Pedagogická praxe v systému vzdělávání budoucích učitelů na PedF MU v Brně Jan Šťáva Anotace: Cílem článku je informovat o koncepci a významu pedagogické praxe v přípravě budoucích učitelů, poukázat na současnou situaci na PdF MU v Brně a ukázat snahy a možnosti zlepšení. Kvalita přípravy budoucích učitelů ovlivňuje kvalitu našich škol a tím samozřejmě také kvalitu vzdělání žáků na těchto školách. Proto se v poslední době, a nejen u nás, ale i v mnohých dalších zemích diskutuje o podstatě učitelského vzdělání a o profesionalizaci v přípravě budoucích učitelů. Je potřeba se zabývat kurikulem učitelské přípravy. Podstatou profesionalizace je změna pojetí učitele jako facilitátora žákova učení a výchovy a dosažení maximálního osobního rozvoje každého žáka. Tím vzrůstá odpovědnost každého učitele za „svého“ žáka, objevují se nové nároky na učitele. Proto je nutné, aby školy připravující budoucí učitele věnovaly těmto otázkám nezbytnou pozornost. Pregraduální učitelské studium můžeme považovat za první významnou etapu přípravy učitelů. Při ní by měli absolventi získat základní učitelské kompetence, jejichž další rozvoj by u začínajících učitelů vedl ke získání učitelské způsobilosti. Pedagogicko-psychologická příprava hraje v pregraduální přípravě budoucích nezastupitelnou úlohu, je v současnosti na většině fakult připravujících budoucí učitele nedostatečně zastoupena, mnohdy se klade důraz především na odborné (aprobační) předměty. Také rozsah pedagogických praxí, které tvoří nedílnou součást pregraduální přípravy budoucích učitelů, mají na školách připravujících učitele různou časovou dotaci, také jejich obsahová náplň se velmi liší. Otázka místa a úlohy pedagogické praxe v přípravě budoucích učitelů je neustále diskutovaná. Spory v chápání místa a funkce pedagogických praxí v přípravě učitele vyplývají z omezeného, příliš jednostranného chápání práce učitele v samotné škole, což znamená nerespektování celku, komplexu problému. Ten, kdo chápe práci učitele jako složitou a velmi náročnou činnost, chápe většinou i pedagogickou praxi jako adekvátní a potřebnou součást výchovy učitele, aniž by přitom potlačoval nebo zpochybňoval přípravu teoreticko předmětovou, pedagogicko psychologickou a filozoficko mravní. Otázka teorie a praxe v přípravě učitele je diskutována velmi často, avšak řešení není dosud odpovídající. Dichotomie teorie a praxe vyplývá z poznávacího procesu, protože poznávání, vědění je nezbytnou podmínkou úspěšného jednání, které vychází z chtění jako dosažitelné a žádoucí možnosti. Poznávání, vědění, vysvětlování a porozumění jevu je spojeno s uskutečňováním, dosahováním cílů, což se projevuje jako procesy vzájemně spojené a podmíněné. Otázku pedagogické praxe nelze řešit jako otázku praxe samotné, jejího obsahu, organizace, metod a řízení. Vždy je potřeba ji chápat jako otázku teorie a praxe ve výchově učitele. Formování kvalitních profesionálních dovedností budoucího učitele je nemyslitelné bez pevného a důkladně promyšleného systému praktické přípravy. Pedagogická praxe slouží také jako spojovací článek mezi teoretickou výukou studenta a jeho budoucí samostatnou prací ve škole, je realizací přípravy studenta k činnosti učitele, vyzbrojuje ho komplexem dovedností a návyků k tvořivému uskutečňování všech úkolů výchovně vzdělávací praxe. V procesu pedagogických praxí nedochází pouze k prověřování teoretické a praktické přípravy k samostatné práci učitele, ale vytvářejí se zde široké možnosti k obohacení tvořivého potenciálu osobnosti budoucího učitele. V systému dobře organizované a promyšlené pedagogické praxe vystupují i prvky rozvíjejícího tvořivého vyučování, vzrůstá objem samostatné práce studenta, podstatným způsobem se mění i úroveň její potřeby. Je to ovšem možné pouze tehdy, když se zajistí efektivní řešení celého komplexu vyučovacích a výchovných úkolů pro studenta, budoucího učitele. Zde, právě při nejednotných požadavcích učitelů jednotlivých kateder, dochází mnohdy ke zbytečné diskusi, jestli je nutno splnit všechny zadané úkoly, nebo jestli stačí jen ty, které student praktikant uzná za vhodné. Také po skončení pedagogické praxe se mnohdy nepočítá se získanými zkušenostmi studenta ze školní praxe. V systému přípravy budoucího učitele pedagogická praxe plní různé funkce. Má vzdělávací charakter, doplňuje a obohacuje teoretickou přípravu studentů, dává jim možnosti k upevnění a prohloubení získaných vědomostí a k využívání teoretických východisek základů své aprobace k řešení praktických úkolů. V průběhu pedagogických praxí probíhá proces formování základních profesionálních dovedností a návyků. Budoucí učitel má možnost pozorovat a analyzovat různé stránky výchovně vzdělávacího procesu, učí se vést vyučovací hodiny a řešit výchovné situace. Efektivnost pedagogické praxe je v nemalé míře podmíněna úrovní její organizace a vedením. V této oblasti mohou působit dvě protichůdné tendence: první - přílišné opatrovnictví studenta - praktikanta vedoucím praxe a druhá - úplné osvobození studenta od pomoci a kontroly vedoucím. V praxi se z různých důvodů (ekonomických, organizačních, časových) vyskytuje tendence druhá. To vše se odráží v konečných výsledcích a v kvalitě přípravy a nakonec i v připravenosti budoucího učitele. Efekt vzdělávacího charakteru pedagogické praxe je v mnohém určován úrovní součinnosti vysoké školy a školy na které student praktikuje, součinností didaktiků aprobačních předmětů a cvičných učitelů na škole, stupněm uplatnění poznatků vědy a nejnovějších pedagogických zkušeností. Jednou z funkcí pedagogické praxe je její výchovný charakter. Pedagogická praxe je první vážnou prověrkou připravenosti budoucího učitele k pedagogické činnosti. Program pedagogické praxe by měl vést studenta k některým druhům výzkumné práce: provádění pedagogicko-psychologické analýzy vyučovací hodiny, k provedení komplexní analýzy vyučovací hodiny, komplexní analýzy třídního kolektivu žáků, provedení experimentální práce se žáky. Zkušenosti z kontrol studentů v průběhu pedagogické praxe bohužel ukazují, že studenti mnohdy plní pouze minimum plánovaných praktických prací, přičemž tyto činnosti (tzv. asistentské) mají z velké části ilustrativní charakter a nevyvolávají u studentů poznávací aktivitu. Ve struktuře pedagogických činností studenta na pedagogické praxi bývá nejslabším článkem přípravy příprava k výchovné práci. Zpravidla provedení výchovných činností probíhá za nedostatečné pozornosti vedoucího pedagogické praxe. Práce studentů v průběhu pedagogické praxe musí mít tvořivý, aktivní charakter. Učitel přece zodpovídá za kvalitu výchovy a výuky svých žáků. Úspěch v této práci může dosáhnout pouze tehdy, jestliže celou širokou škálu svých profesionálních (profesních) povinností bude plnit tvořivě, bude systematicky vyhledávat efektivní formy a metody řešení pedagogických úkolů. Profesionální pedagogická činnost má tu zvláštnost, že se k ní nedá připravit jednou provždy v čase výuky na vysoké škole. Ale jestliže budoucí učitel v průběhu studií na vysoké škole je připravován k samostatné práci, jestliže je veden k samostatnému získávání a osvojování si nových vědomostí, k tvořivému používání získaných vědomostí a dovedností, k analýze výsledků pozorování a experimentů, pak takový učitel už při prvních krocích své pedagogické činnosti bude usilovat o aktivní, tvořivé formy výuky a výchovy svých žáků. Oddělení pedagogické praxe (OPP) katedry pedagogiky PdF MU Oddělení pedagogických praxí administrativně zabezpečuje všechny typy pedagogických praxí na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity.(Organizačně zajišťuje asistentskou, průběžnou a souvislou praxi studentů učitelství 1.st. ZŠ, individuální pedagogickou praxi, individuální výukovou praxi a pedagogicko psychologickou praxi studentů bakalářských a magisterských studijních programů). Náplní práce oddělení je styk se školami a organizacemi, na nichž praxe probíhají, zejména fakultními, a styk se školskými úřady. Ve spolupráci s vedením fakulty a jednotlivých kateder vypracovává plán praxí, na jejichž realizaci se podílí pracovníci Oddělení pedagogických praxí spolu s metodiky jednotlivých praxí a s didaktiky jednotlivých kateder. Status OPP V souvislosti s pedagogickými praxemi řeší Oddělení pedagogických praxí záležitosti pedagogické, organizační a administrativní. Oddělení pedagogických praxí zajišťuje: * všechny druhy pregraduálních praxí pro studenty PdF MU, * styk se školami a učiteli, na kterých praxe probíhají, * styk se školskými úřady, s nimiž fakulta sjednává smlouvy o vzájemné spolupráci, * styk s metodiky jednotlivých praxí a s didaktiky jednotlivých kateder, kteří dodávají podklady k zařazení studentů na praxe a podílejí se na jejich metodickém vedení na praxi. Úkoly Oddělení pedagogických praxí: * Připravit plán všech praxí ve spolupráci s vedením fakult a kateder. * Vypracovat seznamy studentů učitelského zaměření celé PdF pro jednotlivé praxe. * Ve spolupráci se studenty, řediteli škol, didaktiky jednotlivých oborů zajistit umístění studentů na školách. Přehled o rozmístění studentů na školy zveřejnit na nástěnce Oddělení pedagogických praxí a na stránkách WWW katedry pedagogiky a seznámit s ním jednotlivé didaktiky. * Vypracovat směrnice pro různé typy pedagogických praxí .Pro každého studenta připravit zápočtové listiny, směrnice a smlouvy o vykonané práci pro učitele na školách. * Před zahájením souvislé pregraduální praxe svolat studenty, seznámit je s potřebným informacemi a předat jim materiály. * Po skončení souvislé praxe shromáždit smlouvy a připravit je pro mzdovou účtárnu, která je proplatí. * Organizovat reflexní praxe (student, fakultní cvičný učitel, metodik praxe) * Zpracovat závěrečné hodnocení studentů učiteli na školách v souhrnnou zprávu a předložit ji vedení PdF. Její opis poskytnout didaktikům kateder PdF MU a předat jim hodnocení studentů ze škol. * Ve spolupráci s katedrami koordinuje praktickou přípravu studentů k SZZ. Oddělení pedagogické praxe (OPP) Katedry pedagogiky PdF MU komplexně organizuje a zabezpečuje veškerou praktickou učitelskou přípravu studentů učitelství Pedagogické fakulty MU ( zabezpečuje organizaci a řízení všech typů praxí pro studenty PdF MU). Oddělení pedagogické praxe (OPP) zabezpečuje tyto činnosti: Základním posláním OPP je organizační zajištění všech typů pedagogických a oborových praxí, které jsou součástí studijních programů PdF MU. Důraz je kladen na optimální koordinaci průběhu praxí v rámci fakulty a na pracovištích k tomuto účelu určených. Součástí SPOP je rovněž poradní orgán oborových didaktiků jednotlivých kateder. * koordinační, kontaktní (mezi pracovišti fakulty, k vnějším školským zařízením) * metodickou * organizační, administrativní * vzdělávací * výukovou (předměty praktické přípravy studentů i další předměty katedry pedagogiky) * výzkumnou a vědeckou (verifikace modelů praxe, profesní vývoj studenta učitelství, učitel a učitelská profese, řešení výzkumného záměru) * zahraniční kontakty (zejména prakticky zaměřené výměnné pobyty studentů) Oddělení pedagogické praxe je organizačně začleněno jako jedno z oddělení Katedry pedagogiky Pedagogické fakulty MU. Svým posláním, koordinačním charakterem aktivit a vlastní specifickou činností však překračuje hranice působnosti jediné katedry. OPP plní funkce nadkatedrálního (celofakultního) významu a zajišťuje komplexně praktickou přípravu studentů ve všech oborech denního i kombinovaného učitelského studia (učitelství 1. a 2. stupně ZŠ, učitelství 3. stupně SŠ i jiné obory) V rámci těchto praxí se realizuje spolupráce s didaktiky jednotlivých kateder. Při organizaci a zajišťování praxí odpovědný pracovník pravidelně kontaktuje ředitele škol, případně jejich zástupce, informuje je o záměrech fakulty a zajišťuje vzájemnou spolupráci a koordinaci. Cílem pedagogických a odborných praxí je integrovat teoretickou a praktickou přípravu budoucích učitelů a odborných pracovníků tak, aby měla charakter gradujícího systému, v němž se v jednotlivých etapách studia promyšleně formují komplexní kompetence v souhře pedagogicko-psychologické, metodické a praktické složky. Personální zajištění Oddělení pedagogické praxe: PaedDr. Jan Šťáva, CSc., Mgr. Jiří Havel, Ph. D., Mgr. Miroslav Janda Masarykova univerzita, IČO 00216224, se sídlem v Brně, Žerotínovo nám. 9 PSČ 601 77 zastoupená doc. PaedDr. Vladislavem Mužíkem, CSc., děkanem PdF MU na adrese Pedagogická fakulta MU, Poříčí 7, 603 00 Brno a Základní škola a Mateřská škola Brno, Křídlovická 30b příspěvková organizace Křídlovická 30b 625 00 Brno zastoupená PaedDr. Alexandrem Polákem, ředitelem školy uzavírají dohodu o vzájemné spolupráci na období od 1. 