mw®®wm& íi - g. ih@k Hypotézy, techniky sběru dat Mgr. Zuzana Lenhartová 97 Hypotézy, techniky sběru dat Mgr. Zuzana Lenhartová Kroky v kvantitativním výzkumu • formulace problému a výzkumné otázky • informační příprava výzkumu • formulace hypotéz • rozhodnutí o populaci a vzorku • pilotní studie • rozhodnutí o technice sběru informací • operacionalizace • konstrukce nástrojů pro tento sběr; • před výzkum; • sběr dat zpracování dat • analýza dat • interpretace • závěry Hypotéza • Hypotéza je očekávání o charakteru věcí, vyvozené z teorie • Hypotéza je ověřitelný výrok o vztazích mezi dvěma jevy • Hypotéza je odpověď na výzkumnou otázku K. R. Popper: Falzifikace • Ve výzkumu bychom neměli usilovat o dokazování pravdivosti hypotéz, ale pouze o jejich falzifikaci (prokázání nepravdivosti), tj. hledání důkazů a faktů svědčících o její neplatnosti. • Žádný empirický výzkum totiž nemůže hypotézu jednoznačně a definitivně dokázat. • Hypotéza je vyvrácena / přijata. Pravidla pro tvorbu hypotéz • Je oznamovací, jednoznačně formulovanou větou • Obsahuje vztah mezi dvěma proměnnými (závislou a nezávislou) • Obsahuje měřitelné proměnné • Obsahuje tvrzení o rozdílech, vztazích nebo následcích • Na konci výzkumu musíme hypotézu přijmout nebo vyvrátit. Příklady hypotéz • Čím větší kontakt mají lidé s osobami s postižením, tím pozitivnější k nim mají postoj. • Mladší učitelé mají pozitivnější postoje k inkluzi než starší učitelé. • V současných příručkách pro rodiče je více prvků liberální výchovy než v příručkách starších. • Zvýší-li učitel počet pochval výuka bude efektivnější. • Sociální status rodiny ovlivňuje školní úspěšnost potomků • Sledování programů s násilným obsahem zvyšuje agresivitu u dětí. • Na alternativních ZS učitelé komunikují s žáky více partnersky než na běžných ZŠ. Caste chyby 1. Hypotéza není výrokem o vztazích mezi dvěma jevy Na vybrané ZŠ Rynárec se šikana nevyskytuje. Znalost pojmu kyberšikana je mezi dětmi velmi nízká. Metodický materiál rozšíří teoretickou základnu učitelů odborného předmětu a stane se účelnou a vítanou pomůckou při praktické výuce žáků. 2. Hypotéza není ověřitelným výrokem • Pokud se mezi žáky kyberšikana objeví, žáci nebudou vědět jak na tuto situaci správně zareagovat. Čím více bude doba pokrokovější (ekonomicky), tím méně bude lidí věřících. •Sire Časté chyby 3. Odhadujeme výsledky výzkumu S drogami se již na ZS setkalo více než 70 procent žáků. 4. Snažíme se vysvětlit výsledky výzkumu Žáci s postižením neužívají drogy příliš často, protože nemají šanci se k nim dostat. 5. Samozřejmá tvrzení Sociálně silnější rodiny si mohou dovolit lepší, nákladnější technologie pro své děti se sluchovým postižením. Čím více času tráví matka ve společnosti lidí, tím méně trpí sociální deprivací. Možnost komunikovat se slyšícími je pro sluchově postižené přínosem, integrace posiluje rovnost možností rozvoje a sebeuplatnění. Příklady - co je špatně? 1. Studenti prvního ročníku medicíny mají méně informací o lupénce než studenti pátého ročníku. 2. Pod pojmem zooterapie si většina respondentů představí nejčastěji psa a koně. 3. Pokud se změní společenské klima, zvýší se využití inkluzivního vzdělání na základních školách o 90%. • Je přesnou definicí konceptů (a jejich dimenzí), používaných ve výzkumu. Příklad: Hypotéza: X Vyučovací styl učitele závisí na úrovni jeho impulzivity a reflexivity. Je třeba přesně definovat a vysvětlit pojmy: • vyučovací styl • impulzivita • reflexivita Operacionalizace Neříká, co to je studovaný fenomén, ale říká, jak jej poznat. Definované pojmy převádíme do zkoumatelné podoby, tj. na empiricky zjistitelné, nějakým způsobem měřitelné údaje. Operacionalizace vyjadřuje koncept popisem operací, kterými bude měřen. V praxi probíhá jako stanovování indikátorů. E V ZKRESLENI OPERACIONALIZACE INDIKATOR Příklady hypotéz a procvičování indikátorů 1. Lidé, kteří jsou deprivovaní, více tíhnou k náboženství než lidé, kteří nejsou deprivovaní. 