SP4BK_ZSP6 Základy speciální pedagogiky 6 Etopedie Přednášející: · Mgr. Michaela Fialová fialovam@mail.muni.cz Konzultace po předchozí domluvě e-mailem. · · PhDr. Jarmila Matochová 175853@mail.muni.cz Konzultace po předchozí domluvě e-mailem. ANOTACE KURZU Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Po ukončení předmětu by studenti měli být schopni analyzovat dopad nálepkování do přístupů dětí v riziku a s poruchami chování ke vzdělávání. Studenti se seznámí se základní klasifikací poruch chování. OSNOVA KURZU · klasifikace poruch chování · definice poruch chování · přístup ke vzdělání · výchovně vzdělávací proces · nálepkování · prevence, intervence, rehabilitace · integrace, inkluze, segregace LITERATURA Vojtová, V. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573. Vojtová, V. Úvod do etopedie, 1. vyd. Brno: Paido, 2008, ISBN 978-80-7315-166-9 BUZAN, T. Mentální mapování. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-200-3. VÝSTUPY KURZU 1) Odevzdání průběžných úkolů 2) Písemný test ad1) Odevzdání průběžných úkolů, v rámci kterých studující prokážou schopnost orientace v oboru a schopnost propojení teoretických poznatků s jejich praktickým využitím. Průběžné úkoly ukládejte pod názvem PRIJMENI_JMENO_UČO a nahrajte do příslušné složky ODEVZDÁVÁRNY v IS. (viz návod http://www.ped.muni.cz/etechnik/images/stories/navody/odevzdavarny.pdf). Zadání průběžných úkolů: Myšlenková mapa - Nastudujte zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních (novelizace 383/2005 Sb.) a vyhlášku 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (novelizace 116/2011 Sb.). Oba dokumenty i jejich novelizace naleznete ve STUDIJNÍCH MATERIÁLECH. - Na základě znalosti těchto právních předpisů vytvořte myšlenkovou mapu systému institucí, které poskytují poradenské služby dětem v riziku, s problémy a poruchami chování a těch, které zajišťují ústavní a ochrannou výchovu. - Informace o tom, co je myšlenková mapa, k čemu slouží, jak vypadá a také o tom, jak ji tvořit čerpejte z knihy Mentální mapování od Buzana (viz literatura). - TERMÍN ODEVZDÁNÍ 29. 11. 2015 DODRŽUJTE, PROSÍM, PŘEDEPSANÉ TERMÍNY. ODEVZDÁNÍ PRŮBĚŽNÉHO ÚKOLU JE PODMÍNKOU PRO VAŠE PŘIPUŠTĚNÍ KE ZKOUŠCE. ad2)Písemný test, který se skládá ze 20 uzavřených otázek ověřujících znalost předepsané literatury a učiva probraného na přednášce, která se bude konat 30. 10. 2015 (termíny zkoušek budou vypsané v IS). test bude mít online podobu - budete jej skládat z libovolného počítače s internetem a přístupem do ISu. Okruhy ke zkoušce máte též v ORGANIZAČNÍCH POKYNECH. HODNOCENÍ VÝSTUPŮ KURZU Celkem je možné během semestru získat 23 bodů: * v písemném testu je možné získat maximálně 20 bodů (1 bod za každou ze 20 uzavřených otázek), * za průběžný úkol je možné získat maximálně 3 body (3 b = včasné odevzdání bez výhrad; 2 b = včasné odevzdání s výhradami ke zpracování; 1 b = včasné odevzdání se zásadními výhradami ke zpracování; 0 b = odevzdání po termínu). Práce budou hodnoceny průběžně vždy až po daném termínu odevzdání, body budou zaznamenány do Poznámkového bloku (naleznete v IS pod aplikací STUDENT), * celková známka bude odvozena od celkového bodového zisku za celý semestr. Předběžně platí tato hodnotící škála (změna možná): A 23, 22, 21 bodů B 20, 19 bodů C 18, 17 bodů D 16, 15 bodů E 14, 13 bodů F 12 a méně bodů. Diskuse V IS máte aplikaci DISKUSE, kde v předmětovém fóru můžete projednávat se svými spolužáky a vyučujícími problémy spojené s daným předmětem (Př. ptát se spolužáků, co se dělo na přednášce, na které jste chyběli; ujasňovat si různé nejasnosti spojené s předmětem; ale i diskutovat o odborných otázkách etopedie). Poskytovna V IS máte také aplikaci POSKYTOVNA, která je místem pro volné sdílení studijních materiálů mezi studenty. Neváhejte ji využít.