1 Nespecifické výukové problémy = problémy spojené se školním výkonem a školní úspěšností Důležitost školního výkonu pro: rodiče – „kvalita“ dítěte, sebeobraz rodiče dítě – vytváření sebeobrazu a sebehodnoty učitele – „kvalita“ učitele, profesní úspěch 2 Ukazatele školní úspěšnosti: prospěch motivace a vztah k učení – může být příčinou i následkem výukových problémů subjektivní pocit školní úspěšnosti Rodina jako zdroj školních problémů: odlišné sociální prostředí – etnické či národnostní menšiny, celková sociokulturní úroveň rodiny, děti cizinců požadavky na dítě ze strany rodičů a očekávání úspěšnosti – neadekvátně vysoké či nízké požadavky, očekávání neúspěchu (rozvoj strachu ze školy u dítěte), výchovné styly rodičů (autoritativní, liberální, perfekcionistický, ochranitelský 3 Rodina jako zdroj školních problémů: rodinné problémy – aktuální problém v rodině, konflikty mezi rodiči, srovnávání sourozenců (sebenaplňující proroctví – Golem efekt), vztahy v širší rodině vztah mezi rodiči a učitelem – negativní vztahy mezi rodinou a školou, odlišný pohled na selhávání dítěte Škola jako zdroj výukových problémů: klima školy profilace školy - image školy počet žáků ve třídě osobnost učitele – logotrop vs. paidotrop, temperament, empatie, úzkostnost, extraverze, agresivita, vztahovačnost apod. styl výuky a hodnocení dítěte – didaktogenní působení (psychické poškozování žáka výukou), vhodné výukové metody, očekávání učitele (Pygmalion efekt vs. Golem efekt) charakter učiva – význam samostatnosti, smysluplnosti příprava do školy – samostatnost, řád 4 Osobnost dítěte jako zdroj školních problémů: předčasný či opožděný nástup do školy – opodstatněnost odkladu školní docházky rozdíly mezi chlapci a dívkami – výkonnost vázána na pohlaví a sociální vlivy temperamentové a osobnostní charakteristiky – introverze vs. extraverze, labilita vs. stabilita motivace pro školní výkon – příčina i důsledek Osobnost dítěte jako zdroj školních problémů: zdravotní problémy nebo handicap dětí intelektové schopnosti přestup na vyšší stupeň, adaptace – přestup na druhý stupeň školy, špatně zvolená škola, špatné studijní návyky