2. Pohádky rozvíjejí obrazotvornost dětí. 3. Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci. 4. Čím je společnost frustrovanější, tím je také krvelacnejsi. 5. Děti žijící po rozvodu rodičů ve střídavé peci jsou v živote uspesnejsi nez deti zijici po rozvodu převážně s jedním rodičem. Příklad: Koncept deprivace Deprivace K0CEPT ^^^^^H ^^^^H ^^^^^H DIMENZE KONCEPTU Sociální depnvace je situace strádáni ve společenské oblasti, sociální izolace a narušení sociální identity a dovednosti. KONCEPTU ALIZACE Indikátor č. 1 Sociální izolace: - Počet přátel - kontakt s rodinou - angažmá v organizacích - kontakt se sousedy Indikátore. 2 Nedostatek oceněných rolí - povolání - stav Indikátor č. 3 Sociální dovednosti -i ntrove rze/ex trovez r e -asertivita OPERACIONALIZACE Príklad: Koncept religiozity Religiozita KONCEPT | Postoj^ DIMENZE KONCEPTU KONCEPTU A LIZACE Indikátor č. 1 Indikátor č. 2 Indikátor č. 3 OPERACI ONA LIZACE Kdy hypotézy v kvantitativním výzkumu neformulujeme? -li výzkum deskriptívni a má jen jednu proměnnou. Příklady: • Jaké jsou souhrnné výkony žáků v testu PISA? • Jak vypadá typický den svobodné matky? • Jaké jsou projevy agresivity ve škole? • Jaké je časové zastoupení jednotlivých činností učitele na hodině biologie? Validita • schopnost indikátoru měřit koncept který skutečně měřit zamýšlíme • validní měření je pak takové, kdy měřicí nástroj skutečně měří koncept, který má být měřen, zatímco nevalidní měření zamýšlený jev nepostihuje • validita indikátoru platí vždy pouze pro kontext, v němž byla ověřena, tzn. v kontextu daného jevu Reliabilita • schopnost indikátoru měřit koncept bez náhodného kolísání a zkreslení • reliabilní měření je takové, kdy v případě, že se stav pozorovaného předmětu nezměnil, dosahuje měření stále stejného výsledku. • metodou, jak zajistit co nejvyšší míru reliability je standardizace, neboli zajištění totožných podmínek pro všechna měření. Zajišťujeme, že sběr empirické informace musí probíhat ve standardizovaném prostředí (např. domácnost respondenta), za standardizovaných podmínek (rozhovor tváří v tvář, bez přítomnosti další osoby) a pomocí standardizovaného výzkumného nástroje (dotazník s předepsanými otázkami i odpověďmi, daným pořadím atp.). Reprezentativita Možnost zobecnění výsledků - určuje, zda to, co bylo vyzkoumáno, je možné vztáhnout i na další objekty, které přímo nebyly předmětem zkoumání. Generalizovat informace lze pouze v případě, že výběrový soubor je zmenšeninou souboru základního, tzn. že oba soubory se neliší v rozložení žádné z myslitelných vlastností, jenom svojí velikostí. Reprezentativita není určována jen počtem zkoumaných jednotek a návratností, ale i mechanismem jejich výběru ze základního souboru. líc- DsJjOuit -ulcy pQCCt res PC" rfcr ■rtUŕŕmnolbtVlddqú Pozorování • Přímé, nepřímé • Zúčastněné, nezúčastněné • Pozorovací arch, do kterého se v*j zaznamenávají pozorované kategorie • Zaznamenává se výskyt jevů/trvání jevů w • Vyhodnocuje se frekvence (četnost) výskytu, a/nebo sekvence Př. Flandersův systém na pozorování komunikace ve třídě Řeč učitele 1. Akceptuje žákovy city 2. Chválí a povzbuzuje 3. Akceptuje žákovy myšlenky nebo je rozvíjí 4. Klade otázky 5. Vysvětluje 6. Dává pokyny nebo příkazy 7. Kritizuje nebo prosazuje vlastní v v / Rec za Ostatní kategorie 8. Odpovídá 9. Hovoří spontánně 10. Ticho. Pauzy. Zmatek "Vím, že se někteří z vás necítíte dobře (1), nedejte se znechutit (2) a zkoušejte dál (6)." „Výborně, Bětko" (2). „Dobře, dál" (6) „Dobře, to byl jeden názor, kdo má jiný?" (3) Př. Škála určování obtížnosti učebního textu (Průcha 1984,1998) Jednoduchý jazyk 1 2 3 4 5 N Složitý jazyk Těžké pojmy 1 2 3 4 5 N Přiměřené pojmy Podrobný m 1 2 3 4 5 N Všeobecný výklad Zajímavý text 1 2 3 4 5 N Nudný text •í Nej rozšířenější pedagogická výzkumná metoda Podstata: zjištění dat o respondentovi, jeho názorů, postojů k