11. Návaznost předškolního a základního vzdělávání nRVP PV: nDůležitým úkolem předškolního vzdělávání je vytvářet dobré předpoklady pro pokračování ve vzdělávání …….V zájmu zajištění propojenosti a plynulé návaznosti předškolního a základního vzdělávání a z důvodu maximálního využití a uplatnění výsledků dosažených v etapě předškolního vzdělávání je nutné, aby základní škola, zejména v počátcích své práce s dítětem, s těmito přirozenými rozdíly ve vzdělávacích možnostech i výkonech dětí dostatečně počítala, brala v úvahu psychologická a didaktická specifika vzdělávání dětí této věkové skupiny a promítala tyto zřetele náležitě do svých forem a metod vzdělávání. nRVP ZV: nRVP ZV navazuje svým pojetím na RVP PV nZákladní vzdělávání navazuje na předškolní vzdělávání a na výchovu v rodině…. na 1. stupni je založeno na poznávání respektování a rozvíjení individuálních potřeb, možností a zájmů žáků n > Zásady vzdělávání vyplývající ze Školského zákona nRovný přístup ke vzdělávání bez diskriminace nZohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce nVzájemná úcta, respekt, názorová snášenlivost, solidarita a důstojnost všech zúčastněných nSvobodné šíření poznatků, které vyplývá z výsledků poznání světa nZdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a co nejširšího uplatňování moderních pedagogických přístupů a metod nHodnocení výsledků vzdělávání vzhledem k dosahování cílů vzdělávání stanovených tímto zákonem a vzdělávacími programy > OBECNÉ CÍLE VZDĚLÁVÁNÍ: nRozvoj osobnosti člověka, který bude vybaven…. nPochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost nPochopení a uplatňování principu rovnosti žen a mužů nUtváření vědomí národní a státní příslušnosti… nPoznávání světových a evropských kulturních hodnot a tradic… nZískání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně… n > Co je připravenost na školu nRozvinuté kompetence nŠkolní zralost > Návaznost rámcových vzdělávacích programů v oblasti kompetencí nPředškolní vzdělávání: 1.Kompetence k učení 2.K. k řešení problémů 3.K. komunikativní 4.K. sociální a personální 5.K. občanské a činnostní 6. nZákladní vzdělávání: 1.Kompetence k učení 2.K. k řešení problémů 3.K. komunikativní 4.K. sociální a personální 5.K. občanské 6.K. pracovní n > KOMPETENCE K UČENÍ n Předškolní vzdělání: n- soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů n Základní vzdělání: n- samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává , kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti > KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ nPředškolní vzdělání: n- řeší problémy, na které stačí: známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého nZákladní vzdělání: n- samostatně řeší problémy: volí vhodné způsoby řešení: užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické výzkumy > KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ nPředškolní vzdělání: n- dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.) nZákladní vzdělání: n- využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem > KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ nPředškolní vzdělání: n- ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje, v běžných situacích uplatňuje základní a společenské návyky, pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy nZákladní vzdělání: n- účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce > KOMPETENCE OBČANSKÉ A … nPředškolní vzdělání: n- má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami a co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat nZákladní vzdělání: n- chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu > …A ČINNOSTNÍ (PRACOVNÍ) nPředškolní vzdělání: n- svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat nZákladní vzdělání: n- využívá znalosti a zkušenosti v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření > Návaznost rámcových vzdělávacích programů v oblasti podmínek nPředškolní vzdělávání: nVěcné podmínky nŽivotospráva nPsychosociální podmínky nOrganizace nŘízení mateřské školy nPersonální a pedagogické zajištění nSpoluúčast rodičů nZákladní vzdělávání: nProstorové a materiální podmínky nPodmínky pro hygienické a bezpečné vzdělávání a život školy nPsychosociální podmínky nPersonální podmínky nOrganizační podmínky nPodmínky spolupráce školy a rodičů žáků > nProvázanost cílů, klíčových kompetencí, ale i podmínek ve všech rámcových vzdělávacích programech je pochopitelná, protože všem typům škol jde při vzdělávání o to, aby z dítěte, žáka a poté také studenta vyrostl člověk a občan demokratického státu s kompetencemi, které odpovídají soužití v pluralitní společnosti. > LITERATURA nHAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 nKOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1 nMATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-853-8 nPŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky, 1.díl. 4. vydání. Praha: SPN, 1964. nRámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. nRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Věstník MŠMT. nSMOLÍKOVÁ, K. a kol. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6 nŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204. n n n n >