STUDIJNÍ TEXTY předmětu Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti
Vyučovací jednotka v předmětech o přírodě a společnosti
Výuka v předmětech o přírodě a společnosti může mít různé ORGANIZAČNÍ FORMY.
- Nejčastěji se jedná o vyučovací hodiny ve třídě o délce 45 min, méně často o délce 90 min. Časová dotace 45 min je v našem školství tradičně zavedená, podobně se také výuka odehrává nejčastěji ve třídě a ne specializované učebně. (V anglosaských zemích je např. obvyklejší vícehodinový blok předmětu Science ve specializované učebně.)
- Méně časté je zařazení terénní výuky (někteří autoři užívají pojem vycházka). Terénní výuka může probíhat v nejbližším okolí školy, např. v blízkém parku, lese, historickém centru města apod. V posledních letech dochází k budování biotopových školních zahrad s tzv. učebnami v přírodě, které umožňují terénní výuku v areálu školy, čímž odpadá nutnost případného dozoru apod.
- Několikrát do roka bývá do výuky zařazena exkurze do mimoškolního vzdělávacího zařízení, jako jsou např. muzeum, planetárium, centrum ekologické výchovy, historické památky apod. V těchto zařízeních mohou učitelé pracovat sami se svými žáky, častěji však využívají výkladu odborníka či tzv. „výukových programů“. Z didaktického pohledu je „výukový program“ tematickou výukou využívající aktivizující výukové metody. (Výukový program je pedagogy chápán jako výuka s podporou počítače).
- Někteří učitelé ve své praxi více či méně pravidelně zařazují projektovou výuku nebo integrovanou tematickou výuku.
- O projektovou výuku se jedná v případě, že žáci řeší určitý problém a hledají odpověď na problémovou otázku položenou v úvodu. Není bezpodmínečně nutné zapojení více vyučovacích předmětů, cílem projektu je pak vytvoření určitého díla, a to materiálního nebo duševního.
- Pokud učitel během výuky plní vzdělávací cíle různých předmětů a napříč předměty využívá jednotné motivační téma, jedná se o integrovanou tematickou výuku. Cílem není zodpovězení problémové otázky ani vytvoření díla, ale osvojení si určitých pojmů a dovedností v jednotlivých předmětech.
Projektové a integrované tematické výuce bude věnován příští semestr.