problémům, které mě jako výzkumníka zajímají Psaný soubor otázek Respondent = osoba, která vyplňuje dotazník Při vyplňování dotazníku respondent čte otázky, inerpretuje je a následně na ně odpovídá Položka/otázka = prvek dotazníku Administrace dotazníku = způsob zadávání dotazníku Průvodní dopis „Prosím, abyste neotáleli s vyplněním dotazníku, protože jsem v časové tísni." Výhody * snadná a rychlá administrace lze oslovit vký počet respondentů a získat tak velké množství údajů je možné získat informace, které nejsme schopni získat jinou technikou údaje lze většinou plně kvantifikovat v. • anonymita Nevýhody*.; subjektivita odpovědí možnost vyhnout se otázce respondentovi nemusí vyhovovat daná forma dotazování nemožnost dovysvětlení otázky v případě, kdy sami dotazník neadministrujeme přesnost vymezených otázek a variant - striktní vymezení prostoru pro odpovědi respondenta možnost zkreslení odpovědí žádoucím směrem anonymita Sestavujeme dotazník Co má vliv na jeho podobu? • koncepty a indikátory, které jsme pro něj vyvinuli - zahrneme měření závislé proměnné, nezávislé^ proměnné a demografických údajů • způsob, jakým budeme analyzovat data • x * ■ ¥ • administrace dotazníku Formulace otázek 1. Je otázka jasná a jednoduchá? {vyhněte se žargonu, technickým termínům, negativním formytat^Tjííiš^^Sr ' . •'V'*- ř ' / ^\ „Je vaše domácnost patriarchální nebo matriarchální?" \>V ■ " '>. ? „Myslíte siT že jsou neplodní lidé stigmatizovaní?" „Myslíte siT že marihuana by neměla být dekriminalizována?" „Souhlasíte s tím, že bývalí spolupracovníci StB nemají zastávat vysoké funkce ve státní správě? Ano - Ne." „Jaký literární žánr si v knihovně půjčujete nejčastěji/ (výzkumveznu) Formulace otázek -2) Může být otázka zkrácena? „Jak si vysvětlujete to, že během tak dlouhé doby, co jste vy ani manžel nepraktikovali žádnou metodu antikoncepce, nedošlo k početí, a přitom lékař nezjistil žádnou příčinu neplodnosti?" „Kolikrát jste za posledních šest měsíců hovořil s lékařem kvůli Vašim zdravotním obtížím, ať už to byl Váš praktický lékař nebo specialista; neberte prosím v úvahu případy, kdy jste věc jen konzultoval se známým, který je lékařem." Formulace otázek 3) Není otázka dvojitá? ,,Nabízí věznice dost vzdělávacích programů, nebo by mohla být nabídka širší? Ano-Ne" ■JLř V ,Jak často se stýkáte se svými rodiči?" „Pokládáte problémovou metodu za účelný prostředek aktivizace žáků a používáte j i? 4) Není otázka sugestivní? „Myslíte si, že stát by měl podporovat budování jeslí, i když způsobují deprivaci?" „Souhlasíte s prezidentovým názorem na Ústavu?" „Myslíte si, že ženy by se měly plně věnovat svým dětem po celou dobu rodičovské dovolené?" „Byl jste bezdomovcem proto, že ceny podnájmů v Brně jsou vysoké?" „Vzhledem k současnému stavu ekonomiky, myslíte že investovat na burze je dobrý nápad?" „Zesměšňujete někdy žáky"? • 1 ^ iležitá formulace.... Souhlasíte s poskytnutím české vojenské nemocnice v Afghánistánu? X % >; ľ t::;r ; ^ • . Souhlasíte s nasazením české vojenské nemocnice v Afghánistánu? • zaručit anonymitu • zdůraznit význam správnosti odpovědi, jasnou spojitost otázky s cílem výzkumu • úvod či předcházející série otázek, která respondenta uklidní (všechny odpovědi jsou ok), poskytne kontext • redukovat roli tazatele (kartičky, ilustrace, piktogramy, viněty, projekční otázky, odkazy na ostatní: „jaký je člověk, který....") • pozor na míru detailnosti (obecnější kategorie - př. příjem, kouření marihuany) Efekt vynútené odpovědi Př. Souhlasíte se změnou zákona o sociálních službách? Řešení: • Užít filtrační otázky • Dát mezi varianty odpovědí „nemám názor", nebo „nevím" jot f jjwr^^c té < Dramaturgie dotazníku Úvod (vč. ilustračního příkladu vyplnění) Postupujeme od jednodušších, zábavnějších otázek ke složitějším Struktura dotazníku musí být logická, jednoduchá, musí respondenta vést (používáme předělující či propojující texty) Respondent musí