Nerovnost - zásadní sociologické téma: Proč existuje nerovnost mezi lidmi? jaké jsou její příčiny? Může být zmenšena či odstraněna? Nebo je nezbytnou součástí struktury iidské společnosti? Dahrendorf (1970) 2 způsoby chápání nerovnosti 1. nezbytný důsledek společenského života 2. důsledek určitého uspořádání společnosti (tedy nikoli logický atribut společnosti) Základní typy nerovnosti: • třídní (statusová, kastovní) • v příjmech a majetku (bohatství) • v moci, privilegiích a prestiži • pohlavní (gender) • etnická • mnohé další - příklady? Vývoj nerovnosti středověk - funkcionální diferenciace - různost a nerovnost připodobňována různosti orgánů v lidském těle - stavovská společnost - hierarchie společnosti dána principem reprezentace (moc a privilegia člověka odvozena z moci a privilegií toho, koho reprezentoval (královská od Boha, šlechtická od krále); neodvozena tedy od majetku - nerovnost původu Novověk - třídní stratifikace - postupně nahradila všechny ostatní typy stratifikace - pozice ve společnosti už není dána při narození (skutečně?), ale odvozuje se od úlohy a úspěšnosti jedince v procesu práce, produkce, obchodu - "přirozenost" společenského řádu Výklady původu a úlohy nerovnosti ve společnosti Konzervativní tradice * nepředpokládá přirozený stav rovnosti * akcent na svobodu jedince a různorodost společnosti * svoboda neoddělitelně spojena s přirozeně existující diferenciací, mnohotvárnosti a rozmanitými příležitostmi * základ nerovnosti je v přirozených dispozicích (geneticky a sociálně předávaných) * mechanismy zajišťující rovnost jsou považovány za ohrožení svobody jedinců/ skupin Liberalismus ve spontánně vznikajícím řádu je nerovnost přirozená a z hlediska fungování společnosti nutná cíl ekonomického systému: produkovat bohatství, cíl sociálního systému: podpora této produkce. Nerovnost tuto podporu zajišťuje, reguluje totiž poptávku a nabídku na trhu soc. rolí (strach z chudoby jako nastroj soc. kontroly a motivace k výkonu) Socialistická tradice ■ nerovnost výrazem nerovného přístupu ke zdrojům v důsledku existence privilegií či majetku * založena na skutečnosti, že jedni (menšina) kontrolují výrobní prostředky a druzí (většina) jen svou pracovní sílu. • pracovní síla je vykořisťována, protože vyrobila celý produkt, ale dostává jen jeho část (hodnotu své pracovní síly), zatímco nadhodnotu si přivlastní vlastník výrobních prostředků. • tak vznikají třídy (charakterizované podílem na produkci a životními podmínkami) - protichůdnost zájmů tříd způsobuje třídní konflikt, hnací sílu historického vývoje Typy nerovnosti - příjmová nerovnost - nerovnost bohatství - nerovnost ve schopnostech - nerovnost na trhu práce , . > -njÉ1 - nerovnost ve vzdělání a v přístupu ke vzdělání (příklady skupin?) * - ' - nerovnost v privilegiích a síle sdílených sociálních sítí (teorie soc. kapitálu) :*' -ÉV : . - nerovnost rozdělení vlivu a moci (teorie politického kapitálu) Príjmová nerovnost - dána sociální pozicí, ale může se jevit i jako nerovnost daná etnickou příslušností, pohlavím, věkem a profesí (důsledek diskriminace) - diskriminace: • přímá (nižší mzda za stejnou práci) • nepřímá (alokace na nevýhodný sekundární trh práce) r PRÍKLADY? - vliv nemoci, rozvodu, změny/ztráty pracovního místa t - moderní společnosti - rozdíly v příjmech rozloženy tak, že od průměru se neodpichují nejchudší, ale nej bohatší schopnostech, vzdělání a přístupu ke vzdělání - významný aspekt sociální nerovnosti - proto vzdělání často chápáno jako prostředek zrovnoprávnění, společenského vzestupu - ale : také nástroj reprodukce nerovností - proč? Ivan lllich: Skryté kurikulum školy • Škola plní úlohu dozoru nad dětmi, rozdělení osob do jednotlivých typů