Zápočtová práce Práci odevzdejte do 31. ledna 2015. 1. Rozhodněte, které z následujících vět jsou výroky: a) Říjen má 31 dní. d) Každý rovnoběžník je čtyřúhelník. b) Sněží. e) 10 < 7 c) Základy matematiky. f) x^2 = 25 2. Rozhodněte o pravdivosti následujících výroků: a) 5 . 6 = 30 8 je liché číslo b) 5 . 6 = 30 8 je liché číslo c) 5 . 6 = 30 8 je liché číslo d) 5 . 6 = 30 8 je liché číslo e) 5 . 6 = 30 8 je liché číslo f) (20 – 5 = 10 12 je násobkem 3) 17 < 30 g) 20 – 5 = 10 (12 je násobkem 3 17 < 30) h) 20 – 5 = 10 (12 je násobkem 3 17 < 30) i) 20 – 5 > 10 (12 je násobkem 3 17 = 30) 3. Paní učitelka řekla: „Kdo ten příklad správně spočítá, dostane dnes jedničku.“ Příklad správně spočítali jen Marek, Eva, Jirka, Honza a Pavla. Jedničku dnes dostali jen Marek, Eva, Jirka, Pavla, Olina, Zdeněk a Linda. Splnila paní učitelka svůj slib? Zdůvodněte. 4. Maminka říká Jindrovi: „Jestli si nenapíšeš úlohu, nebudeš se dívat na televizi.“ Kterou situaci by maminka neměla připustit? 5. Proveďte pravdivostní ohodnocení výrokových formulí a přesvědčte se o tom, že v každém řádku jsou dvojice ekvivalentních výrokových formulí. (Výrok A´ je negací výroku A.) a) (A B)´ ; A´ B´ b) (A B)´ ; A´ B´ c) A B ; B´ A´ 6. Využijte ekvivalentní výrokové formule z 5a) a b) k jiné formulaci výroků: a) Není pravda, že přijde Petr a Eva. b) Není pravda, že přijde Petr nebo Eva. c) Není pravda, že nepřišla Lucie a přišla Olga. d) Není pravda, že nepřišel ani Petr ani Eva. 7. Ve kterých z následujících případů jde o výrokovou formu? a) x > 6 + y b) 23 < 5 . 6 c) Číslo x je prvočíslo. d) (7 + a) – (b + 6) e) Pan ……… je studentem PedF MU. f) Každému čtverci lze opsat i vepsat kružnici. 8. Rozhodněte, které z následujících výroků jsou obecné výroky a které existenční výroky. Dále zformulujte negaci každého z výroků: a) Každá žena má ráda květiny. b) Někteří obyvatelé Brna jsou cizinci. c) Všichni studenti PedF MU budou učiteli. d) Nikdo z naší studijní skupiny nebyl na Aljašce. e) Někdo z naší skupiny se nepodepsal na prezenční listinu. f) Každý z nás rád sleduje fotbal a tenis. 9. Zapište množiny výčtem prvků: ( Pozn. N je množinou přirozených čísel včetně nuly.) A = {x N; x je liché číslo menší než 5} B = {x N; x je dělitelem čísla 10 } C = {x N; x^2 = x} D = {x N; x^3 < 30 x je liché číslo} 10. Určete, jaký je vztah mezi množinami A až D z úlohy 1. (Tzn. rozhodněte, zda některá množina je podmnožinou jiné, příp. zda se některé množiny rovnají.) 11. Jsou dány množiny K = {1, 2, 3, 4, 5} , L = {0, 2, 4}. Určete výčtem prvků množiny: a) K L b) K L c) K – L e) L – K f) K L 12. Nakreslete množinový diagram pro libovolné dvě podmnožiny A, B základní množiny Z a zakreslete do něj prvky a, b, c, d, e, f tak, aby splňovaly podmínky: a A B b A B´ c A´ B´ d A – B e A – B´ f (A B)´ 13. Pomocí množinových diagramů ověřte platnost následujících rovností: a) (A B) C = (A C) (B C) b) (A B) C = (A C) (B C) Pomocí množinových diagramů řešte úlohy 14. – 16.: 14. Z 28 žáků třídy chybělo v pondělí 5 žáků a v úterý 6 žáků. Čtyři žáci chyběli pouze v úterý. Kolik žáků v tyto dny nechybělo vůbec? Kolik žáků bylo ve třídě v pondělí? Kolik žáků chybělo v pondělí i v úterý? 15. Na výletě bylo 32 žáků. U stánku s občerstvením si jich 16 koupilo limonádu a 23 oplatky. Čtyři žáci si nekoupili ani limonádu ani oplatky. Kolik žáků si koupilo oplatky i limonádu? Kolik žáků si koupilo oplatky, ale nekoupili si limonádu? 16. Výzkum jazykových znalostí jisté skupiny lidí přinesl tyto výsledky: Ze 102 zkoumaných osob ovládá angličtinu 38 lidí, ruštinu 36 lidí a němčinu 32 lidí. Ruštinu a němčinu zná 12 lidí, ruštinu a angličtinu 18 lidí, angličtinu a němčinu 7 lidí a všechny tři jazyky 5 lidí. Kolik lidí neovládá žádný z uvedených jazyků? Kolik lidí ovládá jen jeden z těchto jazyků? 17. Jsou dány množiny A = {1,2,3,4}, B = {x, y}. Zapište kartézské součiny B x A a B x B. 18. Na množině M = {0,1,2,3,4} jsou definovány binární relace S, T, V. Zapište je výčtem prvků: S = {[x,y] M x M; x + y = 5} T = {[x,y] M x M; x < y x + y = 4} V = {[x,y] M x M; x = y x = 2.y}. Dále zapište výčtem prvků relaci inverzní T^-1 k relaci T a relaci doplňkovou V´ k relaci V. 19. Určete vlastnosti binárních relací S, T a V v množině M z úlohy 18. 20. Doplňte co nejméně uspořádaných dvojic do binární relace R = {[2,2], [1,1], [4,4] [2,3] [3,2] [1,4], … } tak, aby byla ekvivalencí na množině M = {1,2,3,4}. Nakreslete si její uzlový graf. Pak zapište rozklad množiny M určený ekvivalencí R. 21. Je daná množina M = {a, b, c} a její rozklady T[1 ]= {{a,c}, {b}} a T[2 ]= {{a}, {b}, {c}}. Zapište k těmto rozkladům příslušné relace ekvivalence R[1 ]a [ ]R[2] . 22. Jsou dány množiny K = {1, 2, 3, 4, 5}, L = {k, l, m, n, o}. Zapište vždy dvě binární relace z množiny K do množiny L, které a) jsou prostým zobrazením celé množiny K na celou L b) jsou zobrazením celé K na necelou L, které není prosté c) nejsou zobrazením.