Otázky k zamyšlení
Zkuste si odpovědět na následující otázky. Pokud si nebudete odpovědí jisti, zkuste si ji vyhledat a znovu přečíst v příslušné pasáži této kapitoly.
- Jak charakterizuje batolecí období Erik H. Erikson? Jakou ctnost by si mělo batole vytvořit k úspěšnému vstupu do další životní fáze?
- Popište průběh vývoje chůze v průběhu batolecího období.
- Jak je vhodné rozvíjet jemnou motoriku v průběhu batolecího období?
- Co je to lateralita? Jakým způsobem má smysl ji u batolat diagnostikovat?
- Popište změny ve způsobu myšlení kojence a batolete.
- Co nám říkají výsledky empirických šetření Johna Bowlbyho? Jak je můžete využít ve své praxi?
- Jaký význam mají vrstevníci pro batole?
- Co to znamená, že se batole nachází ve fázi negativismu? Jakými výchovnými prostředky se dá toto období zvládnout?
- Jak se mění slovní zásoba dítěte v průběhu batolecího období? Jak se v tomto věku proměňuje tvorba větných celků?
- Jaký je rozdíl mezi referenčním a expresivním způsobem užívání řeči?