1 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Principy inkluzivní edukace: • zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 472/ 2011 Sb. • prováděcí vyhláška č. 73/2005Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb. 2 Další dokumenty: • Rámcový vzdělávací program pro základní školy • Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha z roku 2001) • Národní plán vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2010–2014 • Národní akční plán inkluzivního vzdělávání (NA PIV) z roku 2010 ČR se vydala cestou inkluzivního přístupu k heterogenitě ve školách. Tento postoj charakterizuje Hájkova jako přístup, který: „pracuje s termínem různorodost, která je vnímána jako přínosná a obohacující pro společnost, jednotlivce i pro školu“ (Hájková 2010, s. 43). Při inkluzivním edukačním přístupu se heterogenita principiálně chápe jako normalita (Lechta 2010). 3 Pojem žáci se speciálními vzdělávacími potřebami začal byt používán poměrně nedávno (r. 2004, 2005) a je zakotven ve školském zákoně: - žáci se zdravotním postižením - žáci se zdravotním znevýhodněním - žáci se sociálním znevýhodněním Za zdravotní postižení je zákonem považováno: mentální, tělesné, zrakové nebo sluchové postižení vady řeči souběžné postižení více vadami autismus vývojové poruchy učení nebo chování 4 Kategorie „postižení“ se v běžných speciálněpedagogických přístupech chápe jako: „relativně trvalý, ireparabilní stav jedince v kognitivní, komunikační, motorické anebo emocionálně-volní oblasti, který se manifestuje signifikantními obtížemi při učeni a sociálním chování“ (Vašek 2003). Za zdravotní znevýhodnění je zákonem považováno: - zdravotní oslabení, - dlouhodobá nemoc - nebo lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování, které vyžadují zohlednění při vzdělávání. 5 Sociální znevýhodnění je zákonem definováno jako: - rodinné prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, - ohrožení sociálně patologickými jevy, - nařízená ústavní, - nebo uložená ochranná výchova. Ve vyhlášce č. 147/2011 bylo sociální znevýhodnění blíže specifikováno jako prostředí, kde se žákovi nedostává potřebné podpory k řádnému průběhu vzdělávání, včetně spolupráce zákonných zástupců se školou. Do kategorie žák se sociálním znevýhodněním patří také žák s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka (Felcmanová 2011). 6 Podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami = nástroje podporující inkluzivní vzdělávání: využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání kompenzační, rehabilitační a učební pomůcky, speciální učebnice a didaktické materiály zařazení předmětů speciálněpedagogické péče poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb zajištění služeb asistenta pedagoga snížení počtu žáků ve třídě nebo studijní skupině jiná úprava organizace vzdělávání (potřeby žáka) Vyrovnávací opatření = prevence a minimalizace školního neúspěchu: využití pedagogických nebo spec.pedagogických metod a postupů (podle potřeb žáka) poskytování individuální podpory v rámci výuky a přípravy na výuku poradenské služby a školská por. zařízení individuální vzdělávací plán - IVP služby asistenta pedagoga 7 Individuální vzdělávací plán obsahuje: údaje o obsahu, rozsahu, průběhu a způsobu poskytování individuální spec.ped. nebo psychologické péče žákovi, včetně zdůvodnění údaje o cíli vzdělávání žáka, časovém a obsahovém rozvržení učiva, včetně případného prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělávání, o volbě pedagogických postupů, způsobu zadávání a plnění úkolů, způsobu hodnocení, úpravě konání závěrečných zkoušek vyjádření potřeby dalšího pedagogického pracovníka nebo další osoby podílející se na práci se žákem a rozsah práce seznam kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů nezbytných pro výuku žáka nebo pro konání příslušných zkoušek jmenovité určení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, se kterým bude škola spolupracovat při zajišťování speciálních vzdělávacích potřeb žáka předpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků závěry spec.ped. nebo psychologických vyšetření 8 Za individuální vzdělávací plán zodpovídá ředitel školy. IVP zpracováván ve spolupráci se školských por. zařízením a se zákonným zástupcem žáka (zletilým žákem) IVP má být zpracován před nástupem žáka do školy nebo do 1 měsíce po nástupu IVP může být doplňován a upravován Asistent pedagoga: pedagogický pracovník (resort MŠMT) zaměstnanec školy – náplň práce stanovuje ředitel školy kvalifikace podle školského zákona o zřízení pozice žádá ředitel školy příslušný krajský úřad 9 Osobní asistent: pracovník v sociálních službách (resort MPSV) zaměstnanec nestátní neziskové organizace – náplň práce stanovuje NNO kvalifikace podle zákona o sociálních službách (č.108/2006 Sb.) o osobního asistenta žádají rodiče nebo zletilý žák u nestátní neziskové organizace Asistent pedagoga - činnost: pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchově a vzdělávací činnosti, pomoc při komunikaci se žáky a zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází podpora žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí pomoc žákům při výuce a přípravě na výuku nezbytná pomoc žákům s těžkým zdravotním postižením při sebeobsluze a pohybu během vyučování