VSTUP DÍTĚTE DO ŠKOLY Mgr. Irena Kolčárková Povinná školní docházka •upravuje školský zákon • •povinná pro děti, které do 31. srpna dosáhly věku 6 let • •Výjimky: Øodklad školní docházky Ødodatečný odklad Øpředčasný nástup • Role školáka •Není výběrová •Chápána jako potvrzení normality •Přináší dítěti vyšší sociální prestiž •Představuje změnu životního stylu, zvýšení nároků •Ovlivní rozvoj dětské osobnosti •Hodnota závisí na postojích rodičů, důraz na výkon Školní zralost qŠkolní zralost (závisí na zrání, především biologické zrání CNS) •Změna celkové reaktivity •Lateralizace ruky, rozvoj motorické i senzomotorické koordinace •Zrakové a sluchové vnímaní •Zralost rozumová • qŠkolní připravenost (vliv vnějšího prostředí, větší podíl učení) •Adekvátní stimulace rozvoje poznávacích procesů •Hodnota školního vzdělání, postoj rodičů ke škole •Přiměřená pracovní motivace a zájem q • „Školsky zralé dítě“ •Fyzicky zralé •hmotnost a vzrůst dítěte, jeho tělesné proporce •celkový zdravotní stav, nemocnost, zdravotní oslabení • •Psychicky zralé ØZralost poznávacích a rozumových funkcí, vývoj řeči •obecná informovanost •přiměřeně rozvinuté myšlení •rozvinutá řeč a dobrá slovní zásoba •základní početní znalosti ØPercepční a senzomotorická zralost •zraková a sluchová diferenciace •motorické funkce •vizuomotorická koordinace •grafomotorika • q • •Emočně a sociálně zralé •emoční stabilita a odolnosti vůči zátěži •orientace v různých situacích •sebeobsluha •kontakt s vrstevníky, zapojení do kolektivu •podřídit se autoritě cizího dospělého • Rizika zaškolení nezralého dítěte •výukové potíže •výchovné potíže (zlobení x izolace) •horší hodnocení •snížené sebevědomí, zhoršení pozice ve třídě •odpor k učení, nezájem •psychosomatické potíže Rizika neopodstatněného odkladu •ztráta motivace •osvojení si nesprávných návyků •prohloubení opoždění – u dětí sociálně znevýhodněných a dětí s trvale sníženými vrozenými mentálními předpoklady Diagnostika školní zralosti §Orientační test školní zralosti (Kern-Jirásek) Ø kresba mužské postavy Ø napodobení psacího písma Ø obkreslení skupiny bodů Ø §Postup Ø žádost o posouzení ŠZ (učitelé MŠ, rodiče dítěte) Ø zápis do školy Ø vyšetření ve školském poradenském zařízení (PPP, SPC) Ø žádost o odklad školní docházky §Trendy •Vysoký počet odkladů ŠD •Zaškolování nešestiletých žáků Podpora dobré adaptace na školu •Budovat dobrý vztah ke škole již před zápisem •„Pohádková škola“ •Stimulační skupinky •Adaptační pobyt žáků prvních tříd • •