Praze dne 4. března 2003 Ochrana člověka za mimořádných událostí dodatek k učebním dokumentům pro základní školy, střední školy, speciální školy a vyšší odborné školy Čl. 1 Do učebních dokumentů pro základní školy, střední školy a vyšší odborné školy a do učebních dokumentů pro speciální školy se zařazuje tematika Ochrana člověka za mimořádných událostí v rozsahu nejméně 6 vyučovacích hodin ročně v každém ročníku. Čl. 2 Cílem je osvojit si tematiku v rozsahu přiměřeném věku žáků zaměřenou na a) rozpoznání varovného signálu "VŠEOBECNÁ VÝSTRAHA" a činnost po jeho vyhlášení b) používání telefonních linek tísňového volání a dalších komunikačních prostředků c) přípravu evakuačního zavazadla, zásady pro opuštění bytu a ohroženého prostoru d) činnosti integrovaného záchranného systému e) poskytování první pomoci při zraněních v případě mimořádných událostí Čl. 3 Obsah je zaměřen na tematiku ochrany osob před následky a) živelních pohrom včetně nezbytných dovedností (zásady chování při povodni, zemětřesení, velkých sesuvech půdy, sopečném výbuchu, atmosférických poruchách, požáru, lavinovém nebezpečí) b) úniku nebezpečných látek do životního prostředí včetně nezbytných dovedností (improvizovaná ochrana osob při úniku radioaktivních, chemických a biologických látek) c) použití nebo anonymní hrozby použití výbušniny nebo nebezpečné látky (činnost po nálezu či obdržení podezřelého předmětu) Čl. 4 Tematika se zařazuje podle rozhodnutí ředitele samostatně nebo v rámci příslušných předmětů podle platných učebních dokumentů v souladu s ustanovením § 39 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Čl. 5 Metodickou příručku k této tematice vydává MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky a zajišťuje její distribuci. Čl. 6 Tento dodatek učebních dokumentů schvaluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy s účinností od 15. března 2003. PaedDr. Jaroslav Müllner náměstek ministryně v.r.