9. 2006 do 31. 8. 2008 Dohoda má přispět ke zkvalitnění přípravy studentů Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity (dále jen PdF MU) a k většímu sepětí teorie s praxí. I. Vzájemná spolupráce se bude týkat zejména: 1. Výběru pedagogických pracovníků podílejících se na pedagogické praxi a vymezení podmínek přípravy a realizace pedagogické praxe včetně časového harmonogramu. 2. Vymezení forem vědeckovýzkumné spolupráce mezi PdF MU a fakultní školou. II. 1. Pedagogičtí pracovníci, kteří se budou podílet na uskutečňování pedagogické praxe studentů PdF MU, budou vybíráni pro tuto činnost ředitelem příslušné fakultní školy a na základě souhlasu odborného pracovníka PdF MU v Brně určeného děkanem, event. příslušným proděkanem fakulty. 2. Práva a povinnosti ředitele fakultní školy: a) zajišťuje podmínky pro výkon pedagogické praxe a pro vědeckovýzkumnou činnost studentů a pracovníků PdF MU, též i pro další formy spolupráce vymezené dohodou, b) v předem dohodnutém rozsahu umožňuje pracovníkům a studentům PdF MU provádět vědeckovýzkumnou činnost na škole, c) vyhrazuje se mu pravomoc spolurozhodovat o rozsahu, skladbě a časovém (dlouhodobém) plánu pedagogické praxe vždy před zahájením semestru, d) je mu vyhrazena pravomoc odmítnout požadavky na uskutečnění pedagogické praxe nebo jiné aktivity na škole, kterou řídí, pokud nebyly předem projednány a uvedeny v časovém plánu a včas nahlášeny, e) má právo podílet se na vyhodnocení všech forem spolupráce. 3. Práva a povinnosti pedagogů fakultní školy: a) předvádějí ukázkové vyučovací hodiny pro skupiny studentů a dle požadavků pedagogů PdF MU se účastní (v souladu s časovými možnostmi) rozborů těchto hodin, b) připravují a umožňují samostatné výstupy studentů PdF MU v rámci tzv. průběžné praxe a v rámci časových možností se účastní rozborů těchto hodin, c) mají právo se vyjadřovat k požadovanému rozsahu pedagogické praxe a k ostatním podmínkám praxe, d) po předběžné dohodě se mohou podílet na vědeckovýzkumné práci pracovníků PdF MU. 4. Povinnosti jednotlivých pedagogů podílejících se na průběhu souvislé pedagogické praxe, včetně finančních aj. podmínek, vymezují jednorázové dohody o provedení práce uzavřené příslušným pedagogem přímo s PdF MU. III. 1. Pedagogická praxe studentů PdF MU bude prováděna v době vyučování na příslušné fakultní škole s výjimkou prvních a posledních 14 dnů školního roku. 2. Před zahájením každého semestru připraví katedry PdF MU rámcový plán veškeré požadované pedagogické praxe a pracovník katedry zodpovědný za pedagogickou praxi projedná tento plán s ředitelem fakultní školy tak, aby bylo možno včas koordinovat rozsah a strukturu praxe. 3. Oznámení týdenních požadavků na konkrétní hodiny praxe s event. požadavkem zaměření vyučovací hodiny předloží katedry PdF MU přičleněné fakultní škole vždy nejpozději do středy (12.00 hod.) předcházejícího týdne. 4. V případě změny požadované pedagogické praxe oznámí katedry tuto skutečnost s předstihem 14 dnů. 5. Včasný příchod studentů PdF MU bude organizován pedagogy PdF MU tak, aby nenarušoval průběh vyučování na fakultní škole. 6. Fakultní škola poskytne účastníkům pedagogické praxe z PdF MU prostor k přezouvání a převlékání. 7. Účast studentů ve výuce nesmí být doprovázena rušením vyučovacího procesu. IV. 1. Ředitel fakultní školy umožní po předchozí dohodě a podle možností školy pracovníkům PdF MU bezúplatně provádění výzkumů, které se týkají plnění vědeckovýzkumných úkolů. 2. Ředitel fakultní školy umožní studentům PdF MU získávání podkladů pro diplomové a jiné práce, pokud to nepřiměřeně nenaruší výuku ve škole, a to rovněž bezúplatně. 3. Fakulta zpřístupní učitelům fakultní školy bezúplatně výsledky vědeckovýzkumné práce, využitelné v práci školy. V. 1. Výše odměny učitele fakultní školy za přípravu, průběh a následný rozbor 1 ukázkové hodiny v rámci průběžné pedagogické praxe se stanovuje pro příslušný školní rok dodatkem k této dohodě. 2. Hodnocení průběhu pedagogické praxe lze provádět vždy po každém semestru za přítomnosti ředitele fakultní školy, zástupců katedry pedagogiky, a to z oddělení pedagogiky pro 1. st. ZŠ a oddělení pedagogiky pro VVP, případně dalšího pracovníka PdF MU pověřeného děkanem PdF MU. 3. Tato dohoda nevylučuje jiné formy spolupráce. Konkrétní podmínky dohody pro příslušný školní rok specifikuje dodatek k této dohodě. 4. Dohoda se vyhotovuje ve 4 stejnopisech, z nichž po dvou obdrží každá smluvní strana. V Brně dne 1. 9. 2006 V Brně dne doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. PaedDr. Alexandr Polák, děkan PdF MU ředitel ZŠ a MŠ Brno, Křídlovická 30b Fakultní školy PdF MU: Základní škola Brno, Vranovská 17, 614 00 Brno Základní a mateřská škola Brno, Křídlovická 30b, 639 00 Brno Tyršova základní škola Brno, Kuldova 38, 615 00 Brno Základní škola a mateřská škola Brno, Mendlovo nám. 4, 614 00 Brno Základní škola Brno, Jasanová 2, 636 00 Brno Základní škola s rozšířenou výukou Brno, AJ Bakalovo nábřeží 8, 639 00 Brno Základní škola Brno, Mutěnická 23, 628 00 Brno Základní škola a mateřská škola Brumovice, Brumovice 691 11 Základní škola Brno, Horní 16, 639 00 Brno Základní škola Brno, Vedlejší 10, 625 00 Brno, Základní škola Brno, Bzenecká 23, 628 00 Brno Základní a mateřská škola Brno, Husova 17, 602 00 Brno Základní škola Brno, Štolcova 16, 639 00 Brno Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97 