Přečtěte si následující popis učební úlohy a zodpovězte otázky pod ní. téma SLUNEČNÍ SOUSTAVA, V. ročník, leden Po motivačním rozhovoru zaměřeném na planety Sluneční soustavy dostanou žáci do lavic srovnávací tabulku těles Sluneční soustavy a k ní pracovní list se seznamem otázek. Učitel žákům vysvětlí, jak se v tabulce orientovat a jakým způsoben v ní vyhledávat potřebné informace. Dále již žáci pracují bez pomoci učitele. . Průměrná vzdálenost od Slunce (AU) Poloměr tělesa (Země=1) Hmotnost tělesa (Země=1) Rotace tělesa (den=1) Počet obíhajících měsíců Doba oběhu Slunce Sklon dráhy k ekliptice(°) Excentricita oběžné dráhy Průměrná hustota (g/cm3) Slunce 0 109 332 800 25-36* ––– ––– ––– ––– 1,410 Merkur 0,39 0,38 0,05 58,8 0 88d 7 0,2056 5,43 Venuše 0,72 0,95 0,89 244 0 224,7d 3,394 0,0068 5,25 Země 1,0 1,00 1,00 1,00 1 365,26d 0,000 0,0167 5,52 Mars 1,5 0,53 0,11 1,029 2 1,88r 1,850 0,0934 3,95 Jupiter 5,2 11 318 0,411 16 11,86r 1,308 0,0483 1,33 Saturn 9,5 9 95 0,428 18 29,5r 2,488 0,0560 0,69 Uran 19,2 4 15 0,748 18 84r 0,774 0,0461 1,29 Neptun 30,1 4 17 0,802 8 164,8r 1,774 0,0097 1,64 Vyhledejte v tabulce, která z planet Sluneční soustavy: - má největší poloměr ___________________ - má nejmenší poloměr ___________________ - má největší hmotnost ___________________ - má nejmenší hmotnost __________________ - má nejdelší den ________________________ - má nejkratší den _______________________ - má nejkratší rok ________________________ - má nejdelší rok _________________________ - má nejméně měsíců _____________________ - má nejvíce měsíců _______________________ OTÁZKY A ÚKOLY K UČEBNÍ ÚLOZE: a) Do kterého tematické okruhu patří učivo o Sluneční soustavě? _______________________ b) Se kterým dalším předmětem by se učivo o Sluneční soustavě mohlo doplňovat nebo prolínat? _______________, protože ________________________________________ c) Na základě jakého didaktického principu je učivo o Sluneční soustavě zařazeno až ve IV. nebo V ročníku? _______________, protože ______________________________________ d) Které další didaktické prostředky byste mohli využít k tématu Sluneční soustava? _______________________________________________________________________ e) Jakému přístupu (transmisivnímu nebo konstruktivistickému) odpovídá výběr a řazení učebních úloh? _________________, protože ______________________________________________ f) Jaký je vzdělávací cíl popsané učební úlohy? _______________________________________________________________________ g) Jakou organizační formu využívá popsaná učební úloha? ________________, protože _______________________________________________ h) Jakou výukovou metodu využívá popsaná vzdělávací metoda? ________________, protože __________________________________________________ i) Navrhněte učební úlohu, která by mohla následovat za výše popsanou učební úlohou a přitom měla stejný vzdělávací cíl? _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ j) Proč jste zvolili právě tuto učební úlohu? _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ k) Jak byste hodnotili práci žáků během popsaných učebních úloh? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ l) Navrhněte testovou položku, kterou by bylo možné zkontrolovat splnění vzdělávacího cíle učebních úloh. _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________