1 Poradenská a školní psychologie Mgr. et Mgr. Jolana Bucková Cíl předmětu Poskytnout přehled o poradenských službách ve školství. Představit práci poradenských psychologů a možnosti spolupráce s pedagogy. Přiblížit základní témata poradenské a školní psychologie. 2 Literatura: Valentová, Lidmila a kol. Školní poradenství I. Univerzita Karlova v Praze, pedagogická fakulta, 2013. • Knotová, D. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. • Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011. • Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. 3 4 5 Osnova: 1. Poradenství jako specifický druh podpory. Poradenské služby v českém školství. 2. Poradenská intervence. Poradenský rozhovor. 3. Nespecifické výukové problémy. 4. Specifické poruchy učení. Poruchy pozornosti a aktivity. 5. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. 6. Žák s poruchou autistického spektra. 7. Nadané děti. 8. Poruchy chování. 9. Šikana. 10. Dítě se syndromem CAN. Poradenská práce s rodinou. 11. Dítě z menšiny v české škole. 12. Autodiagnostika učitele a autoevaluace školy. 6 Podmínky pro absolvování předmětu: Seminární práce o rozsahu 2 - 5 stran. Práce je teoretická. Jde především o vlastní úvahu. Forma diskuze: Polemika mezi vlastním názorem a odborným názorem citovaným v literatuře či v médiích, ev. mezi dvěma (či více) názory. Studující se snaží prezentované názory argumentačně podložit, subjektivně zhodnotit a na závěr zaujmout vlastní názorovou pozici. Téma si studující volí sami. Některé náměty: - Srovnání přístupu různých autorů ke stejné problematice - Zpracování vlastní životní zkušenosti; autor/ka pak vlastní zkušenost vztáhne k některému z témat poradenské nebo školní psychologie a vymezí se vůči vyjádření odborníka k tomuto tématu (může souhlasit, částečně souhlasit nebo mu odporovat, ale v každém případě je nutné zdůvodnit proč). 7 Práce v odevzdávárně jsou přístupné ostatním studentům v rámci předmětu. Studenti denního studia se před kolokviem seznámí s pracemi ostatních přihlášených na daný termín tak, abychom mohli o zpracovaných tématech na kolokviu diskutovat. Studenti kombinovaného studia a studenti na stáži dostanou zápočet za odevzdanou práci, pokud bude práce přijata. 1. Poradenství jako specifický druh podpory 8 Otázky k zamyšlení: • Máte nějakou osobní nebo zprostředkovanou zkušenost s psychologickým poradenstvím? • Jak tuto zkušenost hodnotíte? • Překvapilo Vás něco? Proběhlo něco, čemu nerozumíte? • Myslíte si, že je psychologické poradenství ve školství smysluplné? Druhy poradenství: • Laické poradenství a jeho význam. • Odborné poradenství = aplikovaná teoretická i praktická disciplína, která vznikla z potřeby pomáhat lidem v obtížných životních situacích, a která se zabývá závažnými lidskými problémy v osobní i interindividuální rovině. • = zaměřený řízený proces • Poradce provází duševně zdravé jedince při řešení aktuálního problému. 9 Psychoterapie jako historické východisko poradenství Většina poradenských teorií má původ v psychoterapeutických směrech. • Alfred Adler – poradny pro rodiče v Rakousku ve 20. letech 20. století • Částečné překrývání poradenství a psychoterapie – shodný cíl: ideál harmonicky rozvinuté osobnosti. • Psychoterapie v české legislativě pouze jako metoda klinické psychologie. • Vzniká šedá zóna neprofesionálně poskytovaných „terapií“ a „poradenství“. Langmeier, Balcar a Špitz nabízí orientační rozlišení: PSYCHOLOGICKÉ PORADENSTVÍ = krátkodobá pomoc, 2-3 intenzivní setkání Např.: zhoršení školního výkonu, aktuální přetížení, volba zaměření, problém v rodině. PORADENSKÉ VEDENÍ = poradenská pomoc poskytována v dlouhodobém osobním vztahu s odborníkem Např.: vedení rizikových žáků, pomoc při hledání identity, podpora rodiny PSYCHOTERAPIE = terapeutický vztah i proces; cílem je změnit porušený stav osobnosti, snížit patologii Např.: naučit dítě strategie zvládání, zvyšování pocitu sebehodnoty 10 Cíle a oblasti změny u klienta v poradenském procesu: Usnadnit změny v chování Zvýšit adaptivní dovednosti Zvýšit kvalitu rozhodování – přijetí osobní zodpovědnosti Zlepšit vztahy Pomoci rozvinout klientův osobní potenciál Struktura poradenského procesu: 1. fáze – navázání poradenského vztahu 2. fáze – diagnóza klientova problému 3. fáze – volba cíle, alternativy řešení problému 4. fáze – podpora klienta poradcem 11 Školská poradenská zařízení v českém školství Školská poradenská zařízení: Pedagogicko-psychologické poradny Speciálněpedagogická centra Školní poradenská pracoviště Úzce spolupracující instituce: Střediska výchovné péče (SVP) Orgán sociálně právní ochrany dětí (OSPOD) Krizová centra apod. 12 Legislativní vymezení poradenství: Poradenské služby poskytovány na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Základní právní předpis zaměřený na výkon poradenských služeb ve školách a školských zařízeních je vyhláška č. 116/2011 Sb. (novela vyhlášky č. 72/2005 Sb.), o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních 13 Školní poradenské pracoviště: Model základní výchovný poradce + metodik prevence Model rozšířený školní psycholog, speciální pedagog Ukázka školního poradenského pracoviště 14 Specifika odborných činností: Školní metodik prevence – sleduje výskyt sociálně nežádoucích jevů na škole, připravuje preventivní programy a vyhodnocuje je Školní psycholog – vyhledává žáky s výukovými a výchovnými obtížemi a včasnými intervencemi napomáhá jejich eliminaci, diagnostika žáků i tříd Školní speciální pedagog – stará se o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 2. Poradenské intervence 15 Různá pojetí poradenské intervence: Zásah. Aktivita zacílená na ovlivnění určitého jevu nebo situace. Zákrok, který posune proces nebo situaci či stav klienta. Kontakt poradce s klientem. Celý poradenský proces. Teoretické orientace poradenských intervencí: psychodynamická humanistická behavioristická kognitivní kognitivně behaviorální 16 Psychodynamicky orientovaná intervence: Vazba na hlubinnou psychologii a psychoanalýzu. Významný je raný vývoj, zvládnutí jednotlivých vývojových stádií a ovlivnění sociálním prostředím (Alfred Adler, Erik Erikson). Typické techniky: volné asociace, interpretace snů (Freud, Jung), reedukace (Adler – individuální psychologie). Cílem je odkrytí rozporů v osobnosti, znovuprožívání minulých emocí, uvědomění si souvislosti se současnými problémy, zvědomění, rekonstrukce osobnosti, vytváření nových syntéz na základě poznání starých konfliktů. 17 18 19 20 21 Humanisticky orientovaná intervence: Poradenství zaměřené na klienta (Carl Rogers). Základní přístup je optimistický – člověk má vrozený potenciál se rozvíjet. Důraz kladen na přítomnost. Cílem dosažení souladu mezi reálným a ideálním Já a na uvolnění potenciálu k rozvoji. Techniky: empatie, nedirektivní vedení, chápající pozornost, vřelé přijetí klienta, kongruence. 22 Abraham Harold Maslow (1908 – 1970) 23 Carl Ransom Rogers (1902 – 1987) 24 25 Behavioristicky orientovaná intervence: Intervence zaměřeny na změnu chování. Člověk ve vývoji determinován sociálním prostředím a učením. Identifikace klientova chování a jeho důsledků. Techniky: posilování žádoucího chování nebo vyhasnutí chování nežádoucího. Intervenční a preventivní programy. 