Paměť 1 Paměť - komplex vlastností a dějů, které se podílejí na (1) vštěpování, (2) uchovávání a (3) vybavování (+ reprodukování) informací {{problém...) ijfl Paměť jakožto součást adaptace jedince i JI na okolní podmínky. lil „Výběrová" funkce paměti - snáze si II pamatujeme „relevantní" informace. || Ebinghausova křivka zapoi Informace, které vyvolávají emoční či kognitř konflikt máme tendenci zapamatovat si hůře. Užší a širší pojetí paměti Širší pojetí: zahrnuje i neuvědomované vlivy zkušenosti („v hlavě" máme i to, co si nemůžeme vědomě vybavit, co si „nepamatujeme") Krátkodobá a dlouhodobá paměť. Krátkodobá - trvá desítky sekund, omez apacita (několik „chungs"), také tzv. pracovní paměť Dlouhodobá - v krajním případě po celý život, uchovávání významných vzpomínek, důležitých informací Či dovedností (Čtení, psaní, jízda na kole...) Dělení dlouhodobé paměti: Explicitní (deklarativní) - epizodická (uchovává— osobní zážitky); sémantická (uchovává poznatky, souvislosti mezi nimi) Implicitní - uchovávání dovedností a emočních obsahů Analogie s PC (nepřesná): operační paměť a HDD + „falešná" paměť http://bit.lv/lB19haK Diagnostika paměti testovat pouze krátkodobou (případně střednědobou) paměť.... tv neverbální paměti (reprodukce obrázků) Testy neverbální paměti (reprodukce obrázků^^^^^^^^^^^ Rey-Osterriethova komplexní figura (vizuální ',^flBvÍ^^^||H percepce, paměť, pozornost) - v předloze IJCS [Ji ÍJE^U^S složitý obrázek, který má dítě obkreslit. llfllSErBBffi]I Pak 3 minuty pauza po které dítě kreslí Ě^i^^^lll/^ znovu bez předlohy. ť'^Sďsän^SÉi Testy verbální paměti (slova, čísla) llH; ^^Hjl Paměťový test verbálního učení - přečtou se slova, která má dítě opakovat.... Komplexní testy Testy metapaměti (hodnocení vlastní paměti) Škála aktuální paměti (ŠAP) - hodnocení problémů se zapomínáním (na svou paměť se mohu spolehnout- na data výročí, narozenin, svátků apod. zapomínám.)' + hodnocení kvality paměti (jak si pamatuji názvy ulic, narozeniny apod. Pozornost 1 Pozornost - funkce vědomí, nutná abychom si něco zapamatovali! Pozornost snadněji upoutávají podněty: > nové (+ spojené s nebezpečím); sĚm£iÉaĚb > podněty spojené se změnou známého; ^5Ě|aE^' > intenzivní, měnící se podněty; „relevantní" pro jedince (emocionálně, sociálně...), _>_srozumitelné podnějy._ Spontánní (bezděčná) a úmyslná (aktivní) pozornost, ta je řízena vědomě (dosažení cíle, splnění úkolu či povinnosti). Existují přechody mezi nimi; obecně ne zcela jednoznačné hraniceí \\\\\\\ Pozornost stnosti pozornosti: koncentrace (vyčlenění určitého počtu podnětů); distribuce (rozdělování jpozornosti mezi více podnětů, souvisí s automatizací činnosti); vigilita (přenášení pozornosti mezi podněty), stabilita (v čase, schopnost sledovat jeden podnět), selektivita (výběr podstatného pro jedince). Pozornost je selektivní - vybíráme z množství podnětů, které na nás působí (fenomén COCTAIL PARTY]" Problém udržení (záměrné) pozornosti.... kí r J Testy pozornosti - nejčastěji tzv. škrtací testy (vyhledá obrázku, čísla či písmena) Představivost 1 Vymezení pojmu: Vytváření obrazů věcí, které aktuálně nevnímáme. Vznikají Častěji mimovolně, ale i úmyslné vyvolávání představ jedincem, případně vnější vlivy (podněty - asociace; psychotropní látky) Navazuje na procesy, související s vnímáním, pamětí atd., avšak její projevy jsou subjektivněj: zaměřené; odráží vlivy okolí. Pomáhá při řešení-^roblémů..-^ Děleni představ: > vzpomínkové - mají reálný základ > fantazijní - nelze je ztotožnit s nějakou vnímanou „objektivní" realitou Představivost 2 Eidetik (jedinec schopný produkovat eidetické obrazy) může i po odstranění předlohy předlohu „vidět" ve svém subjektivním prostoru při zavřených očích, popřípadě ji „promítat" na projekční plochu a zkoumá ji jakoby byla stále přítomná. Eidetický obraz - značně „živý" a „přesný" svou povahou má blízko k vnímání. Fotografická „paměť" (není to paměť, ale e,idetická představivost)