Integrovaná střední škola automobilní, Brno, Křižíkova 15, 612 00 Brno Střední odborná škola a Střední odborné učiliště obchodní Brno, Jánská 22, 602 00 Brno Střední škola potravinářská a služeb, Brno, Charbulova 106, 618 00 Brno Střední škola polytechnická, Brno, Jílová 36g, 639 00 Brno Základní škola Brno, Vranovská 17, 614 00 Brno Centrum volného času Lužánky, Lidická 50, 658 12 Brno Gymnázium Brno, Křenová 36, 602 00 Brno Základní škola a mateřská škola logopedická,Brno, Veslařská 234, 637 00 Brno Soukromá klinika LOGO, s.r.o. Vsetínská 20, 639 00 Brno MŠ speciální, ZŠ speciální a praktická škola, Brno, Ibsenova 1, 638 00 Brno Základní škola Brno, Sekaninova 1, 614 00 Brno Základní škola speciální Brno, Lidická 6a, 602 00 Brno MŠ speciální, ZŠ speciální Brno,Barvičova 54, 638 00 Brno Odborné učiliště \ Praktická škola, Brno, Lomená 44, 617 00 Brno Pedagogické praxe PdF MU v akademickém roce 2009/2010 PS = podzimní semestr, JS = jarní semestr Pedagogické asistentství, Obory se zaměřením na vzdělávání, Učitelství pro základní školy, Učitelství pro střední školy 3. ročník bakalářského studia pedagogického asistentství dvou oborů pro ZŠ PS Oborová praxe 29. 10. – 2. 11. 2009 PS Pedagogicko-psychologická praxe (průběžně) JS Pedagogicko-psychologická praxe (průběžně) 3. ročník bakalářského studia - obory se zaměřením na vzdělávání PS Oborová praxe 29. 10. – 2. 11. 2009 PS Pedagogicko-psychologická praxe (průběžně) 4. ročník magisterského studia – učitelství pro základní školy PS Výuková praxe I (souvislá pedagogická praxe 1 týden) 3. - 7. 12. 2009 JS Výuková praxe II (průběžná pedagogická praxe - pátek) 5. ročník magisterského studia – učitelství pro základní školy PS Výuková praxe III (souvislá pedagogická praxe 4 týdny) 10. 9. - 5. 10. 2009 5. ročník magisterského studia – učitelství pro střední školy PS Výuková praxe III (souvislá pedagogická praxe 4 týdny) 10. 9. - 5. 10. 2009 1. ročník N-ZS Učitelství pro základní školy, 1. ročník N-SS Učitelství pro střední školy PS Výuková praxe I (souvislá pedagogická praxe 1 týden) 3. - 7. 12. 2009 JS Výuková praxe II (průběžná pedagogická praxe - pátek) 2. ročník N-ZS Učitelství pro základní školy, 2. ročník N-SS Učitelství pro střední školy PS Výuková praxe III (souvislá pedagogická praxe 4 týdny) 10. 9. - 5. 10. 2009 Učitelství pro 1. stupeň ZŠ 4. ročník PS Souvislá ped. praxe 3 týdny v termínu 29. 10. - 9. 11. 2009 JS Souvislá ped. praxe 3 týdny v termínu 14. 4. – 25. 4. 2010 5. ročník PS Souvislá ped. praxe 3 týdny v termínu 10. 9. - 28. 9. 2009 JS Souvislá ped. praxe 3 týdny v termínu 18. 2. – 7. 3. 2010 Speciální pedagogika - Bakalářské studium (prezenční jednooborové studium) Praxe: 3. semestr – Odborná praxe průběžná 4. semestr – Odborná praxe souvislá 1 4 týdny (14.04. – 9.05.2010) 6. semestr - Odborná praxe souvislá 2 2 týdny (03.03. – 14.03.2010) Speciální pedagogika - Navazující magisterské studium (prezenční jednooborové studium) Praxe: 2. semestr – Ped. praxe souvislá 1 3 týdny (25. 3. – 11. 4. 2010) 3. semestr – Ped. praxe souvislá 2 3 týdny (24. 9. – 12. 10. 209) 4. semestr – Ped. praxe souvislá 3 4 týdny (3. 3. – 28. 3. 2010) Pedagogická praxe – individuální aktivita studenta v 1. a 2. ročníku studia (30 hodin). Od studijního roku 1998/99 jsme zavedli i pro studenty 1. a 2. ročníku všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní a střední školy volitelný předmět "Individuální pedagogická praxe", při které mají studenti možnost seznámit se se školou, jejím prostředím, sociálními vztahy, s rolí žáků a učitelů a jejich vzájemnou interakcí a komunikací. Studenti zde tak mohou získat první zkušenosti a základy dovedností v pedagogické diagnostice, obecné didaktice, pedagogické komunikaci, organizaci a řízení výchovně vzdělávacího procesu. Hlavním cílem je, aby studenti měli možnost poznat činnost školy komplexně jako výchovně vzdělávací instituci se všemi vnitřními i vnějšími problémy. Aby se mohli seznámit s životem školy, podílet se na poznávání osobností žáků, chápat žáka a třídu jako sociální skupinu, seznámit se s různým pojetím práce učitelů. Práce studentů je zaměřena především na pedagogicko psychologickou diagnostiku žáka, případně třídy, na výchovnou činnost učitele (student si může zvolit činnost se skupinou nebo jednotlivcem). Dochází též k rozvoji pozorovacích dovedností vyučovacího procesu a školského prostředí. Považujeme též za nezbytné vybudovat technické zázemí pro profesní přípravu budoucích učitelů, na základě kterého by bylo možno realizovat následující aktivity: - nácvik řešení standartních pedagogických situací (metoda mikrovyučování), - identifikace, kvalifikace a řešení nestandartních pedagogických situací (metoda videosimulací), - teorie a tvorba inscenovaných pedagogických situací pro analýzu v předmětech oborových didaktik, - realizace, záznam a analýza různých přístupů směřujících k sebereflexi budoucích učitelů, - realizace, záznam a analýza reálných výstupů studentů na pedagogické praxi, - realizace a záznam účelových situačních fragmentů z reálné výuky a jejich následný rozbor. Přehled druhů pedagogické praxe našich studentů a dotace hodin představuje určitou možnost splnit cíle, které by měla praxe zabezpečit. Přesto je třeba upozornit na skutečnost, že jsou určité rezervy především v organizaci praxe, ve stanovení konkrétních úkolů pro studenty a především v kontrole pedagogických praxí (zde mám na mysli spíše než vlastní kontrolu kontakt s praktikujícími studenty). Částečně jsou tyto nedostatky způsobeny ekonomickou situací fakulty, množstvím studentů a ochotou členů jednotlivých kateder se na praxi podílet. Abychom se pokusili pedagogické praxe na naší fakultě zkvalitnit, připravili jsme projekt do Grantové agentury ČR, který byl přijat pro léta 2003 - Cílem projektu bylo zkvalitnění pedagogických praxí na naší fakultě, především zásahem (intervencí) do průběhu pedagogických praxí a tím přispět k lepší připravenosti našich absolventů pro školskou praxi. Realizační výstupy: Sborník studií –Pojetí pedagogické praxe, Statut praktikujícího studenta, Struktura a vedení pedagogického deníku, Návrh dokumentu o absolvování pedagogické praxe. Šťáva Jan, PaedDr., CSc. 603 00 Brno, Poříčí 31 Katedra pedagogiky PdF MU v Brně tel: stava jumbo.ped.muni.cz Resume The study drala with signification of pedagogical praktice for teachers and also with contemporary situation on the Fakulty of Education Masaryk University in Brno. Masarykova univerzita Katedra pedagogiky předmět: SZ7BP_PdPx Pedagogicko-psychologická praxe vyučující: PaedDr. Jan Šťáva, CSc. PEDAGOGICKÝ DENÍK vypracovala: pavla Formánková, 152725 OBOR: B-SPE CJ3, NJ3 DNE: 12. 