Přečtěte si následující popis učební úlohy a zodpovězte otázky pod ní. téma TRÁVICÍ SOUSTAVA, V. ročník, duben Učitel po úvodních motivačních otázkách přečte žákům úryvek z letáku "cestovní kanceláře". (zpracováno podle série Děsivá věda) Naše cestovní kancelář vám nabízí jedinečnou příležitost prozkoumat záhady lidského těla, a to během plavby trávicí soustavou. Pomocí našeho speciálního přístroje vás i s naším speciálním plavidlem zmenšíme na velikost hrášku a spustíme do trávicí soustavy našeho dobrovolníka. Bezpečnost garantována, občerstvení v ceně. Průběh zájezdu: 12.00 – start v dutině ústní, následuje několikasekundový skluz přes hltan a jícen do žaludku. 12.01 – 17.00 – pro návštěvu žaludku jsme vyčlenili dostatek času, aby si návštěvníci mohli užít pohled na trávicí šťávy, které produkují stěny žaludku, nechat se houpat při pravidelných stazích žaludeční stěny a pozorovat pozvolný rozklad oběda na tráveninu určenou k dalšímu zpracování. 17.00 – 24.00 – následuje pomalá jízda tenkým střevem. Hned na jeho počátku si můžete prohlédnou ústí žlučovodu, který přivádí další trávicí látky z jater. Trávicí šťávy ve střevě zajistí, že z oběda zbude jemná trávenina, která vám zaručí nerušený a hladký pohyb vpřed doplněný pravidelnými stahy tenkého střeva. Během cesty budete mít dostatek času pozorovat, jak jednotlivé složky tráveniny přechází přes stěnu tenkého střeva a jsou krví odváděny do těla. 00.01 – hlavně neusněte, abyste špatně neodbočili do tenkého střeva. 00.02 – 5.30 – v tlustém střevě budete ukolébáni pomalým postupem nestravitelných zbytků potravy doprovázeným tichým klokotáním vody, které je v tlustém střevě vstřebávána zpět do krve. 5.30 – 6.00 – v konečníku proběhne krátké (nebo dlouhé) rozloučení před závěrečným sešupem všech nestrávených zbytků potravy a účastníků zájezdu do záchodové mísy. Při prvním čtení žáci jen poslouchají. Během druhého čtení textu je úkolem dvojic zapisovat jednotlivé části trávicí soustavy (místa, kudy zájezd projíždí), zjistit, jak dlouho průměrně trvá potravě, než projde trávicí soustavou. OTÁZKY A ÚKOLY K UČEBNÍ ÚLOZE: a) Do kterého tematické okruhu patří učivo o trávicí soustavě?__________________________ b) Se kterým dalším předmětem by se učivo o trávicí soustavě mohlo doplňovat nebo prolínat? _______________, protože _____________________________________________ Na základě jakého didaktického principu je učivo o orgánových soustavách zařazeno ve IV. nebo V. ročníku? _______________, protože _________________________________________________ c) Které další didaktické prostředky byste mohli využít k tématu trávicí soustava? - __________________________, - ________________________________________ d) Jakému přístupu (transmisivnímu nebo konstruktivistickému) odpovídá výběr a řazení učebních úloh? _________________, protože ___________________________________ e) Jaký je vzdělávací cíl popsané učební úlohy? ________________________________________________________________________ f) Jakou organizační formu využívá popsaná učební úloha? ________________, protože _________________________________________________ g) Jakou výukovou metodu využívá popsaná vzdělávací metoda? ________________, protože ___________________________________________________ h) Navrhněte učební úlohu, která by mohla následovat za výše popsanou učební úlohou a přitom měla stejný vzdělávací cíl? _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ i) Proč jste zvolili právě tuto učební úlohu? _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ j) Jak byste hodnotili práci žáků během popsaných učebních úloh? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ k) Navrhněte testovou položku, kterou by bylo nožné zkontrolovat splnění vzdělávacího cíle učebních úloh. _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________