vědět, jak má označit odpovědi a musí mít prostor na odpověď Demografické otázky nakonec! Užívat filtrační otázky Střídat typy otázek a formáty odpovědí, střídat pozitivní a negativní formulace - DOTAZNÍK NESMÍ NUDIT Délka dotazníku - co nejkratší (ideální je maximum 15 min) ěření postojů a náíorů, skládá se z a stupnice tát by měl podporovat církevní institute" ihodně ano iše ano vím iše ne zhodně ne ■ Formáty od povědj^V li Nabídnuté kategorie musí být: • Vyčerpávající • Vzájemně se vylučující • Musí odpovídat naší populaci a cílům výzkumu (například vzdělání u vězňů) • Musí odpovídat otázce, která jim předchází dová škála dí oblíbenosti vyučovacích 1 Iměty podle oblíbeností atd. i důležité při výběru Různé typy škál Likertova škála " * V* . - na měření postojů a názorů, skládá se z výroků a stupnice Příklad „Stát by měl podporovat církevní instituce" Rozhodně ano Spíše ano Nevím Spíše ne Rozhodně ne v Posuzovací škála umožňuje zjišťovat míru vlastnosti jevu nebo jeho intenzitu posuzovatel vyjadřuje svoje hodnocení určením polohy na škále lichý počet stupňů Př. Určete oblíbenost vyučovacích předmětů na škále od 1 (nejvíce oblíbený) po 7 (nejméně oblíbený). Pokud se předmět nevyučuje, zakroužkujte N. v • Uvedte pořadí oblíbenosti vyučovacích předmětů ^v • Seřadte předměty podle oblíbenosti atd. Příklad: „Co je pro vás důležité při výběru partnera?" Vzhled Charakter Příjem : i é Návratnost Výzkum je reprezentativní tehdy, když je zajištěno odpovídající zastoupení všech skupin v populaci s rozdílným vztahem ke sledovanému jevu. návratnost = poměr mezi vydanými dotazníky a vyplněnými dotazníky zařazenými ke ^ zpracování v % (výborné výsledky 70 % a více, ale u telefonických výzkumů třeba jen 25 %). Do návratnosti zasahuje nekontaktování (technické problémy, špatný seznam), obtížné kontaktování (respondenta nelze zastihnout, nejde smluvit schůzku) a odmítnutí Jeden z klíčových ukazatelů kvality dat Má být pravdivě sdělována ve výzkumných zprávách UM - ■ v. * Co má vliv na návratnost charakteristika respondenta, sociální kontext, životní styl to, zda respondenta známe z předchozí komunikace Téma výzkumu, metoda administrace dotazníku, délka a komplexnost dotazníku, počet kontaktování, budování tazatelské sítě Dlouhodobě se ukazuje, že důležitá je komunikace s respondenty a výše odměn respondentům neovlivňuje návratnost výzkumu (ba naopak hmotná zainteresovanost respondentů zkresluje výsledky) Experiment - laicky - zkouška, pokus - vědecky - test na zjišťování kauzálních příčin "nejvědečtěji metoda vs. problematická metoda v humanitních vědách - systematické působení na objekt nebo systematické měnění přísně kontrolovaných podmínek, v nichž se objekt nachází, a zjišťování změn, které takto nastanou, za účelem ověřit nebo vyvrátit hypotézu « - opak pozorování {co nejmenší vliv vs. vše pod kontrolou) - vše se odvíjí od hypotézy, která formuluje .tvrzení o vztahu mezi 2 či více proměnnými +JÍA 1. Registrace experimentu intervenující 2. Systematii foměnné v experimentu Nezávislé proměnná - vstupy, podněty, faktory - proměnná, se kterou výzkumník manipuluje a jejíž vliv očekává Závislé proměnná - výstupy, reakce, odezvy - proměnná, jejíž změny výzkumník sleduje a měří - její změny jsou vyvolány manipulací s nezávislou proměnnou, případně vlivem intervenujících proměnných V ■Sáv*"' Intervenující/inferenční proměnná* * $\sJ£< - proměnné, které ovlivňují závislou proměnnou mimo působení nezávislé proměnné (zasahují do vztahu) 3 kroky v experimentu 1. Registrace proměnných na začátku experimentu - závislé, nezávislé, intervenující 2. Systematická manipulace nezávslými proměnnými 3. Registrace hodnot závislých proměnných ♦ i Chyby v experimentu chyby experimentátora chyby pokusné osoby, resp. posuzovatele instrumetální a technické chyby chyby koncepční a interpretační chyby ve výběru pokusných osob Hypotézy, techniky sběru dat Mgr. Zuzana Lenhartová