Název: Zachráním svůj strom? Mgr. Lucie Pištěková Typ projektu: · Podle délky: mimořádně dlouhodobý (cca 2-5měsíců) · Podle prostředí: školní i mimoškolní · Podle počtu zúčastněných: společný (třídní) · Podle organizace: vícepředmětový · Podle navrhovatele: uměle připravený · Podle informačních zdrojů: volný i vázaný Smysl projektu: Studenti se naučí vážit si stromů a přírody. Pochopí význam deštných pralesů. Pochopí, že nám pralesy dávají kyslík a také, že jsou z části nelegálně káceny. Uvědomí si rozdíly v životě lidí. Naučí se komunikaci, spolupráci a vyjadřování se. Výstup: · Výstava fotografií dokumentující průběh projektu · Pamětní listiny · Texty tvůrčího psaní – příběhy · Kresby a otisky stromů · Zasazený strom Předpokládané cíle: Kognitivní: žáci: - znají příčiny a důsledky kácení deštných pralesů - porozumějí situacím lidí žijících v oblastech tropických pralesů - navrhnou řešení, které zabrání kácení deštných pralesů, popřípadě navrhnou způsob, jak kácení omezit a minimalizovat - chápou vzájemnou závislost a propojenost oblastí tropických pralesů a Evropy - obhájí si své stanovisko a názor Afektivní: žáci: - přijímají zodpovědnost za sebe a svět, ve kterém žijí - jsou motivováni k tomu, aby se aktivně podíleli na řešení místních problémů a přispívali k řešení problémů deštných pralesů - jsou solidární s lidmi žijícími v podmínkách deštných pralesů Psychomotorické: žáci: - dokáží vymezit problém kácení deštných pralesů, analyzovat ho a hledat různá řešení - dokážou efektivně spolupracovat s ostatními studenty na projektu - dokážou si na základě informací vytvořit vlastní názor na problematiku tropických pralesů - dokážou využívat empatie (chápou situaci lidí v oblasti tropických pralesů) Předpokládané činnosti: - vyhledají si místo (chráněnou krajinnou oblast), kterou chtějí navštívit - písemně zpracují téma (slohová práce) - velkoplošná malba stromu - výlet na zvolené místo – kresba a frotážování (otisk) stromu - práce s textem – Muž, který sázel stromy - vyhledávání informací (internet, knihy, časopisy…) - práce s textem – tvorba komiksu - vzájemná prezentace komiksu - tvůrčí psaní – vymyšlení příběhu k fotografiím - výtvarné zpracování společného problému (detailu) lidí z fotografií - výroba totemu a složení „modlitby“ (básnička, věta…) - vytvoření pamětní listiny a napsání návrhu řešení, jak zabránit kácení a zneužívání pralesů - zasazení stromku (rostlinky) Organizace: - práce ve skupinkách, samostatná práce - práce ve škole, mimo školu Předpokládané výukové metody: - metody slovní: práce s textem, vysvětlování, brainstorming, rozhovor, diskuze - metody praktické: grafické a výtvarné činnosti (kresba, frotážování) - metody názorně demonstrační: pozorování, práce s fotografiemi - metody řešení problémů - didaktické hry Předpokládané pomůcky: - Diktafon, počítač - Přílohy – pravidla her (Lovci lidí, text – Muž, který sázel stromy, Nábytek z tropického dřeva – text a komiks) - Mapy, atlasy, encyklopedie, knihy - Papíry, tužky, výkresy – formát A3 a A1, barvy, štětce, pastelky - Materiál – kartony, papíry, textil, dřevo, provázky, přírodniny, PET lahve, noviny - Lepidlo, fotografie, hrací kostky - Květináč Způsob prezentace projektu: - Velká výstava fotografií dokumentující průběh projektu v prostorách školy. Výstava je doplněna pamětními listinami a zasazenými stromky. - Zasazený strom - Texty tvůrčího psaní – příběhy - Pamětní listiny Způsob hodnocení: - Hodnocení v průběhu projektu i na závěr učitelem (pamětní listiny) – zpětná vazba na konci bloku, celkové pocity - Hodnocení studentů – jak se jim spolupracovalo, co by změnili, co se naučili, co je překvapilo - Společné hodnocení – průběh projektu Název: Holocaust. Vnímáme minulost? Mgr. Lucie Pištěková Typ projektu: · Podle délky: mimořádně dlouhodobý · Podle prostředí: školní · Podle počtu zúčastněných: společný ( třída, skupina ) · Podle organizace: mezipředmětový · Podle informačních zdrojů: volný i vázaný Délka trvání: 1 až 2 měsíce Věk: 14 až 20let Průřezová témata: · Osobnostní a sociální výchova · Výchova demokratického občana · Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech · Multikulturní výchova · Mediální výchova Předměty: · Občanská výchova · Výtvarná výchova · Dějepis Dovednosti: · Orientují se v problematice holocaustu, chápou „význam“ holocaustu. · Charakterizují pojem holocaust, umí jej popsat. · Jsou tolerantní, zaujímají aktivní postoj k problematice holocaustu. Očekávané výstupy (Člověk ve společnosti): · Objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám. · Rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti. Oborové cíle: · Orientují se v problematice holocaustu, umí popsat problém · Umí a orientují se v práci s internetovými a jinými zdroji · Umí utvořit ucelenou prezentaci k tématu holocaust Smysl projektu: Žáci si uvědomí, jaké hrůzy a smutné skutečnosti se za války udály. Vcítí se do situace, do života lidí, kteří válku a genocidu zažili. Chápou význam a dopad holocaustu. Mají povědomí o hrůzách druhé světové války. Jsou tolerantnější k sobě navzájem, více chápou své odlišnosti. Situaci si mohou alespoň částečně zažít, pracují s pocity, jako je strach, obava, nebezpečí…Na konci projektu nachází žáci odpověď na otázku „Vnímáme minulost?“. Výstup: Umělecké vyjadřovací prostředky: · Tvůrčí psaní, práce se slovem · Dramatizace příběhu a slova · Happening – společné vyjádření pocitů · Kresba, malba a linoryt · Fotografie · Zvukový a obrazový záznam Prezentační panely Vernisáž Pomůcky: · Papíry, výkresy, tužky, temperové a vodové barvy, štětce, linoleum, rydla, tiskařské barvy · Lepidla, nůžky, kartony, fixy · Digitální fotoaparát, diktafon, videokamera, počítač s připojením na internet, tiskárna Způsob prezentace projektu: · Výstava prezentačních panelů v budově školy, která bude zahájena vernisáží (happening – zapálení svíček, jako vzdání úcty obětem holocaustu). Krátké úvodní slovo ke smyslu a významu výstavy, významné datum 27.1. – Den památky obětí holocaustu. · Samotné prezentační panely. · Výtvarné práce studentů – malby, kresby, linoryty. · Fotografie dokumentující průběh projektu – součást výstavy. Způsob hodnocení: · V rámci třídy – společné hodnocení průběhu práce a výstavy. · Učitel – hodnocení práce žáků.