16.10.2014 1 Google Earth http://earth.google.com Cvičení 3 Proč Google Earth? • svobodný přístup • jednoduchá instalace • propojení s volně dostupnými Google Maps, • uživatelská přívětivost • atraktivita a srozumitelnost pro cílové skupiny • velký potenciál programu • využití v různých předmětech i při jejich propojování (zeměpis, dějepis, biologie, geologie, informační a komunikační technologie, ale i cizích jazyků). PŘEDSTAVENÍ GOOGLE EARTH • primárně určený k prohlížení leteckých a satelitních snímků zemského povrchu • firma Keyhole – produkt prodala společnosti Google (odtud název Google Earth). • komerční varianta Google Earth Pro • volnost je u programu garantována i po technické stránce • Program pracuje ideálně s daty ve formátu KML (Keyhole Markup Language) • Pracovat lze i s daty z GPS přístrojů • Program pracuje také s rastrovými daty (obrázky ve formátech JPEG, GIF, PNG apod.) VÝHODY PROGRAMU GOOGLE EARTH • Interaktivita • Intuitivní ovládání • Stabilita • Přenositelnost • Aktualizace • Vývoj programu • Vstřícnost k uživateli • Svobodný přístup • Fenomén Google • Uživatelská komunita • Integrace • Aktivita uživatele Vazba na environmentální výchovu • přispívá k pochopení vzájemné provázanosti přírody a společnosti, • slouží jako zdroj objektivních informací o stavu životního prostředí, • propojuje lokální, regionální, nadregionální a globální úrovně • umožňuje ukázat problémy životního prostředí na konkrétních příkladech • přispívá k osvojení aktivního využívání výpočetní techniky DOSTUPNÁ DATA PRO GOOGLE EARTH • předpřipravené mapové kompozice z jiných GIS aplikací • na www stránkách - předpřipravené soubory KML, popř. je lze načíst přímo v otevřeném programu (příkazy na horní liště Soubor → Otevřít) • populární databáze KML Factbook – transformace dat ze CIA World Factbook do volně stažitelných souborů KML (http:// www.kmlfactbook.org) 16.10.2014 2 Zdroje: • http://www.lipka.cz/soubory/Google_maps.pdf • PIRKLOVÁ, Alexandra. GoogleEarth v pracovních listech pro ZŠ [online]. 2013 [cit. 2014-10-15]. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Aleš Ruda. Dostupné z: . • PIRKLOVÁ, Alexandra. GoogleEarth jako nástroj výuky zeměpisu [online]. 2011 [cit. 2014-10-15]. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Aleš Ruda. Dostupné z: . 1. Zvládnout základní nástroje: přiblížit, oddálit, otočit přelétnout nad vybrané místo zapínat a vypínat vrstvy a vhodně zobrazovat vložit místo, přidat značku, cestu přejít do Google maps změřit vzdálenost 2. Pro dvě vybraná místa opište zem. souřadnice (zem. šířka, délka, nadm. výška) – využijte pro úkol vložit místo a značku. 3. Prohlédněte si planetu Mars a vybrané detailní fotografie. Vložte libovolnou ukázku a popište. 4. Prohlédněte si Měsíc – vložte zajímavý printscreen (např. první krok na měsíci) a popište zvolenou ukázku. 5. Vložte si libovolný zdroj v KML formátu do Google Earth. Zobrazte vhodně téma, vložte printscreen a popište (Zdroje KML viz Studijní materiál). Cvičení 3: 6. Vytvořte pracovní list podle vzoru (viz Studijní materiál). Pracovní list bude určen pro žáky ZŠ a obsahovat minimálně 4 zajímavé a smysluplné úkoly na využití Google Earth. Jeden z úkolů se bude týkat časové řady (využijte funkci „Zobrazit historické snímky“ ). Snažte se využít rozmanité funkce programu. Využívejte vrstvy z Google Earth, využívejte Galerii z Google Earth apod. Pracovní list bude v černobílé podobě v rozsahu A4. Do druhé varianty pracovního listu uveďte řešení.