Aktivizační činnosti - Cílem aktivizace v sociálních službách je vyšší míra samostatnosti a větší nezávislost na službě (Vojířová, 2012) - Vedou k získání něčeho nového - Vedou k udržení stávajících dovedností (východiskem je minulá činorodost seniora, kterou již nezvládne sám a potřebuje při ní podporu) - Aktivizační činnosti bývají velmi často poskytovány prostřednictvím pracovníků (aktivizační pracovník, ergoterapeut, fyzioterapeut,...) Dělení aktivizačních činnosti - Pravidelné (výtvarná činnost, posezení,..) x nepravidelné (společenská setkání – herní aktivity) - Individuální (probíhají na pokojích – bazální stimulace, trénink paměti) x skupinové - Aktivní (trénink paměti, pohybová cvičení,..) x pasivní (relaxační techniky, poslech,…) Aktivity můžou být hodnoceny zlepšením fyzického a duševního stavu seniorů nebo udržováním stavu aktivního stárnutí (Rheinwaldová, 1999, s.13). Metody práce: a) Pohybové aktivity - s přibývajícím věkem se zhoršují pohybové schopnosti člověka. Ubývá aktivní svalová hmota, přibývá tuk a vaziv a snižuje se svalová síla. Ve stáří je velmi důležité provádět taková cvičení, která stimulují krevní oběh a napomáhají tak činnosti mozku. - Nikdy bychom neměli užívat techniky, které mohou způsobovat bolest klienta či vést ke zranění - Je vhodné zvolit pomalejší a jednodušší formy pohybu (nejčastěji v poloze vsedě). - Velmi zábavnou formou mohou být hry (šipky, pétanque, hod na cíl, hra s plachtou a míčem) b) Hudební aktivity a muzikoterapie - Zpěv – lze jím vyjádřit různá emoční rozpoložení - Přizpůsobujeme výběr hudby i aktivity v muzikoterapii - Mezi typické hudební aktivity patří různá rytmická cvičení, vytleskávání říkanek, přísloví a pranostik, hra na tělo (dochází k prokrvení daných částí těla) - Mohou se využívat různá dechová cvičení, melodické a textové hádanky, hudební kvízy - (písničky jejich mládí – texty natištěné velkými písmeny) c) Výtvarné činnosti a arteterapie - Terapii provádí vyškolení arteterapeuti - Klienti mohou pouze vnímat umění (návštěvy galerií), anebo jej tvořit - Důležité je nepřistupovat k seniorům jako k dětem a vybírat pro ně vhodné techniky - Senioři mají radost z prakticky využitelných výrobků (výzdoba, dárek, výrobek k prodeji) - K motivaci využíváme různých svátků (Vánoce, Velikonoce) či roční doby d) Zábavné hry - Mohou posilovat fyzickou stránku, nebo kognitivní funkce - V péči o seniory jsou velmi důležité hry, ve kterých procvičujeme paměť a psychomotorické funkce, komunikaci a kooperaci ve skupině - Velmi oblíbené jsou stolní hry e) Aktivity se zvířaty - Zvířata poskytují společnost a pozitivní reakce - Stimulace hmatu - Vyvolávají vzpomínky, jsou předmětem k rozhovoru a zdrojem k radosti. f) Trénování paměti - Napomáhá v udržení soběstačnosti, integrace, autonomie a komunikace - Cílem cvičení paměti a kognitivních fcí je: o Zlepšit tyto schopnosti o Udržet je na stávající úrovni o Oddálit zapomínání o Předcházet nepříjemným důsledkům, které se zapomínáním souvisejí - V praxi se pro trénování paměti využívá např. slovní kopaná, doplnění do dvojice (např. Břetislav a Jitka, Rómeo a Júlie apod.), zapamatování obrázků a předmětů, hra typu „Kdo je to?“ a „Co o sobě víme?“, různé jazykolamy, číselné řady aj. g) Vzpomínkové aktivity a reminiscence - Vzpomínání má na seniory pozitivní vliv - Využívá se hodně u jedinců s demencí - Minulost je to čemu rozumí, v čem se orientují h) Ergoterapie - Usiluje o zachování a využívání schopností jedince potřebných pro zvládání běžných denních, pracovních, zájmových a rekreačních činností u osob jakéhokoli věku s různým typem postižení. ČEGANOVÁ, M. Využívání aktivizace seniorů pracovníky v sociálních službách pro seniory, Brno: Masarykova univerzita, 2010. (DP) KOZÁKOVÁ, Z. MÜLLER, O. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1552-6. SUCHÁ, J. JINDROVÁ, I. HÁTLOVÁ, B. Hry a činnosti pro aktivní seniory, Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262- 0335-3. WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory, Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-970-4. KLEVETOVÁ, D. DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory, Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9 ŠTILEC, M. Program aktivního stylu života pro seniory. 1. vyd. Praha: Portál 2004. ISBN 80-7178-920-8. Možné aktivizační činnosti – - Kreslení, hraní stolních her, ruční práce – vyšívání, pletení, vystřihování, modelování, pečení vaření, ubrousková metoda, skládání puzzle, divadlo, hudba – poslech, zpěv, zajímavé přednášky (cestopisy, atp. – byli jste na dovolené, máte hodně fotek, znáte danou zemi – tak můžete udělat prezentaci a přednášku s představením něčeho zajímavého a možností zapojení se do činnosti) - Práce s přírodními materiály - Čtení a předčítání knih – diskuze - Promítání filmů (pro pamětníky) – křížovka na daný film - Možnost sestavení besídky (Mikuláš, Vánoce…) - Křížovky, kvízy, soutěže