Didaktika přírodopisu 1 6. seminář: Bloomova taxonomie kognitivních VC Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU ¡…. vysvětlit pojem „Bloomova taxonomie výukových cílů“ ¡….objasnit princip, na kterém je tato taxonomie vytvořena ¡….stručně charakterizovat jednotlivé hladiny Bloomovy taxonomie výukových cílů ¡…. uvést příklady aktivních sloves typických pro jednotlivé hladiny Bloomovy taxonomie výukových cílů ¡…na příkladech rozlišit jednotlivé hladiny Bloomovy klasifikace ¡….pro jednotlivé hladiny vymyslet příklady výukových cílů ¡…na příkladech rozlišit jednotlivé hladiny Bloomovy klasifikace l Student bude schopen…. Taxonomie kognitivních vzdělávacích cílů podle Blooma ¡- autor: Benjamin Bloom (v díle Taxonomy of Education Objectives,1956) -podrobně rozpracováno např. v Pasch, M. et al.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině ¡ -6 hierarchických úrovní („hladin“) - od nejjednodušší k nejsložitější: znalost, pochopení, aplikace, analýza, syntéza a hodnocení l l Taxonomie kognitivních vzdělávacích cílů podle Blooma ¡Nevýhody: l1) hranice mezi kategoriemi nejsou jasně definované (např. aplikace a analýza) l2) Složitější úlohy v sobě zahrnují několik úkonů – obtížně zařaditelné l=> Je důležité přemýšlet nad obtížností Vc a usilovat o dosažení vyšších hladin! l l -nejnižší úroveň kognitivních cílů (nejméně náročná) Þžák má zopakovat (reprodukovat) to, co už dříve slyšel (naučil se) = > stejná formulace ¡ ¡ 1.Znalost (zapamatování) Př.: Definujte vyšší rostliny. Uveďte tři zástupce korýšů, o kterých jsme v minulé hodině mluvili. Kdo objevil strukturu DNA? Vyberte z uvedeného seznamu rostliny jednoděložné. U uvedených přírodnin určete, zda se jedná o nerost či horninu. Vyjmenujte organely rostlinné buňky. ¡typická slovesa používaná k vymezování cílů: odefinovat ovyjmenovat odoplnit onapsat oopakovat opojmenovat opřiřadit oreprodukovat oseřadit ovybrat ourčit ovybavit si ouvést výčet (seznam) oidentifikovat onazvat ooznačit oříci kdy oříci kde oříci kdo -2. nejnižší úroveň Bloomovy taxonomie kognitivních cílů Þžák učivo pochopil a je schopen vysvětlit ho vlastními slovy Þvybaví si naučenou látku a vyjádří ji vlastními slovy Þstejný význam, ale jiná formulace ¡ 2. Pochopení (porozumění) Př.: Vlastními slovy vysvětlete co jsou to vyšší rostliny. Stručně shrňte vlastnosti pryskyřníkovitých rostlin. Objasněte rozdíl mezi rostlinami jednoděložnými a dvouděložnými. Vlastními slovy vyjádřete podstatu pojmu hlodavci. ¡typická slovesa používaná k vymezování cílů: ¡ odefinovat vlastními slovy ojinak formulovat ojinak vyjádřit ovyjádřit vlastními slovy ovysvětlit ouvést příklad ointerpretovat oilustrovat oobjasnit oodhadnout oopravit opřeložit opřevést ovypočítat ozkontrolovat opopsat oshrnout oříci, co znamená… Þžák je schopen vybavit si informace a dále je transformovat („něco s nimi udělat“) Þabstrakce v konkrétních situacích Þpřenos informací do nových (problémových) situací 3. Aplikace (použití) Př.: Proč žížaly vylézají za deště ze země? Uspořádejte Národní parky v České