4. 2007 1. ÚVOD Pedagogickopedagogická praxe probíhala v TJ Sokol v Ivanovicích na Hané, toto město jsem si zvolila z prostého důvodu, neboť zde mám trvalé bydliště. Paní Zdenka Krupicová mě seznámila s dětmi se zájmového kroužku. Jedná se o pohybový kroužek, který má rozsah dvou hodin týdně. Jedná se o skupinku dvanácti děvčat ve věku od desíti do čtrnácti let. Při seznamování jsem se jich ptala na jejich jména, na to, co je baví a co naopak nemají ráda. Všechna děvčata navštěvují tento kroužek s oblibou a naštěstí je k účasti nikdo z rodičů nenutí. Navzájem se některé znají ze školy, takže mezi sebou udržují přátelské vztahy i mimo zájmový kroužek. Aktivita kroužku je na bázi pohybových aktivit i s prvky zdravotního tělocviku, tance a relaxace. Relaxační cvičení jsou důležitá zejména pro uvolnění po sportu a pro odbourávání stresu, který provází děti školního věku. 2. CÍL PRAXE Za cíl jsem si stanovila především motivovat dívky k pohybové aktivitě a zároveň jim nechat prostor pro nápady, aby samy vyjádřily, co se jim ten daný den chce podnikat. Na vedení kroužku jsem se připravovala z odborných publikací, z internetu. Pomohly mi také velmi rady některých vychovatelů, cvičitelů a známých, kteří se zabývají činností s dětmi. V tomto období u dívek probíhá puberta spojená s velmi rychlým růstem, mění se utváření těla, složení těla, přibývá svalů, zvyšuje se svalová síla, nezvyšuje se pevnost šlach a vazů, dozrávají kosti. Díky těmto zásadním změnám se toto období z hlediska pohybové aktivity hodnotí jako velmi kritické. Je třeba stále podporovat pohybovou aktivitu, ale zároveň je také velmi důležité sledovat svalový vývoj a správné držení těla a podporovat rovnováhu v rozvoji postavy, zejména kompenzačními cviky na zádové a břišní svalstvo, které výrazně ochabuje kvůli sedavému způsobu života. Sportovní aktivity by i nadále měly být pestré, protože jednostranná zátěž může způsobit jednostranný rozvoj určitých svalových partií na úkor jiných. Zvyšuje se i význam odpočinku a to zejména aktivního. Také je třeba rozvíjet dovednosti, které nebyly do té doby tolik podporovány, jako je soutěživost a svalová síla. V tomto období klesá autorita rodičů a trenérů a naopak se zvyšuje vliv vrstevníků, proto je velmi důležité udržet děti u sportování i pro zábavu. Dětem v tomto věku se často stane, že kvůli zvýšeným nárokům ve škole nemohou věnovat tolik času tréninkům a jsou vyřazeny z vrcholových sportovních oddílů. Hrozí nebezpečí, že kvůli této zkušenosti získají odpor ke sportu vůbec, proto je velmi důležité i po této události udržet dítě u sportu a sportovních aktivit. V tomto období je nutné začít přihlížet k pohlavním rozdílům, je nutné vybírat sporty, které rovnoměrně zatěžují celé tělo, a vyhýbat se sportováním v nezdravém, zejména prašném prostředí. 3. Průběh praxe Průběh aktivit během dne se různil. Zpravidla však na začátku jsem sdělila své návrhy a dívky buď s navrženým plánem souhlasily nebo pokud měly jiné návrhy, vzala jsem je v potaz a společně jsme se domluvily na činnosti. Začínali jsme ovšem pokaždé rozcvičkou, aby se dívky protáhly, zahřály organismus a připravily se na různé pohybové hry a činnosti. Pak následovala dynamická cvičení, při kterých se organismus zatěžuje více než při rozcvičování. K těmto cvičením jsem zařazovala např. běžné dynamicky prováděné švihové cviky z oblasti základní gymnastiky, běžecká abeceda, přeskoky švihadla, hra na honěnou, vybíjená všichni proti všem apod. Hry tvořivosti Inspirovala jsem se také z odborných publikací a zvolila jsem také následující hry pro rozvoj tvořivosti, většinou také při hudbě: 1. Chůze • Dívky chodí volně po prostoru všemi libovolnými směry, pozorují vlastní chůzi i chůzi ostatních.Cvičitelka vyzve dívky ke změně rychlosti, směru pohybu, pokládání nohou, polohy hlavy (ramen, břicha, hýždí atd.), ke střídání napětí a uvolnění, změně pohybu paží (např. kroužení, stejná noha a stejná paže apod.). • Dívky se postaví do dvou řad proti sobě. Postupně přecházejí do protější řady, každá svým originálním způsobem. • Dívky mění chůzi podle povelů cvičitelky. Napodobují chůzi různými terény (led, sníh, písek, bahno, horká plotna, ujíždějící podložka, proudící voda, gumová trampolína), chůzi s různými pocity (strach, nejistota, rozhodnost, hrdost, stydlivost, spěch), chůzi ve stavu vyčerpání, svěžesti, chůzi v mlze (proti slunci, větru, v chumelenici, ve tmě). • Dívky se postaví do kruhu. Každá dívka provede čtyři kroky do středu kruhu a zpět svým způsobem. Ostatní to po něm opakují. 2. Běh • Dívky běhají v mírném tempu po prostoru nebo po kruhu. Cvičitelka vyzve ke změně směru či umístění těžiště těla (vpřed, vzad, doleva), ke změně pohybu paží, pohybu nohou (např. nekrčit kolena, jedno koleno skrčit přednožmo, druhé zánožmo), délky kroků. • Běh různými terény (viz chůze), běh v různé obuvi (lyžařské, velké, malé, na podpatku). 3. Zrcadlo • Dívky jsou rozděleny do dvojic. Jedna z dvojice vymýšlí pohyby, např. pažemi, druhá je opakuje, jako by byla obrazem v zrcadle. 4. Baba • Kdo dostane „babu“, vykřikne „STOP“ a udá způsob pohybu pro všechny dívky. 5. Vodič • Dívky utvoří dvojice, jedna (vodič) určuje způsob, směr a rychlost pohybu po tělocvičně, druhá napodobuje. 6. Stop • Dívky volně běhají po tělocvičně a na signál strnou v určité poloze. Na další pokyn vyjadřují pohybem název emoce vyslovené cvičitelkou (např. smutek, radost, vztek, nadšení, beznaděj apod.). 