Úrazy dětí http://www.detstvibezurazu.cz/images/urazy/hrnec_adj.jpg http://www.pharmanews.cz/2005_03/images/urazy.jpg Mramornatka Definice úrazu oÚraz (trauma) je poranění, které vzniklá působením náhlé zevní události na organismus a poškozuje jej (praktický slovník medicíny) oTrauma může být i psychické (duševní úraz), který vede k funkčním poruchám vyšší nervové činnosti a může vyvolat i organické změny oPoznámka: k úrazům se řadí i otravy (nejohroženější děti ve věku 2-3 let) Úrazy hlavní "zabiják" dětské populace oúrazy jsou zdravotní, sociální a ekonomický problém na celém světě onejčastější příčina smrti dětí a mladých dospělých (třetí nejčastější příčina smrti v celé populaci) onejvíce úmrtí v dětské věkové skupině 1 -14 let je v Evropě způsobeno nezaviněnými úrazy a násilím: n27 900 úmrtí dětí ročně nnebo 36% všech úmrtí n n n Dětská úrazová úmrtnost je v Evropě rozložena nerovnoměrně: nejvyšší a nejnižší na světě (WHO 2007) oPolitické ekonomické transformace zvyšují počty úrazů na východě Evropy o oDěti v zemích s nízkým až středním příjmem jsou 4,3x více ohroženy úmrtím v důsledku úrazu než děti v zemích s vyšším příjmem (efektivní strategie) Dětská úrazová úmrtnost v Evropě - dle četnosti oDopravní úrazy (39 %) – snižuje se ve vyspělých zemí a narůstá ve východní části EU, velký nárůst v ČR po zavedení přednosti chodců na přechodech – z 2 % na 15 %; o (např. ve Švédsku minimum dětí obětí dopravních úrazů) oTonutí (32 %) – v ČR 10 % - 2. místo v počtu bazénů na počet obyvatel, oběti nejčastěji 2 -3 leté děti, přibývá pádů do domácích bazénů (ve V.B. oběti plavci,u nás malé děti) o o o Dětská úrazová úmrtnost v Evropě - dle četnosti oOtravy – nejohroženější 2 -3leté děti oLéky na osteoporozu a anémii oRostliny a jejich jedovaté plody (i pokojové např. dyfenbachie),houby n1.pomoc – vyvolat zvracení, podat živočišné uhlí nToxikologické informační středisko – tel. 224 919 293, 224 915 402 nJedovaté rostliny - bobkovišeň, brambořík, brslen, cesmína,cypřišek, čemeřice,durman, hlaváček, kalina, konvalinka,krušina,lilek, lýkovec,mahónie,monstera, náprstník,pámelník, pryskyřník, prašec, štědřenec, šťavel,tis, třemdava, tulipán, vranní oko, zimolez, zimostráz atd… oPopáleniny – 2 % (dlaně s prsty) jsou u malých dětí životu nebezpečné, 1. pomoc – chlazení vodou z kohoutku oPády o Úrazy hlavní "zabiják" dětské populace - ČR oÚrazy mají v ČR na svědomí ročně 300 mrtvých (1-14 let přes 100) a další 3000 trvale postižených dětí. o38 tisíc dětí ročně je pro úraz hospitalizováno. oVíce než polovina úmrtí dětí je způsobena úrazy (úrazy a otravy): n1-14let - 36% n15-19 let – 74 % n http://www.zdrava-rodina.cz/zr/07_99/zlomenina.jpg Úrazy a věk dítěte oPro každé věkové období jsou typické určité úrazy – dle zkušenosti dítěte, vývojového stupně psychiky, motoriky a smyslového vnímání (roli hraje i pohlaví, individuální zvláštnosti dítěte) o nmalé děti – nedostatek zkušeností, zvídavost, impulsivnost, pohybová neobratnost při značné pohybové aktivitě n nPozn. Když je dítě unavené je plačtivé, provádí rytmické, opakované pohyby, nedokáže se soustředit, zhoršuje se koordinace pohybu, je divoké – snadno se stane úraz. o n nškolní děti – podnikavost, přeceňování sil a schopností, podceňování nebezpečí, riskování, snaha ukázat se vrstevníkům o Úrazy a věk dítěte o o oKojenci – nebezpečné pády z výšky, igelitový sáček ↔ poučení rodičů oBatole – úrazy v domácnosti (ubrusy, ostré rohy, ostré a horké předměty v dosahu dětí, elektrické zásuvky a spotřebiče), otrava léky, čistícími prostředky, utonutí, vdechnutí nebo zasunutí drobných předmětů do uší, nosu.. ↔ poučení rodičů, núprava a zabezpečení domácnosti o Obrazek Obrazek Úrazy a věk dítěte oPředškolní věk – značná pohyblivost dítěte a zvídavost při dosud malých zkušenostech a nedostatečné schopnosti posoudit situaci – utonutí, vdechnutí nebo zasunutí drobných předmětů do uší, nosu.. , otravy (jedovaté rostliny, léky), dopravní úrazy (kolem 5.roku – nejčastěji při couvání a parkování – důležitá prevence u dětí!) ↔ ostražitost rodičů, předškolní výchova, dopravní výchova o o Pozn. Časté úrazy zubů a rtů – 1.pomoc - do 30 minut vložit zub zpět do úst (ve fyziolog. roztoku, v mléce dopravit k lékaři) o Úrazy a věk dítěte oŠkolní věk - až do věku 8 let stále děti získávají potřebné znalosti, zkušenosti a návyky, které jsou základem protiúrazového chování, postupně se snižuje jejich impulzivnost a zvyšuje se schopnost samostatného posouzení věcí, dějů a situací nzvyšuje se počet, druhy a závažnost úrazů (děti častěji bez dozoru dospělých) nvíce úrazů chlapci (větší tendence riskovat, větší odvaha, agresivita), děti se sklonem k úrazům (hyperaktivita, smyslové vady) nzačínají se objevovat a s věkem přibývat úrazy jako následek násilného konfliktu mezi vrstevníky nmladší školní věk – 13% dětí za kalendářní rok utrpělo úraz n starší školní věk – 20% dětí za kalendářní rok utrpělo úraz nnejčastější úraz – zlomeniny, vykloubeniny (52%), poranění povrchu těla (25%), poranění hlavy a lebky (12%), úst a ústní dutiny (7%), 11% ostatní vážné úrazy n Úrazy a věk dítěte oMladší školní věk nmísto výskytu: nejčastěji domácí prostředí n (s věkem ubývá), ulice nebo silnice, jiné místo, úrazy ve škole a na hřišti nčinnost při úrazu: neorganizovaný sport a hra bez dozoru (33%), školní TV, organizovaný sport, výlety (21%), jízda na kole (12%), násilný konflikt (10%), dopravní úrazy (3%) n nPozn. 1,5 krát větší riziko úrazu u dětí s nadváhou n nPozn. dítě reaguje v dopravní situaci jako dospělí cca od 12 let o Příčiny úrazů oMnoho úrazů je způsobeno neznalostí úrazových situací, nevhodným uspořádáním prostředí, ale také nepozorností dospělých, nedodržováním bezpečnostních předpisů a nedostatečnou péčí o předcházení úrazů. o (U starších dětí také zneužíváním alkoholu a drog.) o oÚraz není náhoda! Úrazy se jen tak „nestávají". Každému úrazu předchází konkrétní nebezpečná situace. Úraz dítěte znamená, že dospělý neudělal vše, co mohl, pro bezpečnost prostředí, v němž se dítě pohybuje. Úraz dítěte znamená, že dítě nevědělo, jak se chovat bezpečně, nebo se záměrně chovalo nebezpečně svému zdraví. Příčiny úrazů oÚrazy mají své příčiny! nDítě neví, jaká nebezpečí hrozí (srážka s autem, opaření, poleptání, popálení, pád z výšky, otrava vonným olejem) nChová se nebezpečně (přeceňuje se, jezdí bez přilby, předvádí se, vytahuje se, riskuje) nProstředí je nebezpečné (horká káva, nezajištěné okno, kluzké schody, dostupná lékárnička, chemikálie v domácnosti, jedovaté rostliny) http://eshop.skiservis.cz/img/goods/default/1159.jpg Následky úrazů oZdravotní o oBolest a utrpení zraněných dětí, dlouhodobé zdravotní problémy dětem, starosti a smutek rodičům, každý úraz má i značný dopad na psychiku dítěte a v případě vážného poranění s trvalými následky často znemožňuje jeho zařazení zpátky do kolektivu o oÚmrtí a trvalá postižení - smrtelné úrazy jsou jen vrchol ledovce, na každé smrtelné zranění připadá 10 dalších, které zanechávají trvalé postižení: ochrnutí, ztrátu zraku nebo zjizvení, desetkrát tolik jich vyžaduje hospitalizaci a opět desetkrát tolik alespoň ambulantní ošetření o o http://www.sejida.com.cz/foto/folim/P1010026_small.JPG Následky úrazů oSpolečenské a ekonomické o oNáklady pro celou společnost o Dětské úrazy jsou velice