Didaktika geologického učiva Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU jelinkova se psem Rudické propadání Osnova seminářů •Út 16:40 -18:20 •2 seminární skupiny (sudý a lichý týden) l •exkurze (9.10. nebo 23.10.) •výuka ve třídě: celkem 4 x za semestr •Lichý týden: 22.9., 6.10., 20.10., 3.11. •Sudý týden: 29.9., 13.10., 27.10., 10.11. • ¡ ¡ Podmínky udělení zápočtu ¡maximálně 1 neúčast na výuce ve třídě ¡účast na exkurzi v Jedovnicích ¡návrh terénního cvičení nebo exkurze ve vybrané geologické lokalitě (okolí bydliště) mimo lokality, které uvidíte na exkurzi lrozsah min 2 strany lkaždý zpracuje samostatně a na jinou lokalitu lpráci je třeba odevzdat v tištěné formě (dr. Vodová) lpřihlašování k tématům od 1.10. do 30.11. 2015 ltermín odevzdání: do 19.12. 2015 ¡ Osnova seminární práce Exkurze (terénní cvičení) do …. např. lomu Hády Typ exkurze a její zaměření: komplexní jednopředmětová (živá a neživá příroda Morav. krasu) komplexní vícepředmětová (Př + Ze geologická stavba a tvary reliéfu na území Moravského krasu) tematická (horniny Moravského krasu) Třída: Škola: Počet učitelů: Místo realizace: (kam s nimi půjdete) Časová dotace: (45 min., 90 min, …) Prostředky výuky: (učební pomůcky a technické výukové prostředky) Vybavení žáka: (co pro výuku v terénu potřebuje) Osnova seminární práce A) Přípravná část Zařazení do výuky dle RVP Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Tematický celek: Průřezová témata: VVC: formulujte pro Vaši konkrétní exkurzi, neopisujte očekávané výstupu z RVP ZV! Analýza učiva 1. Pojmy: opěrné: nové: 2. Dovednosti: 3. Mezipředmětové vztahy Osnova seminární práce Organizační záležitosti: Ø kdy nahlásíte vedení školy a rodičům – dostatečný časový předstih (další dozor, změny v rozvrhu, rodiče) Øplán trasy s terénem (vstup do zařízení, zajištění průvodce) Øzajištění jízdenek, vstupenek, dozoru atd. Øpotvrzení účasti dítěte na akci od rodičů (cca 14 dni dopředu nechat zapsat do ŽK, poté kontrola podpisu rodičů). Osnova seminární práce Realizační část Úvod: instrukce pro žáky: téma, místo, čas, oblečení, obutí, pomůcky, zásady BOZP a chování během exkurze (nechodit ke hraně lomu, netrhat chráněné rostliny apod.), výstupy z exkurze - žáci si mají vést poznámky (datum, místo, druhy). Pokud lokalita podléhá zvláštní ochraně, je třeba zjistit podmínky pro pohyb na lokalitě. Odborná část – volba metody expozice učiva + vlastní teorie Vlastní teoretická část: -formulovat svými slovy na základě věrohodných literárních pramenů -Osnova: - zasazení do širšího kontextu (ČR, region, geologické jednotky) - minerály, horniny (případně zkameněliny) území a jejich vznik - zajímavosti a praktické věci vztahující se ke konkrétním geologickým pojmům (žáci si je snadněji zapamatují) Osnova seminární práce závěrečné shrnutí: -nové poznatky a jejich aplikace do výuky -kázeň výstup z exkurze: -plakát, nástěnka apod. - funkce: zopakování, informace pro rodiče, výzdoba třídy atd. použitá literatura v Chlupáč, Ivo, Brzobohatý, Rostislav, Kovanda, Jiří et Stráník, Zdeněk (2011): Geologická minulost České republiky. 2. opravené vyd. Praha: Academia, 436 s. ISBN: 978-80-200-1961-5. vRegionalne geologická klasifikace Českého masivu vRegionálně geologická klasifikace Západních Karpat Literární a informační zdroje pro odbornou část I. začlenění do geologických jednotek: geol Gel Vávra, Václav et Štelcl, Jindřich (2014): Významné geologické lokality Moravy a Slezska. Brno: Masarykova univerzita, 286 s. Vávra, Václav, Štelcl, Jindřich et Malý Karel (2009): Průvodce po geologických zajímavostech kraje Vysočina. Jihlava: Muzeum Vysočiny Jihlava, 145 s. GÁBA, Zdeněk, HLADILOVÁ Šárka, HOUZAR Stanislav, SKUPIEN Petr, VAŠÍČEK Zdeněk a ZIEGLER Václav (2002): Geologické vycházky. Praha: Karolinum, 493 s. Literární a informační zdroje pro odbornou část II. Charakteristika vybraných geologických lokalit MOTYČKA, Vladimír (2012): Geologické zajímavosti České republiky. Praha: Academia, 364 s. ZIMÁK, Jiří et al. (1995): Průvodce ke geologickým exkurzím: Střední a severní Morava, Slezsko. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 76 s. ZIMÁK, Jiří et al. (1997): Průvodce ke geologickým exkurzím: Morava - střední a jižní část. Olomouc: Vydavatelství University Palackého, 130 s. Literární a informační zdroje pro odbornou část II. Charakteristika vybraných geologických lokalit Košťák, Martin et Mazuch, Martin [eds. ] (2011): Putování našim pravěkem. Praha: Granit, 191 s. Multimediální mieralogicko-petrografický průvodce po území Čech Mineralogicko-petrografický exkurzní průvodce po území Moravy a Slezska Literární a informační zdroje pro odbornou část II. Charakteristika vybraných geologických lokalit Literární a informační zdroje pro odbornou část III. Zařazení do širšího kontextu – typ hornin a jejich vznik ZAPLETAL, Jan (1998): Základy geologie. 2. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 93 s. ISBN: 80-7067-855-0 ZIMÁK, Jiří (1998): Mineralogie a petrografie. 3. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 226 s. ISBN: 80-7067-856-9. KALVODA, Jiří, BÁBEK, Ondřej, BRZOBOHATÝ, Rostislav (2002): Historická geologie. 2. vyd., Olomouc : Univerzita Palackého, 199 s. SEJKORA, Jiří, KOUŘIMSKÝ, Jiří (2005): Atlas minerálů České a Slovenské republiky. Praha : Academia, 375 s. ISBN: 978-80-200-1317-0 NOVÁK Václav et al. (1992): Vlastivěda moravská: neživá příroda. 1.vyd. Brno: Vlastivědná a muzejní společnost, 242 s. Pek, I., Vašíček, Z., Roček, Z., Hajn, V., Mikuláš, R. (1996): Základy zoopaleontologie. - UP Olomouc, 263 s vgeologická mapa – v tištěné podobě 1:200 000, pro popis vhodnější 1:50 000 nebo 1:25 000 - textové vysvětlivky – další zdroj informací vgeologické mapy na internetu např.: http://www.geologicke-mapy.cz/ Literární a informační zdroje pro odbornou část IV. Minerály, horniny a fosílie dané lokality Na základních školách v v 9. ročník společně se základy ekologie (hodinová dotace 1-2 hod/týdně) v RVP ZV Výuka geologického učiva v českých školách Učivo § Země – vznik a stavba Země § nerosty a horniny – vznik, vlastnosti, kvalitativní třídění, praktický význam a využití zástupců, určování jejich vzorků; principy krystalografie § vnější a vnitřní geologické procesy – příčiny a důsledky § půdy – složení, vlastnosti a význam půdy pro výživu rostlin, její hospodářský význam pro společnost, nebezpečí a příklady její devastace, možnosti a příklady rekultivace § vývoj zemské kůry a organismů na Zemi – geologické změny, vznik života, výskyt typických organismů a jejich přizpůsobování prostředí § geologický vývoj a stavba území ČR – Český masiv, Karpaty § podnebí a počasí ve vztahu k životu vVzdělávací oblast: Člověk a příroda vVzdělávací obor: Přírodopis vTematický celek: Neživá příroda ¡Žák Øobjasní vliv jednotlivých sfér Země na vznik a trvání života Ørozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím ¡ určovacích pomůcek Ørozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů, včetně geologického oběhu hornin i oběhu vody Øporovná význam půdotvorných činitelů pro vznik půdy, rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy v naší přírodě Ørozlišuje jednotlivá geologická období podle charakteristických znaků Øuvede na základě pozorování význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života na Zemi NEŽIVÁ PŘÍRODA Očekávané výstupy Kabinet učitele geologie üvzorky minerálů, hornin üsbírka zkamenělin ügeologická mapa ČR ügeologické kladivo ülupa (zvětšení min 5x) üknihy a časopisy ü Přírodniny v geologickém vyučování ¡Učitel si vytváří sbírku přírodnin (regionální princip – okolí školy) ¡Mineralogické burzy a výstavy ¡ ¡ODBĚR VZORKŮ ¡Vzorky se formátují geologickým kladivem (multiplikáty 6x4 cm, výstavky 14x10cm) ¡ zvětralé x čerstvé nerosty a horniny (demonstrace jejich změn) ¡Vzorky balíme do papíru a doplníme popisem (lokalita, datum ¡Určení nerostů a hornin (určovací klíče, on-line klíč) ¡ 1. Minerály a horniny Přírodniny v geologickém vyučování ¡Školní sbírky vSystematická sbírka – na viditelném místě, aby si ji žáci mohli prohlížet (vitríny na chodbách, učebna přírodopisu) vPracovní sbírka – kabinet učitele, učebna přírodopisu vMultiplikáty v přírodnina nebo její část v každý žák může pozorovat v žák zapojuje více smyslů v levné, malé, snadno opatřitelné (učitel si je může vyrobit sám – průběžné vytváření sbírek – několik let) v běžné - musí obsahovat typické přírodniny ¡ v ¡ 1. Minerály a horniny Přírodniny v geologickém vyučování ¡Objasnění vzniku (ichnofosilie, koprolity, pravé zkameněliny; jádro, otisk, výlitek, odlitek) – výroba sádrového odlitku, otisku z plastické hmoty ¡Kolekce zkamenělin pro názornou ukázku ¡Multiplikáty ¡ ¡ ¡ 2. Zkameněliny image066 1 - pohřbení schránky a zaplnění dutiny sedimentem 2 - kamenné jádro 3 - vyloužení schránky a zaplnění uvolněného prostoru minerální látkou (výlitek) 4 - vnější jádro 5 - pravá zkamenělina v užším slova smyslu, 6 – deformace 7 - fyzikálně chemický rozklad 8 - mechanická destrukce 9 - rozevření schránky 10 - oddělení misek 11 - pohřbení a zachování izolované misky, 12 - pohřbení schránky bez zaplnění vyprázdněné dutiny sedimentem 13 - rozpuštění původní schránky - po rozbití horniny obdržíme její otisk (negativ); a - nezpevněný sediment, b – hornina. Možnosti fosilizace schránky mlže (Kumpera, Vašíček, 1988) > Přírodniny v geologickém vyučování ¡Co demonstrujeme: lstromovité plavuně – karbon (v uhlí) Sigilllaria, Lepidodendron ¡ ¡ Sigillaria_sp 2. Zkameněliny 7984D burian_sigillaria Přírodniny v geologickém vyučování ¡Co demonstrujeme: ltrilobiti – národní princip, jinde ve světě se na ZŠ neučí ¡ 1. Zkameněliny image021 trilobit Literatura pro učitele geologie Geologické procesy ¡COENRAADS, Robert R. (2007): Tajemství Země. Praha: REBO, 304 s. ¡DINWIDDIE, Robert, LAMB, Simon a REYNOLDS, Ross (2012): Bouřlivá planeta Země. Praha: Fortuna Libri, 360 s. ¡LOŽEK, Vojen (2011): Zrcadlo minulosti: Česká a slovenská krajina v kvartéru 2. vyd., Praha: Dokořán, 200 s. ISBN: 978-80-7363-340-0. ¡LOŽEK, Vojen (2011): Po stopách pravěkých dějů. 1. vyd., Praha: Dokořán, 184 s. 978-80-7363-301-1. detail_zrcadlo-minulosti-vojen-lozek 382682 http--d----l----l--img ¡Mocné síly planety Země. Dokument BBC. Velká Británie 2007, 5 DVD, celková délka 252 min. ldisk 1 – sopky, ldisk 2 – atmosféra, ldisk 3 - led, ldisk 4 – oceány, ldisk 5 vzácná planeta. mocné síly planety Země Literatura pro učitele geologie Geologické procesy Literatura pro učitele geologie Skripta ¡ZAPLETAL, Jan (1998): Základy geologie. 2. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 93 s. ISBN: 80-7067-855-0 ¡ZIMÁK, Jiří (1998): Mineralogie a petrografie. 3. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 226 s. ISBN: 80-7067-856-9. ¡ZIMÁK, Jiří (2001): Ložiska nerostných surovin. 1. