VÝTVARNÝ PROJEKT ROMOVÉ 1. obr KAM VYRAZÍME? VÝTVARNÝ PROJEKT - ROMOVÉ název: KAM VYRAZÍME? jméno: Dominika Pýchová UČO: 385358 škola: Masarykova univerzita fakulta: Pedagogická fakulta katedra: Katedra výtvarné výchovy obor: Galerijní pedagogika a zprostředkování umění a Vizuální tvorba semestr: 7. semestr akademický rok: 2013 / 2014 předmet: Vi8MP_DVT Didaktika VT 4. 12. 2013, Brno Popis projektu Charakteristika osob - Romové - 12 žáků - 5. třída Časový rozvrh - 6 dní - 6 dvouhodinových bloků Prostory - Muzeum romské kultury Brno - Třída Cíle projektu - Přiblížení historie, dějin, kultury a způsobu života Romů. - Představení výtvarných technik: koláž, fotografie, kresba, malba, psaní... - Cílem je vyvolat zamyšlení se nad danou problematikou, probudit zájem. - Děti si v průběhu vyzkouší práci na dlouhodobém projektu, práci ve skupinách, plánování, zapojí svou fantazii a představivost a osvojí si práci s novými materiály a nové technologické postupy. Romové Romové (exonymum Cikáni) jsou etnikum, jehož kořeny sahají do středověké Indie. Romské etnikum je nejpočetnější v Evropě a v Americe. Populace Romů v Evropě se odhaduje na 4 až 9 milionů, ale některé romské orgaizace odhadují až 14 milionů. Romové do Evropy přišli do Evropy z blízkého východu ve 14. století. Buď se oddělili od etnika Domů, nebo s nimi alespoň sdílí společnou historii; předkové Romů i Domů odešli ze severní Indie někdy mezi 6. a 11. stoletím. Většina Romů v Čechách a na Moravě patřila ke skupině tzv. českých Romů. Čeští Romové až do druhé světové války na našem území kočovali. Důvodem jejich pohybu byla pravděpodobně nepřízeň místních úřadů a hlavně charakter jejich obživy, který takový způsob života vyžadoval. Tito Romové kočovali po určitém teritoriu, kde nabízeli své řemeslnické a obchodnické služby, zábavní či artistické produkce. (brusičství, opravy deštníků, čištění peří, podomní prodej, koňské handlířství sběr odpadových surovin) Značná část českých Romů kočovala téměř po celý rok, jen na zimní období se uchylovali patrně do svých domovů a sídlišť. Přesněji se tedy jednalo o polokočovné skupiny. Romové putovali v různých typech vozů. Někteří vlastnili zdobené obytné maringotky, jiní jen povozy s plachtami a ti nejchudší chodili pěšky. Druhou světovou válku však přežila jen velmi malá část těchto Romů, většina z  nich byla zavražděna v koncentračních táborech. Práce s romskými dětmi je specifická. Předpokládá se citlivost romských dětí na barvy a temperamentní velkorysost gest. Při práci s dětmi je potřeba s nimi o dílech, procesu hodně mluvit. Jinak mají tendenci ukončovat rozdělané věci rychle a bez zájmu. Je potřeba je hodně motivovat a neustále úkolovat. Protože pokud se jeden začne nudit, pak dokáže velmi rychle negativně strhnout i ostatní děti. Nahlédnutí do historie, prohlídka muzea romské kultury, vyprávění o původu, Indii, způsobu života, kultuře, osobnostech, kočovnictví, jazyku... 1. úkol: Zaznamenání si/ načrtnutí / vyfotografování nějakého prvku / ornamentu / symboliky / barev / čehokoliv co děti zaujalo. Technika: psaní, fotografie, kresba Materiál: papír, tužka, pastelky, fotoaparát Prubeh projektu 1. den - Romská kultura 1. obr 2. obr 3. obr 4. obr 2. den - Kočovný způsob života (2. úkol) Prohlédnutí záznamů z minulé hodiny, krátké úvodní povídání k tomu. Návrh vlastní maringotky snů na karton A3 libovolnou kombinovanou technikou. Důležité je zapojení vlastní fantazie a kreativity, není potřeba vycházet z reality. Inspirace záznamy z minulé hodiny. Technika: malba (akvarel, tempera), kresba Materiál: tvrdší papír A3, vodovky, temperky, tuš, fixy, pastelky, nůžky 5. obr 6. obr 3. den - Sbalit kufry, vyrážíme (3. úkol) V této hodině děti pracují ve skupině. Jejich úkolem je vytvořit jednu velkou společnou fiktivní mapu a zakreslit do ní cestu a cíl svého putování. Do cíle pak každý vlepí maringotku, kterou vytvořil v předešlé hodině. Technika: koláž, malba Materiál: staré časopisy, noviny, letáky, lepidlo, barvy, papíry Doputovali jsme na místo. Do příští hodiny přemýšlejte, nad způsobem obživy. Vymyslete řemeslo, služby, způsob, jakým vyděláte peníze. 7. obr 8. obr 9. obr 4. + 5. den - Způsob obživy (4. úkol) Rozdělte se do skupin podle druhu práce, jenž jste si naplánovali a vyhotovte každý několik (podle náročnosti) ukázkových předmětů / objektů k prodeji. Pokud se někdo rozhodl pro službu, navrhne plakát, informující o jeho nabídce. Technika a materiál podle situace a nápadů Materiál: stánky, stoly, stoličky, pokladničky, papíry, fixy, tužky, propisky 6. den - Trhy (5. úkol) Příprava prodejních stánků, letáků, plakátů, cenovek a výstavy. Závěrečná výstava prací, prodej / výměna předmětů. 10. obr 11. obr 12. obr 13. obr Zdroje: Zdroje obrázků: Wikipedie. [online]. [cit. 2013-12-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Romov%C3%A9 Tvůrčí dílny / Speciální výtvarná výchova. [online]. [cit. 2013-12-10]. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/kvv/svv/cz/muzeum-romske-kultury 0 obr Sapito-toys.blogspot.cz [online]. [cit. 2013-10-12]. (obrázek na obalu CD) 1 obr Www.romanovodori.cz/etno [online]. [cit. 2013-10-12]. 2. obr Www.portalbrno.cz/muzeum-romske-kultury-1 [online]. [cit. 2013-10-12]. 3. obr Kult.cz/kultura-v-brne [online]. [cit. 2013-10-12]. 4. obr Www.museum.cz [online]. [cit. 2013-10-12]. 5. obr Www.antikmasek.cz [online]. [cit. 2013-10-12]. 6. obr Www.ceskatelevize.cz [online]. [cit. 2013-10-12]. 7. obr Rpgforum.cz/forum [online]. [cit. 2013-10-12]. 8. obr Dracakwaficek.mypage.cz [online]. [cit. 2013-10-12]. 9. obr Pt.dreamstime.com [online]. [cit. 2013-10-12]. 10. obr Www.fler.cz [online]. [cit. 2013-10-12]. 11. obr Www.fler.cz [online]. [cit. 2013-10-12]. 12. obr Www.fler.cz [online]. [cit. 2013-10-12]. 13. obr Www.fler.cz [online]. [cit. 2013-10-12].