7. Každou jinak • Dívky jsou v několika zástupech, před nimi jsou rozmístěny překážky (lavičky, tyče, žíněnky, obruče, gymnastický pás apod.) ve vhodných vzdálenostech od sebe. Dívky je jedna po druhém překonávají, pokaždé jiným způsobem, co nejoriginálněji. 8. Loutky • Dívky představují zapomenuté loutky v loutkovém divadle.Cvičitelka říká, za které provázky tahá, a děti předvádějí pohyby. Hru lze dále rozvíjet přidělením rolí (kašpárka, víly, čerta aj.) a děti pohybově roli ztvárňují, ale nesmějí přitom mluvit. Gymnastické míče Do plánu jsem zařadila též cvičení na velkých gymnastických míčích: Základní sed na míči: Při správném sedu na míči máme nohy dostatečně daleko od sebe (cca 75°),abychom si zajistili stabilitu. Chodidla se celou plochou opírají o zem. Úhel mezi tělem a stehnem a mezi stehnem a holení nesmí být menší než 90°. Na míči nesedíme na vrcholu, ale mírně vepředu, část váhy přebírají nohy (aby se nám nestalo, že přepadneme dozadu). Tělo i hlavu držíme vzpřímeně (nikoli křečovitě), ramena tlačíme mírně dozadu a dolů, ruce volně podél těla nebo na stehnech.Při hopsání nesmíme ztratit kontakt s míčem, proto se jen pohupujeme, nikdy nenadskakujeme! 1. V sedu na míči se rozhopsáme. 1A. V rytmu hopsání střídavě přitahujeme obě kolena co nejvýše k hrudníku. Zadeček přitom pořádně zaboříme do míče, záda mírně ohneme ke kolenu. 1B. V rytmu hopsání střídavě vykopáváme jednu a druhou nohu do vzduchu, rukama se dotkneme kolena, zdatnější tlesknou rukama pod kolenem. 2. V klidu sedíme na míči, ruce v tříslech, abychom vnímali pohyby pánve, a pomalu soustředěně vychylujeme pánev střídavě vpravo a vlevo. Míč by se měl pod námi mírně valit. Poté zatneme hýžďové svaly a podsadíme pánev dopředu a pak vysadíme zadeček dozadu. Při třetí variantě valíme míč pod sebou dokola, střídavě na obě strany. 3. V sedu na míči se rozhopsáme. Ruce zvedneme nad hlavu a do rytmu střídavě vytahujeme vysoko levou a pravou ruku. 4. V sedu na míči se rozhopsáme. Ruce složíme na ramena a do rytmu je vytahujeme vysoko nad hlavu. 5. V sedu na míči se rozhopsáme a do rytmu začneme pochodovat. Pracují nejen nohy, ale i paže. V tomto pochodu uděláme několik malých krůčků dopředu. Zadeček se nám na míči přesídlí více dopředu a my musíme více zatlačit do míče. Když cítíme napětí ve stehenních svalech, zase se pomalu pochodem vracíme dozadu. 6. V klidu sedíme na míči, rukama si jej po obou stranách přidržujeme. Drobnými kroky přesuneme těžiště do přední části míče a pomalu na míč naleháváme bedry. V této fázi je velmi důležité hodně tlačit do míče, jinak nám ujede. Takto se pomalu sesuneme až do dřepu. Ideální je, když dosedneme zadečkem až na zem a zády stále silně tlačíme do míče. Nelze provádět na kluzké podlaze (koberec), kde by nám ujížděly nohy i míč. 7. V sedu na míči se rozhopsáme a do rytmu střídavě unožujeme levou nohu a zároveň upažíme do protisměru za pravou rukou. Vrátíme se zpět a opakujeme křížem na druhou stranu. 8. Ležíme na zádech a míč podložíme pod skrčené nohy tak, aby se dotýkal stehen i lýtek. 8A. Zatneme břicho a svaly dna pánevního a pánev nadzvedneme nad podložku. Pomalu obratel po obratli vracíme na podložku. 8B. Zůstaneme v pozici se zvednutou pánví a snažíme se střídavě každou nohu nadzvednout o pár centimetrů nad míč. Opačnou nohu silně zapřeme do vrcholu míče. Tento cvik je nejen velmi náročný na břišní svaly, ale zároveň i na stabilitu. 9. Ze dřepu (cvik č. 6) pomalu zády naleháváme na míč. Pracují stehna, ale nesmíme zapomenout silně tlačit zády do míče. Chodidla jsou na místě a míč se nám pod zády valí tak daleko, až na něm celými zády ležíme. Ruce vzpažíme a celé tělo takto protáhneme. Dbáme na to, aby nám hlava nevisela moc nízko! Pomalu se vracíme zpět do dřepu a celé několikrát opakujeme. Uvolňujeme zejména napětí v zádech, protahujeme prsní svaly. 10. Ležíme na zádech a míč podložíme pod skrčené nohy tak, aby se dotýkal stehen a lýtek. Nohy jen velmi mírně vychylujeme do stran a masírujeme si takto křížovou kost. Vhodné jako relaxační poloha. 11. Ležíme na zádech a míč podložíme pod skrčené nohy tak, aby se dotýkal stehen a lýtek, ruce rozpažíme. Nohy na míči valíme doprava tak daleko, jak je nám svalové napětí příjemné a hlavu zároveň otáčíme doleva. Opakujeme křížem na druhou stranu. 12. Ve dřepu, míč mezi stehny, na míč nalehneme a převalíme se tak daleko, až se rukama dotkneme podložky. 12A. Mírně a uvolněně se kolíbáme na míči dopředu a dozadu. Uvolňujeme napětí v zádech. 12B. Ruce i nohy se dotýkají podložky, ale silou je protáhneme dopředu a dozadu. 13. Nalehneme na míč tak, abychom měli nohy ve vzduchu a natažené paže. Provádíme kliky, přičemž obtížnost regulujeme tím, jak daleko máme nohy opřené o míč. Nejjednodušší varianta je o vrchol míče se opírat třísly, těžší je přeručkovat tak, aby byl míč pod stehny a nejobtížnější (i na stabilitu) je opřít si o vrchol míče holeně. 14. Nalehneme na míč tak, abychom měli nohy ve vzduchu a natažené paže. Pravou nohu ohneme v koleni a zvedáme ji směrem vzhůru. Poté nohy vyměníme. Dbáme, abychom se neprohýbali v bedrech! Posilujeme hýždě a stehenní svaly. 