VÝZNAM DEMONSTRAČNÍHO POKUSU VE VÝUCE CHEMIE Eva Trnová Pedagogická fakulta Masarykova univerzita Súčasnosť a perspektívy didaktiky chémie III, Donovaly 2013 OBSAH nÚVOD nHISTORICKÝ POHLED NA EXPERIMENTY nSROVNÁNÍ ŽÁKOVSKÉHO A DEMONSTRAČNÍHO POKUSU nVÝHODY A NEVÝHODY DEMONSTRAČNÍHO POKUSU nJAK AKTIVIZOVAT ŽÁKY PŘI DEMONSTRAČNÍM POKUSU nZÁVĚR n 1. 1 ÚVOD nPokus patří mezi nejvýznamnější motivační činitele ve výuce chemie nVýzkumy ukazují, že v ČR žákovské i demonstrační pokusy z přírodovědné výuky na školách mizí nDemonstrační pokusy: 19 % ANO x 36 % odpovědělo „nikdy“ nebo „téměř nikdy“ nŽákovské pokusy: 9 % provádějí x 42 % Ne 1.2 ÚVOD nNezastupitelná role pokusů z pohledu konstruktivistické teorie poznání. nDůraz na žákovské experimentování - vyšší aktivita žáka a větší přínos pro jeho aktivní konstrukci poznání. nNezastupitelné místo demonstračních pokusů: bezpečnostní předpisy, finanční důvody… nPodpora: Žáci si pamatují zajímavé a vhodně do výuky zařazené DP více než žákovské pokusy, které byly pouze provedením činností přesně podle návodu daného učitelem. n 2. HISTORICKÝ POHLED NA EXPERIMENTY nNejprve byly experimenty součástí výuky chemie na univerzitách - začátek 19. století. n První laboratorní výuka v chemii založena v roce 1807 T. Thomsonem na Universitě v Edinburghu. nNa konci 19. století byly v Anglii žákovské experimenty součástí výuky. nObjevily se první diskuse o vztahu žákovských a demonstračních pokusů – časová i finanční náročnost a malá efektivita ŽP. n 3. SROVNÁNÍ ŽÁKOVSKÉHO A DEMONSTRAČNÍHO POKUSU nPodle PISA převažují ve výuce demonstrační pokusy. nVíce pozornosti je však věnováno žákovským pokusům. nDůvod – aktivita žáka - aktivní konstrukce poznání. nJe však žák při každém ŽP aktivní??? nMladší žáci – význam manipulace s předměty. nStarší žáci – smysluplná činnost. 4. VÝHODY A NEVÝHODY DEMONSTRAČNÍHO POKUSU nHlavní VÝHODY demonstračního pokusu: -časově i finančně méně náročný; -správné provedení – podpora pro ŽP; -učitel může ovlivnit zaměření pozornosti žáků na významný děj nebo objekt, který by žáci při ŽP; opominout; -řízení pozorování a komentování - žáci si vytváří správné představy; -učitel může efektivněji než u ŽP kontrolovat, zda žáci vyvozují správné závěry ze zjištěných faktů. - n n; 4. VÝHODY A NEVÝHODY DEMONSTRAČNÍHO POKUSU nMezi významné činnosti učitele při řízeném pozorování patří: nExaktně stanovit cíle pozorování (žáci musí přesně vědět co, jak a proč mají pozorovat). nUčit žáky, jak a co pozorovat, čeho a v jakém pořadí si všímat. nStanovit přiměřené úkoly pozorování (nesmí být ani příliš jednoduché ani příliš obtížné - respektovat věkové a individuální zvláštnosti žáků). nSpojit pozorování vždy se slovním doprovodem, komentářem, slovním popisem sledovaného objektu, jevu nebo děje. nVést žáky k soustavnosti, samostatnosti, vytrvalosti, rozvíjet vyjadřovací schopnosti. nShrnout pozorování a vyvozovat závěry (důraz je kladen na podstatné znaky, které je možno pro lepší zapamatování opakovat). nUdržet pozornost všech žáků (přiměřená doba trvání experimentu, podněcovat jejich pozornost otázkami apod.). nZajistit možnost kvalitně sledovat pokus pro všechny žáky ve třídě. n 5.1 JAK AKTIVIZOVAT ŽÁKY PŘI DEMONSTRAČNÍM POKUSU nNejvětší NEVÝHODA DP – malá aktivita žáků nAktivizace: n1) Ž se mohou podílet na návrhu aparatury nebo postupu při demonstračním pokusu. -Skupinová práce - každá skupina navrhne vlastní postup pro realizaci určitého pokusu. -Při diskusi jednotlivých skupin může učitel korigovat nesprávné názory a ověřit například, zda žáci znají názvy a správnou funkci jednotlivých chemických pomůcek a nádob. 5.2 JAK AKTIVIZOVAT ŽÁKY PŘI DEMONSTRAČNÍM POKUSU n2) Předvídání průběhu pokusu: -Ž nejprve sami vytvoří a zaznamenají názor, jak bude pokus probíhat a proč. -Ž formulují své představy vztahující se k danému tématu či jevu. -Ž konzultují svoje názory se spolužáky ve skupině - žádoucí konfrontace konceptů jednotlivých žáků – možnost odhalení případných miskoncepcí a doplnění chybějících poznatků. -Při provádění pokusu žáci konfrontují své představy s reálným průběhem experimentu. 5.3 JAK AKTIVIZOVAT ŽÁKY PŘI DEMONSTRAČNÍM POKUSU n3) Předvídání výsledku pokusu: Ž nebo učitel -Ž po skončení DP diskutují o výsledcích nejprve ve skupinách. -Ž porovnávají svoje předpoklady a zdůvodnění s realitou. -Učitel koriguje závěry - míra zapojení učitele je dána úrovní vědomostí a dovedností Ž; má možnost sledovat, zda žáci vědí, co a proč se při DP dělo, a kontrolovat úroveň vzdělávacích výstupů. n 5.4 JAK AKTIVIZOVAT ŽÁKY PŘI DEMONSTRAČNÍM POKUSU n Je vhodné nechat žáky vyjádřit jejich názor, aby učitel mohl odhalit, zda správně chápou předváděný jev. nTakové zapojení žáků plně odpovídá konstruktivistické výuce a minimalizuje rozdíly mezi žákovským a demonstračním pokusem. nPodle výzkumů jsou žáci motivováni takovými činnostmi více než prováděním laboratorních prací, které jim neumožňují žádnou vlastní aktivitu. n 6. ZÁVĚR nDemonstrační pokusy patří mezi klasické prostředky výuky chemie. nJejich efektivita je někdy v souvislosti s konstruktivistickým pojetím výuky zpochybňována. nJak dokládají výzkumy, je demonstrační pokus při vhodné realizaci, která umožňuje zapojit žáky, velmi dobrým prostředkem pro rozvíjení nejen zájmu žáků o chemii, ale také jejich vědomostí a dovedností. Děkuji za pozornost n n n n n n n n n nMasaryk University nBrno, Czech Republic ntrnova@ped.muni.cz n logo_mu normal_011_Brno11.jpg