Jak zahájit výzkum? Mgr. Zuzana Lenhartová motiv realizace výzkumu možnosti a limity výzkum j cíl výzkumu časové možnosti výzkumu potřeby pra úspěšnou realizaci výzkumu 10 Jak zahájit výzkum? Mgr. Zuzana Lenhartová Co je to výzkum? • činnost rozšiřující hranice vědomostí lidstva proces vytváření nových poznatků, ale i potvrzení či vyvrácení těch stávajících • systematická a pečlivě naplánovaná činnost, která je vedena snahou zodpovědět výzkumné otázky a přispět k rozvoji daného oboru Základní výzkum * je zaměřeny na zásadní, klíčové problémy vědecké teorie, Řeší otázky vznikající v průběhu rozvoje dnné vědecké disciplíny. • jeho výsledky přispívají k rozvoji samotné vědy,oťuž k rozšíření jejich metodologické výbavy, Ei stavu teoretického pozná ní Aplikovi výzkui ► vychäzíz obecnejších v} ■ zabývá se řešením otáži mají spise prakticky výz zkoumá konkréoiíprobl získdua informace o pra ■ jevech. - jeho výsledky mívají bez využití Zdroj: Skutil, M. 2011 8 faktů o výzkumu 1. Výzkum je zkoumání, které vede k novým poznatkům. 2. Výzkumná otázka a poznatky musí být diskutovány v kontextu předchozích znalostí. 3. Každý výzkum spočívá na nějakých předpokladech - různí badatelé nevyhnutelně pracují s různými paradigmaty. 4. Ve výzkumu děláme teoretická a praktická rozhodnutí, přičemž se držíme etických principů. 5. Postupy ve výzkumu by měly být systematické, přísné a musí být natolik jasné, aby se daly replikovat. 6. Výzkumná zjištění by měla být jasná a přesvědčivá pro druhé. 7. Výzkum jen zřídka úplně zodpoví výzkumnou otázku; obvykle vede spíše k nápadům na další zkoumání. 8. Do výzkumu se pouštíme, protože máme zájem a chceme něco změnit - publikace a sdílení s kolegy je přirozenou součástí výzkumného procesu. (Hills, 2001 podle Mareš, Vlčková, 2014} Základní výzkum je zaměřeny na zasadni, khcove problémy vědecké teorie. Řeší otázky vznikající v průběhu rozvoje dané vědecké disciplíny, jeho výsledky přispívají k rozvoji samotné vědy, ať už k rozšíření jejich metodologické výbavy, či stavu teoretického poznaní Aplikovaný výzkum vychází z obecnějších východisek zabývá se řešením otázek, které maji spise praktický význam, zkoumá konkrétní problémy, či získává informace o problémových jevech. jeho výsledky mívají bezprostřední využití kvalitativní výzkum? • Dedukce x indukce • Práce s čísly, kvantifikace x práce se slovy, významy, interpretace • Ověřování hypotéz x vytváření teorie • Zjišťujeme, zda konkrétní struktura existuje v datech x sledujeme, zda je v datech nějaká struktura • Standardizované metody sběru dat x nestandardizované metody sběru dat Rozdíl mezi kvanti- a kvalitativním výzkumem Kvantitativní přístup -► Lineární Kvalitativní přístup ^ Cirkulární Kdy zvolit kvantitativní přístup? • Fenomén, o kterém máme nějaké informace • Aplikace teorie • Máme v úmyslu provést standardizované srovnání, určit tvar a dimenze, kvantifikovat vztahy mezi proměnnými a popsat variabilitu • Dokážeme zformulovat hypotézu, známe proměnné • Ambice zobecňovat závěry na populaci (nelze vždy!) Kdy zvolit kvalitativní přístup? • Nové téma, neexistují teorie, je těžké identifikovat proměnné • Chceme usilovat o podrobnějšístudium fenoménu nebo situace, holistický a v kontextu, se zaměřením na interpretace, významy, porozumění a/nebo na procesy • Je třeba studovat aktéry v jejich přirozeném prostředí • Nemame-li ambici zobecňovat naše závěry na populaci Obecný postup vymezení problému a volba přístupu • plán výzkumu sběr dat analýza a interpretace • výzkumná zpráva • motiv realizace výzkumu • možnosti a limity výzkumu • cíl výzkumu • časové možnosti výzkumu • potřeby pro úspěšnou realizaci výzkumu K motivu realizace výzkumu: Intelektuální cíl Jakým způsobem projekt prispeje k rozšírení odborného poznání? (intelektuální cíl) Praktický cíl Budou moci být výsledky nějakým praktickým způsobem využity? 1. Co chci zkoumat? 2. Jak to chci zkoumat? 3. Co jsem zjistil/a? Co chci zkoumat? • nápad • výzkumná otázka • hypotézy Jak to zkoumat? typ výzkumu výběr zkoumaných osob metoda sběru dat Typ výzkumu explorace deskripce predikce explanace r Metoda sběru dat pozorovaní experiment dotazování analýza produktů a další Výběr zkoumaných osob • náhodný vyber • nenáhodný vyber Co jsem zjistil/a? • analýza a interpretace dat • komunikace výsledků Jak zahájit výzkum? Mgr. Zuzana Lenhartová