nákladnou záležitostí, která váže zdroje, jež by mohly být použity jinde. Zkušenosti ze západních zemí ukazují, že investice do prevence se mnohonásobně vrací právě snížením nákladů vyvolaných úrazy (operace, hospitalizace a léčba, rekonvalescence, celoživotní péče,…) o Úrazy dětí nám každoročně vezmou 10 miliard korun. o oRodina – trvalé následky ovlivňují život celé rodiny a komplikují začlenění do společnosti o Prevence úrazů – úrazům lze předcházet oVytvoření bezpečného prostředí v EU je cílem Evropské komise „LIVE-Life without Injuries and Violence in Europe“. oEvropská kancelář WHO přijala jako prioritu vytváření národních plánů prevence násilí a úrazů s cílem snížit poruchy zdraví způsobené úrazem a násilím. oMezirezortní pracovní skupina pro prevenci dětských úrazů vypracovala Národní akční plán prevence dětských úrazů na léta 2007-2017 (NAP byl schválen vládou ČR- usnesení vlády č.926 ze dne 22.8.2007 -www.mzcr.cz), priorita MZ v programu Péče o děti a dorost oZdraví 21 – "Zdraví pro všechny v 21. století" (WHO) – cíl 9 – trvalý a výrazný pokles počtu zraněných, postižených a zemřelých v důsledku nehod a násilných činů o o o o Prevence úrazů – úrazům lze předcházet opředvídat úrazový děj - poučeni rodiče, pedagogové, trenéři o nebezpečných situacích (dozor, správné oblečení, ochranné pomůcky, bezpečné prostředí) ovýchova – nejdůležitější prevence úrazů nv rodině – znalosti, dovednosti, návyky(používání ochranných pomůcek, dětských autosedaček),rodič jako vzor, hodnota zdraví a života nve škole (od MŠ) – znalosti, dovednosti pohybové, koordinace, pohybová zkušenost,motorické dovednosti, celková pohybová obratnost,rozvíjet postřeh, spojování sluchového a zrakového vnímání,orientace v prostoru, návyky,hodnota zdraví a života o koordinace, psychomotorika, vhodná dopravní výchova (BÝT VIDĚT!, nikdy za autem,….) Prevence úrazů – úrazům lze předcházet oDopravní výchova o Prevence úrazů – úrazům lze předcházet o oPoužívání ochranných pomůcek – při sportu i jako chodec (např. barevné oblečení, reflexní pásky) oBezpečné domácí prostředí, bezpečné prostředí na hru a sport (dětská hřiště, cyklostezky) oBezpečná škola a školní zahrada (bez jedovatých a alergenních rostlin). oBezpečnost při plavání a vodních sportech oPředcházení nebezpečným situacím – hra s ohněm, chemikáliemi, pyrotechnikou, nožem, zbraní, adrenalinová dobrodružství – vlaky, mosty, skály, lomy, elektrická vedení … oZnalost zásad první pomoci a dovednost přivolání pomoci! o První pomoc! oCo při otravě? nuvolnit dutinu ústní nvyvolat zvracení (ne při požití kyselin, louhu, benzínu, saponátu) npodat živočišné (aktivní) uhlí, pít vlažnou vodu nzajistit lékařskou pomoc, zjistit čas a množství požití nzajistit materiál (identifikovat rostlinu), obal, případně zvratky - zdroje otravy n Co musí děti znát Dětství bez úrazů oJízda na kole oNa kole se smí bez doprovodu jezdit od 10 let. oNosit přilbu a chrániče je zcela běžné a velice potřebné. Nikdy nesmím vyjíždět bez ochranné cyklistické přilby, je dobré mít také rukavice. oNež vyjedu, musím zkontrolovat: nosvětlení a odrazky - je dobré upozornit na to, že jenom odrazky v žádném případě nestačí ndvě funkční nezávislé brzdy nblatníky a zvonek nje dobré mít také pumpičku, nářadí, láhev na pití oPřídavné tašky nikdy nepatří na řídítka, vždy jen na nosič. oKdyž mě předjíždí auto, radši uhnu ke kraji silnice a dám si pozor na vítr od velkých nákladních aut. oKdyž odbočuji, vždy musím ukázat rukou, na jakou stranu. oKdyž jedu s kamarádem, nikdy na silnici nejedeme vedle sebe, ale vždy za sebou. oAbych viděl a byl viděn, musím mít odrazky, světla a jasně barevné