Seno Yenkovskémalotřídce T.ux,eaxzaNavráťi}ová a střední hotelovou školu přÍvedla Zuzanu Navrátilovou představa, Že práce mezi Iidmi ji bude bavit. Jenžepostupně zjÍšťovala,Že budoucí profese je většínuda, než čekala.V maturitním ročníkuale ořišIa záchrana. Na. šlasÍpartnera, mladéhoučitele,navícz kantorskérodiny' Abrzy mělajasno,právětéhleprofesise chcev budoucnuvěnovattaké. oslnil ji předevšímpartnerůvotec,kter}iv Lysénad Labem kousek od Prahyvedemalotřídku.,,Žiiítam,,,říkáo přítelověrodině Zuzana Nawátilová a má tímna mysli nejenfakt,ževe škole majízároveň byt. ''Pořádajíco chvílinějakou akci, dětský den, setkáni s rodiči,posezenís dětmiu ohně,..vypočítávánamátkou. ''obdivujito:skončírryÍuka,máte toho plnékecky,a přesto vymýšlíte,co ještěs dětmipodnÍknout... Zuzana Navrátilová ví,o čemmluví.Přesto, žepedagogickou fakultu budekončitažletos,má za sebourok práce na základní školev Čelákovicích.Fakultě v Hradci Itálové lyčítá,žemístopotápěnípro puk na dno bazénuv hodinách plaváníjítam měIiukázat,jak vypadá třídníkniha a katalogovýlist Žáka.A něco o tom, jak komunikovats rodičÍ.Nejistá se totižcítíspíšmezi nimi než mezi dětmi' ,,Mámnaštěstíve školeochotnéa schopnékolegy, kdyŽjsem sÍnevěděIarady,poradilimi,..říká. LonÍučÍIatřeéákya bylato pý ''skvělď.třída.''Dětibyly kamarádské,vycházelymezi sebounavzájemi Sernnou,..snažíse dát obsah větě,kterou učitelétak častopouŽívají.,,Ave třídě bylo jen málo dětí,kteréměly nějakýproblém.|soutřídy,kde je dětí s poruchamÍučenía chovánítřeba čtvrtina,nevím,jak bych to zvládla.AIetadyjsemprvnímrokemv praxi proplulas lehkostí... Malotřídka v Lyséje sice jejívzor,ale na učenítam nepomýšlí. ,,Jsoutam zaslouŽiléučitelkya ani sejim nedivím,Ženechtějíodcházet,.,říká.,,Navícbych si připadala jako protekčnÍdítě'nejdřív si musímvyšIapatvlastnícestu...Vbudoucnuby ale chtělana ně. jakou malotřídku,at uŽtuhle nebo jÍnou' Učitelskáprofeseji přitahujetakékvůIitomu,Žese při nídá dobře starat o vlastníděti.,,Nechci,aby to vyzněIohloupě,ale pro Ženskouje tohle povoláníideáIní,,.vysvětluje.,'Budumítjednou s dětmi stejnýrytmus, ráno všichnipůjdemedo školya v létěbu. dememítprázdniny... DaIšívěc,na kterousetěší,IeŽívevzdálenějšíbudoucnosti.,,Moc se mi líbí,kdyžstaršíkolegyně potkávajídospěIélidi, kterékdysi učily,..říká.,,Těšímse,Žetakéza mnou sebudoubývalížácijednou wacet a budemespolečněvzpomínat...NejbliŽšíbudoucnostjeúplně jasná:IetosbudeZuzanaNawátilová poprvéučitprvňáčky.m R E S P E K T . C Z 39