STUDIJNÍ TEXTY předmětu Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti

Vyučovací jednotka v předmětech o přírodě a společnosti

Výuka v předmětech o přírodě a společnosti může mít různé ORGANIZAČNÍ FORMY. 

  1. Nejčastěji se jedná o vyučovací hodiny ve třídě o délce 45 min, méně často o délce 90 min. Časová dotace 45 min je v našem školství tradičně zavedená, podobně se také výuka odehrává nejčastěji ve třídě a ne specializované učebně.  (V anglosaských zemích je např. obvyklejší vícehodinový blok předmětu Science ve specializované učebně.)
  1. Méně časté je zařazení terénní výuky (někteří autoři užívají pojem vycházka). Terénní výuka může probíhat v nejbližším okolí školy, např. v blízkém parku, lese, historickém centru města apod. V posledních letech dochází k budování biotopových školních zahrad s tzv. učebnami v přírodě, které umožňují terénní výuku v areálu školy, čímž odpadá nutnost případného dozoru apod.
  1. Několikrát do roka bývá do výuky zařazena exkurze do mimoškolního vzdělávacího zařízení, jako jsou např. muzeum, planetárium, centrum ekologické výchovy, historické památky apod. V těchto zařízeních mohou učitelé pracovat sami se svými žáky, častěji však využívají  výkladu odborníka či tzv. „výukových programů“.  Z didaktického pohledu je „výukový program“  tematickou výukou využívající aktivizující výukové metody. (Výukový program je pedagogy chápán jako výuka s podporou počítače).
  1. Někteří učitelé ve své praxi více či méně pravidelně zařazují projektovou výuku nebo integrovanou tematickou výuku.
    1. O projektovou výuku se jedná v případě, že žáci řeší určitý problém a hledají odpověď na problémovou otázku položenou v úvodu. Není bezpodmínečně nutné zapojení více vyučovacích předmětů, cílem projektu je pak vytvoření určitého díla, a to materiálního nebo duševního.
    2. Pokud učitel během výuky plní vzdělávací cíle různých předmětů a napříč předměty využívá jednotné motivační téma, jedná se o integrovanou tematickou výuku. Cílem není zodpovězení problémové otázky ani vytvoření díla, ale osvojení si určitých pojmů a dovedností v jednotlivých předmětech.

                                                                                                                                                              Projektové a integrované tematické výuce bude věnován příští semestr.