Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU Materiály do receptáře začínajícího učitele ¡1) Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV – pracovní list ¡2) Záznamový list a hodnotící arch na hodinu přírodopisu na téma měkkýši (J. Dobroruková) ¡3) Výchovně vzdělávací cíle formulované pro hodinu přírodopisu ¡4) Pojmová mapa na přírodopisné téma ¡ ¡5) Přehled mezipředmětových vztahů hodinu přírodopisu na zvolené téma (s konkrétními příklady použitelnými ve výuce) ¡ ¡6) Příprava na hodinu základního typu (může být stejná jako příprava z pedagogického deníku) ¡ ¡7) Roční časově tematický plán učiva přírodopisu ¡Po absolvování semináře bude student schopen…. ¡ l…..vlastními slovy vysvětlit co jsou to mezipředmětové vztahy l…vlastními slovy vysvětlit pojmy: horizontální a vertikální mezipředmětové vztahy l….v souvislosti s přírodopisným učivem uvést příklady horizontálních a vertikálních mezipředmětových vztahů l….na konkrétním tématu (tématickém celku) vysvětlit které mezipředmětové vztahy by rozvíjel a proč l Mezipředmětové vztahy -vyjadřují vztah k ostatním vyučovaným předmětům ¡ ¡1) Vertikální ¡ – vztah k předmětům, které nejsou vyučovány ve stejném časovém úseku ¡ - např. prvouka (přírodověda) – přírodopis – biologie les-veg-stupne dna Granat,_Madagaskar Mezipředmětové vztahy ¡2) Horizontální ¡– vztah k paralelně vyučovaným předmětům ¡ ¡A) mezipředmětové vztahy s přírodovědnými předměty ¡ přírodopis – chemie – fotosyntéza, dýchání, genetika, mineralogie ¡ přírodopis – fyzika – fyzikální vlastnosti nerostů ¡ přírodopis – zeměpis – biomy, vegetační stupně les-veg-stupne dna Granat,_Madagaskar ¡přírodopis – dějepis – objev buňky, boj s nemocemi, vznik života, choroby slavných Tycho Brahe a prasklý močový měchýř ¡přírodopis – VV – znázornění lidského těla v uměleckých dílech ¡přírodopis – ČJ: slova cizího původu (z řečtiny, AJ, latiny) ¡ jejich význam, z jakého jsou jazyka, jak se správně píší. evoluce, fylogeneze, antikoncepce atd. archepteryx Michelangelo-David_JB01 _64163594_64163593 B) mezipředmětové vztahy s humanitními předměty Zadání úkolu do receptáře ¡Jaké mezi předmětové vztahy byste rozvíjeli v hodině přírodopisu na téma……. les-veg-stupne dna Granat,_Madagaskar Citace použitých obrázků ¡Vegetační stupně: http://prazskestezky.cz/kunrat/ku11.html ¡ ¡Šroubovice DNA: http://www.3dscience.com/3D_Models/Biology/DNA/DNA_with_Phosphate.php ¡ ¡Granát: ¡http://cs.wikipedia.org/wiki/Gran%C3%A1t_(miner%C3%A1l)#mediaviewer/File:Granat,_Madagaskar.JPG ¡ ¡Michelangelův David: ¡http://en.wikipedia.org/wiki/David_(Michelangelo)#mediaviewer/File:Michelangelo-David_JB01.JPG ¡ ¡Burianův Archeopteryx: ¡http://agathaumas.blogspot.cz/2011/09/archaeopteryx-lithographica1861-2011.html ¡ ¡Tycho Brahe: ¡http://www.bbc.com/news/science-environment-20344201