republice podle rozlohy. Zařaďte skokana zeleného do taxonomických jednotek. ¡Typická slovesa používaná k vymezování cílů: oaplikovat opoužít odemonstrovat odiskutovat ointerpretovat údaje onačrtnout onavrhnout oplánovat oprokázat ořešit ouvést vztah mezi ozařadit onalézt ovybrat ovyčíslit ouspořádat ovyzkoušet Þžák nejprve rozebere (analyzuje) komplexní informaci na prvky a části – obeznámí se s jejich hierarchickým uspořádáním, vztahem a interakcí Þ formuluje vlastní závěry situací 4. Analýza Př.: Které faktory nejvíce přispěly k přechodu rostlin z vodního prostředí na souš? oanalyzovat onajít princip uspořádání oprovést rozbor orozebrat orozhodnout orozlišit orozdělit ospecifikovat oporovnat odiferencovat Typická slovesa používaná k vymezování cílů: Þsložení prvků a částí do předtím neexistujících celků Þžák sám vytvoří svůj „originál“ (něco co předtím neexistovalo) Þmusí přemýšlet – provádí více operací ÞVytváří vlastní dílo (závěry) 5. Syntéza Př.: Rozvrhněte výuku přírodopisu do ročního tematického plánu. Napište esej na téma život v deštném pralese Typická slovesa používaná k vymezování cílů: ¡tvořit ¡stavět ¡vytvořit originál ¡komponovat ¡psát ¡řešit ¡předvést ¡stanovit ¡předpovědět ¡kombinovat ¡ ¡napsat sdělení (zprávu) ¡navrhnout ¡organizovat ¡reorganizovat ¡vyvodit obecné závěry ¡postavit ¡poskládat ¡vynalézt ¡naplánovat ¡modifikovat ¡ ¡- žák hodnotí na základě kritérií a norem (předem dána nebo si je stanoví sám) Þsám zaujme stanovisko, rozhodne, která možnost je dle stanovených podmínek nejvhodnější Þje schopen svou volbu zdůvodnit a obhájit 6. Hodnocení (hodnotící posouzení) Př.: V čem podle vás spočívá přínos projektové výuky v přírodopisu? Svoji odpověď zdůvodněte. Zhodnoťte význam parku Lužánky pro živé organismy. Diskutujte o významu primární prevence jako nástroje boje proti HPV. Posuďte seminární (bakalářskou, diplomovou práci). ¡ Žák hodnotí na základě kritérií a norem (předem dána nebo si je stanoví sám) ÞSám zaujme stanovisko, rozhodne, která možnost je dle stanovených podmínek nejvhodnější ÞJe schopen svou volbu zdůvodnit a obhájit ¡ ¡Př.: V čem podle vás spočívá přínos projektové výuky v přírodopisu? Svoji odpověď zdůvodněte. ¡ Zhodnoťte význam parku Lužánky pro obyvatele města Brna. ¡ Diskutujte o významu primární prevence jako nástroje boje proti HPV. Posuďte seminární (bakalářskou, diplomovou práci). 6. Hodnocení (hodnotící posouzení) ¡Typická slovesa používaná k vymezování cílů: oargumentovat oobhájit ovyvrátit orozvíjet okritizovat oposoudit oocenit ooponovat opodpořit ozaujmout stanovisko oporovnat oospravedlnit odiskutovat oprověřit orozhodnout ovybrat ouvést klady a zápory ozdůvodnit ozhodnotit ¡HUNTEROVÁ, Madeline: Účinné vyučování v kostce. 1. Vyd, Praha: Portál, 1999, 101 s. ¡ ¡KALHOUS, Zdeněk & OBST, Otto: Školní didaktika. 1. Vyd, Praha: Portál, 2002, 448 s. ¡ ¡PASH, Marvin: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 1. Vyd, Praha: Portál, 1998, 424 s. ¡ ¡PETTY, Geoffrey: Moderní vyučování. 5. Vyd, Praha: Portál, 2008, 380 s. ¡ Literatura: