Témata kognitivní psychologie čití vnímání paměť, mentální reprezentace Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené) základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU PAMĚŤ Můžeme něco opravdu zapomenout? psychoanalýza PAMĚŤ Základní druhy paměti Explicitní – implicitní Deklarativní - nedeklarativní Sémantická – epizodická (autobiografická, …) PAMĚŤ Teorie sémantické paměti Teorie paměťových skladů (Atkinson, Schiffrin) senzorická p. (echoická, ikonická) krátkodobá p. dlouhodobá p. PAMĚŤ Teorie pracovní paměti (Baddeley) Fonologický okruh Vizuálně-prostorový náčrtník PAMĚŤ Zapomínání -Vytěsnění (Freud) - -Interference (proaktivní, retroaktivní) - Amnézie (retrográdní, anterográdní) Demence Hermann Ebbinghaus – zapomínání v čase Co ovlivňuje zapamatování - Míra opakování Co ovlivňuje zapamatování - Organizace materiálu, propojenost jednotlivých částí Co ovlivňuje zapamatování - Smysluplnost materiálu; možnost shlukování štěpů do smysluplných celků Co ovlivňuje zapamatování 7 – 3 – 2 – 1 – 6 – 0 – 6 – 1 - 0 Co ovlivňuje zapamatování 732 – 160 – 610 Co ovlivňuje zapamatování - Kontext (místo, atmosféra, …) Co ovlivňuje zapamatování - Emoce – např. PTSD Co ovlivňuje zapamatování - Zapojení vlastní osoby (sebereferenční efekt) – využití v pedagogice, … Co ovlivňuje zapamatování -představivost; využití v mnemotechnice - -Eidetická představivost Vybavování autobiografických událostí -často na základě konstruování podle dominantních událostí - - „flashbulb“ vzpomínky Co ovlivňuje zapamatování - ne/dokončenost úlohy, efekt Zeigernikové (např. soap opery) Druhy učení -senzitiace, habituace - vtiskávání (imprinting), K. Lorenz - lorenz2 Druhy učení -Podmiňování primární - S primární R Druhy učení -Podmiňování sekundární - S primární R S sekundární R S sekundární Podmiňování hodnoty peněz Druhy učení -Podmiňování operantní/instrumentální (B. Skinner); aktivita organizmu, učení se na základě konsekvencí chování - pověrčivost, obsedantně komplulzivní porucha Druhy učení -Pojmové učení - Druhy učení - Sociální učení (A. Bandura) - http://www.youtube.com/watch?v=zerCK0lRjp8 a)4 – 9 – 2 – 3 – 5 b)8 – 5 – 2 – 3 – 9 – 7 c)2 - 7 – 3 – 1 – 8 – 6 – 9 d)6 - 2 – 8 – 1 – 9 – 4 – 3 – 5 e)9 – 6 – 1 – 3 – 7 – 2 – 5 – 4 – 8 f)5 – 2 – 4 – 1 – 3 – 8 - 6 – 9 – 7 – 2 g)6 – 9 - 7 – 1 – 4 – 8 – 2 – 5 – 7 – 1 – 9 h) h) a) http://www.youramazingbrain.org.uk/testyourself/eyewitness.htm