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 98 s. ISBN: 80-244-0230-0. ¡KALVODA, Jiří, BÁBEK, Ondřej, BRZOBOHATÝ, Rostislav (2002): Historická geologie 2. vyd., Olomouc : Univerzita Palackého, 199 s. ¡ Literatura pro učitele geologie Skripta ¡ZAPLETAL, Jan (1998): Základy geologie. 2. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 93 s. ISBN: 80-7067-855-0 ¡ZIMÁK, Jiří (1998): Mineralogie a petrografie. 3. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 226 s. ISBN: 80-7067-856-9. ¡ZIMÁK, Jiří (2001): Ložiska nerostných surovin. 1. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 98 s. ISBN: 80-244-0230-0. ¡KALVODA, Jiří, BÁBEK, Ondřej, BRZOBOHATÝ, Rostislav (2002): Historická geologie 2. vyd., Olomouc : Univerzita Palackého, 199 s. ¡ ¡AUGUSTA, Josef (2005): Zavátý život., Praha: Albatros, 2005, 160 s. ¡ŠPINAR, Zdeněk V. (2005): Velká kniha o pravěku. 5. vyd., Praha: Aventinum, 2005, 256 s. ¡ZÁRUBA, Bořivoj (1997): Otisky času. 2. vyd., Praha: Aventinum, 1997, 359 s. ISBN: 80-7151-163-3. Zavátý život Velká kniha o pravěku Otisky času Literatura pro učitele geologie Vývoj života Literatura pro učitele geologie Vývoj života ¡STEYER, Sebastian (2011): Země před dinosaury. Praha: Ottovo nakladatelství,. 200 s. ¡ZÁRUBA, Bořivoj (2008): Svět pravěku. 2. vyd., Praha: Albatros, 2008, 152 s. ISBN:978-80-00-02099-0. ¡ZÁRUBA, Bořivoj: 777+1 zajímavost z historie Země [CD ROM]. ¡ZÁRUBA, Bořivoj a BURIAN, Zdeněk (2008):Putování po pravěku: Dobrodružná cesta do úsvitu Země. Praha: Albatros, 31 s. ¡ ¡ ¡ Svět pravěku Literatura pro učitele geologie náměty pro výuku geologie ¡ALTMANN, Antonín (1975): Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. 3. upravené vyd., Praha: SPN, 157 s. ¡DOBRORUKOVÁ Jana a kol. (2008): Člověk a příroda inspirace a projekty: Přírodopis 100 námětů pro tvořivou výuku. Scientia, Praha 2008, 203 s. ¡Kolektiv autorů (2011): Fascinující pokusy pro každý den. Praha: REBO 368 s. ¡PAUK, František (1979): Didaktika geologických věd. 1. vyd., Praha: SPN, 253 s. ¡ ¡ ¡ ¡Použité obrázky ¡http://www.krevetka.cz/shop/files/products/005-trilobit.jpg ¡http://nd01.jxs.cz/693/107/e3285eb524_18914525_o2.jpg ¡http://www.topdiamanty.cz/wp-content/gallery/vyuziti/vyuziti-diamanty-8.jpg ¡http://www.arara.cz/i/imgs/419/121419.jpg ¡http://www.academia.cz/img/knihy/obalky2/tn/atlas-mineralu-ceske-a-slovenske-republiky.jpg ¡http://www.azknihy.cz/data/products/detail_zrcadlo-minulosti-vojen-lozek.jpg ¡http://www.november.cz/i/imgs/682/382682.jpg ¡http://www.svet-kamenu.cz/files/image183[3].jpg ¡http://www.online-knihy.cz/UserFiles/zbozi/obrazky/tajemstvi-zeme-0074910.jpg ¡http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Sigillaria_sp.5_-_Carbonifero.JPG ¡http://web8.orcaserver.de/ecco/stories/articles/prehistoric/burian_sigillaria.jpg ¡http://geologie.vsb.cz/paleontologie/paleontologie/zoopaleontologie/ANNELIDA/Trilobita_soubory/ima ge021.jpg ¡http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_181124_orig.jpg ¡http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_239293_orig.jpg ¡http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_250356_orig.jpg ¡http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_287324_orig.jpg ¡http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_204253_orig.jpg ¡http://geologie.vsb.cz/paleontologie/paleontologie/Vznik%20a%20mo%C5%BEnosti%20zachov%C3%A1n%C3%AD %20fosili%C3%AD1.htm ¡http://www.zskomtu.cz/vyuka/biologie/olympiady/olympiada2006/horniny/obrazy/trilobit.jpg ¡http://www.dvd-premiery.cz/exec/ShowImage.aspx?img=http://www.dvd-premiery.cz/fotocache/bigorig/10 3801.jpg&title=Mocn%C3%A9%20s%C3%ADly%20planety%20Zem%C4%9B%20kolekce%20-%205xDVD%20-%20BBC%20(pap% C3%ADrov%C3%BD%20obal) ¡