ÚÚvod do psychologievod do psychologie PodzimnPodzimníí semestr 2014semestr 2014 VVěědomdomíí VVěědomdomíí –– uužžšíší aa šširiršíší pojetpojetíí vvěědomdomíí x bezvx bezvěědomdomíí [bd[bděělléé proprožžíívváánníí]] ΨΨ vvěědomdomíí x nevx nevěědomdomíí [znalost souvislost[znalost souvislostíí] fil.] fil. Stavy vStavy věědomdomíí (jako(jako úúroveroveňň aktivace organismu):aktivace organismu): bdbděělléé vvěědomdomíí –– koncentrovankoncentrovanáá pozornost, dobrpozornost, dobráá orientovanost (schopnost porientovanost (schopnost přřijijíímat podnmat podněěty), schopnostty), schopnost reagovatreagovat ospalostospalost –– vvšše v ne v níízkzkéé mmíířřee spspááneknek –– vvšše výrazne výrazněě omezenoomezeno ZmZměěnněěnnéé čči rozi rozšíšířřenenéé stavy vstavy věědomdomíí (odpout(odpoutáánníí se odse od „„tady atady a teteďď““ aa „„jjá“á“): sp): spáánek, hypnnek, hypnóóza, meditace, holotropnza, meditace, holotropníí dýchdýcháánní…í…ale i alkohol, drogy, pale i alkohol, drogy, přříípadnpadněě patologickpatologickéé zmzměěnyny vvěědomdomíí (halucinace)(halucinace) Ve vVe věědomdoméém (bdm (bděělléém) stavu probm) stavu probííhajhajíí kognitivnkognitivníí procesyprocesy (vn(vníímmáánníí,, ččititíí, pam, paměťěť, pozornost, my, pozornost, myššlenlení…í…).). ! D! Důůleležžititéé slovo:slovo: kognitivnkognitivníí –– poznpoznáávacvacíí KognitivnKognitivníí psychologiepsychologie –– zamzaměřěřena na poznena na poznáávacvacíí procesy,procesy, ččii na vztahy mezi procesy, kterými jsou vjemy mna vztahy mezi procesy, kterými jsou vjemy měěnněěny,ny, redukovredukováány, zpracovny, zpracováávváány, vyvolny, vyvoláávváány a uny a užžíívváány (Neisser)ny (Neisser) VnVníímmáánníí (percepce)(percepce) ČČititíí –– nanaššee „„ččidlaidla““ (zrak, sluch, hmat(zrak, sluch, hmat……) n) náámm umoumožňžňujujíí kontaktkontakt s ps přředmedměěty okolnty okolníího svho svěěta.ta. VnVníímmáánníí –– ttěěchto pchto přředmedměěttůů je pak ovlivnje pak ovlivněěno i nano i našíší myslmyslíí, na, naššimiimi znalostmiznalostmi o dano danéém pm přředmedměětu!tu! TýkTýkáá se i nase i naššeho vniteho vnitřřnníího prostho prostřřededíí (vn(vníímmáánníí bolesti)bolesti) PoPoččitek X vjemitek X vjem Jde oJde o aktivnaktivníí proces vytvproces vytváářřeneníí individuindividuáálnlněě specifickspecifickééhoho „„pojetpojetí“í“ reality.reality. ČČíím je vnm je vníímmáánníí ovlivovlivňňovovááno:no: zamzaměřěřenostenostíí jedince (selekce reality);jedince (selekce reality); zvyklosti a zkuzvyklosti a zkuššenosti (co je znenosti (co je znáámméé „„nevnnevníímmáámeme““);); aktuaktuáálnlníí potpotřřeby jedince;eby jedince; emoce.emoce. VnVníímmáánníí jakojakožžto adaptato adaptaččnníí proces (orientace vproces (orientace v prostprostřřededíí).). VnVníímmáánníí –– zzáákonitostikonitosti PrincipyPrincipy ((Gestalt psychologieGestalt psychologie):): figury