oblečení. oAbych mohl zpomalit a zastavit, musím mít dvě na sobě nezávislé funkční brzdy. oAby o mě chodci věděli, musím mít zvonek. Co musí děti znát Dětství bez úrazů oDoprava oV autě musíme vždy používat bezpečnostní pásy, děti do 12 let a do 150 cm musí jezdit v autosedačce. oJe zapotřebí znát dopravní předpisy a zvládat dopravní situace, především přecházení silnice a pravidla o přednosti. oNikdy nechodím za autem, které se může rozjet! o oPopáleniny, opařeniny oNikdy si nehraji se zápalkami. oManipulaci s elektrickými spotřebiči a s plynovým sporákem přenechám vždy dospělému. oNikdy se nedotýkat výbušnin a zbraní a okamžitě nález nahlásit na policii. V žádném případě si s ničím takovým nehraji a už vůbec nezapaluji. Mohlo by to explodovat a mě zle popálit. oDávám pozor na horkou vodu. oPokud se popálím nebo opařím, ihned to chladím v čisté studené vodě a zavolám dospělého. o o Co musí děti znát Dětství bez úrazů oNebezpečné nálezy venku ostříkačka, obvaz: "Nikdy se nedotýkat!, nahlásit, aby se nikdo nezranil." obonbóny: "Nikdy nejíst to, co někde najdu. Bonbóny jen od maminky." ogranát, třaskavina, zbraň: "Nedotýkat se nikdy a okamžitě nahlásit na policii." okrabička od léků: "Nikdy nenecháváme na dosah malých dětí, mohly by léky sníst a otrávit se. Nikdy nejíme žádné léky, pokud je lékař nepředepíše právě nám a nedají nám je rodiče!" oláhev s neznámou tekutinou: "Nikdy nepijeme to, o čem si nejsme 100% jisti, že je to pitná voda. Neznámou tekutinu nikdy nelijeme do ohně, na tělo a nikdy k ní nečicháme." oImitace spadlého elektrického vedení: "Nikdy nesaháme, zavolám dospělého." onůž: "Není na hraní, ani na házení, mohu se říznout nebo bodnout." oneznámý pes: "Nehladím ani neprovokuji, ani když má náhubek." oIgelitový pytel: "Nikdy si ho nedáváme na hlavu, hlídáme zejména malé děti." o Co musí děti znát Dětství bez úrazů oNebezpečí doma ohrníček s kouřícím nápojem: "Pozor, je to horké, nedávat na kraj stolu, kde by to na sebe mohlo strhnout malé dítě. Pozor, nevylít to na sebe!" opokojová rostlina: "Nejíst, mohla by být jedovatá." oléky: "Nikdy nejíme žádné léky, pokud nám je nedali rodiče!" ochemické přípravky: "Nikdy nepiji neznámou tekutinu, ani když je v lahvi od limonády - a je postavená např. v dílně nebo u květin - mohlo by tam být např. ředidlo nebo hnojivo." ostůl nebo skřínka s ostrými rohy: "V blízkosti ostrých rohů nikdy neběhám a dávám pozor, hlavně na malé děti, aby nenarazily hlavou na roh." opřívodní šňůra k elektrickému spotřebiči: "Za takovou šňůru nikdy netahám - mohla by na mě spadnout žehlička, nikdy do ní neřežu nožem nebo nestříhám nůžkami." oelektrická zásuvka: "Nikdy do ní nesahám mokrou rukou, nestrkám do ní žádné kovové předměty." ojehlice, nůžky: "Jsou na práci a ne na hraní, mohl bych se bodnout nebo si poranit oči." onezajištěné okno: "Z okna se nevykláním, pád může být velmi nebezpečný. Okna by měla být zajištěná zvlášť kvůli malým dětem." okorálky: "Rozhodně je necucám ani nikam nestrkám, mohl bych se i udusit." o Co musí děti znát Dětství bez úrazů oOtravy oNikdy nepiji neznámou tekutinu, mohl bych se otrávit. oV obalech od nápojů mohou mít rodiče přelité nebezpečné látky jako např. louh, hnojivo na květiny, líh nebo lampový olej. Tyto látky jsou po vypití velice nebezpečné a mohou způsobit i smrt dítěte. Je třeba je přechovávat mimo dosah malých dětí pečlivě uzavřené a označené. oTéž musíme dávat pozor na své mladší sourozence, pro ně mohou být tyto látky (a lampový olej zvlášť) velice lákavé. Po vypití je třeba nevyvolávat zvracení a okamžitě vyhledat lékaře. oPozor na neznámé rostliny a plody a na plody jedovaté a lehce zaměnitelné