zaměstnání, osvojení dominantních hodnot a získání těch znalostí a dovedností, které společnost schvaluje • Školy povzbuzují pasivní konzumaci, tj. nekritické přijímání existujícího spoelčesnkého řádu. Děti se učí, že jejich úlohou v životě je znát své místo a ukázněně sedět. Ulrich Beck • ve společnostech s masovými vzdělávacími systémy dochází k tomu, že vzdelanostní kritéria pro lepší pozice splňuje tolik kandidátů, že ke slovu se opět dostávají taková kritéria, jakým je pohlaví, náboženské smýšlení, etnicita^t^AjjÄ • dobré vzdělání už není klíčem odemykajícím dveře k dobrému zaměstnání, ale pouze oprávněním ke vstupu do předpokoje, kde budou tyto klíče (podle libovolných pravidel) rozdělování (Beck 2004:246) Pierre Bourdieu Školství jen potvrzuje výsadní vlastnosti elit Škola umocňuje rozdílnou kulturní orientaci a hodnotová měřítka získaná v časné fázi života (kulturní kapitál) - omezuje tak šance jedněch, ale usnadňuje postup druhých Vzdělávací systém naopak je jedna z nejdůležitějších institucí sloužících k sociální reprodukci moderních společností {Bourdieu, Passeron 1990, orig. 1970; Bourdieu 1998). titferň'' * *~ Vzdělávací systém nevybírá nejschopnější žáky, ale vybírá žáky „již vybrané". Ti jsou ze své rodiny vybaveni dostatkem kulturního kapitálu, který je ve školním prostředí zvýhodňuje, protože odpovídá kulturnímu kapitálu učitelů - Školy, které navštěvují studenti z relativně privilegovaných rodin, zvyšují svou kvalitu/kvalitu škol navštěvovaných dětmi z deprivovaných vrstev drží převaha těchto nekvaliních studentů u dna - nejde jen o rozdílné materiální vybavení škol a různou kvalitu učitelů, ale i o kvlitu interakce učitele s žáky, atmosféru spolupráce ve třídě... - ztížený přístup dětí z nižších tříd na elitní soukromé školy je odřezává od kvalitnějšího vzdělání a také od možnosti získat sociální kapitál - nerovnost vzdělání vychází z rodin - děti z různých společenských vrstev si vytvářejí již ve svém raném vývoji různé jazykové kódy a formy řeči, odlišný způsob používání jazyka, odlišnou schopnost verbalizovat myšlenky. To také ovlivňuje budoucí školní výsledky. *■ - Omezený vs. Rozvinutý řečový kód Fl-ldlhlYllI-tlr.ťtuilJ IU1EII Eii ik Onw renfr t ůát - Iwmn t *« ipoťtii u ■k! 5 ■ .H" - Rozdílný způsob komunikace mezi dětmi z různých sociálních poměrů a jeho vztah k akademické kultuře školy Omezené kódy - komunikace spočívá na nevyslovených předpokladech, odkazuje na konkrétní a blízké, výchova pomocí přímých odměn a trestů, sdělování především praktických zkušeností ^ * • Rozvinuté kódy - zobecnění, abstraktní ; vyjadřování, rodiče vysvětlují .; ^vPflP^ Nerovnost na trhu práce - plyne zejména z rozdílného vlastnictví - lidský kapitál (sociální, kulturní, ekonomický), jehož velikost zařazuje jedince na trhu práce do výhodné či nevýhodné pozice a predestinuje ho k většímu/menšímu příjmu a větší/menší jistotě zaměstnání - lidský kapitál spojen zejména se vzděláním - nerovnost spojena taky s diskriminací na trhu práce či diskriminací obecně - může se týkat etnických supin, žen, starých lidí, nekvalifikovaných osob,... - přímá diskriminace těchto osob - odmítáním zaměstnat osoby určitých charakteristik, jejich nižší mzdou, snahou bránit jim v přísupu do školy, omezit jejich možnost čerpat úvěry - nepřímá diskriminace - prostřednictvím kulturního vyloučení nebo v jemnější formě ignorováním jejich kulturních handicapů a neochotou pomoci jim tyto handicapy vyrovnat (Romové, lidé s tělesným postižením) - ekonomicko- politický rozměr doplňován problémem uznání a morálně - kulturního hodnocení - přidávány další rozměry (kromě ekonomické, genderové a rasové nerovnosti) - nerovnost na základě věku, zdravotního stavu, sexuální orientace