Přečtěte si následující popis učební úlohy a zodpovězte otázky pod ní. téma OVOCE, II. ročník, říjen Po motivační didaktické hře zaměřené na poznávání ovoce a jejich pojmenování dostanou žáci na lavice talířek, na kterém jsou poloviny (podélně rozkrojené) jablka, švestky, hroznového vína a vlašského ořechu. Každý žák dostane jednoduchou srovnávací tabulku, do které zaznamenává údaje o ovoci. Prohlédni si ovoce a zapiš ANO nebo NE podle pravdy – poslední řádek vynechej jablko švestka víno ořech má slupku, kterou jíme má sladkou dužinu, kterou jíme zůstane z něj jádřinec se semínky, který se nejí zůstane z něj jedna velká pecka, která se nejí má drobná semena, která jíme má ve skořápce velké semeno, které jíme před jídlem se musí umýt ovoce patří mezi Správnost doplnění tabulky zkontrolujeme společně se všemi žáky. Upozorníme na nutnost mytí ovoce, které jíme včetně slupky. Předložíme žákům 4 tvrzení, díky kterým žáci doplní poslední řádek tabulky. Ovoce, které je malé a jíme jeho sladkou dužinu i se semínky řadíme do skupiny s názvem DROBNÉ OVOCE. Ovoce, ze kterého jíme sladkou dužinu, ale nejíme jádřinec se semínky řadíme do skupiny JÁDROVINY. Ovoce, ze kterého jíme sladkou dužinu, ale nejíme jeho velkou tvrdou pecku řadíme do skupiny s názvem PECKOVINY. Ovoce, ze kterého jíme pouze semeno, které musíme vyloupnout ze skořápky řadíme do skupiny s názvem SKOŘÁPKOVINY. OTÁZKY A ÚKOLY K UČEBNÍ ÚLOZE: a) Do kterého tematické okruhu patří učivo o ovoci? __________________________________ b) Se kterým dalším předmětem by se učivo o ovoci mohlo doplňovat nebo prolínat? _______________, protože _________________________________________________ c) Na základě jakého didaktického principu je učivo o ovoci zařazeno v konkrétním měsíci? _______________, protože _________________________________________________ d) Které další didaktické prostředky byste mohli využít k tématu ovoce? ________________________________________________________________________ e) Jakému přístupu (transmisivnímu nebo konstruktivistickému) odpovídá výběr a řazení učebních úloh? _________________, protože _____________________________________ f) Jaký je vzdělávací cíl popsané učební úlohy? ________________________________________________________________________ g) Jakou organizační formu využívá popsaná učební úloha? ________________, protože ________________________________________________ h) Jakou výukovou metodu využívá popsaná vzdělávací metoda? ________________, protože ___________________________________________________ i) Navrhněte učební úlohu, která by mohla následovat za výše popsanou učební úlohou a přitom měla stejný vzdělávací cíl? _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ j) Proč jste zvolili právě tuto učební úlohu? _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ k) Jak byste hodnotili práci žáků během popsaných učebních úloh? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ l) Navrhněte testovou položku, kterou by bylo nožné zkontrolovat splnění vzdělávacího cíle učebních úloh. _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________