15. Nalehneme na míč tak, abychom se rukama i nohama dotýkali podložky. Ruce i nohy široce od sebe, abychom si zajistili stabilitu. Střídavě propneme do dálky pravou nohu a levou ruku. Opakujeme křížem na druhou stranu. Posilujeme svaly paží a zad. 16. Nalehneme na míč tak, abychom měli nohy ve vzduchu a natažené paže. Pomalu ručkujeme a míč pod sebou valíme tak daleko, dokud si udržíme stabilitu. Stejným způsobem se vracíme zpět. 17. Nalehneme na míč tak, abychom měli nohy ve vzduchu a natažené paže. Kolena zaboříme do míče a podvalíme si ho pod sebe tak, že zvedneme zadeček vysoko. Posilujeme svaly paží a stehen. Velmi náročný cvik! 18. Posadíme se na míč blízko stěny nebo jiné opory a přidržíme se rukou. Nohy široce rozkročíme a skrčíme na míč tak, abychom ho jakoby objímali vnitřní stranou stehen a lýtek po stranách. Když se na vrcholu míče usadíme, pomalu se pouštíme opory a snažíme se vyrovnat stabilitu. Ze začátku je to velmi těžké, ale čím více budete s míčem kamarádit, tím déle vydržíte na míči sedět bez držení. Perfektní cvik, protože pracují i hluboké svaly celého těla. Ostatní aktivity Z her jsme hráli vybíjenou, floorbal, volejbal. Tancovali jsem také podle hudby, také si dívky přinesly vlastní CD. Cílem bylo, aby se dokázaly uvolnit při hudbě a vyjádřit různé pocity při tanci. Do programu jsem také zařadila plavání, které se konala v Aquaparku ve Vyškově (v době mojí působnosti 6 hodin plavání celkem). Zde se naskytla možnost vyzkoušet si jízdu na tobogánu, pobyt ve vířivce a plavat na rychlost a výkon. RELAXACE Na závěr jsme uvolnili tělo i mysl pomocí relaxačních a jógových cvičení: 1. Hra „na čarodějnici“ • Jeden žák je čarodějnice, ostatní žáci skřítkové. Čarodějnice skřítky honí, koho se dotkne, ten „zkamení“ (provede stoj rozkročný, upažit). Skřítkové, kteří jsou ještě volní, zachraňují kamarády tak, že jim zezadu prolezou mezi rozkročenýma nohama. 2. Dechová cvičení • Celé tělo je nehybné jako kamenná socha. Jediný pohyb je pohyb těla při dýchání. Žáci v lehu na zádech (na břiše, v sedu, ve stoji) vnímají svůj dech. Dýcháme nosem, zvolna, zhluboka. 3. Sestava ,,Pozdrav Slunci“ 4. Uvolnění se skřítky • „Večer jsou skřítkové celí unavení. Odpočívají v lehu na zádech.“ Učitel slovně navozuje uvolnění všech částí těla od špiček nohou až po temeno hlavy. „Uvolníme všechny prsty na nohou, celá chodidla, kotníky, lýtka, kolena, stehna, oblast pánve, břicho, celý hrudník, zádové svaly od beder směrem k ramenům. Uvolníme všechny prsty na rukou, dlaně, zápěstí, předloktí, lokty, nadloktí, ramena. Dále uvolníme oblast krku, bradu, rty, obě tváře, nos, oči, spánky, čelo. Uvolníme oblast kolem uší, týl, temeno, celou pokožku hlavy. Pociťujeme klid a harmonii v celém těle. Opět obrátíme pozornost k dechu, uvědomíme si prsty na nohou a rukou, zahýbeme s nimi. Zhluboka se nadechneme a vydechneme. Zvolna pohneme tělem a se zavřenýma očima se posadíme. Třeme dlaně o sebe a prohřáté dlaně položíme na oči. Podíváme se do dlaní a pak do místnosti.“ K této relaxaci jsem pouštěla relaxační hudbu. 4. ZÁVĚR Vedení děvčat bylo velkou zábavou, protože se jednalo o skupinku, která velmi ochotně spolupracovala. A bylo vidět, že jim pohyb opravdu přináší radost. Když mi docházely nápady pro činnost, tak jsem byla schopná improvizovat i děvčata přispěla s četnými návrhy. Uvnitř skupinky se nevyskytoval žádný jedinec, který by narušoval činnost kroužku. A myslím, že cíl praxe – odbourat stres a motivovat k pohybu – jsem splnila. Také se děvčata naučila být týmem i získat určitou soutěživost. Moc se mi zde líbilo. Znak NABÍDKA PEDAGOGICKÝCH PRAXÍ PRO STUDENTY SŠ, VOŠ A VŠ SALESIÁNSKÉ STŘEDISKO MLÁDEŽE – DŮM DĚTÍ A MLÁDEŽE BRNO-LÍŠEŇ NABÍZÍ VŠEM STUDENTŮM PEDAGOGICKÝCH OBORŮ MOŽNOST VYKONÁNÍ SI DLOUHODOBÉ I KRÁTKODOBÉ PEDAGOGICKÉ PRAXE POD ODBORNÝM VEDENÍM. ZAMĚŘUJEME SE NA OBLAST VOLNÉHO ČASU DĚTÍ A MLADÝCH LIDÍ. PROGRAMY, DO KTERÝCH SE MŮŽETE ZAPOJIT: · ORATOŘ – VOLNOČASOVÝ PROGRAM PRO DĚTI A ŠKOLNÍ MLÁDEŽ OD 6 DO 14 LET · KLUB VeSPOD – NÍZKOPRAHOVÝ KLUB PRO MLÁDEŽ OD 14 DO 26 LET · KROUŽKY – PRAVIDELNÝ PROGRAM PRO DĚTI A ŠKOLNÍ MLÁDEŽ OD 6 DO 18 LET · KLUB RODIČŮ – RODIČE S DĚTMI OD 1 DO 3 LET KONTAKT: SALESIÁNSKÉ STŘEDISKO MLÁDEŽE, KOTLANOVA 13, BRNO – LÍŠEŇ (TRAMVAJ Č. 8, BUS Č. 56, 78),TEL.: 544 232 641, 736 256 803, http://lisen.sdb.cz, praxe@lisen.sdb.cz www.MSMT.cz | www.MUNI.cz | www.PED.MUNI.cz | www.PED.MUNI.CZ/WEDU | www.PED.MUNI.CZ/WTIQ | www.DOKTORANDI.cz ODBĚR NOVINEK | NAPIŠTE NÁM | MÁME PRO VÁS TIP | JAKOU MÁTE NÁLADU? | VYHLEDAT | ARCHIV Dnes je středa 31.10.2007 Hlavní stránka O tomto projektu Obecně o ZŠ Okres Blansko / ZŠ Okres Brno-město / ZŠ Okres Brno-venkov / ZŠ Okres Břeclav / ZŠ Okres Hodonín / ZŠ Okres Vyškov / ZŠ Okres Znojmo / ZŠ Jiné kraje Různé okresy / ZŠ Fakultní učitelé I.st. Školní poradna Školní poradna Pedagogické situace Rady odborníka Projekty Projekty Projekty jiné Projekty VŠ Projekty SŠ Projekty ZŠ Výzvy, prosby, žádosti... Pedagogický výzkum Pedagogický výzkum Výzkumy na ZŠ (Výzkumy na SŠ) (Výzkumy na VŠ) Ostatní Informační zdroje Studentům k výuce Studentům k výuce I.stupeň ZŠ VVP II.stupeň ZŠ + SŠ Kombin. studium (vych., m.o.v., u.o.p.) Jiné K zamyšlení K zamyšlení O ZŠ O SŠ O VŠ O jiném Vývěska prací Vývěska prací Eseje (Referáty) (Semestrální práce) (Ročníkové práce) (Bakalářské práce) (Diplomové práce) (Rigorózní práce) (Disertační práce) Odkazy www... Odkazy www... Pedagogické fakulty Pedagogická centra Další instituce Tisk na internetu Jazyky Zážitková pedagogika Podobné i-projekty Ekologie Nezařazené Informační technologie Adresáře, Infocentra Knižní nakladatelství Alternativní školství Volný čas dětí Cestování Nadace, nad. fondy NNO Užiteční pomocníci Tipy na akce Tipy na akce Semináře Dílny Přednášky Týdenní kurzy (Zájezdy) (Exkurze do škol) (Ostatní exkurze) Hudební pořady (Divadelní produkce) Filmy, videoprojekce (Diaprojekce) Výstavy Jednodenní akce Konference (Noční hry) Veřejná shromáždění Víkendové programy Víceměsíční kurzy Pohybová cvičení Festivaly, všehochuť Akce již proběhlé Akce již proběhlé Přednášky (jp) Semináře (jp) Dílny (jp) Hudební pořady (jp) Divadelní produkce (jp) Filmy, videoprojekce (jp) (Diaprojekce (jp)) Výstavy (jp) Exkurze do škol (jp) (Ostatní exkurze (jp)) Noční hry (jp) Jednodenní akce (jp) Konference (jp) (Zájezdy (jp)) Víkendové programy (jp) Víceměsíční kurzy (jp) Veřejná shromáždění (jp) (Hudební pořady (jp)) Pohybová cvičení (jp) Přírodní úkazy (jp) Festivaly, všehochuť (jp) Poděkování Poděkování Učitelům (Zaměstnancům) (Studentům) (Rodičům) (Zastupitelům) (Ředitelům) (Ostatním) Vyučujícím na VŠ Vedoucím volnočasových kroužků Oficiální zprávy - VŠ Studentské organizace Rozhovory Časopis PdF MU Časopis PdF MU Sborovna 1 (XI/2001) Sborovna 2 (I/2002) Sborovna 3 (IV/2002) Sborovna 4 (X/2002) Sborovna 5 (I/2003) Partneři Vaše časté dotazy Brigády v oboru Prohledat: Rozšířené vyhledávání VÝVĚSKA PRACÍ (18889) INFORMACE O PROJEKTU ŠKOLA V PRAXI (18791) ŠKOLNÍ PORADNA (17652) ZŠ Brno, Pavlovská 16 (16643) ZŠ a MŠ Bítov (15378) Kam směřuje Masarykova univerzita v Brně I/II (15219) Krása a umění jako prostředky výchovy (15034) Konference - Kvalitativní výzkum v pedagogice, psychologii a sociologii v ČR - příspěvky (14542) Dopis ředitelům základních škol Jihomoravského kraje (12882) Základní škola a mateřská škola Křídlovická, Brno (12765) Archiv podle článků Archiv podle data Archiv podle kategorii Archiv podle autorů Archiv aktualit Dnes je středa 31.10.2007 Aktualizace 09.10.2007 21:04:25 Momentálně zde čte: 25 čtenářů. Články vyjadřují názory autorů a jsou majetkem redakce Copyright TIQ, o.s. Technická podpora a aktuality: skolavpraxi@email.cz Jak si žijeme, učitelé? (2007) Redakce K zamyšlení Hodnocení článku: 1 Počet zhlédnutí ( 201 ) Doktoři neuživí rodinu s třiceti tisíci Kč měsíčně, tak stávkují. Učitelé s dvaceti tisíci JEN MLČÍ... A co učitel za měsíc vydělá prací, to poslanec dostane jako pouhý příspěvek na bydlení v Praze...jen jeden z mnoha... Reformu jsme udělali zdarma a ve svém volném čase. Neustále se školíme zdarma ve svém volném čase, ale na platu se to neprojeví. Patříme mezi nejhůře placené profese s potřebným vysokoškolským vzděláním, ale jsou na nás neustále kladeny další a další požadavky jako na špičkově placené specialisty... A společenská "morálka"? Ryba smrdí vždycky od hlavy... a ta naše smrdí hodně... Jsme vůbec ještě normální? Opravdu se nám vyplatí šetřit na vzdělání našich dětí? Budeme moci konkurovat zbytku Evropy, která toto nedělá??? Budeme nadále raději sponzorovat nespočet tunelů a tunýlků? A bez reakce sledovat, jak slušnost zcela opouští českou vysokou politiku? Byl by na nás, české učitele, Jan Ámos Komenský pyšný? A starosti na ministerstvu? Opět jen o kohoutky u finančních toků, tentokráte evropských - aby byly, a aby u nich byli "ti naši"... Ale nezoufejme, vždyť máme odbory - fakticky impotentní a topící se ve vlastní byrokracii. Ale MÁME JE! Vždyť vzpomeňme na jejich radikální přístup před lety... Jednodenní stávka, pak hodinová stávka a nyní zbývá již jen minuta ticha za ně i za celé české školství... Více .... o. s. Educatio (Educatio) Zážitková pedagogika Hodnocení článku: 1 Počet zhlédnutí ( 2400 ) www.educatio.info Občanské sdružení usilující o rozvoj osobnostní kompetence odborníků působících v pedagogických a jiných pomáhajících profesích. Více .... Učitelům... (2004) Redakce K zamyšlení Hodnocení článku: 1 Počet zhlédnutí ( 3678 ) Více .... ZŠ Brno, Pavlovská 16 František Horňák (ZŠ Pavlovská) Okres Brno-město / ZŠ Hodnocení článku: 1 Počet zhlédnutí ( 16643 ) http://www.zspavlovska.cz/ Typ školy: Základní škola Vzdělávací program: Základní škola Zaměření školy: Komunitní škola Okres: Brno-město Více .... Nová struktura kurikulárních dokumentů v ČR Redakce Studentům k výuce Hodnocení článku: 1 Počet zhlédnutí ( 4193 ) Autor: Mgr. Mgr. Kateřina Vlčková Jak bude vypadat nová struktura hierarchie dokumentů určujících co, kdy, koho, proč, jak, za jakým účelem, za jakých podmínek a s jakými výsledky budeme učit? Čemu a podle čeho budeme zanedlouho učit naše děti v základních školách? Jak a podle čeho budou školy sestavovat svůj školní vzdělávací program? Více .... Knižní novinky - Agentura STROM Redakce Tisk na internetu Hodnocení článku: 1 Počet zhlédnutí ( 3718 ) Informace o zářijových novinkách v nabidce zasilkoveho knihkupectvi Agentury STROM a na serveru http://www.ucitelske-listy.cz Tento zpravodaj je sluzbou Agentury STROM skolam, ucitelum, vzdelavacim, vychovnym a neziskovym organizacim. Bedekr - server o cestování Redakce Cestování Hodnocení článku: 1 Počet zhlédnutí ( 3496 ) Bedekr.cz si klade za cíl přinášet Vám aktualizované informace ze světa cestování. Cílem je nabídnout Vám nejen informace potřebné pro cesty, ale umožnit Vám i seznámit se s aktuální nabídkou na trhu, případně získat potřebné služby přímo on-line pokud možno za co nejvýhodnější cenu. Více .... Dům dětí a mládeže - JUNIOR Redakce Volný čas dětí Hodnocení článku: 1 Počet zhlédnutí ( 3767 ) Váš kamarád ve volném čase... JUNIOR - Brno–střed, Dornych 2 Pobočky: Přírodovědná stanice Kamenáčky - Brno–Židenice Vranováček - Brno–sever Fantázie - Brno–Slatina Paprsek - Brno–Komárov Paleta - Brno–Židenice Keramická dílna Vinohrady - Brno–Vinohrady Více .... Následující ... Vstup do systému pro registrované uživatele Tento projekt vznikl díky TIQ - občanskému sdružení studentů Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a katedře pedagogiky PdF MU V počátku byl podporován Vzdělávací nadací Jana Husa. Dále ho podporovalo (rok 2002, 2003) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR I Vy zde můžete snadno publikovat! Stačí nám zaslat mail na adresu skolavpraxi@email.cz Obdržíte přihlášku. Po navrácení základních informací obdržíte přístupové heslo. Zavolejte/zanechte SMS - 777 562 448 (732 562 444 (TM)) Nebojte se využít rad odborníka pro řešení vaší svízelné pedagogické situace! poradna.skolavpraxi@email.cz Vstup do systému pro registrované uživatele Výzva ke spolupráci (nejen) pro ředitele základních škol VÝVĚSKA PRACÍ (17232) INFORMACE O PROJEKTU ŠKOLA V PRAXI (17038) ŠKOLNÍ PORADNA (16315) ZŠ Brno, Pavlovská 16 (14885) Krása a umění jako prostředky výchovy (14041) ZŠ a MŠ Bítov (14023) Kam směřuje Masarykova univerzita v Brně I/II (13633) Základní škola a mateřská škola Křídlovická, Brno (12327) Dopis ředitelům základních škol Jihomoravského kraje (12211) Konference - Kvalitativní výzkum v pedagogice, psychologii a sociologii v ČR - příspěvky (12197) Od Popis Text E-mail: Heslo: Co zasílat ? Počet odběratelů: 48 Úprava odběrů Jaká je nálada na serveru ? 1 2 3 4 5 Větší funkční prostor na monitoru - klávesa F11 Nemáte aktivovanou službu SMS Chcete poslat email ? Z toho místa můžete poslat email komukoliv. Komu Od Vlož text mailu