16.10.2014
1
Google Earth
http://earth.google.com
Cvičení 3
Proč Google Earth?
• svobodný přístup
• jednoduchá instalace
• propojení s volně dostupnými Google Maps,
• uživatelská přívětivost
• atraktivita a srozumitelnost pro cílové skupiny
• velký potenciál programu
• využití v různých předmětech i při jejich
propojování (zeměpis, dějepis, biologie,
geologie, informační a komunikační technologie,
ale i cizích jazyků).
PŘEDSTAVENÍ GOOGLE EARTH
• primárně určený k prohlížení leteckých a satelitních snímků
zemského povrchu
• firma Keyhole – produkt prodala společnosti Google (odtud
název Google Earth).
• komerční varianta Google Earth Pro
• volnost je u programu garantována i po technické stránce
• Program pracuje ideálně s daty ve formátu KML (Keyhole
Markup Language)
• Pracovat lze i s daty z GPS přístrojů
• Program pracuje také s rastrovými daty (obrázky ve formátech
JPEG, GIF, PNG apod.)
VÝHODY PROGRAMU GOOGLE EARTH
• Interaktivita
• Intuitivní ovládání
• Stabilita
• Přenositelnost
• Aktualizace
• Vývoj programu
• Vstřícnost k uživateli
• Svobodný přístup
• Fenomén Google
• Uživatelská komunita
• Integrace
• Aktivita uživatele
Vazba na environmentální výchovu
• přispívá k pochopení vzájemné provázanosti
přírody a společnosti,
• slouží jako zdroj objektivních informací o stavu
životního prostředí,
• propojuje lokální, regionální, nadregionální a
globální úrovně
• umožňuje ukázat problémy životního prostředí
na konkrétních příkladech
• přispívá k osvojení aktivního využívání
výpočetní techniky
DOSTUPNÁ DATA PRO GOOGLE EARTH
• předpřipravené mapové kompozice z jiných GIS
aplikací
• na www stránkách - předpřipravené soubory KML,
popř. je lze načíst přímo v otevřeném programu
(příkazy na horní liště Soubor → Otevřít)
• populární databáze KML Factbook – transformace
dat ze CIA World Factbook do volně stažitelných
souborů KML (http:// www.kmlfactbook.org)
16.10.2014
2
Zdroje:
• http://www.lipka.cz/soubory/Google_maps.pdf
• PIRKLOVÁ, Alexandra. GoogleEarth v pracovních listech pro
ZŠ [online]. 2013 [cit. 2014-10-15]. Diplomová práce.
Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce
Aleš Ruda. Dostupné z:
.
• PIRKLOVÁ, Alexandra. GoogleEarth jako nástroj výuky
zeměpisu [online]. 2011 [cit. 2014-10-15]. Bakalářská práce.
Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce
Aleš Ruda. Dostupné z:
.
1. Zvládnout základní nástroje:
přiblížit, oddálit, otočit
přelétnout nad vybrané místo
zapínat a vypínat vrstvy a vhodně zobrazovat
vložit místo, přidat značku, cestu
přejít do Google maps
změřit vzdálenost
2. Pro dvě vybraná místa opište zem. souřadnice (zem. šířka, délka, nadm.
výška) – využijte pro úkol vložit místo a značku.
3. Prohlédněte si planetu Mars a vybrané detailní fotografie. Vložte
libovolnou ukázku a popište.
4. Prohlédněte si Měsíc – vložte zajímavý printscreen (např. první krok na
měsíci) a popište zvolenou ukázku.
5. Vložte si libovolný zdroj v KML formátu do Google Earth. Zobrazte
vhodně téma, vložte printscreen a popište (Zdroje KML viz Studijní
materiál).
Cvičení 3:
6. Vytvořte pracovní list podle vzoru (viz Studijní materiál).
Pracovní list bude určen pro žáky ZŠ a obsahovat minimálně 4
zajímavé a smysluplné úkoly na využití Google Earth. Jeden
z úkolů se bude týkat časové řady (využijte funkci „Zobrazit
historické snímky“ ).
Snažte se využít rozmanité funkce programu.
Využívejte vrstvy z Google Earth, využívejte Galerii z Google
Earth apod.
Pracovní list bude v černobílé podobě v rozsahu A4.
Do druhé varianty pracovního listu uveďte řešení.