Stručný přehled probíraných témat. Alternativní pedagogické proudy: •Daltonský plán •Jenský plán •Waldorfská pedagogika •Montessori pedagogika •další směry Tyto školy si vzdělávají pedagogy ve svém vlastním systému. Učitelé už musí mít hotové vzdělání na ped. fakultě. Waldorfská pedagogika: •Tradiční předměty + další pro rozvoj všestrannosti dítěte (např. tkaní, knihařství…) •Všechny předměty povinné pro dívky i chlapce •Soulad mezi vědou, uměním a duchovními hodnotami •Obraz, rytmus, pohyb, epochy •Absence učebnic •Slovní hodnocení Daltonský plán: •Původně měsíční smlouvy žák+učitel •Dětské konference •Volnost, samostatnost, spolupráce •V ČR bloky (několik hodin týdně) •Dítě si volí předmět, plní úkoly povinné, volitelné a úkoly navíc •Sebekontrola, vedení záznamů o splněných úkolech Jenský plán: •Rodinná atmosféra, vybavení třídy •Týdenní plány •Rozhovory (ranní kruh, projektová témata, pondělí, pátek) •Hry didaktické i volné •Práce na úkolech, situace vybízející k aktivitě a spolupráci •Slavnosti – rána, narozenin, vánoc, výtvarné Začít spolu: •Ranní kruh, plán práce na den •Výuka, práce v centrech aktivity •Během týdne dítě vystřídá všechna centra (učivo se vztahuje vždy k jednomu tématu po dobu např. 1 týdne) •Náročnější dobrovolné úkoly navíc •Sebehodnocení dětí •Asistent pedagoga Zdravá škola: •Pohodové prostředí (věcné, sociální, organizační) •Zdravé učení (smysluplnost, přiměřenost, možnost výběru, spolupráce…) •Otevřené partnerství •Pohyblivá délka hodin •V některých ZŠ 3 hodiny TV, pohyb během přestávek •Stravování Lesní školy: •U nás jen školky •Pobyt venku •Zázemí v jurtě, tee-pee, maringotka •Vztah k přírodě •Zdravý životní styl Domácí vzdělávání: •V souladu s RVP a ŠVP školy, kde je dítě zapsáno •Hodnocení nejméně 2x za rok •Rodič minimálně středoškolské vzdělání s maturitou •Výpověď dohody ze strany školy neplní-li rodič podmínky dohody •V zájmu dítěte dostatek sociálních kontaktů s vrstevníky Minimální standardy v ČR pro MŠ a ZŠ Montessori: Podmínky pro výchovné a vzdělávací působení •třídy – skupiny dětí jsou věkově smíšené tak, aby respektovaly potřeby dětí dle M teorie • •děti mají možnost nerušené „volné“ práce 2,5 – 3 h denně • •učitel pracuje s chybou a pochvalou dle zásad a principů M (není podporována soutěživost, srovnávání, tresty a odměny) • •pro děti je vytvořena klidná a podnětná atmosféra, která podporuje děti ve vlastním objevování a učení v rámci svobodné volby • •děti s podílejí na tvorbě pravidel soužití ve třídě – bezpečné prostředí pro každého • •žákovské portfolio, vedení záznamů o individuálním pokroku • •hodnocení na vysvědčení je jen slovní Podmínky pro výchovné a vzdělávací prostředí •je připraven M materiál a aktivity vhodné pro aktuální vývojové období a potřeby dětí •materiály jsou přehledně uspořádány podle oblastí vzdělávání a přístupné v nezakrytých policích •děti mají možnost si vymezit svou pracovní plochu •stolky jsou sestaveny pro práci jednotlivců, dvojic i skupinek •ve třídě je prostor pro setkávání dětí ke společné komunikaci a sdílení, v MŠ elipsa pro cvičení koordinace pohybů a chůze •je připraven prostor pro pohodlnou práci a relaxaci •je připraveno místo pro osobní věci dítěte Personální podmínky •pedagog absolvoval min. 300 hodinový kurz M v ČR nebo zahr. •vytváří prostředí, kde je respektována individuální osobnost dítěte •vztah dětí buduje na principu empatie, má partnerský přístup k dětem s ohledem na stupeň vývoje dítěte •při práci s dětmi není pedagog zaměřen na výkon dítěte, vede „objektivní lekce“ •denně pozoruje děti při práci a o jejich práci a postupu si vede záznamy •je ochoten se stále profesně i osobnostně vzdělávat •podporuje komunikaci a spolupráci rodiny a školy •spolupracuje na obohacování vzdělávacího prostředí novými materiály a pomůckami •spolupracuje s ostatními kolegy v zařízení •zúčastňuje se informačních setkání, seminářů a konferencí M •aktivně se zapojuje do šíření principů m mezi pedagogy i rodičovskou veřejností Fáze vývoje dítěte – růst a přeměna „Musíme stále mít na paměti zásadní rozdíl mezi dítětem a dospělým. … Dítě je v neustálém stavu růstu a metamorfózy, zatímco dospělá osoba již dosáhla jakési normy svého druhu.