1 Psychodiagnostika osobnosti 3. Téma: Psychodiagnostický proces a metody - Klinické metody: anamnéza pozorování rozhovor analýza výkonů a produktů 2 Psychodiagnostika = je rozpoznání rozdílnosti stavů člověka v daném okamžiku proti minulému stavu či v porovnání s jinými lidmi. Hartl (2000), Psychologický slovník = jsou všechny metody a jejich užití pro měření, respektive popis interindividuálních a intraindividuálních odlišností. Dorschův slovník (1998) Diagnostická činnost = je souhrn operací, postupů a technik, jejichž cílem je stanovit diagnózu (psychický stav jedince), a to podle konkrétního cíle, kterým může být: • určení stupně vývoje, • zjištění příčin odchylného vývoje od věkové normy, • zjištění individuálních zvláštností osobnosti, • zjištění podstaty, podmínek a příčin individuálních rozdílů, • prognóza nebo predikce. M. Svoboda (1998), Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 3 Základem psychodiagnostiky je OTÁZKA Co se chceme o konkrétním člověku dozvědět a jak to bude prospěšné jemu samotnému? Co už o něm víme a co je neznámé? Proč to potřebujeme vědět? Co budeme dělat se zjištěnými poznatky? Formulace psychodiagnostické zakázky: Jaké psychické funkce nebo skutečnosti chceme zjistit? Máme nějakou výchozí hypotézu, kterou testujeme? Jaké metody máme k dispozici? Které metody budou pro posuzovaného nejméně zatěžující? = Kdo chce co vědět a proč? Jak se to dá zjistit a komu se jakou formou sdělí závěr? 4 Dělení psychodiagnostických metod: KLINICKÉ METODY: pozorování rozhovor anamnéza analýza spontánních produktů PSYCHOMETRICKÉ METODY Dělení psychodiagnostických metod: KLINICKÉ METODY PSYCHOMETRICKÉ METODY: testy – osobnosti, inteligence, speciálních schopností dotazníky projektivní metody – verbální, grafické, m. volby kresebné metody – jako projektivní metoda, měření úrovně rozumových schopností, senzomotorických dovedností, kreativity vývojová diagnostika neuropsychologické metody 5 POZOROVÁNÍ: pozorování volné, orientační pozorování zaměřené, systematické, kontrolované 1. zásada plánovitosti 2. zásada systematičnosti 3. zásada přesnosti a objektivity pozorování klienta během vyšetření pozorování jako samostatná dg. Metoda - záznam, schéma nebo protokol pozorování Při pozorování se zaměřujeme na: mimiku – výrazy emocí v obličeje pantomimiku – pohyby celého těla gestiku – doprovodné pohyby rukou a paží řeč – množství, rychlost, intonace apod. projevy emocí - výskyt, intenzita, ovládání sociální chování vztah k objektům – zacházení s předměty vztah k sobě – sebevědomí, sebehodnocení apod. 6 ROZHOVOR: NEŘÍZENÝ ŘÍZENÝ: a. standardizovaný b. částečně standardizovaný c. volný fáze rozhovoru: • úvodní fáze – navázání kontaktu • jádro rozhovoru – získávání informací • závěr rozhovoru – naladění klienta na další spolupráci Techniky vedení rozhovoru: kladení otázek: přímé, nepřímé, projektivní jednoduché akceptace – zachycení a objasnění parafrázování – opakování interpretace - pouze pokud je klient připraven ujištění – odstranění zábran a úzkosti používání pomlk – poskytnout prostor 7 ANAMNÉZA = zjišťování údajů z minulosti, které mají významný vztah k poznání osobnosti. Cílem je získání a kategorizace relevantních údajů z minulosti, které pomáhají vysvětlit současný stav. Anamnézu snímáme metodou řízeného rozhovoru, v jehož průběhu pořizujeme podrobný zápis. Psychologická anamnéza se zaměřujeme na: rodinné anamnestické údaje nukleární rodinu sourozence prenatální období a porod raný vývoj další vývoj scholaritu – školní kariéru somatické zdraví 8 Dále: emocionální vývoj vývoj postojů k hodnotám vývoj sociálních vztahů návyky zájmy, aktivity výchovné potíže, poruchy chování vývoj abnormních, hraničních nebo patických (chorobných) jevů – popis potíží U adolescentů také: pracovní vývoj eroticko-sexuální vývoj Osobní anamnéza: a) Autoanamnéza – získaná přímo od posuzované osoby b) Heteroanamnéza – získaná od někoho, kdo posuzovanou osobu dobře zná (rodič) 9 ANALÝZA SPONTÁNNÍCH PRODUKTŮ: kresby nebo malby výtvory z hlíny, plastelíny nebo písku výsledek hry (např. co postaví ze stavebnice) stavby figurek v písku básně a jiná literární činnost dopisy, deníky a jiné osobní dokumenty písmo Ukázky práce s diagnosticko-terapeutickým pískovištěm (sandspiel): 10 Ukázky práce s diagnosticko-terapeutickým pískovištěm (sandspiel): individuální konzultace 11 12 13 14 Ukázky práce s diagnosticko-terapeutickým pískovištěm (sandspiel): rodinná konzultace 15