a pozadfigury a pozadíí;; blblíízkosti (zkosti (ččasovasovéé, prostorov, prostorovéé);); podobnosti (seskupovpodobnosti (seskupováánníí objektobjektůů dle podobnosti);dle podobnosti); uzavuzavřřenosti a dobrenosti a dobréého tvaru;ho tvaru; symetrie;symetrie; konstantnosti (dkonstantnosti (důůleležžititáá zkuzkuššenost).enost). Nad nimiNad nimi zzáákon pregnantnostikon pregnantnosti: co nejjednodu: co nejjednoduššíšší uspouspořřááddáánníí prvkprvkůů do jednoznado jednoznaččnněě definovandefinovanééhoho celku.celku. VVšše vedeno tendence vedeno tendencíí zjednoduzjednoduššovat si vnovat si vníímmáánníí okolokolíí.. viz. napviz. napřř. V. Váágnerovgnerováá, 2005, s. 55, 2005, s. 55--5656 Nedostatky ve vnNedostatky ve vníímmáánníí (smyslov(smyslovéé klamy)klamy) Jevy spojenJevy spojenéé s vns vníímmáánníímm (p(přřííklady)klady) TTěělesnlesnéé schschéémama –– nevnnevníímmááme jen okolme jen okolíí, ale i sami, ale i sami sebe; vývoj schsebe; vývoj schéématu; poruchy pmatu; poruchy přřííjmu potravyjmu potravy…… SynestSynestééziezie –– na vnna vníímmáánníí podnpodněětu se podtu se podííllíí jinýjiný receptor, nereceptor, nežž ten pten přředpokledpokláádaný (barevndaný (barevnéé slyslyššeneníí, zvukov, zvukovéé vidviděěnní…í…)) Automatizace vnAutomatizace vníímmáánníí –– StroopStroopůův efekt (jmenujtev efekt (jmenujte barvy slovbarvy slov……)) PercepPercepččnníí testytesty ČČasto diagnostikaasto diagnostika šškolských potkolských potíížží…í… Vývojový test zrakovVývojový test zrakovéého vnho vníímmáánníí: hodnocen: hodnoceníí úúrovnrovněě zrakovzrakovéého vnho vníímmáánníí dděěttíí, kter, kteréé mměěly nly něějakjakéé potpotíížže ve v uuččeneníí.. Subtesty mSubtesty měřěříí ddííllččíí schopnosti: vizuomotorickschopnosti: vizuomotorickáá koordinacekoordinace (spojov(spojováánníí bodbodůů), figura), figura--pozadpozadíí, konstantnost tvaru,, konstantnost tvaru, poloha vpoloha v prostoru (prostoru (ddííttěě mmáá rozlirozliššit, kterit, kteréé tvary jsoutvary jsou obrobráácencenéé a otoa otoččenenéé), prostorov), prostorovéé vztahy (vztahy (ddííttěě mmáá obkreslitobkreslit ururččititéé geometrickgeometrickéé tvary, ktertvary, kteréé jsou zakresleny do soustavyjsou zakresleny do soustavy teteččekek)) ZkouZkoušška sluchovka sluchovéé diferenciacediferenciace (Wepman): zkou(Wepman): zkoušška slouka sloužžíí kk posouzenposouzeníí schopnosti dschopnosti děěttíí sluchovsluchověě rozlirozliššovat zvukyovat zvuky mluvenmluvenéé řřeečči (rozlii (rozliššovováánníí, zda dvojice bezesmyslných slov je, zda dvojice bezesmyslných slov je stejnstejnáá,, čči nikoli).i nikoli). ZkouZkoušška sluchovka sluchovéé analýzy a syntanalýzy a syntéézyzy: hodnocen: hodnoceníí úúrovnrovněě schopnosti rozklschopnosti rozkláádat slova na hldat slova na hláásky a naopak, zsky a naopak, z hlhlááseksek sklskláádat slova.dat slova.