1 Psychodiagnostika osobnosti Mgr. et Mgr. Jolana Bucková Cíl předmětu Seznámit s obecnými principy psychodiagnostiky, jejími předpoklady, možnostmi a limity. Zorientovat v psychologii osobnosti a poskytnout přehled postupů při diagnostice osobnosti jako celku i jejích jednotlivých kategorií. Umožnit tak účelnou komunikaci s psychologem i s rodiči v případě potřeby diagnostického posouzení dítěte nebo dospívajícího. 2 Literatura: Svoboda, Mojmír (Ed.), Krejčířová, Dana, Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. • Ivana Šnýdrová. Psychodiagnostika. Praha: Grada Publishing, 2008. • Svoboda, M., Klimusová, H. Etika a psychodiagnostika. 2006. • Gould, S. J. Jak neměřit člověka. Pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997. 3 4 Osnova: 1. Obecné principy psychodiagnostiky. 2. Úvod do psychologie osobnosti. Vlastnosti osobnosti. Teorie osobnosti. 3. Přehled metod diagnostiky osobnosti. 4. Klinické metody. 5. Vedení diagnostického rozhovoru. 6. Analýza produktů. 7. Dotazníky. 8. Testy. 9. Projektivní metody. 10. Nejčastější situace vyžadující psychodiagnostiku osobnosti. 11. Jak číst zprávu z vyšetření. Etické otázky diagnostiky. Podmínky pro získání zápočtu: Aktivní práce na semináři Seminární práce o rozsahu 2 - 5 stran na téma „Moje setkání s psychodiagnostikou“. V rámci seminární práce nejde o to někoho diagnostikovat! Práce je teoretická. Jde především o vlastní úvahu. Téma si student volí sám ze života a vztáhne ho k některému z témat psychologické diagnostiky nebo psychologie osobnosti. Forma diskuze: Polemika mezi vlastním názorem a názorem citovaným v literatuře či v médiích, ev. mezi dvěma takovými názory. Student se snaží oba názory argumentačně podložit, subjektivně zhodnotit a na závěr zaujmout vlastní názorovou pozici. 5 Pro ty, kteří nenajdou vlastní téma seminární práce: Seznamte se na internetu s diskuzí k metodě Barvy života (www.barvyzivota.cz, wikipedie, názory na metodu v médiích atd.). Zkuste s z dostupných informací vyjádřit k validitě a reliabilitě metody (uveďte argumenty pro a proti). Zauvažujte nad tím, jestli byste chtěli být Vy sami, Vaše děti nebo studenti touto metodou testováni (např. při posouzení vhodnosti vybraného učebního nebo studijního oboru). Na základě uvedených argumentů zaujměte svůj vlastní názor na metodu. 1. Obecné principy psychodiagnostiky 6 Co si představit pod pojmem PSYCHODIAGNOSTIKA? Jaké jsou osobní zkušenosti? Jaké je očekávání v praxi? Co potřebuji o psychodiagnostice vědět? Psychodiagnostika = poznávání psychiky v její normalitě i patologii Je společným principem psychologie a pedagogiky. • Začíná otázkou: Co chceme poznat? • Následuje otázka: Jak budeme postupovat? • Použití metody = způsobů nebo postupů, kterými zjišťujeme fakta. • Zjištěná fakta je nutné vyhodnotit a zpracovat. 7 Provádění psychodiagnostiky s sebou nese: Vytvoření specifického vztahu mezi diagnostikem a diagnostikovaným. Pokud je diagnostikovaným dítě, musí s tím souhlasit jeho právní zástupce. Tento vztah slouží k jednostrannému získávání informací. Je nerovný a nepřirozený. Je zde riziko „nežádoucích účinků“. Informace představuje moc nad druhým a je zneužitelná. Je nutné, aby psychodiagnostika probíhala v jasně definovaném rámci. Musí být předem domluvená zakázka a způsob jejího naplnění.