Cvičení č.5/podzim 2014 Název: Teoretická rozdělení – Normální rozdělení Na co si dát pozor a na co nezapomenout þ Splnil/a jsem þ Vyučující 1. Struktura protokolu – cíl, zadání, postup, závěr, zdroje literatury (citace!) 2. náčrtek, postup, výsledek, odpověď Úkoly: Příklad 1 Předpokládejme, že sledovaný hromadný jev – IQ v populaci dle použitých testů měl průměr 100 se směr. odchylkou 15. Nakreslete ručně graf normálního rozdělení se všemi náležitostmi pro parametry aritm. průměru 100 a směrodatnou odchylkou 15, vyznačte v něm i meze extremity jevů, podrobně popište testovaný soubor jednotek dle posuzovaného znaku ( co mohu o rozložení IQ v populaci usoudit, z toho, že vím, že tento jev má normální rozdělení a znám jeho základní parametry). Příklad 2 Nakreslete ručně distribuční funkci pro normálního rozdělení s parametry ar. průměru 100 a směrodatnou odchylkou 15 ( viz. např. přednáška, nebo skripta Brázdil a kol. str. 73.) Příklad 3 Výška v populaci chlapců ve věku 3,5 – 4 roky má normální rozdělení s průměrem $\mu = 102$ cm a směrodatnou odchylkou $\sigma = 4{,}5$ cm. Spočtěte, jaké procento chlapců v uvedeném věku má výšku menší nebo rovnou 93 cm. (EXCEL) využijte statistických funkcí v MS EXCEL ( NORMDIST, NORMINV) Uveďte vždy zadání, náčrt, postup (stručně), výsledek, odpověď Příklad 4 Psychologickými testy bylo zjištěno, že hodnota IQ populace je náhodnou veličinou s normálním rozdělením, jehož střední hodnota je 104 a směrodatná odchylka 8. a)Určete hodnotu IQ, kterou nepřesáhne 5 % populace (nízkou hodnotu IQ), (EXCEL) b) Určete hodnotu IQ, kterou překročí 5 % populace (velmi vysokou hodnotu IQ) (EXCEL)