s jedlými (např. podobnost vraního oka čtyřlistého a rulíku zlomocného s borůvkou, jeřabiny s rybízem), pokud sním neznámou jedovatou rostlinu, mohu se otrávit - vždy sbírám jenom ty plody, o kterých bezpečně vím, že jsou jedlé. Některé jedovaté rostliny jsou nebezpečné i pouze na dotek - např. bolševník. o Co musí děti znát Dětství bez úrazů oPři sportu oPřed zahájením sportovní aktivity je potřeba se nejdříve rozhýbat, zahřát svaly a protáhnout se. Tím je možné předejít následným svalovým křečím, natržení svalů, výronům a dalším zraněním. oNa sportování volíme vždy sportovní obuv! oTísňová volání oPoté, co se úraz stane, je potřeba zachovat klid, poskytnout první pomoc, vyhledat telefon a na příslušném tísňovém čísle co nejpřesněji oznámit všechny důležité informace (kdo volá, odkud, co se stalo, číslo zpět). oNaučím se básničku: "150 hasiči, oheň jenom zasyčí, 155 doktor jede hned, 158 znám, policii zavolám a 112 všichni naráz" o Projekty oNárodní dny bez úrazů (1. týden v červnu) - Národní sítě zdravých měst, Školy podporující zdraví, Bezpečné komunity, Bezpečné školy, zdravotní ústavy, školská zařízení oNa kolo jen s přilbou oBezpečná cesta do školy oPásovec – používání bezpečnostních pásů (Centrum dopravního výzkumu) oVidíš mne? - používání reflexních prvků oBezpečně do školy na kole a pěšky Projekty Pásovec – používání bezpečnostních pásů owww.ibesip.cz/besip/flash/default.htm o Úrazy jako následek tělesného týrání oTělesné týrání zahrnuje všechny formy násilí na dítěti, které zanechává na jeho těle poranění nebo způsobuje smrt. oJe hlavní obsahovou součástí syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte – syndrom CAN (Child Abuse and Neglect) oDefinice syndromu CAN – jakékoliv nenáhodné, preventabilní, vědomé (případně i nevědomé)jednání rodiče, vychovatele nebo i jiné osoby vůči dítěti, jež je v dané společnosti nepřijatelné nebo odmítané a jež poškozuje tělesný, duševní i společenský stav a vývoj dítěte, případně způsobuje jeho smrt oCAN - tělesné týrání a zneužívání, duševní a citové týrání, zneužívání a zanedbávání, sexuální zneužívání oNejčastější oběti – malé děti, do předškolního věku, nejčastěji ubližují rodiče (vlastní i nevlastní), rodinní příslušníci Úrazy jako následek tělesného týrání oNásledky tělesného týrání se projevují jako: tržné nebo zhmožděné rány, podkožní krvácení (modřiny), zlomeniny, krvácení, pohmoždění vnitřních orgánů, nitrooční krvácení způsobené bitím, kopáním, kousáním, vytrhávání vlasů, opaření, popálení (cigaretové popáleniny),dušení, škrcení…smrt o oPodezření na týrání (rozdíl od úrazu): zřejmá tělesná zanedbanost, nepravidelně rozmístěné modřiny po těle v různých stádiích hojení, otoky, odřeniny, zlomeniny, více zlomenin v různých stádiích hojení, zlomeniny žeber, jizvy,… o o o o Úrazy jako následek tělesného týrání oUčitel (vychovatel) může být prvním člověkem, který si zvláštních úrazů dítěte všimne (převlékání; někdy se dítě brání svléknout) oPři podezření na týrání má učitel (vychovatel) ohlašovací povinnost. oŘeditel ZŠ (školní metodik prevence) – vyškolený na koho se obrátit, měl by poskytnout pomoc ostatním učitelům, informace, kontakty...) o oKontakty: nPolicie ČR (158,112) nLinka bezpečí – 800 155 555 nNadace naše dítě – www.nasedite.cz, www.detskaprava.cz nModrá linka (linka důvěry pro děti a mládež) – 549241010; CVČ Lužánky, Brno; www.modralinka.cz n o Doporučená literatura a odkazy oDunovský, J., Dytrych,Z., Matějček, Z. et al. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada, 1995. owww.cupcz.cz owww.detstvibezurazu.cz owww.spondea.cz ohttp://www.zachranny-kruh.cz/pro-skoly/ o o o o o o o o