Improvizace klavírního doprovodu na základě akordových značek
Multimediální kurz pro studující oboru Učitelství pro 1.stupeň ZŠ Mgr. Ivo Bartoš, Katedra hudební výchovy PdF MU v Brně |
Zaměření kurzu:
kurz vznikl jako distanční opora pro
studující oboru
Učitelství pro 1.stupeň ZŠ, především v kombinované, ale i
v prezenční formě studia. Hudební teorie v něm byla omezena
na nejnutnější minimum, a výklad látky byl záměrně zjednodušen a
orientován vysloveně prakticky. Cílem zvoleného postupu je povzbuzení
studujících k vlastnímu cvičení a zkoušení, aby osvojované
znalosti a dovednosti přešly tak říkajíc "do krve", a hráč je u klavíru
využíval víceméně podvědomě. Učitel hudební výchovy totiž nemůže během
hraní na klavír spotřebovat veškerou svoji intelektuální kapacitu
pouze na zvládnutí
klavírního doprovodu. Vždyť je zapotřebí také přečíst a zahrát
z not melodii, číst text, zpívat, a navíc sledovat a vést
zpívající děti, dávat jim nástupy, opravovat je, a to vše nejlépe
s úsměvem na rtech. Je jasné, že ne každý z nás je rozený
muzikant. Na druhé straně je ale potřeba zvládnout elementární
vyučování hudební výchovy na 1.stupni ZŠ, jestliže jste se již jednou
rozhodli
ke studiu na Pedagogické fakultě. Věřím, že tento kurz Vám v tom
může pomoci. Případné připomínky zasílejte, prosím, na adresu bartos@jumbo.ped.muni.cz
Systémové požadavky:
bezpodmínečně nutným programem je internetový prohlížeč.
Dalším potřebným programem je Acrobat Reader (freeware).
Tři alternativní hudební programy (rovněž freeware),
s nimiž lze procvičovat učivo, a jež si můžete do svého počítače
nainstalovat, pracují na počítačích s Windows 98 a novějšími.
Pro využití zvukové stránky těchto 3 programů a pro
přehrávání zvukových souborů musí počítač obsahovat
zvukovou kartu, a dále reproduktory (stačí i náhlavní sluchátka).
Pro přehrávání zvukových ukázek ve formátu MID můžete zdarma využívat
např. výborný Windows Media Player. Učební
látka by však měla být srozumitelná i čistě vizuálně, pouze na základě
slovního výkladu, obrázků a klasických notových příkladů v textu.
Více v sekci Programy.
Uspořádání kurzu:
učivo je rozděleno do 12 lekcí a lze ho nastudovat za 1-2 semestry.
Individuální rozdíly v hudebních dovednostech studujících bývají značné, a z tohoto důvodu
bude u nich rozdílná i doba, potřebná ke zvládnutí látky. Pro studium
hry na hudební nástroj platí stejná zásada, jako pro studium jazyků: méně,
ale častěji, je více, než hodně, ale jen jednou za čas.
A nyní již můžeme začít!