Přečtěte si následující popis učební úlohy a zodpovězte otázky pod ní. téma , III. ročník,HISTORIE MOJÍ OBEC, říjen Žáci si přečtou úryvek z regionální učebnice o jedné budově na náměstí v jejich obci a následně pracují s pracovním listem. Zajímavý dům na náměstí V rohu ledečského náměstí stojí krásný dům. Jistě jste si ho všimli, když jste procházeli kolem obchodu Sázavanka nebo mířili ke kostelu. Nad okolní střechy se tyčí jeho věžička i kopule. Dříve sloužila jako hvězdárna. Budovu zdobí kulaté hodiny a balkón. Dříve na tomto místě stála městská radnice. Zřejmě proto má tento dům číslo popisné 1. Před sto lety byla radnice zbourána a na jejím místě vystavěn hotel Občanská záložna. Na starých fotografií můžeme vidět, že v tomto domě fungovala také tiskárna Jana Vostatka. Později byl hotel přejmenován na Grand hotel Šmejkal. Do města stále jezdilo mnoho návštěvníků, kteří se v něm chtěli ubytovat. Až po válce se využití budovy změnilo. Bylo zde zřízeno gymnázium, které zde sídlí dodnes. Možná v něm budou i někteří z vás za pár let studovat. Už teď ale tento zajímavý dům můžete navštívit, když půjdete na divadelní představení nebo koncert, který se v sále gymnázia často koná. Dům před 100 lety – hotel Občanská záložna PRACOVNÍ LIST a) Vyjmenujte, k jakému účelu sloužil dům z rohu náměstí. ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ b) Prohlédněte si fotografie tohoto domu z minulosti a dnes. Jak se změnilo náměstí za posledních 100 let? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ c) Vyhledejte doma staré fotografie, na které je zobrazeno nějaké místo nebo budova z naší obce, co. Zeptejte se rodičů nebo prarodičů, jak naše obec vypadala dříve. Fotografie přineste na příští hodinu Prvouky – budeme si vyprávět o historii naší obce. OTÁZKY A ÚKOLY K UČEBNÍ ÚLOZE: a) Do kterého tematické okruhu patří učivo o historii obce? _____________________________ b) Se kterým dalším předmětem by se učivo o historii obce mohlo doplňovat nebo prolínat? _______________, protože _________________________________________________ c) Na základě jakého didaktického principu je učivo o historii obce zařazeno do výuky? _______________, protože _________________________________________________ d) Které další didaktické prostředky byste mohli využít k tématu historie obce? ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________ e) Jakému přístupu (transmisivnímu nebo konstruktivistickému) odpovídá výběr a řazení učebních úloh? _________________, protože ________________________________________________ f) Jaký je vzdělávací cíl popsané učební úlohy? ____________________________________________________________________ ____ g) Jakou organizační formu využívá popsaná učební úloha? ________________, protože _________________________________________________ h) Jakou výukovou metodu využívá popsaná vzdělávací metoda? ________________, protože ___________________________________________________ i) Navrhněte učební úlohu, která by mohla následovat za výše popsanou učební úlohou a přitom měla stejný vzdělávací cíl? _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ j) Proč jste zvolili právě tuto učební úlohu? _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ k) Jak byste hodnotili práci žáků během popsaných učebních úloh? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ l) Navrhněte testovou položku, kterou by bylo množné zkontrolovat splnění vzdělávacího cíle učebních úloh. _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________