“ M. Montessori •0 – 6 let … období transformací •0 – 3 roky … absorbující mysl (nevědomá) •3 – 6 let … absorbující mysl (vědomá) • •6 – 12 let … období jednotného růstu, střední období • •12 – 18 let … období transformace •12 – 15 let … puberta •15 – 18 let … adolescence • Montessori program „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“ (Praktická a smyslová výchova) •Smyslový průzkum světa •Nasávání kulturních aspektů •Zájem absorbující mysli •Svobodná volba ze smysluplných aktivit • Práce pedagoga „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“ Děti ve věku 0 – 6 let: •Základem je skutečný svět •Podmínky pro aktivní seznámení s okolním „předmětným“ světem •Svoboda a volnost ve spontánní činnosti a pohybu (být fyzicky nezávislém na dospělém) •Senzitivní fáze ve vývoji dítěte •Připravené prostředí – péče o sebe, rozvoj smyslového vnímání •Ukazujeme, jak se co dělá •Ukazujeme pořádek, co kam patří •Rituály v denním životě – jasný řád •Vhodná velikost nábytku a věcí, krásný materiál •Práce s reálným prostředím, které dítě obklopuje •Reálné příběhy v knihách (příroda, život dětí) •Učíme děti dokončit a kontrolovat si práci •Zdvořilostní lekce, cvičení ticha, koordinace a rovnováhy •Učitel dítě pozoruje, autorita ustupuje do pozadí Montessori program „Pomoz mi, abych myslel sám.“ (Kosmická výchova) •Průzkum myšlenek, příčin a důvodů •Abstraktní představy •Zájem o spravedlnost, dobro a zlo •Svobodná volba výběru •Uvažování, etické, abstraktní zkoumání s využitím představivosti •Zkoumání vesmíru, vzniku planety, rozmanitosti druhů… • Práce pedagoga „Pomoz mi, abych myslel sám.“ Děti ve věku 6 – 12 let: •Mnoho možností pro získání nových vědomostí •Je třeba „zapálit mysl dítěte“ •Umožnit dětem postupovat v učení stále dál (nebrzdit) •Propojené vzdělání •Stimulovat představivost, fantazii, abstrakci •Poskytnutí encyklopedií, knih, výpravy mimo školu za poznáním •Přednášení příběhů •Používání časových posloupností (časové osy) •Zájem o morálku, spravedlnost •Práce ve skupinkách, týmech, dvojicích •Dítě objevuje samo, role učitele je v pozorování dítěte •V centru zájmu dítěte je pozornost, vůle, intelekt, představivost, morální a sociální jistoty • Montessori program Dospívající (Děti země) •Tvořivé období, kreativní a tvůrčí sebevyjádření •„Novorozenec“ ve světě dospělých •Oslabené soustředění na „akademickou“ činnost – fyzický růst a hormonální změny •Orientace na vrstevníky •Idealismus •Potřeba důležitých témat a projektů •Síla pomáhat druhým •Silné emocionální reakce •Sebepozorování, egocentrismus, introvertnost •Potřeba nezávislosti X bezpečí a blízkost •Hledání svého místa ve spol. • Práce pedagoga Děti ve věku 12 – 18 let: •Kombinace manuální činnosti se získáváním poznatků •Velké projekty – farma, obchod… •Tlak na učení ano, ale s ukázkou praktického využití •Odborníci, odborná literatura •Práce pro komunitu •Možnost sebevyjádření uměním – hudbou, psaním, divadlem, výtvarně •Ochrana před nebezpečím, nezraňovat osobnost dítěte •Dostatek svobody a nezávislosti pro individuální aktivity, které jsou podřízené dohodnutým pravidlům •Potřeba samoty a klidu •Zvýšená potřeba lékařského dohledu a péče – výživa, sport, návykové látky •Klíčová je mravní a etická výchova doprovázená ostatními obory • Práce pedagoga Věk 18 – 24 let: •Není už nutná kontrola, poskytování rady a opory •Připravování podnětů, cest k učení •Povzbuzení pro práci a studium •Pomoc při nabývání vlastní finanční nezávislosti •Možnost využít zázemí – „domov“ •Potřeba zkoumat svět, cestovat • Literatura: M. Montessori: Od dětství k dospívání M. Montessori: Tajuplné dětství M. Montessori: Absorbující mysl M. Montessori: Objevování dítěte K. Rýdl: Metoda Montessori pro naše dítě K. Rýdl: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori O. Zelinková: Pomoz mi, abych to dokázal sám E. Hainstock: Metoda Montessori a jak ji učit doma – předškolní léta E. Hainstock: Metoda Montessori a jak ji učit doma – školní léta V. Šebestová, J. Švarcová: Maria Montessori – aktuálně + obrazová příloha P. Kopřiva, J. Nováčková a kol.: Respektovat a být respektován N. Aldortová: Vychováváme děti a rosteme s nimi J. Nováčková: Mýty ve vzdělávání J. Gray: Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe G. Chapman, R. Campbell: Děti a pět jazyků lásky Společnost MONTESSORI o.s. Šance Montessori http://ami-global.org/sites/ami-global.org/files/styles/thumbnail_square/public/default_images/ami- home.png?itok=K85-EnOg Claus-Dieter Kaul http://www.alternativniskoly.cz/wp-content/uploads/dalton-logo.gif http://www.alternativniskoly.cz/wp-content/uploads/zas2.jpg http://www.alternativniskoly.cz/wp-content/uploads/zdravas.gif