Vývoj, odlišnosti, současné trendy žOficiální pojmenovaní není jednotné. ž žTRENDY VÝVOJE TERMINOLOGIE žNázev ukazuje na problém v osobnosti dítěte. žNázev je označením pro odlišení. žNázev předchází stigmatu. ž ž1/ různorodost a variabilita příčinných vlivů (vnější, vnitřní) ž ž2/ realita očekávaného chování ž ž3/ interpretace problematiky z různých pohledů ž ž4/ různá kombinace názvů (podle Kauffmana 1997) žMALADAPTIVNÍ CHOVÁNÍ (MALADJUSTMENT) ž žPORUCHA CHOVÁNÍ (BEHAVORIAL DISORDER) ž žPORUCHA OVLÁDÁNÍ CHOVÁNÍ(ŘÍZENÉHO CHOVÁNÍ) – CONDUCT DISORDER ž žEMOCIONÁLNÍ NARUŠENÍ (EMOTIONALLY DISTURBED) ž žPORUCHA EMOCÍ A CHOVÁNÍ (EMOTIONAL AND BEHAVORIAL DISORDER) žANTONÍN ZIKMUND žr. 1930 – mládež rozdělil do 3 skupin -mládež mravně ohrožená -mládež mravně narušená (vybočitá) -mládež mravně vadná - žMILOŠ SOVÁK – od 60. let ž– mládež obtížně vychovatelná žPORUCHA CHOVÁNÍ ž- v 70. letech -narušení jedince a stupeň narušení hodnotil M. Sovák dle efektivity: žDEFEKT žORGÁNOVÝ žFUNKČNÍ ž žPORUCHA ŠKOLNÍ PŘIZPŮSOBIVOSTI ž žPORUCHY AFEKTIVNÍ, CITOVÉ ž žDEPRIVANTI (nedosáhli lidské normality nebo o ni přišli) ž žDEVIANTNÍ CHOVÁNÍ („co se vymyká tomu, co je obecně pokládáno za bežné) žDELIKVENCE (porušování zákonných či jiných norem chování) žKRIMINALITA MLÁDEŽE žMLADISTVÝ (15-18 let – trestně odpovědný) žNEZLETILÝ (mladší 15 let) žMRAVNÍ NARUŠENOST (hodnotový systém) žPROBLÉMOVÉ CHOVÁNÍ žDISPOZICE K PORUŠE CHOVÁNÍ žRIZIKOVÁ MLÁDEŽ (riziko kriminálního ohrožení je vysoké) žPREVENCE (primární, sekundární, terciální – následná, postpenitenciální) ž žPOTÍŽE, PROBLÉMY V CHOVÁNÍ ž BEHAVIOURAL DIFFICULTIES žPROVOKUJÍCÍ ŽÁK (VYZÝVAJÍCÍ ŽÁK) ž CHALLENGING PUPIL žNÁPADNÉ CHOVÁNÍ žŽÁK VYŽADUJÍCÍ POZORNOST žDISPOZICE K PORUŠE CHOVÁNÍ žPOTÍŽE V CHOVÁNÍ ž žProblematikou poruch chování se zabývají -medicína, psychologie etopedie. žKlasifikace a diferenciace je tak závislá na oboru. Rozlišujeme klasifikaci: ž žMEDICÍNSKOU žSOCIÁLNÍ (SPOLEČENSKOU) žDIMENZIONÁLNÍ žŠKOLSKOU (PEDAGOGICKOU) • žVychází z WHO (Světová zdravotnická organizace) žMKN 10. REVIZE (F90 –F98) žI. Hyperkinetické poruchy - F90 žII. Poruchy chování - F91 žIII. Smíšené poruchy chování - F92 žIV. Emoční poruchy - F93 žV. Poruchy sociálních vztahů - F 94 žVI. Tikové poruchy - F95 žVII. Jiné poruchy chování a emocí - F98 žDIAGNOSTICKÝ A STATICKÝ MANUÁL DUŠEVNÍCH PORUCH DSM-IV: žPorucha pozornosti a hyperaktivity (ADHD) žNeurotické poruchy žPervazivní vývojové poruchy žÚzkostné a depresivní poruchy – poruchy nálady žPoruchy učení ž žKLASIFIKACE FUNKČNOSTI, POSTIŽENÍ, ZDRAVÍ ž ž- pohlíží na postižení a fungování jako na výsledek interakce mezi fyzickou a mentální kondicí člověka a jeho sociálním a materiálním prostředí ž žZastaralá – KONCEPCE MILOŠE SOVÁKA – dopad poruchy na sociální vztahy jedince ž ž1/DISOCIÁLNÍ PORUCHA ž2/ASOCIÁLNÍ PORUCHA ž3/ ANTISOCIÁLNÍ PORUCHA ž žANGLOSASKÉ ZEMĚ – sleduje, jaký stupeň poruchy odpovídá daným projevům chování ž1/ Quay, Petrson – 4 skupiny: žPoruchy chování žOsobnostní problémy a psychické problémy žNevyzrálost žSocializovaná agrese ž ž2/ASEBA – 3 kategorie: žExtralizované poruchy chování žInternalizované poruchy chování žNeseskupené dimenze ž ž3/ Myschkera žPoruchy chování s externími vlivy žPoruchy chování s interními vlivy žNezralé sociální vztahy žSocializovaná delikvence ž žspojována s konfliktem, násilím a se závislostmi ž ž1/ PORUCHY CHOVÁNÍ VYPLÝVAJÍCÍ Z KONFLIKTU ž2/ PORUCHY CHOVÁNÍ SPOJENÉ S NÁSILÍM ž3/PORUCHY CHOVÁNÍ SOUVISEJÍCÍ SE ZÁVISLOSTÍ ž