26 27 Kognitivně orientovaná intervence: Základ v kognitivní psychologii (Bruner, Piaget, Vygotsky). Rozvoj kognitivních procesů (školní selhávání) – zaměřeno na učení. = Vytváření základních poznávacích dovedností a zvyšování efektivnosti poznávání a učení. Spíš dlouhodobé intervence. Specificky zaměřené programy časné stimulace dítěte (Začít spolu – Step by step, rozvíjení metakognitivních dovedností, intervence apod.) Jean William Fritz Piaget (1896 – 1980) – švýcarský biolog a psycholog – vycházel z pozorování vlastních dětí (měl 3) – strukturalistický přístup ke kognitivnímu vývoji – kognitivní schémata – proces diferenciace probíhá cestou asimilace (použití vytvořeného schématu na nový objekt) a akomodace 28 29 30 Kognitivně behaviorálně orientovaná intervence: KBT – krátkodobá strukturovaná terapie. Řešení problémů a potíží nácvikem psychologických metod, jimž se klient učí. Základem teorie učení a kognitivní psychologie. Zaměření na konkrétní a současné problémy a potřeby klienta. Proces zaměřen na odstranění emočních udržujících faktů a vytváření potřebných dovedností pro změnu chování. 31 Alternativně orientovaná intervence: Snaha o syntézu a integraci různých směrů. Např. terapie realitou (William Glasser) Krátká terapie zaměřená na řešení – zázračná otázka (Steve de Shazer) „Představte si, že v noci, když jste spal, se stal zázrak. Ráno se probudíte do změněného světa. Které věci, jichž si všimnete, vám napoví, že se váš život náhle stal lepším?“ 32 William Glasser 33 Steve de Shazer 34 Podněty k zamyšlení nebo témata pro seminární práci: Přečtěte si 1. kapitolu ve skriptu L. Valentové (kapitola Dětství, škola a socializace dítěte) a pokuste se najít svou teoretickou pozici v přístupu k dětství a k výchově. Zkuste mezi právě jmenovanými najít takové teoretické východisko poradenských intervencí, které nejlépe odpovídá Vašemu nastavení. Typy a techniky intervencí: Pro výběr intervence je určující klientův problém, jeho aktuální situace a osobnostní charakteristiky a kompetence poradce. Intervence krátkodobé (krizová intervence) X dlouhodobé (poradenské vedení) Zaměření: odstranění problému X vybavení klienta dovednostmi Intenzita 35 Podle počtu osob intervence: individuální párová rodinná skupinová Typy intervencí podle míry direktivnosti (10 - 1 = od maximální k minimální direktivnosti): 10 sugesce – rozhodnutí poradce 9 příkaz – také velmi direktivní 8 pokyn – vysvětlení objektivní nutnosti 7 pobídka – výzva klienta k aktivitě 6 rada - doporučení 36 Pokračování: 5 návrh – předložení možnosti řešení 4 alternativní návrh – více možností 3 příklad – předložení modelu možnosti řešení 2 výklad – vysvětlení mechanismu problému 1 vyslechnutí, mlčení – otevření prostoru pro klienta Pedagogicko-psychologická intervence: intervence spojená s diagnostickým procesem krizová intervence poradenská individuální intervence zaměřená na změnu: - chování - systému vztahů - kognitivních procesů 37 Pedagogicko-psychologická intervence: intervence při výukových a výchovných problémech intervence ve skupině intervence ve škole Ukázky práce s diagnosticko-terapeutickým pískovištěm (sandspiel): individuální konzultace 38 39 40 41 Ukázky práce s diagnosticko-terapeutickým pískovištěm (sandspiel): rodinná konzultace 42 43 Ukázky práce s projektivním obrazovým materiálem (karty DIXIT): individuální konzultace 44 Ukázky práce s projektivním obrazovým materiálem (karty DIXIT): párová konzultace s rodiči 45 46 Ukázky práce s projektivním obrazovým materiálem (karty DIXIT): skupinová konzultace – skupina otců, skupina žen 47 48